سخن مشاور

داوطلبان کارشناسی ارشد برق بخوانند!

داوطلبان کارشناسی ارشد برق بخوانند!

موفقیت مستلزم علاقه، برنامه ریزی و پشتکار است.

در این نوشتار به نکاتی اشاره خواهم کرد که توجه به آنها، احتمال قبولی شما در مقطع کارشناسی ارشد را افزایش خواهد داد.

اولین نکته داشتن هدف برای ادامه تحصیل است. ورود به تحصیلات تکمیلی نیازمند انگیزه قوی و آینده نگری است. بنابراین اول باید بتوانیم خودمان را قانع کنیم که

الف ـ به رشته ی مورد نظر علاقه داریم.

 ب ـ ادامه تحصیل ما هدفمند و بر اساس یک بینش آینده نگرانه صورت می گیرد.

نکته دوم انتخاب درست رشته تحصیلی است. بیشتر دانشجویان کارشناسی فکر می کنند که حتما” باید در رشته ی مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند؛ اینطور نیست. شما با رشته کارشناسی مکانیک، می توانید در مقطع کارشناسی ارشد، برق بخوانید. البته برای ورود به رشته های پزشکی محدودیت هایی وجود دارد. به هر حال آنچه مسلم است اینکه، باید خودمان را برای دروس کارشناسی ارشد رشته ی انتخابی آماده کنیم و بدون شک، تغییر رشته از کارشناسی به ارشد، مستلزم صرف زمان و انرژی بیشتری خواهد بود. باید تنها در صورتی به تغییر رشته فکر کنیم که:

الف ـ به رشته ای که در مقطع کارشناسی خوانده ایم، بی علاقه شده باشیم

ب ـ اطلاعات کافی از محتوای درسی و مسیر شغلی رشته کارشناسی ارشد مورد نظر کسب کرده باشیم.

اکنون که هدف مشخصی داریم و رشته کارشناسی ارشد را نیز با آگاهی و پژوهش قبلی انتخاب کرده ایم، زمان آن فرا رسیده است که راهکارهای مدیریتی آزمون را به کار ببندیم:

الف ـ راهکار اول این است که دانشگاههایی را که ارشد و یا دکتری رشته خودمان در آنجا دایر است، بشناسیم. زیرا معمولا” دانشگاههای برتر هر رشته، طراح سوال هستند. مثلا” طراحی سوالات مجموعه برق عمدتا” بر عهده اساتید دانشگاههای تهران، مشهد است. پس داوطلبان رشته های برق باید منابع مهم دروس امتحانی کارشناسی ارشد را از این دانشگاهها به دست آورند.

ب ـ پس از شناسایی و تهیه منابع مهم از دانشگاههای طراح سوال، باید دروس را بر حسب ضرایب و تعداد منابع مرتب کنیم. مثلا” اگر هر دو درس زبان و الكترومغناطيس ضریب 3 داشته باشند، درس الكترومغناطيس اهمیت بیشتری دارد زیرا منابع آن کمتر و استاندارد تر از منابع زبان است. به طور خلاصه باید بیشتر وقت را صرف درسی بکنیم که ضریب بیشتر و منابع کمتری دارد. البته نبابد هیچ درسی را کنار گذاشت.

ج ـ پس از مرتب کردن دروس بر اساس ضریب و تعداد منابع، نوبت آن است که برنامه ی مطالعاتی خود را بر اساس سختی محتوا تنظیم کنیم. مثلا” درس مدار نیاز به وقت بیشتری دارد تا درس معادلات. بنابر این اگر هفته ای 4 ساعت برای معادلات وقت گذاشته باشیم، بهتر است برای مدار حداقل 6 ساعت در هفته اختصاص دهیم.

د ـ تا اینجا منابع مهم را شناختیم، دروس را بر اساس ضرایب و تعداد منابع اولویت بندی کردیم و زمان کافی برای هر یک از آنها اختصاص دادیم. اکنون نوبت مطالعه مداوم آنهاست. هر کس برای مطالعه روش خاصی دارد، با این حال یکی از روش های موثر خلاصه کردن و برجسته نمودن نکات مهم در منبع مورد نظر است؛ ابتدا بهتر است یکبار منبع آزمون را سریع مرور کنیم تا کلیات آن در ذهنمان جا بیفتد. بار دوم دقیق تر مطالعه می کنیم و زمانبندی را به گونه ای تنظیم می کنیم که تا یکی دو ماه مانده به امتحان، دست کم یک بار منابع را مطالعه کرده و نکات مهم را یادداشت یا علامت گذاری نموده باشیم.

ه ـ خیلی از دانشجویان در آزمون کارشناسی ارشد با کمبود وقت مواجه می شوند. تنطیم وقت یک مهارت مدیرتی است که با تست زدن به دست می آید. بنابر این ضرورت دارد تست های سال گذشته را تهیه کنیم و تمرین تست زنی را انجام دهیم. این تمرین دو کارکرد مهم دارد : کسب توانمندی در مدیریت زمان و آشنایی با نمونه سوالات آزمون.

پس از مطالعه منابع و تمرین تست زنی، فقط کافی است تا یکی دو روز مانده به آزمون، نکات کلیدی را مرور کنیم. اگر تصمیم گرفته اید که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنید، تابستان زمان مناسبی برای برنامه ریزی و مطالعه دروس است. پس زمان را از دست ندهید.

 

راهنمای جامع موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد برق بزودی از سایت برق ارشد

معرفی منابع-برنامه ریزی درسی-روش مطالعه-روش تست زدن-آشنایی با رشته ها-تکنیک های تمرکز و…

با ما همراه باشید

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۵۷ دیدگاه ها

  1. سلام اقای پور کاظم رشته من الکترونیک هست .رشته ام رو دوست دارم ولی وقتی می بینم جای کار برای این رشته برای خانم ها خیلی کمه پشیمون میشم که این رشته رو ادامه بدهم .من نرم افزار های برق مثل ارکد وپروتئوس و مولتی سیم وavrوبرنامه نویسی اندروید رو یا بلدم یا دارم یاد میگیرم .وبه برنامه نویسی هم علاقه دارم دوست دارم الکترونیک دیجیتال بخونم .بنظر شما ادامه تحصیل من درسته یا دوباره کنکور بودم ؟در ضمن دانشگاه ازاد درس میخونم وترم اخرم .پارسال کنکور دادم الک ومدار خیلی خوب بود ریاضی هم چون مرور نداشتم نتونستم بزنم .
    ای کاش مهندس کامپیوتر بودم .تورو خدا راهنماییم کنید بخاطر این قضیه خیلی ناراحتم

    1. سلام.مشکل کار برای آقایون هم هست ولی خانم ها ، با توجه به شرایط و ضوابط بعضی از مشاغل درصد بیشتری با این مشکل مواجه هستند ، مخصوصا در رشته های مهندسی،برای همین بهترین گرایش برق برای خانم ها الکترونیک یا مهندسی پزشکی میتواند باشد.با توجه به علاقه تون و یادگیری زبان های برنامه نویسی به احتمال زیاد میتوانید در گرایش دیجیتال موفق باشید.نه اشتباه نکنید با توجه به آمارهای گرفته شده مهندس کامپیوتر بیکار ، زیادتر از مهندس برق هست و هنوز در گرایش های برق به آن مرحله نرسیده ایم.البته باز هم تاکید میکنم شاید تنها درصدی از علت بیکاری عدم انتخاب مناسب رشته و گرایش باشد و درصد بیشتری به توانایی های فرد برمیگردد.مطمئن باشید اگر فرد توانمندی باشید یه لحظه هم بیکار نخواهید ماند.اگر سعی و تلاش خود را متمرکز کنید و به داشته هاتون بیفزایید قطعا در آینده یکی از افراد توانمند خواهید بود.برای کنکور هم با برنامه ریزی دقیق و منطقی به هدف خود خواهید رسید.سعی کنید از خدمات سایت ما استفاده کنید و از مطالب آن بهره ببرید.مطالب زیادی از سال های قبل در سایت موجود است و تجربه ی چندین ساله ما در آن ها خلاصه شده است.انشاا..برای کنکور سال 95 برای داوطلبان خدمات و برنامه های ویژه ای داریم.با ما همراه باشید

  2. سلام ایا با نرم افزار مولتی سیم کار کردید؟ ایا این نرم افزار مدارam دارد؟ایا AM_VOLTAGEهمون مدار am هست ؟
    چطور میشه تنظیماتش رو ب؟رای مدولاسیون 100 انجام داد

    1. سلام.در کتابخانه معمولا قطعات موجود است و برای مدارات پیش فرض به سورس فایل نصب شده مراجعه نمایید یا میتوانید از نمونه مدارات شبیه سازی شده مولتی سیم سایت ها استفاده نمایید.خیر ، AM_VOLTAGE مخفف Amplitude Modulation_VOLTAGE می باشد.از قسمت AM_VOLTAGE –> Value –> modulation index

  3. ترین ها:
    مهربان ترین آدم دنیا: مادر
    شیرین ترین لحظه زندگی: عیدی گرفتن یک بچه
    بهترین دوست نوجوانی: تنهایی
    بهترین هدیه ی جوانی: نگاه
    فتنه انگیزترین چیز توی زندگی: دروغ

  4. تنها یک خیر وجود دارد که نام آن، دانش است و تنها یک شر وجود دارد که نام آن، نادانی است.سقراط

  5. سلام.من دانشجوی کارشناسی پیوسته عمرانم ،به نظرم رشته عمران و نرم افزار بهترین رشته دانشگاهی است هم از نظر به کار بردن خلاقیت و هم از نظر بازار کار.

  6. سلام و وقت بخیر میخواستم ازتون راهنمایی برای تغییر رشته از برق به بقیه رشته ها بدونم؟؟؟از نظر بازار کار و درسایی که قراره برای ارشدش بخونیم کدوم رشته بهتره هم بین رشته های مهندسی هم بین رشته های انسانی!!! چون ارشد مهندسی برق که هم برای کنکور و هم در طول ارشد سختی زیادی میکشیم ولی آخرش شغل بدون پارتی گیر نمیاد!!!اصلا به نظر شما تغییر رشته خوبه؟؟ با تشکر

    1. سلام.بین رشته های مهندسی ، عمران،صنایع،نرم افزار(البته به شرطی که در طراحی وب،شبکه،برنامه نویسی و… توانمند باشید).در علوم انسانی زبان خارجی ، مدیریت ، حسابداری و همچنین روان شناسی.رشته‌هایی مانند خدمات امنیتی، بهداشت، تربیت معلم و خدمات حمل و نقل هم کمترین نرخ بیکاری در کشور را دارند.موقعیت های شغلی مرتبط با حوزه های پزشکی و درمانی مانند متخصص زنان، پرستاری، متخص بیهوشی و روانپزشکی در صدر شغل هایی قرار می گیرند که بهترین میزان حقوق را برای زنان دارند.

      ۱۰ رشته برتر فنی مهندسی به ترتیب اولویت بازار کار:

      ۱- مهندسی برق
      گرایش قدرت
      گرایش الکترونیک
      گرایش کنترل و ابزار دقیق
      گرایش مخابرات
      گرایش مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

      ۲- مهندسی مکانیک
      گرایش طراحی جامدات
      گرایش حرارت و سیالات

      ۳- مهندسی عمران
      گرایش عمران
      گرایش نقشه برداری
      گرایش آب

      ۴- مهندسی صنایع
      گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها
      گرایش تولید صنعتی
      گرایش تکنولوژی صنعتی
      گرایش ایمنی صنعتی

      ۵- مهندسی شیمی
      گرایش صنایع پتروشیمی
      گرایش طراحی فرایندهای نفت
      گرایش صنایع پالایش
      گرایش صنایع گاز
      گرایش صنایع غذایی

      ۶- مهندسی کامپیوتر
      گرایش نرم افزار
      گرایش سخت افزار

      ۷- مهندسی مواد
      گرایش متالورژی صنعتی
      گرایش متالورژی استخراجی
      گرایش سرامیک

      ۸- مهندسی هوافضا
      ۹- مهندسی معماری
      ۱۰- مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

      در مجموع اگر توانایی های خود را در رشته دیگر میبینید تغییر رشته میتواند مثبت باشد و این را در نظر بگیرید با توجه به اینکه در مقطع کارشناسی دروس مرتبط با مهندسی برق را گذرانده اید در ابتدا شاید برای گذراندن دروس رشته دیگر کار سختی داشته باشید و فقط علاقه و پشتکار میتواند شما را به هدفتان نزدیک کند.

      1. خیلی خیلی ممنون از پاسخگوییتون
        این ترتیبی که برای بازار کار نوشتید فقط برای گرایش هاست یا خود مهندسیارپ هم به ترتیب بازار کار نوشتید(ینی رشته برق از IT بازار کارش بیشتره؟؟)
        سوال دیگه ای هم که داشتم برای رشته MBAیا همون مدیریت اجرایی هست؛ به نظرتون این رشته چطوره؟؟
        با تشکر

        1. سلام.بله.رشته خوب و پردرآمدی هست.کسانی که دارای مدرک MBA می باشند وارد عرصه مدیریت می شوند و در سطوح مختلف مثل مدیر تولید یا بازاریاب یا مدیر مالی مشغول به کار می شوند یا نهایتا مدیرعامل شرکت می شوند. گروه دوم وارد کار مشاوره می شوند. برخی در شرکت های مشاوره مدیریت (در ایران مثل سازمان مدیریت صنعتی) کار می کنند و گروهی به عنوان کارشناس مثلا تحلیلگر مالی یا تحلیلگر بازار یا متخصص نیروی انسانی بدون اینکه وارد کار اجرایی شوند، در سازمانها کار می کنند. گروه سوم که درصد کمی هستند ممکن است ادامه تحصیل بدهند و دکترا دریافت کنند و استاد شوند.
          زمینه های فعالیت فارغ‌التحصیلان MBA :
          فارغ‌التحصیلان این دوره با فراگیری دانش و فنون مدیریت و البته کسب تجربه عملی، قادر خواهند بود در زمینه های ذیل فعالیت نمایند:
          اداره امور واحدهای ستادی سازمان‌های تولیدی و اجتماعی در جهت کمک به مدیران این سازمان‌ها برای اداره مؤثرتر سازمان‌های خود
          اداره و راهبری مؤثر و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش‌های تولید، تحقیق و توسعه، مالی، فروش، پرسنلی و اطلاعات
          ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان با تجدید تشکیلات، رویه‌ها و شیوه های اداری آن بخش
          کارآفرینی در یک سازمان برای شروع فعالیت‌های جدید یا ایجاد و اداره سازمان‌های جدید
          طراحی تحول در کل یک سازمان و رهبری و هدایت تحولات کلی بعد از کسب تجربیات مدیریتی

  7. با سلام و عرض خسته نباشید و تبریک سال نو
    من در رشته کارشناسی ناپیوسته کنترل در دانشگاه غیر انتفاعی شیراز فارغ التحصیل شده ام و با توجه به اینکه دارای پایه ی متوسطی هستم در درس زبان و ماشین اصلا قوی نیستم و اینکه درس تجزیه و تحلیل سیستم را نیز اصلا نخوانده ام لطفا در صورت امکان در مورد منابع کمکم کنید و اینکه با این شرایط از چه زمانی شروع کنم بهتره؟
    در مدار و کنترل پایه خوبی دارم

    1. سلام.برای دروسی که پایه خوبی دارید از منابع معرفی شده سایت استفاده نمایید و برای دروسی که پایه خوبی ندارید یا نگذرانده اید از کلاس کنکور استفاده نمایید.

  8. سلام دوباره..
    ببخشید من میخواستم برای امسال ارشد بخونم.
    برق الکترونیک ام و میخوام برا قدرت امتحان بدم.
    برای تابستون دارم مدار و زبان رو میخونم..
    به نظرتون چه درسی روبهشون اضافه کنم..
    ریاضی مهندسی معادلات یا بررسی و کنترل ؟؟
    ممنون میشم کمی راهنمایی کنین منو.
    : )

      1. سلام دوباره خدمت شما دوستان عزیز..
        من قبلا هم ازتون سوال کردم..
        خب نتایج ارشد اومد و من پردیس اهواز قبول شدم
        الان میخواستم ازتون سوال کنم چی کار کنم؟!!
        ینی واقعا موندم دو دل..
        که برم همین پردیس رو..با توجه به اینکه هزینه شم فرمودین حدودی..
        و اینکه تو دفترجه زده 3500/000 تقریبا هزینه شه و برای پایان نامه یبیشتر هم میشه..
        من الان بیشتر مشکلم اعتبار مدرکش هست..
        و اینکه گفتن بعضی درساشون انگلیسیه جریانش چیه؟
        البته من با انگلیسی مشکل ندارم دوره لیسانسمون الکترو مغناطیس و فیزیک 2 و الک 3 رو از رو کتاب مرجع زبان اصلی تدریس کردن و جزوه مونم انگلیسی بود.!
        حتی امتحانو هم انگلیسی نوشته بودن..
        بیشتر مدرکش و اینکه اصن ارزششو داره؟

        ببخشید بخدا خودم اصن بدجور دو دل!!
        چن دل ام حتی!!!

  9. سلام مهندس با رتبه 7500 الکترونیک کجا میشه قبول شد؟ از بین غیرانتفاعی و پردیس

  10. سلام..
    ببخشید مزاحم میشم مهندس..
    میخواستم یه سوال بپرسم
    توی دفترچه چیزی دستگریم نشد..
    کسی که پردیس خودگردان دانشگاه رو قبول بشه و نره آیا میتونه سال دیگه ام کنکور بده؟؟
    ینی مث قبولی روزانه هست و محرومه از کنکور سال بعد؟
    از روی ناآگاهی زدم و رتبه ام هم 4000 هست
    ولی الان فهمیدم هزینه هاش فوق العاده زیاده..
    گفتم ببینم چطوریه..
    و اگه میشه شما که اطلاع دارین در مورد هزینه هاش هم برام بنویسین..
    که چقدره حدود؟؟
    ممنون میشم..

    1. سلام.بله،مشکلی نیست.
      خیر فقط روزانه چنین شرایط را دارد و هر کدام از دوره ها که هزینه دارند این شرایط را ندارند.
      کل دوره ارشد بین 17 تا 20 میلیون تومان است.

      1. سلام دوباره خدمت شما مهندس پور کاظم..
        ممنونم..انتظار نداشتم اینقد زود جواب مو بدین!
        ممنونم واقعا..
        الان یه سوال دارم خدمتتون..
        من سال قبلی ترم 7 و 8 بودم که کنکور دادم..
        الان فارغ تحصیل شدم
        برای کنکور چیزی نخوندم راستش
        ینی یکی از اساتیدمون که مدرک دکترا شون رو از فرانسه گرفتن و ما دانشجوها خیلی ازشون حساب میبریم(!!) گفتن نخونید که ارشد و دکترا بی ارزشه و برید سربازی دنبال کار…
        خلاصه ما هم نخوندیم ..
        ولی چون قبلا ثبت نام کرده بودیم رفتیم سر جلسه با چن تا از همکلاسا..
        من رتبه ام حدود 4000 شد توی گرایش الکترونیک
        و 6000 هزار توی قدرت
        چون استرسی نداشتم هر چی که بلد بودم رو زدم . ینی هم ماشین زدم هم الکترونیک هم بررسی و کمی هم سیگنال..
        سرتون رو درد نیارم چن تا سوال دارم ببخشین وقتتونو میگیرم مهندس ؛

        الان امکان قبولی من هست توی پردیس بین الملل ؟
        من اهوازم و تقریبا همه پردیسا رو زدم..
        به نظر شما دانشگاه آزاد خوندن بهتره یا همین پردیس ها؟؟

        و اینکه خودم دوس دارم ریسک کنم و آزاد رو نرم امسال و بشینم بخونم ولی ی جورایی حرفای اون استاد میاد تو سرمو کلا خالی میشم از انگیزه!!
        میدونم حرفام کمی بچگانه به نظر میاد ولی بخدا اهل بهانه آوردن نیستم..

        کمی از کنکور میترسم ..میترسم بخونم و قبول نشم!

        ممنونم از وقتی که میذارین..
        زنده باشین و برقرار..

        1. سلام.
          بله
          از نظر هزینه دانشگاه آزاد ولی از نظر اعتبار مدرک پردیس البته چون در مدرک پردیس ذکر می شود نباید برابر با مدرک روزانه/شبانه دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا