مطالب ویژه سایت

آیا خواب بعد از درس خواندن، هوش را زیاد می‌کند؟

در روزهای امتحانات دانشگاه‌ها به‌سر می‌بریم و بسیاری از دانشجویان، به‌خصوص آنهایی که طول ترم را با تلگرام و اینستاگرام سپری نموده‌اند؛ شب‌ها به منظور درس خواندن بیدار می‌مانند و قبل از امتحان، فرصتی برای خواب ندارند. افزون بر مشکلاتی که نداشتن خواب و استراحت کافی برای سلامتی به همراه دارد، شاید شنیده باشید که خواب پس از درس خواندن به تقویت هوش و حافظه و یادآوری مطالب در هنگام امتحان کمک می‌کند؛ اما آیا این موضوع صحت دارد؟ در ادامه مطلب با ما باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

خوابیدن پس از یادگیری یک مطلب، لزوما باعث نمی‌شود که باهوش‌تر بشوید؛ اما به تقویت حافظه و پردازش بهتر اطلاعات توسط مغز کمک می‌کند. سال ۲۰۰۸ در کشور آلمان، گروهی از پژوهشگران از دانش‌آموزان شرکت کننده در یک برنامه مطالعاتی بررسی تاثیر خواب بر یادگیری، خواستند که یک لیست ۳۰ کلمه‌ای را به خاطر بسپارند؛ پس از گذشت مدت زمان لازم برای حفظ کردن واژه‌‌ها، به تعدادی از آنها فرصتی برای یک خواب کوتاه داده شد در حالی که دیگران همچنان بیدار ماندند؛ سپس از دانش‌آموزان امتحان گرفته شد تا مشخص شود که چه تعداد از کلمه‌ها را به یاد دارند. در پایان این بررسی، دانش‌آموزانی که اصلا نخوابیدند به طور میانگین کمتر از ۷ کلمه و آنهایی که فقط شش دقیقه به خواب رفته بودند، تنها ۸ کلمه را به خاطر داشتند؛ در حالی که کسانی که به مدت ۳۶ دقیقه خوابیده بودند بیش از ۹ کلمه را به یاد می‌آوردند. پس یک خواب کوتاه نه‌تنها به تقویت حافظه کمک می‌کند بلکه باعث فراخوانی بهتر مطالب از حافظه هم می‌شود.

یک پژوهش دیگر در سال ۲۰۱۰ معلوم کرد که خوابیدن پس از یادگیری، علاوه بر تاثیر مثبت در فراخوانی مطالب به خاطر سپرده شده، به تجزیه و تحلیل درست اطلاعات مختلف، درک بهتر ارتباط مطالب و در نتیجه حل مسایل کمک می‌کند. به عنوان بخشی از این مطالعه، از دانش‌آموزان خواسته شد یک هزار تو پر پیچ و خم را طی کنند و سپس برای مدت ۹۰ دقیقه بخوابند. گروهی از شرکت کنندگان ادعا کردند که این هزار تو  را در رویا هم دیده‌اند و هنگامی که برای بار دوم به همگی فرصتی برای پیمودن مسیر داده شده، آنهایی که خواب دیده بودند به طور آشکاری بهتر از دیگران مسیرها را پیدا می‌کردند. این موضوع نشان می‌دهد که خواب، با سازمان‌دهی بهتر اطلاعات در مغز، باعث می‌شود از مطالبی که یاد گرفته‌اید بهتر استفاده کنید؛ پس بهتر است شب امتحان را کاملا به بیداری نگذرانید و برای مدت زمانی هرچند کوتاه بخوابید.

 

منبع: HOWSTUFFWORKS

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا