مطالب ویژه سایت

میم مثل مدیریت کنکور

هر سال تابستان برای یک عده از داوطلبان عزیز، پایان مقطعی به نام «کنکور» و برای عده دیگری، آغاز فصلی از تحصیل به نام «آمادگی برای کنکور» است. معمولاً داوطلبان عزیزی که می خواهند در کنکور شرکت کنند از تابستان سال قبل به طور جدی شروع به مطالعه می­کنند. آغاز کردن مطالعه برای کنکور به صورت جدی، نیاز به یک عنصر بسیار مهم و اساسی دارد و آن هم مدیریت این مقوله است. در واقع، هر یک از کنکوری­های عزیزی که می­خواهند در آزمون سراسری رتبه خوب و راضی کننده­ ای به دست آورند، می­بایست حتماً در مدت زمان آمادگی برای کنکور و جوانب مختلف این آمادگی، کارهایی را انجام دهند که ما در این مقاله از آن به عنوان «مدیریت کنکور» نام می­بریم.

 مدیریت کنکور، یعنی رعایت مسایل و مواردی درباره کنکور که باعث می شود شما در مدت زمان کمتر، با صرف انرژی و هزینه کمتر، رتبه خوبی در این آزمون کسب کرده و به هدفتان نایل شوید. قبل از اینکه بیشتر درباره مدیریت کنکور صحبت کنیم، لازم است که درباره مدیریت تعریفی ارایه دهیم. در ساده ترین تعریف می­ توان گفت: مدیریت، یعنی هماهنگ کردن منابع انسانی و مادی برای رسیدن به هدف. با وجود اینکه ممکن است برای برخی از شما عزیزان، مساله مدیریت، مساله پیچیده و مبهمی به نظر برسد، اما در واقع اصلاً این طور نیست. همه ما در طول شبانه روز از مدیریت در سطوح مختلف استفاده می کنیم. در دیدن یک فیلم، رفتن به مهمانی، مسافرت کردن و …. در زمینه کنکور هم شما عزیزان باید توجه داشته باشید که فقط رعایت مسایل بسیار ساده و معمولی که ممکن است از چشم بسیاری از داوطلبان دور بماند، همان مدیریت کنکور است و همه شما عزیزان می­ توانید این موارد را به سادگی رعایت کنید و براحتی با کسب یک رتبه خوب و قابل قبول در آن پذیرفته شوید. از مهم ترین زمینه های مدیریت کنکور می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1-    مدیریت زمان
یکی از مهم­ترین موارد مدیریت کنکور، مدیریت زمان است. ما بارها و بارها در مقالاتی که درباره کنکور نوشته­ ایم، به مدیریت زمان و اهمیت آن برای کنکور اشاره کرده ایم؛ با این همه، هر چه از مدیریت زمان بگوییم باز هم کم است. مدیریت زمان، یعنی اینکه شما بتوانید از زمان خود به بهترین نحوی به منظور مطالعه برای کنکور استفاده کنید. یکی از باارزش­ترین دارایی های یک داوطلب، زمان است. تقریباً همه ما در طول زندگی، چوب به تاخیر انداختن کارهای خود را خورده ­ایم. برای بسیاری از افراد عادی شده است که وقت خود را هدر بدهند و تلاشی هم برای استفاده از آن نکنند؛ اما برای یک داوطلب کنکور، که وقت محدودی برای رسیدن به یک هدف بزرگ دارد، موضوع هدر دادن وقت می­تواند بسیار ضرر رساننده باشد.
 مدیریت زمان، اصلاً سخت نیست. اگر خود را ملزم کنید که بموقع شروع به انجام کاری کنید، قادر خواهید بود که به نحو احسن آن را تا پایان مدیریت کنید؛ پس اگر می­ خواهید که زمانتان در طی آمادگی برای کنکور از دست نرود سعی کنید که یک برنامه­ریزی درست داشته باشید. برای هر هفته، ماه و طول سال آمادگی برای کنکور، برنامه­ ریزی کنید تا بتوانید با سرعت بالایی مطالعه کنید و علاوه بر آن، وقت کافی هم برای انجام همه کارهایتان داشته باشید.

 

2-   مدیریت منابع
به عنوان یک داوطلب، زمانی می ­توانید موفق­تر باشید که بدانید برای کنکور می­ بایست چه منابع و کتاب­هایی را چه وقت و چگونه مطالعه کنید. اولویت‌بندی، مهارتی ضروری، اما دشوار و حساس است که در بسیاری از مواقع، ما را ترغیب می‌کند که با استفاده از مدیریت و مهارت‌های مشابه، توانمندی خود را افزایش داده و در آن زمینه تصمیم درستی بگیریم. یکی از مشکلات بزرگی که بسیاری از داوطلبان در طی آمادگی برای کنکور دارند، توانایی نداشتن در مدیریت منابع کنکور است. داوطلب، کوهی از کتاب­ ها و جزوه های مختلف را جمع می­ کند، بدون آنکه بداند که کدام یک از این منابع در اولویت هستند. علاوه بر آنکه مطالعه این منابع، نیاز به وقت زیادی هم دارد، چون بیشتر مطالب آن تکراری است باعث هدر رفتن وقت نیز می­ شود.
یکی دیگر از جنبه های مدیریت منابع کنکور، این است که شما داوطلب گرامی بدانید و تصمیم بگیرید که در مقاطع مختلف و با توجه به زمانی که در دست دارید، کدام منابع را در اولویت قرار دهید و از کدام یک صرف نظر کنید؛ مثلاً وقتی از برنامه هفتگی عقب می­ مانید، تست زنی را کمتر کنید یا اینکه در پایان دور اول، وقتی زمان کم آوردید، با توجه به بودجه بندی کنکور، برخی از مباحثی را که از آنها سؤال کمتری می­آید، حذف کنید. در طی آمادگی برای کنکور به کارهایی که زودتر باید انجام شوند، توجه جدّی داشته باشید و روی آنها تمرکز کنید. هدفمند باشید و به خاطر بسپارید که انجام کارهای کوچکتری که ارزش زیادی دارند، بهتر از انجام کارهای زیادی هستند که شاید خیلی هم برایتان فایده­ای نداشته باشند.

 

3- مدیریت مطالعه
یکی از مشکلاتی که بسیاری از داوطلبان با آن مواجه هستند چگونگی مطالعه برای کنکور است. در برخی از موارد دیده می­شود که داوطلب علاقه­ مند است، هدف دارد و وقت می­ گذارد، اما نمی­ داند که چگونه مطالعه کند و درس بخواند. شما عزیزان باید توجه داشته باشید که برای کنکور، ابتدا باید یک مطالعه اولیه داشته باشید، زیر نقاط مهم و اصلی خط بکشید و خلاصه­ برداری کنید، و حتی کنار مطالب کتاب، نیز نکاتی را با رنگ­ های مختلف بنویسید و آن را برای دوران جمع­ بندی نگه دارید. در مدیریت مطالعه، تکرارها و مرورها را فراموش نکنید. مرورهای هفتگی و ماهیانه و در نهایت، در دوران جمع بندی، هر آنچه را که قبلاً خلاصه کرده­اید، دوباره بخوانید و در همین حین، تست زنی نیز داشته باشید و در نهایت در هفته­ های پایانی، تست زنی سرعتی را در برنامه خود لحاظ کنید. با این سبک مطالعه، مطمین باشید که بخش بسیار زیادی از آنچه را مطالعه کرده اید، فراموش نخواهید کرد.

 

4-   مدیریت مکان
برای یک داوطلب کنکور، مکان مطالعه اهمیت بسیار زیادی دارد. داوطلبی می­ تواند در منزل و حتی در میان سر و صدا هم درس بخواند و داوطلب دیگر حتماً می­ بایست در سکوت و آرامش مطالعه کند. داوطلبی در کتابخانه و دیگری عادت دارد در پارک درس بخواند. به عادات مطالعه خود نگاه کنید و ببینید که جزو کدام دسته از داوطلبان هستید و در کجا راحت­تر می­توانید درس بخوانید. به یاد داشته باشید که مدیریت مکان، بسیار مهم است؛ زیرا تا شما نتوانید در مکان مناسبی که به حضور در آن عادت دارید مطالعه کنید، مطلب زیادی یاد نخواهید گرفت و این موضوع باعث هدر رفتن وقت و انرژی شما خواهد شد.

 

5-   مدیریت مقاطع
کنکور، مقاطع مختلفی دارد. مقطع تابستان سال قبل کنکور، مقطع عید نوروز، مقطع اردیبهشت ماه یا دوران جمع­ بندی که هر یک از اینها به مقاطع طلایی کنکور معروفند. داوطلب، باید مقاطع مهم کنکور را بشناسد تا بتواند بخوبی برای آن مقاطع برنامه ­ریزی کرده و آنها را مدیریت کند؛ مثلاً اگر داوطلب، دوران جمع بندی اردیبهشت ماه را بخوبی نشناسد و نداند که در این دوره چه باید بکند، مطمیناً نمی­تواند از مطالعه خود استفاده کافی بکند.

 

6-   مدیریت کلاس های کنکور
یکی از دغدغه­ های اصلی بیشتر داوطلبان، این است که آیا برای کسب نتیجه بهتر در کنکور باید در کلاس­ های کنکور شرکت کنند یا نه، و از خود می­ پرسند: اصلاً این کلاس­ ها چقدر می­تواند در موفقیت من تاثیر داشته باشد؟ این کلاس ها، چقدر وقت و انرژی من را در دوران آمادگی برای کنکور خواهد گرفت؟ و …. برای مدیریت بهتر این بخش در کنکور، در ابتدا باید هر داوطلب، وضعیت خود را در هر درس مشخص کند: اینکه در کدام درس­ ها ضعیف­ تر و در کدام درس­ ها قوی­تر است؟ آیا با یک جزوه خوب نمی­تواند مشکل خود را در درس­هایی که ضعیف است، برطرف کند؟ اینکه نیاز به چند جلسه کلاس خصوصی یا کنکور دارد؟ و …. وقتی به تمام این مسایل بخوبی جواب دادید بعد با یک مدیریت صحیح و اصولی تصمیم بگیرید که چه زمانی در این کلاس ها شرکت کنید و چند جلسه و در کدام درس­ ها از کلاس های کنکور استفاده کنید.

 

7-   مدیریت روابط
وقتی یک داوطلب برای کنکور آماده می­شود، یکی از مواردی که باید حتماً آن را مدیریت کند روابط داوطلب با دوستان، خانواده و فامیل است. این روابط اگر مدیریت نشود و زمان مشخصی نداشته باشد، باعث می­شود تا زمان و انرژی زیادی از داوطلب گرفته شود. شاید شما هم از جمله کسانی باشید که نمی‌توانید به سادگی به دیگران «نه» بگویید. به همین دلیل، قسمت عمده‌ای از وقت خود را صرف انجام کارهایی می‌کنید که به دلیل خجالت یا رودربایستی یا دلایل مشابه پذیرفته‌اید. در چنین شرایطی، تلاش برای بهبود مهارت مدیریت روابط باعث می­شود تا شما وقت کمتری را صرف رابطه با دیگران یا انجام کارهایشان کنید. برای روابط خود برنامه خاصی داشته باشید تا در این دوره مهم به لحاظ  کمبود وقت ضرر نکنید. سعی کنید که از وقت­های استراحت خود، بخشی را برای دیدن دوستان و فامیل اختصاص دهید. برای گذراندن وقت با خانواده نیز وقت های خاصی را در طول شبانه روز در نظر بگیرید. بعضی از داوطلبان عزیز گمان می کنند که در این دوره می­توانند به طور کلی با دوستان یا فامیل خود قطع رابطه کنند؛ اما در این زمینه اصلاً افراط و تفریط درست نیست. اگر وقتی را با خانواده یا دوستان بگذرانید یا در برخی از مهمانی­ ها شرکت کنید، حتماً این موضوع در روحیه شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت؛ پس مدیریت روابط، بهترین شیوه کنترل این روابط است؛ به گونه­ ای که به وقت و زمان شما صدمه نزند.

 

8- مدیریت تلفن
امان از تلفن و موبایل و امان از کسانی که نمی­توانند مکالمات تلفنی خود را کنترل کنند و امان از افرادی که مدام در حال پیام دادن هستند!! بخصوص الان که ابزارهای ارتباط مجازی مثل وایبر، تلگرام و … هم برای بسیاری از افراد جذابیت دارد و بخشی از وقت آنها در دنیای مجازی، صرف پیام دادن یا دیدن فیلم و عکس در آنها می شود. اگر می خواهید برای کنکور آماده شوید، حتماً می­بایست تکلیف خود را با مکالمه های تلفنی و موبایل خود و دنیای مجازی مشخص کنید. سعی کنید دوستانتان را عادت دهید تا در دوره آمادگی برای کنکور، برای شما پیامک بزنند، و خودتان را عادت دهید که زمان خاصی را برای جواب دادن به تلفن و خواندن پیام ها اختصاص دهید. نکته دیگر اینکه این مکالمات نباید تاثیری بر ذهن شما در زمان مطالعه گذارد؛ یعنی وقتی درس می­خوانید، فقط درس بخوانید، نه اینکه به اتفاق­ های روزمره از جمله مکالمات تلفنی فکر کنید.

 

9-   مدیریت خواب و استراحت
وقتی شروع به مطالعه برای آمادگی در کنکور می­ کنید حتماً سعی کنید که زمانی را بین ساعات مطالعه برای استراحت خود در نظر بگیرید یا ساعات خواب و بیداری خود را تنظیم کنید. بهترین زمان مطالعه از ساعت پنج صبح تا ساعت نه تا ده شب است. البته داوطلبانی وجود دارند که معمولاً شب­ خوان هستند و در واقع، شب ها یادگیری بهتری دارند. اگر می توانید، سعی کنید تا صبح ها درس خوانده و شب ها را به استراحت بپردازید. نگران نباشید؛ زیرا بدن انسان در طی کمتر از یک ماه به اتفاق های جدید عادت خواهد کرد؛ اما اگر نمی­ توانید چنین شیوه­ای را به کار بگیرید، از شیوه قبلی برای مطالعه خود استفاده کنید.

 

10-مدیریت احساسات
دوره آمادگی برای کنکور، دوره بسیار مهم و پر افت و خیزی است. شما در این دوره، در شرایط خاصی قرار می گیرید و ممکن است در زمان هایی خوب مطالعه کرده و گاهی نیز اصلاً نتوانید مطالعه کنید و خوب درس بخوانید؛ از طرف دیگر، گاهی ممکن است که شما براحتی بتوانید به همه یا بیشتر تست­ ها بخوبی پاسخ دهید و گاهی هم اصلاً نتوانید جواب تست­ ها را بدهید و سرخورده و ناراحت شوید.

 

 مهم­ترین نکته قابل یادآوری در چنین شرایطی، این است که شما مدیریت احساسات داشته باشید و براحتی تسلیم شرایط بد نشده و افسرده نگردید. سعی کنید استرس نداشته باشید و در هر صورت، محکم و قوی، دوران آمادگی برای کنکور بسیار را پشت سر بگذارید. مدیریت احساسات و برخورد قوی با مسایل کنکور، بر آمادگی شما برای کنکور تاثیر خواهد گذاشت. اگر شما پر انرژی و با روحیه بالا باشید، مطمین باشید که یادگیری­تان بهتر خواهد بود، و چون امیدوار هستید، راحت­تر به هدف خواهید رسید؛ از طرف دیگر، ناامید شدن یا داشتن احساسات منفی درباره کنکور هم باعث کاهش توان و انرژی شما و دور شدن اهداف از شما خواهد شد.

[register_form]

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام عرض تشکر استاد من جزوه الکترونیک رایگان از سایت چند بار دانلود کردم چرا fail میشهههههههههههههههههههههههههه لطفا راهنماییم کنین کارتم هنوز برا خرید مشکل داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا