سخن مشاور

معرفی تخصصی،سرفصل دروس و دانشگاههای پذیرنده در ارشد مدیریت انرژی

کارشناسی ارشد مهندسی قدرت گرایش مدیریت انرژی

معرفی رشته :

امروزه شاید کمتر کسی را بتوان یافت که در اهمیت و ضرورت مدیریت انرژی آنهم به شکل علمی و آکادمیک آن تردید داشته باشد. افزایش روز افزون جمعیت از یکسو و محدودیت منابع انرژی از سوی دیگر، راهی را جز مدیریت انرژی باقی نگذاشته است.

هدف از این رشته تربیت کارشناسان و مدیران صنعت برق کشور برای بازنگری در روند تولید و توزیع انرژی الکتریکی در جهت استفاده بهینه از منابع این انرژی ارزشمند است.

موضوعاتی نظیر شبکه‌‌های هوشمند برق، کاهش ضایعات مواد سوختی در تولید انرژی الکتریکی، ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی در حجم زیاد، کاهش مصرف داخلی نیروگاه‌ها، کاهش تلفات در شبکه انتقال و توزیع، افزایش راندمان وسایل برقی مورد استفاده در بخشهای مختلف صنعتی، خانگی و کشاورزی مواردی از مباحث مورد توجه در موضوع مدیریت انرژی الکتریکی است.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحدها، دانشگاه های دارای رشته مهندسی قدرت گرایش مدیریت انرژی، معرفی سایر گرایشهای ارشد و دکترای برق (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی (سرفصل) مهندسی قدرت گرایش مدیریت انرژی و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلي و تخصصی : 29 واحد
پروژه : 3 واحد

دروس اصلی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
منابع انرژی 2 اقتصاد و مدیریت انرژی 3
بهره برداری از سیستمهای قدرت 3 برنامه ریزی انرژی 2
فرایند و ارزیابی مصرف انرژی 3 مدیریت بار الکتریکی 1 3
انرژیهای نو 1 3    
دروس تخصصی (اختیاری)

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
مدیریت انرژی 2 روشهای بازیافت انرژی 3
انرژی و محیط زیست 3 انرژیهای نو 2 3
ذخیره سازی انرژی 3 قیمت گذاری انرژی 3
انتقال حرارت پیشرفته و تبدیل انرژی 3 انرژی هسته ای 2
مباحث ویژه در انرژی 3 مدیریت بار الکتریکی 2 2

دانشگاههایی که در رشته مهندسی قدرت گرایش مدیریت انرژی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 93

دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری کرمان دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاه صنعتی همدان

 

سایر گرایشهای ارشد مهندسی برق (بر اساس دفترچه راهنمای کنکور ارشد 92) : 

  • مهندسی برق گرایش قدرت
  • مهندسی برق گرایش کنترل
  • مهندسی برق گرایش مخابرات
  • مهندسی فوتونیک
  • مهندسی پزشکی گرایش بیو الکتریک
  • راه آهن برقی
  • کنترل و علائم
  • مهندسی مکاترونیک
  • مهندسی برق گرایش الکترونیک
  • مهندسی برق و مکاترونیک گرایش سیستمهای ابزار دقیق

 

گرایشهای دکترای مهندسی برق (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 92):

  • مهندسی برق گرایش الکترونیک
  • مهندسی برق گرایش مخابرات (میدان)
  • مهندسی برق گرایش مخابرات (سیستم)
  • مهندسی برق گرایش کنترل
  • مهندسی برق گرایش قدرت
  • مهندسی برق گرایش هوش ماشین و رباتیک

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۸۳ دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بپرسم که رشته مهندسی برق گرایش برنامه ریزی و مدیریت سیستم های انرژی رو چه دانشگاه هایی دارن!? ( چه سراسری چه آزاد)

    1. سلام
      اگر به دفترچه راهنمای انتخاب رشته سال های گذشته رجوع کنید حواهید یافت چه دانشگاه هایی این رشته را دارند. اما بعنوان نمونه دانشگاه هایی چون صنعتی امیرکبیر، صنعتی قم، آموزش عالی لامرد، غیرانتفاعی سجاد مشهد و در چندتا از دانشگاه های دیگه کشور این رشته تدریس می شود.
      پیروز باشید.

  2. با سلام وخسته نباشید.به نظر شما کدام یک از سه گرایش سیستم انرژی (سیستم انرژی.فناوری انرژی.انرژی و محیط زیست) از نظر درآمد و بازارکار بهتر است و نیز درمقایسه با مخابرات میدان و سیستم و مکاترونیک چطور است.وآیا به نظر شما درآمد و بازارکار گرایش سیستم انرژی درمقایسه با گرایش های سیستم قدرت و الک قدرت چطور است.با تشکر

    1. سلام
      بازار کار گرایش های سیستم و مدیریت انرژی خوبه نسبت به بقیه گرایش های رشته انرژی و همچنین گرایش های سیستم و پاور الک نیز بازار کار خوبی دارند.
      در بین گرایش های مخابرات نیز گرایش سیستم، رمز و میدان به ترتیب ذکر شده خوب بوده و از نظر درآمدی گرایش های خوبی که ذکر کردم تقریبا در یک سطح می باشند و بیشتر بستگی به محل و ارگان استخدامی شما دارد.
      موفق باشید.

  3. سلام و عرض ادب
    بنده در حال گذروندن ترم اخر کارشناسی مهندسی انرژی هستم
    و به نظرتون برای ادامه تحصیل توی ارشد با توجه به شرایط کنونی کشور کدوم یک از رشته های سیستم انرژی ،مدیریت انرژی و یا … بهتره ؟؟؟
    پیشاپیش ممنونم

    1. با سلام
      در رشته خوبی تحصیل می کنید. هر دو گرایش مذکور شرایط خوبی دارند، اما اگر به جنبه های مدیریتی و اقتصادی قضیه علاقه مندید بیشتر گرایش مدیریت انرژی و اگر به جنبه های فنی و سیستمی قضیه بیشتر رغب دارید گرایش سیستم های انرژی را انتخاب کنید.
      موفق باشید.

  4. با سلام.ببخشید دوباره مزاحم شدم.بازار کار سیستم های انرژِی معمولا کجاها است و میانگین درآمد آن حدودا چقدر است.بازار کار این رشته در مقایسه با کنترل چطور است.باتشکر از راهنماییتان

    1. سلام

      بازار های کار مهندسی انرژی عبارتاند از:

      ۱-دولتی:وزارت نفت، وزارت نیرو، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی های نو ایران(سانا)، سازمان بهره وری انرژی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد ایران، وزارت راه وشهر سازی، موسسهی مطالعات بینالمللی انرژِی

      ۲-خصوصی:شرکت های توسعه نیروگاه ها، شرکت های خدمات انرژی، شرکت های صنایع نیروگاهی، شرکت های طراحی سیستم های انرژِی تجدید پذیرو…

      در مقایسه با کنترل تا حدی بهتره بازار کارش بنظرم و از نظر درآمدی هم بستگی به ارگانی که در آن مشغول به کار می شوید دارد. در بهترین حالت برای فرد تازه استخدام شده متوسط ماهی ۲٫۵ – ۳ میلیون تومن در ماه حقوق درنظر گرفته می شود.

      موفق باشید.

  5. با سلام و خسته نباشید.نظر شما در مورد بازارکار گرایش سیستم های انرژی چیست.کدام یک از گرایش های مهندسی پزشکی.هسته ای و سیستم های انرژی بهتر است.با چه رتبه ای می توان سیستم انرژی شریف قبول شد.باتشکر

    1. سلام
      با کسب رتبه ای در حدود ۵۰ می توانید به قبولی در این رشته و دانشگاه فکر کنید. بنظر بنده بین این سه تا گرایش همین گرایش سیستم های انرژی بازار کار بهتری نسبت به دو گرایش دیگر دارد.
      موفق باشید.

  6. سلام
    باچه رتبه ای میشه رشته مهندسی انرژی تجدیدپذیر قبول شد؟ تهران

    1. سلام
      تا رتبه ۱۰۰ برای دانشگاه تهران شانس دارید.
      موفق باشید

  7. سلام. میشه لطفا بگید اتوماسیون صنعتی از گرایشای کنترل در اپلایش چ مشکلی ممکنه پیش بیاد چون خیلییی شنیدم ک میگن چندان مناسب نیس، هدف منم اپلایه و ب کنترل علاقه دارم.
    سوال دومم راجع ب همین رشته های انرژی زیرشاخه سیستم قدرته، اونم اپلایش سخته حالا ب خاطر مسایل سیاسی؟
    زنده و سلامت باشید.

    1. سلام
      این زشته هایی که نام بردید تا حد زیادی در خیلی از کشورها جزو صنایع HighTech محسوب شده و برای دانشجویان کشورهایی نظیر ایران و تعدادی کشور دیگه در پذیرش این رشته ها سخت گیری می شود.
      با سپاس

  8. باسلام

    باتوجه به رتبه ی بنده ۶۳۰ قدرت که دانشگاههای درجه ۱نمیتونم قبول بشم

    چه الویت بندی روبین دانشگاههای زیر پیشنهاد میکنید : شاهدتهران – بوعلی همدان – صنعتی شیراز-چمران -صنعتی بابل

    1. سلام، شاهد تهران رو که احتمال زیاد میارید، بعدش صنعتی بابل، صنعتی شیراز، بوعلی، چمران البته خیلی بستگی به مکان زندگی خودتون و بعد مسافت هم داره

      1. ممنون بابت کمکتون

        شاهدورجایی ازدانشگاههای شهرستان بهترهستن؟

        آخه میگن شاهد به درد نمیخوره نظرشما چیه ؟

  9. سلام مهندس سینایی، میخواستم بپرسم سطح کنترل بهشتی خیلی پایینه و از نظر اپلای ضعیفه؟ من رتبه کنترلم ۶۳۷ هست. از نظر هزینه مشکلی ندارم، ولی خودم چندان تمایلی ب شبانه ندارم، هم از جهت راحتی خوابگا و هم جبران معدل کارشناسی… با این اوصاف شما روزانه بهشتی رو توصیه میکنید یا شبانه علم و صنعت، مدرس…؟
    هییت علمی مدرس فقط ۵ نفر بود.
    ممنون

    1. خیر سطح خیلی پایین نیست مهندس عزیز
      با توجه به اعضای هیئت علمی دانشگاه ها میتونین هر کدام که بهتر بود برای زمینه کار که میخوایین ادامه بدین انتخاب بفرمایید

  10. با سلام ، میخواستم بدونم ایا کسی که ارشد مدیریت سیستم انرژی بگیره میتونه توی سازمان هایی مثل سازمان انرژی های نو ، پژوهشگاه مطالعات انرژی ،سازمان بهره وری انرژی و اینگونه سازمان ها مشغول کار شود ….?
    اخه مگه همه باید دکتری بگیرن تا یه کار خوب داشته باشه …?

    1. سلام، بله میتونید به شرطی که درسها رو خوب و عملی یاد بگیرید و بتونید تو پروژه های تحقیقاتی و عملی به این سازمان ها کمک کنید

      1. سلام.میخاستم نظرتونو راجبه گرایش مدیریت سیستمهای الکتریکی بدونم واینکه آیا با رتبه ۶۰۰ قدرت میتونم اونجا تهران قبول شم؟

        1. گرایش خوبیه زیر مجموعه ای از گرایش سیستم قدرته، شهید بهشتی احتمال داره بیارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا