سخن مشاورکنترل

بررسی منابع کنترل خطی

با سلام خدمت داوطلبان کنکور ارشد برق ۹۸
همانطور که می دانید ازسال ۹۰ به بعد تحول جدیدی در درس کنترل خطی کنکور ارشد بوجود آمد بطوری که اگر سوالات قبل از سال ۹۰این درس را ببینید و با سوالات سالهای اخیر مقایسه کنید متوجه تفاوت بسیار زیاد سوالات خواهید شد.
تجربه سالهای اخیر این را نشان میدهد که کسی میتواند به سوالات کنترل جواب دهد که درک مفهومی از درس کنترل خطی رو داشته باشد .تعداد سؤالات این درس ۱۲ تست بوده و با ضریب (۴) برای گرایش‌های قدرت و کنترل و مهندسی پزشکی و ضریب (۳) برای گرایش‌های الکترونیک و مخابرات در آزمون کارشناسی ارشد میباشد.
اگر بخواهیم سوالات کنترل خطی سالهای اخیر را بررسی کنیم می توانیم ببینیم که سوالات سال ۹۶ از سوالات ۹۵ آسان تر و استاندارد تر بوده و پاسخگویی به سوالات سال ۹۶ راحنتتر از سال ۹۵ بوده است.اما ماسفانه در سال ۹۶ سوالات غلطی که از این درس مطرح شده بودند وقت خیلی از داوطلبان را گرفته بود.
در آزمون ارشد برق ۹۶ سوالات کنترل خطی از پراکندگی مناسبی برخوردار بودند به نحوی که می توان گفت از اکثر سرفصل های کتاب کنترل خطی سوال مطرح شده بود.سوالات کنترل خطی کنکور ارشد برق ۹۶ از مباحث مدل سازی سیستم های مکانیکی و معیار پایداری روث-هرویتز هر کدام یک سوال ، از مباحث پاسخ حالت دائم و مکان هندسی ریشه ها هر کدام ۲ سوال و از مباحث پاسخ گذرا و پاسخ فرکانسی هر کدام ۳ سوال مطرح شده بودند که گواه همین موضوع است که سوالات کنکور ارشد برق ۹۶ در درس کنترل خطی از پراکندگی خوبی برخوردار بوده اند.
در نظر داشته باشید که کسب درصد خوب در این درس دور از ذهن نیست و اگر مطالب کتاب کنترل خطی را بطور مفهمومی مطالعه کنید و در ک عمیقی از مباحث داشته باشید و بتوانید سوالات کنکور سالهای جدید کاملا بررسی کنید کسب درصد بالا در این درس دور از دسترس نیست.
مقاله زیر در مورد منابع توسط مهندس تقوی نگارش شده است:

نقد مراجع پر مخاطب درس کنترل خطی از دیدگاه آموزشی:
۱.سیستمهای کنترل خطی نوشته مصطفی تقوی کنی (انتشارات راهیان ارشد – آزاده)

درسنامه این کتاب خلاصه‌ای است از کتب معروف “مهندسی کنترل مدرن کاتسو هیکو اوگاتا” و “مهندسی سیستمهای کنترل نورمن مایس” و “مهندسی کنترل بنجامین کو“؛ که بعنوان مراجع اصلی درس کنترل خطی در کنکور کارشناسی ارشد برق ایران به شمار میروند. در نگارش درسنامه این کتاب، سعی شده کلیه نکات مهم همراه با مثالهای آموزشی ارایه گردد تا درک نکات آموزشی برای دانشجو راحتتر باشد. از مزایای دیگر درسنامه این کتاب میتوان به منحصر بفرد بودن برخی از نکات ارایه شده در آن؛ ارایه قسمتهایی تحت عنوان “اشتباهات رایج“؛ تدریس نکات آموزشی با استفاده از تستهای استاندارد کنکورهای کارشناسی ارشد؛ و ارایه کلیه نکات آموزشی در کمترین تعداد صفحات اشاره کرد. توجه کنید درسنامه این کتاب بیشتر برای دانشجویانی مناسب است که دارای سطوح متوسط و قوی در تئوری درس کنترل خطی میباشند. لذا چنانچه هنوز در تئوری درس کنترل احساس ضعف میکنید ، توصیه میشود ابتدا مطالعه خود را از یک کتاب ساده‌تر آغاز کنید و سپس برای تسلط و آشنایی با نکات ریزتر به سراغ این کتاب بیایید.

۲.سیستمهای کنترل خطی نوشته کامران خسرویان (انتشارات پردازش)

علیرغم اینکه سالها از نگارش اولیه این کتاب میگذرد، با این حال این کتاب کماکان یکی از مراجع خوب آموزشی در درس کنترل خطی بحساب میاید. مهمترین نقطه قوت این کتاب، ارایه نکات آموزشی با تعداد نسبتا زیادی تست آموزشی از کنکورهای کارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک و مهندسی هسته‌ای میباشد. همچنین ارایه کلیه نکات مهم درس کنترل در کمترین تعداد صفحه، یکی دیگر از مزایای این کتاب بحساب میاید. درسنامه این کتاب بیشتر برای دانشجویانی که دارای سطح علمی متوسط (و بالاتر) هستند مناسب میباشد.

۳. سیستمهای کنترل خطی نوشته هومن سجادیان (انتشارات مدرسان شریف)

از آنجاییکه درسنامه این کتاب صرفا در برگیرنده چکیده‌ای از مهمترین نکات آموزشی درس کنترل خطی میباشد، مطالعه این کتاب بیشتر به دانشجویان قوی توصیه میشود که تنها قصد مرور و تثبیت آموخته‌های خود را دارند. مهمترین نقطه ضعف این کتاب، آپدیت نشدن این کتاب، پس از آخرین نگارش آن میباشد.

۴.سیستمهای کنترل خطی نوشته امین رضایی (انتشارات پوران پژوهش)

این کتاب که با رویکردی کلاسیک به ارایه نکات آموزشی درس کنترل خطی میپردازد، درس کنترل خطی را در حجمی حدود ۹۰۰ صفحه به دانشجو ارایه میکند. گرچه ارایه ساده ترین و پایه‌ای ترین مفاهیم درس کنترل توسط مولف این کتاب، منجر به بالا رفتن حجم این کتاب (در حد کتب مرجعی چون اوگاتا، دورف و …) شده است ولی شاید همین موضوع یکی از نقاط قوت این کتاب، بخصوص برای دانشجویان ضعیف (که نیاز به تشریح بیشتر نکات درسی دارند) بشمار بیاید. ارایه نکات آموزشی درسنامه این کتاب با استفاده از مثالهای تشریحی، یکی دیگر از دلایل مناسب بودن این کتاب برای دانشجویان متوسط و ضعیف میباشد. نکته بسیار مهمی که در استفاده از این کتاب باید به آن توجه کنید این است که چنانچه قصد استفاده از این کتاب بعنوان مرجع آموزشی را دارید، بواسطه حجم بسیار بالای این کتاب، به نحوی برنامه ریزی کنید که بتوانید در زمان مناسب مطالعه کتاب را به پایان برسانید. توصیه میشود دانشجویان قوی از این کتاب استفاده نکنند، زیرا آنچه موجب رشد این دسته از دانشجویان میگردد، فقط حل تستهای جدیدتر و آشنایی با روشهای گوناگون حل تستها میباشد.

۵. مهندسی سیستمهای کنترل نوشته آریاز برادرانی (انتشارات آزاده)

مهمترین نقطه قوت این کتاب، که سالها بعنوان بهترین مرجع کنکوری (چه از لحاظ آموزشی و چه از لحاظ تستی) بشمار می‌رفت، نثر شیوای درسنامه آن میباشد که در اکثر فصول با زبانی نبستا ساده به ارایه نکات آموزشی پرداخته است. مهمترین نقطه ضعف این کتاب، آپدیت نشدن درسنامه آن پس از نگارش اولیه کتاب میباشد. مطالعه درسنامه این کتاب بیشتر برای دانشجویان ضعیف و متوسط توصیه میشود و توصیه مشود چنانچه قصد استفاده از این کتاب بعنوان مرجع آموزشی را دارید، حتما بعد از اتمام مطالعه هر فصل، از یک کتاب متمم برای آموختن نکات ریزتر استفاده کنید.

نقد مراجع پر مخاطب درس کنترل خطی از دیدگاه تستی:

۱.سیستمهای کنترل خطی نوشته مصطفی تقوی کنی (انتشارات راهیان ارشد – آزاده)

تحلیل کلیه سوالات کارشناسی ارشد مهندسی برق به هر دو روش کلاسیک (تشریحی) و تستی، در کنار ۱۱ مجموعه از تستهای تالیفی دشوار که آنها نیز به روشی تستی و موشکافانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند، از نقاط قوت این کتاب محسوب میشود. از دیگر ویژگیهای این کتاب، گنجاندن قسمتهایی تحت عنوان اشتباهات رایج در حل بسیاری از سوالات؛ و تحلیل سوالات سخت و پر نکته به روشهای متنوع میباشد. شیوه حل تستها در این کتاب به نحوی است که منتج به افزایش قدرت آنالیز داوطلب و در نتیجه افزایش قدرت خلاقیت وی در تحلیل سوالات جدید خواهد شد. در مجموع این کتاب بواسطه تنوع روشهای حل تست آن، و بانک تستهای تالیفی آن میتواند مرجعی مناسب برای سطوح مختلف دانشجویان (و بخصوص داوطلبینی که بدنبال کسب درصدهای بالا هستند) باشد.

۲.سیستمهای کنترل خطی نوشته کامران خسرویان (انتشارات پردازش)

علیرغم درسنامه نسبتا خوب این کتاب، و صرفنظر از اینکه روشهای حل تست این کتاب نسبتا مناسب ارزیابی میشوند، محدود شدن تستهای این کتاب به قبل از سال ۱۳۸۲، بزرگترین نقطه ضعف این کتاب بحساب میاید. توصیه میشود چنانچه مجبور به استفاده از این کتاب بعنوان مرجع تستی خود هستید، تستهای سالهای ۸۲ به بعد را از یک کتاب دیگر حل کنید.

۳.سیستمهای کنترل خطی نوشته هومن سجادیان (انتشارات مدرسان شریف)

با توجه به اینکه عمده تستهای این کتاب دارای حلهای تشریحی دقیق و موشکافانه نمیباشند، استفاده از این کتاب بعنوان مرجع حل تست توصیه نمیشود.

۴. سیستمهای کنترل خطی نوشته امین رضایی (انتشارات پوران پژوهش)

از آنجاییکه متد بکار گرفته شده برای حل تستهای این کتاب عموما روشهای کلاسیک (تشریحی) میباشد روشهای حل این کتاب عمدتا برای دانشجویان متوسط و ضعیف، مناسب و آموزنده است. با این وجود و علیرغم قابل استفاده بودن روشهای حل تست این کتاب برای سطوح مختلف دانشجویان، توصیه میشود دانشجویان قوی برای افزایش قدرت خلاقیت خود در حل تستهای جدید، پس از مطالعه تستهای این کتاب از کتابی که دارای تستهای تالیفی میباشد نیز استفاده کنند.

۵.مهندسی سیستمهای کنترل نوشته آریاز برادرانی (انتشارات آزاده)

علیرغم مناسب بودن قسمت درسنامه این کتاب؛ وجود اشکالات متعدد در برخی از روشهای حل (بخصوص تستهای بعد از سال ۸۱)، بزرگترین نقطه ضعف این کتاب بحساب میاید. توصیه میشود چنانچه مجبور به استفاده از این کتاب بعنوان مرجع تستی خود هستید، تستهای سالهای ۸۱ به بعد را از یک کتاب دیگر حل کنید.

جمع بندی و پیشنهاد:

برای کسب درصد خوب در این درس میتوانید ابتدا با مطالعه کتاب کنترل خطی نوشته امین رضایی بر تئوریهای پایه درس کنترل خطی مسلط شوید و سپس برای حل تستهای کنکورهای گذشته و آشنایی و تسلط بر روشهای تستی حل، به سراغ سیستمهای کنترل خطی نوشته مصطفی تقوی کنی بروید. چنانچه پس از انجام این دو مرحله نیاز به حل تستهای بیشتر داشتید، میتوانید از تستهای تالیفی مرجع ۱ یا آزمونهای آزمایشی معتبر برای تسلط و تثبیت آموخته‌های خود استفاده کنید.

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا