ریاضیاتسخن مشاورمشاوره های خودمانی

صرفاً جهت کنکور! (آمار)

یادمه وقتی داشتم اسبم رو برای کنکور زین می‌کردم، از هر کی راجب درس آمار می‌پرسیدم بدون لحظه‌ای فکر کردن، فقط یه کلمه میگفت”نخون”! و این شد که سوال بزرگی در ذهن من شکل گرفت که “چرا نخونم؟!”!

اگر بخام خودم رو در مواجهه با این درس ترسیم کنم، کلا دو مورد باعث شد سمت این درس برم:

اولا: از آنجا که خیلی کنجکاوم و همیشه دوس دارم خلاف جهت آب شنا کنم(!)، تصمیم گرفتم بخونم و از قضا برنامه خیلی سفت و سختی براش چیدم و توی برنامه‌م هم جا دادمش! و توی پرانتز بگم که (اگر میگفتند بخون، شاید انقدر پیگیرش نمیشدم!)

ثانیا: حساب کتابی کردیم و دیدیم که شونزده و اندی به درصد ریاضی اضافه میکنه! و این یعنی حسابی رتبه ت رو تکون های شدیدی میده، و آنجا بود که چراغ های ذهنم روشن شد و سمتش رفتم!

خلاصه یال و کوپال فراهم کردیم و جزوه و کتاب کنکور هم گرد آوردیم! آنچه در این درس بر من گذشت شنیدنی ست و در هر مقاله، شما رو با گوشه ای از این سرگذشت چند ماهه آشنا میکنم:

از همان ابتدا، هروقت سر کلاس آمار (و احتمال) در دبیرستان و دانشگاه حاضر شدیم، اصل ضرب و جمع پای ثابت بودن! ما هم طبق عادت مالوف با اصل ضرب شروع کردیم. دیدم که خوب منطقیست که صرفا جهت مثال، اگه در بلاد کفر(!) از منچستر به لندن دو راه و از لندن به نیوکسل سه راه پیش روی من باشه، پس به شش حالت میتونم از منچستر برم به نیوکسل و بالعکس! خوب این که عین آب خوردن بود! اندکی جلو رفتم و رسیدم به جایی که میگفت چند عدد … رقمی با …. میتوان ساخت که چند شرطی هم به انضمام سوال ذکر کرده بود! دست به اتود شدیم تا قلمی بفرساییم و جوابی کوبنده به این سوال بدهیم! خوشبختانه به خیر گذشت! رسیدیم به مسائل ترتیب و ترکیب! اینجا بود که آه از نهادم برآمد! چند جایزه را بین چند نفر تقسیم کنید به طوری که …! ولی چیزی که در عمل بود “هر که زورش بیش جایزه اش بیشتر”! یا شغل هایی مثل منشی و رییس و حسابدار رو طوری به این سه نفر بدهید که….! (اینجا هم اصل کارساز همون زور و بند “پ” بود و محاسبات ما هم “صرفاً جهت کنکور” بود)!

از همان دبیرستان، کتاب کنکورهای آمار و حتی کتاب های دانشگاهی داستانهای گیج کننده ای داشتند که اصلا نمیفهمیدی از کجا آمده و به کجا می رود! داستان منشی گیج و پرت کردن کلاه ها و یا مردی لبه پرتگاه و … که هیچ آدم عاقلی این کارها را نمیکرد! و به واسطه این داستانها همیشه تصور داشتم که چقد چهره‌ی آمار و احتمال خشن و زمخته! ولی از این جهت که مخیله آدمی رو به چالش می کشید خیلی ارزش فکر کردن داشت(شعار)!

به جایی رسیدم که سلول های مغزی ام هیچ فسفری برای سوزاندن در اختیار ندارند! راستی، به سوال های کنکور نگاه میکنم! وای خدای من، اینا که خیلی ساده س! خبری هم از منشی گیج و مرد لبه پرتگاه و زندانی و زندان بان و …. نیست! بازم حاشیه رفتی، ولی اشکال نداره! من بهت روش مطالعه درس آمارو یاد میدم!

پس همراه من باش!

بدرود

مهندس عباسی

رتبه 121 کنکور ریاضی فیزیک 91 :: رتبه 90 کنکور زبان 91 :: کارشناسی مهندسی برق/کنترل دانشگاه تهران :: رتبه 18 کنکور ارشد برق 95

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام. عرض تشکر و خسته نباشید دارم خدمتتون.
    برا آزمون ۹۷ میخوام شروع کنم و چند سال قبل مدرک گرفتم. میشه در مورد منابع دروس آمار معادلات و ریاضی مهندسی راهنمایی کنید،؟ چه کتابی تهیه کنم؟
    ممنونم

    1. آمار مدرسان شریف
      معادلات جزوه دکتر معتقدی یا کتاب انتشارات نصیر
      ریاضی مهندسی مومن زاده

      البته میتونین از مالتی مدیا سایت هم استفاده کنین

  2. با سلام
    درس آمار در کنکور ارشد ۹۶ ۵ سوال از ۱۵ سوال رو به خودش اختصاص داد…یعنی به اندازه ریاضیات مهندسی … پس قطعا نباید ازین درس گذشت…
    به نظر شما کتاب مدرسان خوبه؟ طوری که بشه به همه سوالات آمار پاسخ داد هست ؟؟؟

    1. سلام.کتاب مدرسان بد نیست ولی کتاب های نادر نعمت اللهی و طورانی کتاب های خوبی در این درس هستند.
      چیزی که باعث میشه شما به همه سوالات پاسخ دهید درک عمیق مطالب و تسلط هست که با تمرین و تکرار بدست می آید و کتاب صرفا یک بخش از آموزش شما را در بر میگیرد و بیشترین تاثیر در نتیجه گیری به خودتان وابسته هست.

  3. سلام
    چه منبعی برای امار بخونیم که تو مدت ی ماه بشع جمش کرد
    البته خوب مرسی

    1. آمار 90 درصد پارسه سریع ترین راه هست
      البته به این مونده که شما چه سرعتی داشته باشید هنگام مطالعه و چقدر بازدهی کاری تون باشه

          1. مرسی بابت راهنمایی
            میگم نظرتون درباره کتاب امار نعمت الهی که دانشگاهی هست چیه به نظرتون برا کنکور بخونمش مناسبه یا نه
            اخه نگا کتاب امار احتمال طرح نود درصد کردم کلا خلاصه بود من خیلی وقت پیش امار پاس کردم میگم نکنه مطالبش رو نفهمم
            مرسی

          2. اون هم کتاب خوببی هست ولی خوب 1 ماهه نمیشه خوندش…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا