مطالب ویژه سایت

چه درصدهایی = چه رتبه هایی؟؟؟؟؟

یکی از مهمترین سوالات داوطلبان این است که اگر من بخواهم فلان رتبه رو بیاورم باید چه درصدهایی بزنم یا اینکه میانگین درصدهام چقدر باید باشد؟ برای اینکه این ذهنیت رو درست هدایت کنید و دید مناسبی نسبت به این موضوع داشته باشید میتونید این مطلب را تا آخر دنبال کنید.

خیلی وقتها می‌شنوید که مثلا اگر درصدهاتون بالای 40 درصد باشد رتبه تون زیر 100 میشه یا اگر بالای 50 باشه زیر 20 میشید و از این جور گمانه زنی ها اما چند نکته در این مورد قابل تأمل است:

1- بعضی از درسها بسیار کلیدی می­باشند مثلا در دروس عمومی درس مدارهای الکتریکی بسیار مهم است یعنی داوطلب 1 با مدار 60 درصد و ریاضیات 40 درصد قطعا رتبه بالاتری نسبت به داوطلب 2 با مدار 40 درصد و ریاضیات 60 درصد خواهد داشت. درحالیکه اگر میانگین بگیرید با توجه به ضریب هر دو درس که 4 است میانگین هر دو داوطلب 50 درصد است. یا در درسهای تخصصی مثلا در گرایش قدرت ماشین مهمتر از کنترل و بررسی مهمتر از الکترومغناطیس است.

2- بعضی از درسها رو حتی اگر خیلی بالا هم بزنید ممکن است رتبه را خیلی جا به جا نکند مثلا درس زبان که درصدهای بالا نیز نمی­تواند خیلی رتبه را جا به جا کند درحالیکه روی میانگین کل اثرگذار است.

3- هر سال بعضی از درسها بسیار سخت هستند مثلا در کنکور 94 درس کنترل خیلی سخت بود، بنابراین در این سال خود به خود میانگین درصدهای بسیار افت می­کند بنابراین نمی­توان با قاطعیت درصد مشخصی را ملاک یک رنج رتبه در نظر گرفت. از طرف دیگر بعضی از درسها نیز ممکن است خیلی ساده باشند مثلا درس سیگنال و سیستم یک سال خیلی ساده بوده و این باعث می‌شود که میانگین درصدها افزایش یابد.

4- گرایش قدرت با 3 گرایش الکترونیک، مخابرات و کنترل یک فرق بسیار بزرگ دارند و آن هم این است که 3 گرایش دیگر به غیر از قدرت دروس مشترک زیادی دارند و این باعث می­شود که رتبه‌­هاشون خیلی با هم همپوشانی داشته باشد و اگر دروسی مانند سیگنال، مغناطیس و کنترل خیلی ساده باشد به یکباره تراز این 3 گرایش خیلی بالا می­رود و همچنین اگر در همان آزمون درسی مثل ماشین خیلی سخت باشد آنوقت تراز قدرت خیلی پایین می­‌آید. به عنوان مثال اگر در کنکوری با همین فرضیات رتبه داوطلبی در قدرت 200 شود ممکن است در انتخاب رشته واقعی تعداد 50 الی 80 نفر قدرتی از این داوطلب جلوتر باشند و مابقی مربوط به گرایش­های دیگر باشند که زیر گرایش قدرت آنها نیز خوب شده است مانند داوطلبی با رتبه 1 کنترل که مثلا قدرتش 10 شده، یا رتبه 1 الکترونیک که قدرتش 20 شده و …….

نتیجه­ گیری: پس با این نکاتی که گفته شد آیا بازهم می­توان معیاری برای کسب رتبه­ها گذاشت یعنی می­توان گفت که با چه درصد­هایی می­توان چه رتبه­‌هایی آورد؟ آیا عوامل دیگری بر روی رتبه­‌ها و درصدها اثرگذارند؟ ادامه این بحث را با کمک شما در بخش دوم که بزودی ارائه خواهد شد دنبال خواهیم کرد.

دکتر بهرام آرا

صلاح بهرام آرا دکتری رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه تربیت مدرس ، دوره ی لیسانس را در دانشگاه کردستان سپری کردم و در سال 1389 موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.همچنین در همان سال و در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق موفق به کسب رتبه ی 17 در آزمون شدم و سپس در مهندسی قدرت-سیستم دانشگاه تهران مورد پذیرش قرار گرفتم. در سال 1391 موفق شدم با کسب درجه عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کنم و در همان سال پس از گذراندن آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در دانشگاه تربیت مدرس موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکتری شوم. با توجه به علاقه ی زیاد به درس مدار و پس از دو سال تلاش بی وقفه در این زمینه در دی ماه 1392 با همکاری انتشارات تبلور دانش موفق به چاپ کتاب مدار های الکتریکی 1و 2 شدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا