سخن مشاور

داوطلبان کارشناسی ارشد برق بخوانند!

داوطلبان کارشناسی ارشد برق بخوانند!

موفقیت مستلزم علاقه، برنامه ریزی و پشتکار است.

در این نوشتار به نکاتی اشاره خواهم کرد که توجه به آنها، احتمال قبولی شما در مقطع کارشناسی ارشد را افزایش خواهد داد.

اولین نکته داشتن هدف برای ادامه تحصیل است. ورود به تحصیلات تکمیلی نیازمند انگیزه قوی و آینده نگری است. بنابراین اول باید بتوانیم خودمان را قانع کنیم که

الف ـ به رشته ی مورد نظر علاقه داریم.

 ب ـ ادامه تحصیل ما هدفمند و بر اساس یک بینش آینده نگرانه صورت می گیرد.

نکته دوم انتخاب درست رشته تحصیلی است. بیشتر دانشجویان کارشناسی فکر می کنند که حتما” باید در رشته ی مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند؛ اینطور نیست. شما با رشته کارشناسی مکانیک، می توانید در مقطع کارشناسی ارشد، برق بخوانید. البته برای ورود به رشته های پزشکی محدودیت هایی وجود دارد. به هر حال آنچه مسلم است اینکه، باید خودمان را برای دروس کارشناسی ارشد رشته ی انتخابی آماده کنیم و بدون شک، تغییر رشته از کارشناسی به ارشد، مستلزم صرف زمان و انرژی بیشتری خواهد بود. باید تنها در صورتی به تغییر رشته فکر کنیم که:

الف ـ به رشته ای که در مقطع کارشناسی خوانده ایم، بی علاقه شده باشیم

ب ـ اطلاعات کافی از محتوای درسی و مسیر شغلی رشته کارشناسی ارشد مورد نظر کسب کرده باشیم.

اکنون که هدف مشخصی داریم و رشته کارشناسی ارشد را نیز با آگاهی و پژوهش قبلی انتخاب کرده ایم، زمان آن فرا رسیده است که راهکارهای مدیریتی آزمون را به کار ببندیم:

الف ـ راهکار اول این است که دانشگاههایی را که ارشد و یا دکتری رشته خودمان در آنجا دایر است، بشناسیم. زیرا معمولا” دانشگاههای برتر هر رشته، طراح سوال هستند. مثلا” طراحی سوالات مجموعه برق عمدتا” بر عهده اساتید دانشگاههای تهران، مشهد است. پس داوطلبان رشته های برق باید منابع مهم دروس امتحانی کارشناسی ارشد را از این دانشگاهها به دست آورند.

ب ـ پس از شناسایی و تهیه منابع مهم از دانشگاههای طراح سوال، باید دروس را بر حسب ضرایب و تعداد منابع مرتب کنیم. مثلا” اگر هر دو درس زبان و الكترومغناطيس ضریب 3 داشته باشند، درس الكترومغناطيس اهمیت بیشتری دارد زیرا منابع آن کمتر و استاندارد تر از منابع زبان است. به طور خلاصه باید بیشتر وقت را صرف درسی بکنیم که ضریب بیشتر و منابع کمتری دارد. البته نبابد هیچ درسی را کنار گذاشت.

ج ـ پس از مرتب کردن دروس بر اساس ضریب و تعداد منابع، نوبت آن است که برنامه ی مطالعاتی خود را بر اساس سختی محتوا تنظیم کنیم. مثلا” درس مدار نیاز به وقت بیشتری دارد تا درس معادلات. بنابر این اگر هفته ای 4 ساعت برای معادلات وقت گذاشته باشیم، بهتر است برای مدار حداقل 6 ساعت در هفته اختصاص دهیم.

د ـ تا اینجا منابع مهم را شناختیم، دروس را بر اساس ضرایب و تعداد منابع اولویت بندی کردیم و زمان کافی برای هر یک از آنها اختصاص دادیم. اکنون نوبت مطالعه مداوم آنهاست. هر کس برای مطالعه روش خاصی دارد، با این حال یکی از روش های موثر خلاصه کردن و برجسته نمودن نکات مهم در منبع مورد نظر است؛ ابتدا بهتر است یکبار منبع آزمون را سریع مرور کنیم تا کلیات آن در ذهنمان جا بیفتد. بار دوم دقیق تر مطالعه می کنیم و زمانبندی را به گونه ای تنظیم می کنیم که تا یکی دو ماه مانده به امتحان، دست کم یک بار منابع را مطالعه کرده و نکات مهم را یادداشت یا علامت گذاری نموده باشیم.

ه ـ خیلی از دانشجویان در آزمون کارشناسی ارشد با کمبود وقت مواجه می شوند. تنطیم وقت یک مهارت مدیرتی است که با تست زدن به دست می آید. بنابر این ضرورت دارد تست های سال گذشته را تهیه کنیم و تمرین تست زنی را انجام دهیم. این تمرین دو کارکرد مهم دارد : کسب توانمندی در مدیریت زمان و آشنایی با نمونه سوالات آزمون.

پس از مطالعه منابع و تمرین تست زنی، فقط کافی است تا یکی دو روز مانده به آزمون، نکات کلیدی را مرور کنیم. اگر تصمیم گرفته اید که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنید، تابستان زمان مناسبی برای برنامه ریزی و مطالعه دروس است. پس زمان را از دست ندهید.

 

راهنمای جامع موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد برق بزودی از سایت برق ارشد

معرفی منابع-برنامه ریزی درسی-روش مطالعه-روش تست زدن-آشنایی با رشته ها-تکنیک های تمرکز و…

با ما همراه باشید

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۵۷ دیدگاه ها

  1. با سلام
    استاد اینجانب ساکن شیراز هستم. رتبه آزمون ارشد هم 850 در گرایش قدرت شده است. به دلیل مشکلات مالی امکان ادامه تحصیلات در شهر دیگر، حتی در دوره روزانه هم، برایم سخت است. امید چندانی به قبولی قدرت صنعتی شیراز ندارم. تا الان اقدام به ارسال دفترچه سربازی ننموده ام. به نظر شما چه کار کنم؟ آیا با توجه به بازار کار خوندن ارشد در شهری دیگر آن هم با شرایط من، به نفع من است؟ واقعا گیر کردم. میترسم برم ارشد بعد پشیمون بشم. استاد لطفا کامل راهنمایی ام کنید. ببخشید که طولانی شد. با تشکر

    1. سلام.مهمترین مسئله ای که در تصمیم گیری و برنامه ریزی شما باید لحاظ شود هدف شما می باشد!آیا برای گرفتن ارشد هدف خاصی دارید یا صرفا بر اساس ذهنیتی که از ادامه تحصیل برای شما ایجاد شده است میخواهید ادامه تحصیل دهید؟این ذهنیت را معمولا جامعه و دیگران مخصوصا دوستان و آشنایان برای شما ایجاد کرده اند و قطعا اگر هدفی برای آن تعیین نکرده باشید نتیجه ای را حاصل نخواهد داشت.شما باید شرایط فعلی تان را در نظر بگیرید و سپس تصمیم نهایی را بگیرید،قبولی شما در روزانه شهر های نزدیک شیراز شاید فرصت بدی نباشد و از طرفی اگر این توانایی را داشته باشید که بتوانید به صورت پاره وقت کار کنید قطعا تصمیم خوبی برای شما خواهد بود.اگر مشکل مالی شما به دلیل این باشد که زندگی در شهر دیگری نیاز به هزینه دارد خب این مورد در روزانه هر دانشگاهی که خوابگاه ارائه میکند قابل حل خواهد بود اگر مشکل مالی شما به خانواده تان برمیگردد که بعنوان مثال در حال حاضر هزینه خانواده را تامین میکنید خب این مشکل از زمان اعرام شما به سربازی به مدت تقریبا 2 سال وجود خواهد داشت!در هر صورت به نظر بنده تا اعلام نتایج نهایی صبر کنید و پس از مشاهده نتیجه خود تصمیم نهایی را بگیرید چون مشکل مالی شما طبق مواردی که مطرح کردم نباید تنها دلیل عدم ادامه تحصیل شما باشد.گرفتن ارشد تنها باعث خواهد شد که مسیر شما را برای آینده شغلی تان هموارتر کند و در اصل تضمینی برای پیدا کردن شغل مناسب نخواهد بود،اگر هدف تان موارد دیگر باشد شاید گرفتن ارشد یکی از مهمترین راه های رسیدن به آن هدف باشد ولی تجربه نشان داده است که پیدا کردن شغل مناسب بیشتر به توانایی ، زرنگی ، سعی و تلاش خود فرد بستگی دارد تا گرفتن صرفا مدرک ارشد.زیاد هستند کارشناسانی که پست های مدیریتی خوبی دارند و از طرفی خیلی از افرادی که ارشد و دکتری دارند نتوانستند شغل مورد نظرشان را پیدا کنند قطعا با گرفتن مدرک ارشد و دکتری توقع فرد بالا رفته و در انتخاب شغل یا پیشنهادات شغلی دچار وسواس خاصی خواهد شد مخصوصا وقتی بحث بر روی درآمد و دست مزد فرد باشد از این رو راهی جز تدریس و در نهایت اپلای برای آنها نخواهد بود و یا در نهایت به کشورهای اروپایی عزیمت کنند اتفاقی که برای اکثر نخبگان کشور طی این سال ها افتاده است.

  2. سلام ببخشید من رشتم فیزیک بوده ولی برأی ارشد برق شرکت کردم قبلا درسای برق رو خوندم رتبم هم خوب اومد الان می گن پیش می خوری شما میدونید چه درسایی رو پیش می خوریم

    1. سلام.برای هر گرایش دروس جبرانی متفاوتی ارائه می شود و معمولا 9 تا 12 واحد و همان ترم اول دروس جبرانی خواهید گذراند!جهت مشاهده دروس جبرانی گرایش مورد نظر به لینک زیر مراجعه نمایید:

      http://www.bargharshad.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c%d8%8c%d9%85%d9%88%d9%82%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d8%ba%d9%84%db%8c%d8%8c%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%88-%d8%b3%d8%b1%d9%81%d8%b5%d9%84/

  3. بنده بدلیل علاقه میخوام ای تی بخونم و نه کار

    اما بحث اینجا تفاوت درسهاست و مقدار زمانی که مونده
    تعداد دروس ای تی زیاده و درس مشترکی با برق ندارن

    بنظر شما امکان قبول شدن تهران هست ؟

    1. سلام.به هر حال این علاقه در آخر به سمت هدفی باید گرایش پیدا کند مثلا اپلای ، تدریس و …با فرض اینکه شما بسیار علاقه مند هستید و قطعا برای رسیدن به هدف تان تلاش میکنید باید این را هم قبول داشته باشید که ظرفیت این رشته مثل برق نیست و باید برای قبولی در تهران رتبه تون زیر 300 شود.بله دروس تخصصی کاملا متفاوت نسبت به برق می باشد ولی به سختی دروس برق نمی باشد و قطعا با تلاش و پشتکار میتوانید موفق باشید و تنها مشکلی که ممکن است در آخر با آن مواجه شوید عدم کسب رتبه مورد نظر قبولی در تهران باشد باز آن هم به خود شما برمیگردد که مثلا اگر رتبه 500 بیارید میتوانید پردیس تربیت مدرس قبول شوید ولی همین رتبه در برق قطعا نتیجه آن روزانه یک دانشگاه خوب خواهد بود.البته تعداد داوطلبان آی تی هم نسبت به برق کمتر می باشد ولی کسب رتبه زیر 300 با توجه به عدم گذراندن دروس آی تی در مقطع کارشناسی شاید نیاز به کلاس یا حداقل فیلم های آموزشی و منابع چندگانه پایه ای می باشد.

  4. سلام مهندس من منابع نهایی خود رو انتخاب کردم نظرتون رو بدبد ممنون گرایش قدرت
    زبان عمومی و تخصصی:پارسه استاد البرزی و مظفری
    ریاضیات و معادلات:پارسه دکتر معتقدی
    مدار:دکتر کارو زرگر پوران پژوهش
    ماشین و بررسی:دگتر حلم زاده پوران پژوهش

    1. سلام.اگر نتیجه گیری منابع فوق حاصل مشاوره با مهندس روشان شمال بوده همان را انتخاب و مطالعه را شروع نمایید و مشورت کردن با استاد و مشاور دیگر فقط باعث سردرگمی شما در انتخاب منابع میگردد چون نظر هر کسی متفاوت است و از طرفی ممکن است استادی منابع مورد نظر خودش را معرفی کند که بعضا منابع خودش هم در آن لحاظ شود برای همین شما تا ماه ها فقط دنبال تغییر منابع هستید.ضمنا به شما پیشنهاد میکنم اگر میخواهید واقعا موفق شوید تا زمان کنکور فقط از یک مشاور بهره بگیرید که ابتدا وقت شناس و منظم باشد و نسبت به موفقیت داوطلب احساس مسئولیت کند و هدف صرفا اقتصادی نداشته باشد.

  5. با سلام

    بنده سوالی داشتم خدمتتون
    پیرامون اینکه بنظر شما تغییر گرایش از کارشناسی برق به ارشد آی تی یا مدیریت آی تی صحیح هستش؟
    بنده کارشناسی رو تموم کردم و حالا میخوام ارشد بخونم ولی متاسفانه نتیجه خوبی نه در درس و نه در کار از برق نگرفتم
    بنده علاقه بیشتری به زمینه های کامپیوتری دارم
    حال نظر شما چیست

    با سپاس

    1. سلام.برای تغییر رشته باید هدف داشته باشید و تغییر رشته ای که صرفا امید به آینده داشته باشد که کار بهتری پیدا خواهد کرد اصلا کار درست و منطقی نمی باشد.بعنوان مثال شما شرکتی را میشناسید که ارشد آی تی میگیرند و الان بعنوان کارشناس برق فعالیت میکنید و برای ارشد آی تی وضعیت کاری شما ارتقاء پیدا خواهد کرد در این صورت تغییر رشته معقول خواهد بود.یا محل کار پدرتان ارشد آی تی میگیرند و شما بعنوان اولویت معرفی پدرتان میتوانید با مدرک ارشد آی تی در شرکت پدرتان مشغول شوید یا نمونه دیگر میخواهید شرکتی ثبت کنید که نیاز به ارشد آی تی دارید در این صورت تغییر رشته منطقی می باشد و مثال هایی از این موارد.اما تغییر رشته به امید آینده شغلی بهتر کار درستی نمی باشد.البته برای تغییر رشته میتوانید گرایش مخابرات-شبکه یا مخابرات امن را انتخاب کنید که با این انتخاب تا حدودی با رشته قبلی شما نزدیک خواهد بود.

  6. سلام
    من فارغ التحصیل آی تی هستم
    دوست دارم ارشد برق شرکت کنم.آیا واسه این تغییر رشته بعدا برای کار پیدا کردن دچار مشکل نمیشم؟
    کلا تغییر رشته از آی تی به برق کار درستیه یا خیر؟
    ممنون

    1. سلام.برای تغییر رشته باید هدف داشته باشید و تغییر رشته ای که صرفا امید به آینده داشته باشد که کار بهتری پیدا خواهد کرد اصلا کار درست و منطقی نمی باشد.بعنوان مثال شما شرکتی را میشناسید که ارشد برق میگیرند و الان بعنوان کارشناس آی تی فعالیت میکنید و برای ارشد برق وضعیت کاری شما ارتقاء پیدا خواهد کرد در این صورت تغییر رشته معقول خواهد بود.یا محل کار پدرتان ارشد برق میگیرند و شما بعنوان اولویت معرفی پدرتان میتوانید با مدرک ارشد برق در شرکت پدرتان مشغول شوید یا نمونه دیگر میخواهید شرکتی ثبت کنید که نیاز به ارشد برق دارید در این صورت تغییر رشته منطقی می باشد و مثال هایی از این موارد.اما تغییر رشته به امید آینده شغلی بهتر کار درستی نمی باشد.البته برای تغییر رشته میتوانید گرایش مخابرات-شبکه یا مخابرات امن را انتخاب کنید که با این انتخاب تا حدودی با رشته قبلی شما نزدیک خواهد بود.

  7. سلام من بین گرایشهای برق ارشد نمیدونم کدوم رو اولویت قرار بدم؛ کارشناسی الکترونیک خوندم؛ چندتا از استادامون گفتن الکترونیک ارشد چیزی نداره نرو؛ مخابرات بخون بازار کارش عالیه خودمم عاشق سیگنال و میکرو هستم؛ اما آگهی استخدام میبینم فک میکنم الکترونیک بازارکارش بیشتره
    بازار کار کدوم گرایش ارشد بهتره؟الکترونیک؛ مخابرات؛ کنترل برای خانمها ترجیحا
    جدا از اینکه چه رتبه ای بیارم بین گرایشها موندم؛ ممنون میشم راهنماییم کنید واقعا سردرگم شدم

    1. سلام.بازار کار برق وضعیت خوبی دارد ولی سابقه کار و رزومه میخواد و با توجه به اینکه خانم هستید شاید هر جایی نتوانید مشغول به کار شوید با توجه به محیط و وضعیت کار برایتان سخت خواهد بود. اگر میخواهید قدرت را ادامه دهید گرایش الکترونیک قدرت را انتخاب نمایید و اگر میخواهید سایر گرایش های برق را انتخاب کنید الکترونیک،مخابرات و مهندسی پزشکی میتواند انتخاب بهتری باشد.

      به ترتیب اولویت بازار کار:
      گرایش قدرت
      گرایش الکترونیک
      گرایش کنترل و ابزار دقیق
      گرایش مخابرات
      گرایش مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

      1. ممنون از پاسختون، الکترونیک قدرت مردونه نیست؟
        تصمیم گرفته بودم اصلا قدرت نزنم ولی قدرت رو دوست دارم بخاطر بازارکارش برای خانمها؛ الکترونیک بازرکارش بهتر از مخابراته!؟ پس میگن مخابرات خیلی خوبه چرا اولویتش پایینتره
        کنترل چطور؟ کنترل به اندازه الکترونیک و مخابرات دوست ندارم اما دانشگاه نزدیک مافقط کنترل میگیره
        یا وایسم با توجه به رتبم بزنم

        1. سلام.خیر،اگر به الکترونیک صنعتی علاقه مند بودین میتواند انتخاب مناسبی باشد بخصوص که بازار کار خوبی هم دارد.مخابرات بازار کارش محدودتر از الکترونیک هست به همین خاطر پایین تر از الکترونیک قرار دارد.بعنوان مثال ارگان های نظامی مخابرات را بیشتر از الکترونیک پذیرش دارند.ولی الکترونیک در هر کارخانه ای حداقل یک مهندس الکترونیک لازم دارد.بعنوان مثال شرکت های خودرو سازی برای قسمت های ED و PD برای شیفت صبح و شب دو مهندس الکترونیک و دو مهندس مکانیک لازم دارند.
          کنترل هم گرایش خوبی هست که هم میتوانید تحقیقاتی در پژوهشگاه ها و ارگان ها و سازمان ها مشغول شوید و هم در کارخانجات اتوماسیون صنعتی و رباتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا