مطالب ویژه سایت

آیا درس هایی که خوانده ام را مرور کنم یا درس جدید بخوانم؟ (مخصوص داوطلبان درجه ج)

با نزدیک شدن به ماههای پایانی یکی از مهمترین دغدغه داوطلبان کنکور این است که آیا درس­هایی که خوانده­اند را مرور کنند و یا درس­هایی که تابحال نخوانده­اند را شروع کنند. برای جواب دادن به این سوال نکات بسیار زیادی را باید مدنظر قرار داد که آنها را بصورت تک به تک مورد بررسی قرار خواهیم داد. در بخش سوم مطالب برای داوطلبان درجه ج ارائه خواهد شد. داوطلبان درجه ج کسانی هستند که بعضی از درسها را خوانده­اند و صرفاً هدفشان قبولی در کنکور است. این داوطلبان معمولاً رتبه­های بیشتر از 500 را کسب می­کنند و معمولاٌ در دانشگاههای شهرستان با درجه پایین قبول خواهند شد. بعضی از این داوطلبان با کمی تلاش بیشتر در این 3 ماه باقیمانده و داشتن اعتماد به نفس بیشتر می­توانند خود را به داوطلبان درجه ب برسانند.

1- این داوطلبان معمولاً سه چهار درس را بیشتر نخوانده­اند. هرچند که همین درسها را هم بطور کامل مطالعه نکرده­اند. اما اگر بتوانند همین درس­های خوانده شده را نیز خوب مطالعه کنند می­توانند امیدوار به آوردن رتبه متوسط باشند. حل کردن سوالات 10 سال اخیر کنکور به شدت به این داوطلبان توصیه می­شود.

2- داوطلبان درجه ج هنوز بخش­هایی زیادی از درسها را که اتفاقاً سوالات زیادی مطرح می­شود را نخوانده باشند که توصیه می­شود بحث­هایی را که به نظر ساده­تر و قابل فهم­تر برای خود داوطلب هستند را بخوانند. اولویت باید با درس­هایی باشد که ضریب بیشتری دارند و در این درسها نیز اولویت با بخش­هایی است که سوالات بیشتری از آنها در کنکور مطرح شده است. در مطالب قبلی با جزئیات کامل تعداد سوالات مطرح شده از فصل­های مختلف هر درس خدمت داوطلبان عزیز ارائه شده است.

3- دسته­ی بسیار زیادی از بخش­هایی که نخوانده­اید مربوط می­شود به قسمت­هایی که معمولاً خیلی کم سوال در کنکور مطرح می­شود. مثلاً در درس مدارهای الکتریکی فصل­های مدارهای LTI و یا بخش قضیه تلگان مدت­هاست که سوالی از آن مطرح نشده است. در درس ماشین­های الکتریکی نیز سالهاست که از قسمت هارمونیک­های زمانی یا مکانی در موتور القایی سوالی مطرح نشده است. به همین خاطر این نوع از بخش­ها که هر چند سال یکبار سوالی از آنها مطرح می­شوند، معمولاً توسط داوطلبان جدی گرفته نمی­شوند. خواندن این بخش­ها اصلا به داوطلبان درجه ب توصیه نمی­شود.

4- دسته بعدی از درسهایی که خوانده نشده مربوط می­شود به بعضی کتابها مانند آمار و الکترومغناطیس که داوطلبانی که مخصوصاً مغناطیس برایشان ضریب 3 است معمولاً این درس را هنوز نخوانده­اند. یا برای گرایش کنترل درسی مانند ماشین معمولاً خوب تابحال خوانده نشده است. خواندن این بخش­ها اصلا به داوطلبان درجه ب توصیه نمی­شود.

5- نکته مهم بعدی برای این داوطلبان درس زبان است. چون این درس هیچ نوع منبع مشخصی ندارد به داوطلبان درجه ج توصیه می­شود که حداقل درک مطلب بخوانند چون زدن چند درصد زبان هم می­تواند خیلی به آنها کمک کند.

درصد بسیار زیادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برق در درجه ج قرار می­گیرند. این داوطلبان دروسی کمی را خوانده­اند اما با همین 3 ماه باقیمانده هم می­توانند هم بر روی مطالب از قبل خوانده شده خود مسلط شوند و هم بخش­های جدیدی که به نظرشان ساده و مهم است را می­توانند بخوانند. به این داوطلبان اکیداً توصیه می­شود که مطالب گفته شده را جدی بگیرند و از خواندن بخش­های که خیلی کم سوال مطرح می­شود و یا ممکن است خیلی سخت باشند خودداری کنند. اگر بتوانید در این 3 ماه تلاشتتون رو بیشتر کنید و بر روی مطالب بیشتری مسلط شوید و قدری هم سرجلسه تسلط داشته باشید و منفی نزنید مطمئناً می­توانید خود را به داوطلبان درجه ب برسانید.

درجه­بندی داوطلبان صرفاً براساس سالهای تجربه برگزاری کنکور و شناخت داوطلبان مخصوصاً در این مقطع زمانی است و صرفاً براساس مقدار تلاش انجام شده توسط داوطلبان تا به امروز است و اصلاً به استعداد و یا هوش داوطلبان برنمی­گردد. به همین خاطر مطمئناً در این مباحث و درجه­بندی­ها قصد هیچ گونه بی­احترامی به داوطلبان وجود ندارد.

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلبان عزیز

دکتر بهرام آرا

صلاح بهرام آرا دکتری رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه تربیت مدرس ، دوره ی لیسانس را در دانشگاه کردستان سپری کردم و در سال 1389 موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.همچنین در همان سال و در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق موفق به کسب رتبه ی 17 در آزمون شدم و سپس در مهندسی قدرت-سیستم دانشگاه تهران مورد پذیرش قرار گرفتم. در سال 1391 موفق شدم با کسب درجه عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کنم و در همان سال پس از گذراندن آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در دانشگاه تربیت مدرس موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکتری شوم. با توجه به علاقه ی زیاد به درس مدار و پس از دو سال تلاش بی وقفه در این زمینه در دی ماه 1392 با همکاری انتشارات تبلور دانش موفق به چاپ کتاب مدار های الکتریکی 1و 2 شدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا