مطالب ویژه سایت

آیا در مورد گرایش انتخابی خود در مقطع ارشد شناخت دقیقی دارید؟؟؟

یکی از مهمترین و به نظر بنده مهمترین مراحل زندگی کسانی که میخواهند ادامه تحصیل دهند آن است که میتوانند با گرایش انتخابی خود اخت بگیرند یا خیر.آیا شما که این همه برای کنکور حرص میخورید و مدام به دنبال بهترین منابع و بهترین آزمونهای آزمایشی هستید واقعا به این نتیجه رسیده اید که در مقطع ارشد چه گرایشی را بخوانید؟ آیا اصلا تا الان تحقیق کرده اید که گرایش مد نظر شما به چه شکل است؟ چه دروسی دارد؟ کتابهای مطرح این دروس کدام اند؟ قرار است با چه نرم افزارهایی در این دوره کار کنید؟ آیا به عمق سوالات اخیر پی برده و فکر کرده اید و به دنبال پاسخ دقیق آن گشته اید؟ اگر گشته اید آیا این تحقیق عمقی بوده و برای آن وقت گذاشته اید؟

انتخاب گرایش بر حسب داوطلبان به دو قسمت تقسیم خواهد شد:

1.داوطلبانی که گرایش ارشد آنها با گرایش لیسانسشان یکسان است

2.داوطلبانی که گرایش ارشد آنها با گرایش لیسانسشان متفاوت است

داوطلبان دسته اول برای شناخت گرایش ارشد که مشابه گرایش لیسانسشان است کار خیلی پیچیده ای در پیش ندارند مگر آنکه در مقطع لیسانس به عمق گرایش خود پی نبرده باشند و دروس تخصصی را به خوبی پشت سر نگذاشته باشند.برای مثال تعداد بسیاری از دانشگاه های ایران(بیشتر دانشگاه های آزاد شهرستان) از تدریس کامل دروس خودداری میکنند و این مورد موافق میل بسیاری از دانشجویان نیز هست! این مورد باعث میشود که دانشجو درک درستی از دروس تخصصی پیدا نکند و در کنکور صرفا به دلیل اینکه میخواهد ارشد نیز مانند لیسانس وارد همان گرایش شود به خوبی دروس را مطالعه میکند و وارد گرایش مذکور میشود و در همان ترم 1 متوجه میشود که قضیه ارشد با کارشناسی زمین تا آسمان متفاوت است و این داوطلب در واقع قربانی اشتباهات خودش شده است

داوطلبان دسته دوم کار پیچیده تری دارند.این دوستان باید در مورد دروس لیسانس و فوق لیسانس گرایش ارشد خود حسابی تحقیق کنند.در هر دو دسته روش کلی برای آشنایی با گرایش ارشد این است که شما باید لیست دروس گرایش مورد نظر خود را در بیارید و به درسهای پایه تر آن دروس در لیسانس مراجعه کنید و ببینید که ارتباطتان با آن دروس در مقطع کارشناسی چطور بوده است.

برای مثال کسی که میخواهد در مقطع ارشد گرایش مخابرات سیستم تحصیل کند باید ببیند که آیا در دروس سیگنال ها و سیستمها،مخابرات 1 و مخابرات 2 و فیلترها و سنتز مدار قوی بوده است یا خیر.در صورتی که این فرد در این دروس و به خصوص درس مخابرات 2 قوی نبوده باشد یا باید درصدد تقویت خود در این درس برآید و یا این گرایش را به کل رها کند.

همچنین آشنایی با نرم افزارهایی که در مقطع ارشد از آنها استفاده میشود نیز بسیار حائز اهمیت است.برای مثال در ارشد الکترونیک نرم افزار HSpice بسیار کاربرد دارد.اگر داوطلب بخواهد در ارشد الکترونیک ادامه تحصیل دهد حتما باید قبل از ورود به دانشگاه خود را در این نرم افزار قوی کند وگرنه به مشکل جدی برخواهد خورد.

در کل حواستان به انتخابهایی که میکنید باشد و هر ملاکی را جز علاقه کنار بگذارید زیرا تنها علاقه شما به آن گرایش موجب پیشرفت شما خواهد شد.

مهندس روشان شمال

رتبه ۱۹۴ کنکور کارشناسی ارشد و ورودی سال ۹۲ رشته مخابرات سیستم دانشگاه تربیت مدرس رتبه 253 کنکور کارشناسی ارشد و ورودی سال 96 رشته مدارهای مجتمع الکترونیک دانشگاه تربیت مدرس ایشان دارای رزومه ی آموزشی زیر می باشند: ۱تدریس یار درس مدارهای الکتریکی به مدت ۶ ترم ۲تدریس یار درس الکترونیک ۲ و ۳ به مدت ۴ ترم ۳سابقه همکاری در طراحی تست برای آزمونهای آزمایشی در موسسه نصیر ۴طراحی بیش از ۳۰۰ تست تالیفی جدید برای کتاب ” بانک تست تجزیه و تحلیل سیستمها ” انتشارات پوران پژوهش در چاپ ۵ که مولف اصلی آن مهندس امیرعلی مومن زاده می باشد ۵مشاوره در جهت برنامه ریزی کنکور برای دانشجویان از سال ۹۲ ۶تدریس خصوصی دروس مهم مهندسی برق از جمله مدارهای الکتریکی از سال ۹۰ ۷مشاوره تخصصی حول گرایش های مهندسی برق از سال ۹۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا