مرور و جمع بندیمطالب ویژه سایت

تحلیل و بودجه بندی درس به درس کنکور کارشناسی ارشد ۹۷

 با سلام خدمت شما داوطلبان کنکور

قصد دارم امروز و در روزهای آتی در مورد بودجه بندی و تحلیل کنکور های کارشناسی ارشد سال های اخیر صحبت کنم و شما هم با آزمون گرفتن از خودتان و تحلیل سوالات بتوانید هر چه بیشتر برای آزمون ۹۸ آماده شوید .پس همراه ما باشید.

تحلیل درس زبان انگلیسی کنکور ۹۷

از درس زبان ۳۰ سوال در کنکور ۹۷ مطرح شده است که ۱۵ سوال آن مربوط به زبان عمومی و ۱۵ سوال مربوط به زبان تخصصی برق است.

۱۵ سوال مربوط به زبان عمومی هم از دو بخش تشکیل شده است که ۱۰ سوال لغات و ۵ سوال بصورت کلوز تست (cloze test) آورده می شود. نکته ای که باید برای حل سوالات لغات توجه کنید اینست که به جز معنی کلمات ,حتما مترادف های هر لغت را نیز خوانده چون در پاسخگویی به سوالات لغات مترادف ها(synonyms) حرف اول را میزنند.برای پاسخگویی ۵ سوال کلوز تست نیز با گرامر را در حد خوبی بلد باشید  تا بتوانید به این ۵ سوال پاسخ دهید.

برای ۱۵ سوال زبان تخصصی هم , ۳ متن تخصصی آورده می شود که  برای حل این ۳ متن باید مهارت های متن خوانی خود را قوی کنید و سعی کنید در این دوران حداقل  متن های تخصصی ۱۰ ساله اخیر کنکور های سال های گذشته را ببینید و پاسخ دهید.

ریاضیات مهندسی

همانطور که می دانید در کنکور ۹۶ و ۹۷ سوالات ریاضیات مهندسی به ۵ سوال کاهش پیدا کرد که باعث شد با توجه به حجم زیاد این درس برخی از داوطلبان اقدام به حذف این درس کنند. در حالی که سوالات ریاضی مهندسی سال ۹۷ نسبتا متوسط بودند و اگر شما در حد خوبی در این درس مسلط بودید به راحتی می توانستید به سوالات آن پاسخ دهید.

بودجه بندی سال ۹۷:

آنالیز فوریه     1 سوال

مشتقات جزیی   ۱ سوال

نگاشت            1سوال

انتگرال های مختلط و کاربرد مانده ها در محاسبه انتگرال ها    1 سوال

آنالیز مختلط (سریهای مختلط, توابع تحلیلی, و روابط کوشی ریمان)  1 سوال

معادلات دیفرانسیل

 سوالات معادلات دیفرانسیل مثل سال های گذشته از یک روند خاص و قابل پیش بینی طراحی شده بودند و ۵ سوال مطرح شده بود که نسبتا ساده بودند. که یک سوال که از مبحث معادلات مرتبه دوم آمده بود دقیقا در کنکور ۹۶ هم آمده بود و سوال کاملا تکراری بود. به همین دلیل حتما سوالات کنکور های سال های گذشته را حل کنید.

بودجه بندی در سال ۹۷:

تبدیل لاپلاس            1 سوال

معادلات مرتبه اول      2 سوال

معادلات مرتبه دوم      1 سوال

سری های توانی         1 سوال

آمار و احتمال

 مانند سال ۹۶ از این درس ۵ سوال مطرح می شود انتظار می رود سال ۹۸ هم ۵ سوال مطرح شود . روند طرح سوالات آمار از سال ۹۶ به ۹۷  سخت تر و مفهومی تر طراحی شده بودند . و داوطلبان باید برای درس آمار نیز مانند درس های دیگر از یک منبع خوب و کافی استفاده کنند و سعی کنند تست های سال های گذشته به علاوه تست های رشته کامپیوتر که مفهومی تر از برق هستند را حل کنند(در مقاله ای جداگانه بطور مفصل در مورد این درس صحبت کرده ام).

بودجه بندی سال ۹۷

آنالیز ترکیبی و احتمال  1 سوال(نسبتا ساده)

امید ریاضی, متغیرهای تصادفی و توزیع های آماری   4 سوال (سوالات ترکیبی و کمی مفهومی تر از سال های قبل)

مدار های الکتریکی

سوالات مدارهای الکتریکی سال ۹۷ نیز ۱۵ سوال مطرح شده بود که سطح سوالات تقریبا متوسط بودند و داوطلبی که به اندازه کافی سوالات سال های گذشته را حل کرده و توانسته به اندازه کافی تمرین کند به راحتی میتوانست به ۱۵ سوال مدار پاسخ دهد به جز یک سوال که اشتباه بود.

روند طراحی سوالت مانند سال های گذشته بود انتظار می رود کنکور سال ۹۸ نیز همن گونه باشد پس حتما آزمون های سال های گذشته را یکبار حل کنید و سوالات را تحلیل کنید.

معمولا ۷ سوال از سرفصل های مدار ۱ و ۸ سوال از سرفصل های مدار ۲ آورده می شود. در کنکور ۹۷ , از مبحث فرکانس های طبیعی ۳ سوال مطرح شده  و از مبحث مدار های غیر خطی نیز ۳ سوال مطرح شده بود که نشان از اهمیت مبحث مدارهای غیر خطی برای این درس می دهد.

ماشین های الکتریکی ۱ و ۲

از درس ماشین های الکتریکی ۱ و ۲ نیز , ۱۰ سوال مطرح می شود که سطح سوالات سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ کمی سخت تر شده بودند اما روند طراحی سوالات و نکته های موجود در سوالات مانند سال های قبل روتین بوده است. بطوری که اگر شما در س ماشین را بطور کامل خوانده و تست های سال های اخیر را حل کرده باشید به راحتی می توانید به ۱۰ سوال پاسخ دهید.

بودجه بندی سال ۹۷:

مدارهای مغناطیسی              1 سوال(نسبتا ساده)

مبدل های الکترومکانیکی    1 سوال(نسبتا متوسط)

ماشین هایDC                          3سوال(نسبتا ساده و ۲ سوال مشابه سال های قبل)

ماشین های القایی                 3سوال(نسبتا ساده)

ترانس                               2 سوال (نسبتا سخت)

سوالت ترانس کمی سخت بودند اما کسی که این فصل را بطور مفهومی خوانده باشد و سوالات جدید حل کرده باشد میتوانست به این ۲ سوال پاسخ دهد.

تحلیل سیستم های انرژی الکتریکی(بررسی سیستم های قدرت)

از این در س ۵ سوال مطرح می شود که سطح سوالات نسبتا ساده بودند و روند طراحی سوالات مانند سالهای قبل بود و داوطلب که مباحث را به خوبی خوانده بود و تست های سال قبل را زده بود به راحتی میتوانست به سوالات پاسخ دهد و حل ۵ سوال از این درس دور از ذهن نبود.

بودجه بندی

پارامترهای خط انتقال   2 سوال

مدل و عملکرد خط انتقال   ۲ سوال

پخش بار                    ۱ سوال

الکترونیک ۱ و۲

در آزمون امسال همانند سال گذشته این درس ۱۵ سؤال را به خود اختصاص داده بود که ۹ سؤال آن مربوط به مباحث الکترونیک و ۶ سؤال آن مربوط به مباحث سیستم های دیجیتال می باشد. در بحث الکترونیک از مبحث دیود یک سؤال طراحی شده بود که سؤال مورد نظر شبیه به کنکور ۸۴ می باشد. از مبحث MOS‌ دو سؤال آمده بود که این نوع سؤالات در کنکورهای سالهای قبل بارها تکرار شده بود و داوطلبان می توانستند به راحتی به دو سؤال پاسخ دهند.
از مبحث فیدبک یک سؤال بسیار ساده ارائه شده بود. از مبحث تقویت کننده های تفاضلی یک سؤال طراحی شده بود که نسبت به سؤالات طراحی شده در سالهای قبل از این مبحث نکته دارتر و بصورتی متفاوت تر بیان شده بود. و همچنین مبحث تقویت کننده های عملیاتی دو سؤال آمده بود که یک سؤال آن ساده و طبق روال قابل حل بود ولی سؤالی دیگر با ماسفت ترکیب شده بود که علی رغم حجم سؤال، سؤال سطح ساده ای داشت. مباحث آینه جریان و رگولاتور ولتاژ هر کدام یک سؤال را به خود اختصاص داده بودند. که سؤال مربوط به مبحث آینه جریان حجم محاسباتی نسبتاً بالایی داشت و نسبت به سؤال طراحی شده در ۹۶ دشوارتر بود. اما سؤال مربوط به رگولاتور ولتاژ بارها در آزمون سالهای قبل تکرار شده بود و داوطلبان می توانستند به راحتی به سؤال پاسخ دهند.

سیستم های دیجیتال:

در درس سیستم های دیجیتال از مبحث مدارهای منطقی یک سؤال در سطح ساده طراحی شده، مبحث مدارهای منطقی ترکیبی دو سؤال طراحی شده بود که با جدول کارنو و کمی وقت گذاشتن به سادگی قابل حل بودند. از مباحث شمارنده ها و Verilog هر کدام یک سؤال طراحی شده بود که سؤالات طراحی شده به مراتب ساده تر از سؤالات سالهای قبل اما کمی وقت گیرتر بودند. 
مبحث ساختار کامپیوتر نیز یک سؤال را به خود اختصاص داده بود و در سالهای ۹۶ و ۹۷ سؤالات مربوط به این مبحث نیازمند درک حداقلی از سیستم های کنترلی است و سؤالات اصولاً در سطحی ساده و مشابه طراحی می-شوند.

کنترل خطی:

طبق روند کنکور سال‌های گذشته، امسال هم سؤالات درس سیستم‌های کنترل خطی مفهومی بودند و داوطلب با مطالعه سطحی قادر به پاسخ‌گویی سؤالات نبود. 
هرچند در بین سؤالات، سؤال بسیار سختی وجود نداشت و با مطالعه درست و مفهومی داوطلب می‌توانست به راحتی به سؤالات جواب دهد. 
همانند کنکورهای چند سال اخیر سؤالات زیادی از مباحث مکان ریشه و پاسخ فرکانسی طرح شده بود، و انتظار می‌رفت داوطلب تمرکز ویژه‌ای روی این دو مبحث داشته باشد.
با توجه به ترکیبی‌ بودن راه حل اکثر سؤالات در درس سیستم‌های کنترل خطی، برای پاسخ‌گویی به سؤالات داوطلب باید به تمام مباحث مسلط باشد و مطالعه تنها چند فصل کافی نیست.
با رعایت تمام نکات فوق داوطلبان می‌توانستند به تمام سؤالات امسال پاسخ دهند و با وجود سؤالات نوآوری شده‌ای که در کنکور امسال مطرح شد، در مجموع سؤال خیلی دشواری در این درس وجود نداشت. 

تجزیه و تحلیل سیگنال:

 از این در س ۱۲ سوال در کنکور مطرح می شود که  سطح سوالات سال ۹۷ تقریبا ساده بود و روند طراحی سوالات مانند سالهای قبل بوده بطوریکه اگر داوطلبی مباحث را خوب خوانده باشد و تست ها ی سراسری سالهای قبل را زده باشد به راحتی میتوانست به  اکثر سوالات پاسخ دهد.

بودجه بندی سال ۹۷:

خواص سیگنال و سیستم ها                                                        ۲ سوال

سیستم های خطی تغییر ناپذیر با زمان وبررسی ویژگی های آن               ۴سوال

سری فوریه سیگنال های گسسته و پیوسته                                        ۱سوال

تبدیل فوریه سیگنال های گسسته و پیوسته                                         ۳ سوال

تبدیل لاپلاس و تبد                                                                          ۲سوال

الکترومغناطیس:

 از این درس در کنکور ارشد ۱۲ سوال مطرح می شود که سطح سوالات در سال های اخیر پایین آمده و دیگر خبری از سوالات سخت و پیچیده نیست و داوطلبی که این درس را در حد معقولی خوانده و تست های سال های اخیر را حل کرده به راحتی میتواند به سوالات این درس پاسخ دهد.

در سوالات ۹۶ و ۹۷ , کمتر سوالات مبهم و گمراه کننده دیده می شود و سوالات طوری طراحی شده اند که داوطلب با دانش کافی از مغناطیس به راحتی میتواند به این سوالات پاسخ دهد.

بود جه بندی سال ۹۷:

بخش الکتریسیته                                         7 سوال

میدان و شار الکتریکی                                  2 سوال

پتانسیل و انرژی الکتریکی                             1 سوال

عایق ها و شرایط مرزی                               1 سوال

گشتاور و نیروی الکتریکی                            1 سوال

خازن ها                                                 1 سوال

حل معادله لاپلاس و روش تصویر                   1سوال

بخش مغناطیس                                         5 سوال

جریان و مقاومت مغناطیسی                         1سوال

گشتاور دوقطبی مغناطیسی                          1سوال

میدان مغناطیسی                                      1سوال

پتانسیل مغناطیسی برداری و اسکالر               1سوال

مواد مغناطیسی و شرایط مرزی مغناطیسی        0سوال

القا و شار مغناطیسی                                  ۱سوال

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا