الکترونیکسخن مشاور

مقایسه دانشگاه های تهران در گرایش الکترونیک

با سلام

امروز قصد داریم ی مقایسه مختصر در مورد گرایش های الکترونیک در دانشگاه های تهران داشته باشیم که سطح هر دانشگاه در اون گرایش خاص چطوره و در هر گرایش کدوم دانشگاه ها نسبت به بقیه بهتر هستند.این مقایسه صرفا بر اساس تجربیات دانشجویان و بررسی رزومه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها صورت گرفته و قصد ضعیف نشون دادن دانشگاهی رو نداریم چون این دانشگاه ها جز برترین های کشور هستند و تحصیل در هرکدوم شاید برای بعضی از داوطلبین آرزو باشه که امیدوارم به خواستتون برسین.

اول از آنالوگ شروع کنیم که با حضور اساتید بنامی مانند دکتر شریف بختیارو ..دانشگاه شریف بهتر از بقیه دانشگاه هاست بعد از دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس در زمینه آنالوگ جز بهترین های کشور هستند.دانشگاه امیر کبیر رو میشه در جایگاه بعدی قرار داد. دانشگاه های خواجه نصیر و بهشتی و علم و صنعت که تقریبا در یک سطح هستند ومیشه برای مقایسه بهتر به رزومه اعضای هیئت علمی این دانشگاهها ی نگاهی انداخت و تقریبا حساب دستتون میاد.

گرایش بعدی گرایش دیجیتال هست که فقط چندتا از دانشگاه های تهران در این گرایش دانشجو جذب میکنن که بازم دانشگاه شریف در جایگاه اول هست سپس دانشگاه تهران.بعد از دانشگاه تهران دانشگاه امیر کبیر قرار داره.دانشگاه علم وصنعت و بهشتی هم در جایگاه های بعدی قرار دارند.

و در نهایت گرایش دیوایس (همان نانو الکترونیک) که دانشگاه تهران با حضور اساتید بنام و ازمایشگاهای مجهز واقعا در این زمینه عالیه.بعد از دانشگاه تهران، دانشگاه شریف قرار داره.دانشگاه تربیت مدرس هم در جایگاه بعدی هست.دانشگاه امیر کبیر رو میشه بعد از تربیت مدرس قرار داد.سپس دانشگاه خواجه نصیر، علم و صنعت و در نهایت دانشگاه بهشتی در زمینه دیوایس به ترتیب قرار دارند.

به عنوان نکته پایانی بازم عرض میکنم این رتبه بندی ها بر اساس تجربه های دانشجویانی هست که در این دانشگاه ها تحصیل کرده اند و برای اطلاع بیشتر خودتون میتونید رزومه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها رو مقایسه کنید یا از تجربه های دوستانتون استفاده کنید و به امید خدا بعد از اعلام نتایج یک انتخاب رشته درست رو انجام بدید.

موفق باشید

نیازی

مهندس نیازی

* مدرس الکترونیک 1و2و3 * مشاوره در زمینه کنکور ارشد برق از سال 96 * دانشجوی کارشناسی ارشد مدارهای مجتمع الکترونیک دانشگاه تربیت مدرس تهران

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید میشه بین مهندسی پزشکی علم و صنعت و مدار مجتمع تربیت مدرس بگید کدوم بهتره؟ برای تحصیل در ایران و در اینده اگر بخوایم اپلای؟
    دانشگاه خواجه نصیر هم میشه بگید مدار مجتمعش چطوره؟
    و همچنین دانشگاه امیر کبیر الکترونیک دیجیتالشو؟
    خیلی ممنون از لطفتون

  2. به نظرم به جای بحث افراد درباره اساتید و مدارکشان بهتر بود درباره گرایشها هم توضیح میدادید جهان از الکترونیک انالوگ و دیجیتال عبور میکنه و نانو… بیشتر به کوانتومی روی. میاره پس گرایشهای نزدیکتر به علم روز دنیا را معرفی کنید

  3. سلام.
    در گرایش الکترونیک به هدف اپلای کردن به نظرتون در نهایت خواجه نصیر بهتر است یا بهشتی؟
    لطفا زودتر جواب بدید!!!!

  4. سلام
    صحبت دوستان رو کامل خوندم.چیزی که واضحه اینه که هر کی جایی که درس خونده بهش تعصب داره ولو جلوش برهان و دلیل هم بیاری.دانشگاه تربیت مدرس یکی از دانشگاه های خوب تهرانی هست ولی از نظر من به پای علم و صنعت و امیرکبیر قطعا نمیرسه.با اینکه فقط ارشد و دکترا داره ولی باز نمیتونه از امیرکبیر در رتبه بندی ها بالاتر بیاد.همه دانشگاه های تهرانی دانشگاه های خوبی هستن بجز تا حدودی شهید بهشتی در برق.

  5. میشه برای رشته مهندسی پزشکی هم بذارید? هم رتبه بندی تهرانو و هم شهرستان ها رو ؟

  6. تربیت مدرس دانشگاه خوبیه ولی از امیرکبیر و علم و صنعت بالاتر نیست چه به لحاظ رنکینگ چه به لحاظ هیئت علمی !!!! اکثر افرادی که توی تربیت مدرس دارند به عنوان هیئت علمی یا حق التدریس فعالیت میکنند مدرکشون رو از داخل گرفتند مثل شریف و امیرکبیر و تهران و … . تعداد بسیار اندکی هستند که از خارج مدرک داشته باشند که اونا هم دانشگاه های خیلی مطرحی نیست !!!!! در صورتی که اکثر افرادی که توی علم و صنعت و امیر کبیر دارند تدریس میکنند مدرکشون رو از دانشگاه های تاپ آمریکا و کانادا مثل ucla مثل میشیگان ان آربر مثل کالیفرنیای جنوبی مثل تورنتو مثل آلبرتا و … گرفتند !!
    اینکه شما تربیت مدرس رو بالاتر از امیرکبیر و علم و صنعت میدونید به نظر من متعصبانه دارید به این قضیه نگاه میکنید وگرنه طبق رنکینگ های معتبر امیرکبیر و علم و صنعت بالاتر از تربیت مدرسه !!!!

    ثانیا خواجه نصیر و بهشتی و علم و صنعت تو یه سطح نیستند !!! علم صنعت از خواجه نصیر بالاتره خواجه نصیر هم از شهید بهشتی !!!! البته شهید بهشتی بر خلاف رتبه ای که میخواد برای ورود به دانشگاه به نظر من اصلا در حد و اندازه ی یه دانشگاه دولتی برای ساپورت رشته ی برق نیست سطحش با دانشگاه آزاد مثلا تهران جنوب یا علوم و تحقیقات هیچ فرقی نمیکنه بر خلاف علم و صنعت و خواجه نصیر که استاندارد های لازم ( مثل بار علمی اساتید ) رو برای ساپورت رشته ی برق دارند !!!!

    در ضمن بی انصافیه که دانشگاهای صنعتی اصفهان و شیراز و تبریز که جز ۱۰ دانشگاه برتر توی حوزه ی الکترونیک هستند تو این رتبه بندی نباشند !!!!! البته تعجبی هم نداره چون رتبه بندی شما رتبه بندی من درآوردیه نه واقعی !!!!

    در مورد گرایش دیجیتال هم به نظر شخصی من دانشگاه تهران اوله بخاطر حضور پروفسور نوابی !!!

    و من الله توفیق 😉

    1. سلام علیکم، در مورد صنعتی اصفهان و سایر دانشگاه های شهرستانی باید عرض کنم که تیتر و عنوان این پُست مقایسه دانشگاه های تهرانی هست.مورد بعدی مدرک ایران و خارج از ایران رو مطرح کردید که من فکر میکنم اصلا دلیل منطقی و خوبی نیست.برای مثال من دکتر پاییز عزمی از دانشگاه تربیت مدرس رو در گرایش مخابرات مثال میزنم،ایشون در ۳۹ سالگی اگر اشتباه نکنم استاد تمام شدن و بسیار آدم باسوادی هستن.مشابه ایشون خیلی زیاد هست مثلا دکتر سعیدی در تربیت مدرس یا دکتر عمادی در امیرکبیر،دانشگاه های ایران در بحث تئوری بسیار قوی هستن و من فک نمیکنم چیزی از دانشگاه های خارج از ایران کم داشته باشن.
      در مورد تعصب باید عرض کنم که مقایسه بر اساس اعضای هیئت علمی و شناخت توانایی اون دانشگاه در اون گرایشی که صحبت کردیم بوده.ملاک رتبه بندی بیشتر رو حساب اعضای هیئت علمی بوده.صرفا بخاطر حضور دکتر نوابی دانشگاه تهران توی دیجیتال برتر نیستش اگرچه ایشون جزو نوابغ هستن ولی دلیل نمیشه مجموعه دانشگاه تهران توی دیجیتال ۱ باشه.در مورد گرایش آنالوگ هم باید عرض کنم که دانشگاه علم و صنعت در این گرایش بسیار ضعیف هست و فقط دکتر ابریشمی رو دارن و عملا فرد دیگه ای خوب کار نمیکنه در حالی که در دانشگاه تربیت مدرس ۴ عضو هیئت علمی خیلی خوب در این گرایش وجود داره،دکتر نبوی،دکتر جان نثاری،دکتر سعیدی و به تازگی دکتر نیک پیک که ایشون دو مقاله JSSC دارن و بسیار قوی هستن.

      1. بنده هم نگفتم صنعتی اصفهان و شیراز و تبریز برای تهران هستند !!! گفتم به عنوان ده دانشگاه برتر باید توی رتبه بندی قرار میگرفت که نگرفته !!! کسی که انتخاب رشته میکنه باید بدونه الکترونیک بر فرض گرایش مدار مجتمع صنعتی اصفهان رنکینگش از شهید بهشتی بالاتره !!! هر چند عنوان پست تهرانه ولی باید مینوشتید
        جهت اطلاع که رتبه بندی کامل و جامع بشه چون کسی که این پست رو باز میکنه به جهت آگاهی دقیق باز میکنه برای انتخاب رشته نه اطلاعات ناقص و به درد نخور !!!!
        —-
        در مورد داخل و خارج که گفتید منطقی نیست باید عرض کنم که اتفاقا کسانی که مدارکشون رو از خارج گرفتن خصوصا دانشگاه های آمریکایی ، کانادایی و … سوادشون خیلی بیشتر از کسانی هست که از داخل مدرک گرفتند . رنکینگ بالای دانشگاه های خارجی نسبت به دانشگاه های ایرانی خودش گویای این موضوع هست . مثلا یه فردی که از برکلی کالیفرنیا یا ucla که رنکینگشون توی برق و الکترونیک تو دنیا به ترتیب ۳ و ۹ هست مدرک گرفته خیلی فرق میکنه با کسی که از دانشگاه شریف مدرک گرفته که رنکش توی دنیا ۴۵۰ هم نیست یا دانشگاه تربیت مدرس که اصلا توی ۱۰۰۰ تا هم نیست !!!!! خنده داره که بگیم مثلا استنفورد همسطح شریف یا تربیت مدرسه و چیزی از استنفورد یا MIT کم نداره 🙂 شما یه نگاه به سواد پروفسور بهزاد رضوی یا پروفسور کمال سرابندی یا پروفسور نادر انقطاع بنداز یه نگاه هم به سواد اساتیدی که توی دانشگاه های ایران تدریس میکنند بنداز متوجه اختلاف فاحش بار علمی بین این اساتید میشی !!!
        آقای پائیز عزمی مدرکش رو از داخل گرفته هر ۳ مقطع . آقای حمید سعیدی هم ۲ مقطع داخل بوده یه مقطع کارلتون که خیلی دانشگاه رنک بالایی توی برق نیست !!!! همونطور که قبلا هم گفتم تربیت مدرس هیئت علمی خیلی شاخی نداره و اکثرا از داخل مدرک گرفتند که نشان بی کیفیت بودن این دانشگاست نسبت به امیر کبیر و علم و صنعت !!!! در مورد استاد تمام شدن هم که میگید این ملاک خوبی برای برتر بودن یک استاد تو ایران نیست چون اگر شما تو سیستم دانشگاهی ایران کار کرده باشی میفهمی که همه چیز تو دانشگاه ها و سایر ارگان های ایرانی بر اساس ضوابط و روابط و پارتی بازی اعطا میشه نه شایستگی و بار علمی !!!!
        —-
        در مورد تعصب هم کاملا مشخصه چون خودتون توی مدرس درس خوندید نسبت به این دانشگاه تعصب دارید وگرنه صد در صد هیئت علمی و بار علمی اساتید امیر کبیر و علم و صنعت توی همه ی گرایش های الکترونیک از تربیت مدرس بالاتره !!!
        —-
        در مورد پروفسور نوابی باید عرض کنم که اون علمی رو که از دیجیتال توی بقیه ی دانشگاه ها دارند تدریس میکنند همین پروفسور نوابی بنیان گذاری کرده !!! قطعا یه کسی که بنیان گذار یه رشته و گرایش تو ایران هست خیلی سوادش بیشتر از کسی هست که خودش شاگرد پروفسور نوابی بوده و داره توی مثلا توی شهید بهشتی یا شریف درس میده !!!! البته فقط پروفسور نوابی نیست اساتید دیگه ای هم داره دانشگاه تهران توی علم دیجیتال که واقعا سواد بالایی دارند . به نظر من هر کس میخواد دیجیتال واقعی رو یاد بگیره دانشگاه تهران باید اولین انتخابش باشه بعد شریف .
        —-
        در مورد گرایش آنالوگ . این رزومه ی اساتید تربیت مدرس که گفتید :

        دکتر نبوی : ۲ مقطع تهران یه مقطع مکگیل . مک گیل دانشگاه خوبی هست
        ولی خیلی رنک بالا نیست نسبت به تورنتو و بریتیش کلمبیا توی برق .
        دکتر جان نثاری : ۱ مقطع تهران ۲ مقطع شریف . یعنی هیج دانشگاه خارجی نبوده ایشون 🙂
        دکتر سعیدی : قبلا هم اشاره کردم ۲ مقطع شریف یه مقطع کارلتون که این دانشگاه از دانشگاه های رنک پایین کانادا هست . تو جهان هم رنک قابل توجهی نداره 🙂
        دکتر نیک پیک : ۱ مقطع شهید بهشتی ۲ مقطع تربیت مدرس 🙂 جالبه از خود تربیت مدرس برای هیئت علمی استفاده کردند که این نشونه ی دیگه ای از بی کیفیتی این دانشگاه در مقابل امیر و کبیر و علم و صنعت هست 🙂

        حالا رزومه ی چند تن از هیئت علمی الکترونیک علم و صنعت :

        دکتر محمدی : یک مقطع علم و صنعت دو مقطع آمریکا در وین و اکلند .
        دکتر محمد زاده : ۱ مقطع هوستون آمریکا دو مقطع شیزوکای ژاپن .
        دکتر ازهری : ۱ مقطع علم و صنعت دو مقطع ویکتوریا منچستر انگلستان .
        دکتر رحیمی : ۱ مقطع علم و صنعت دو مقطع برادفورد انگلستان .
        دکتر میرزا کوچکی : ۳ مقطع آمریکا یک مقطع می سی سی پی دو مقطع میسوری کلمبیا .
        دکتر صدر : ۲ مقطع علم و صنعت یک مقطع یومیست انگلستان .
        دکتر کرمی : ۱ مقطع بهشتی ۱ مقطع تهران ۱ مقطع دلفت هلند ( یکی از دانشگاه های معتبر و رنک بالا توی زمینه برق و الکترونیک ) .
        دکتر یزدان پناه : ۱ مقطع شریف ۱ مقطع بهشتی ۱ مقطع ارکانزاس آمریکا ۱ مقطع نورث وسترن آمریکا ۱ مقطع کالیفرنیا ریورساید آمریکا .

        اینم رزومه ی چند تن از هیئت علمی الکترونیک امیر کبیر :

        دکتر احمدی سرکانی : ۲ مقطع امیر کبیر یک مقطع کمبریج انگلستان ( رنک ۴ دنیا توی برق و الکترونیک )
        دکتر فائز : ۱ مقطع امیر کبیر ۲ مقطع ucla آمریکا ( رنک ۹ دنیا توی برق و الکترونیک )
        دکتر معتمدی : ۱ مقطع امیر کبیر ۲ مقطع پیر و ماری کوری فرانسه .
        دکتر راعی : ۱ مقطع شریف ۴ مقطع مینه سوتا آمریکا .
        دکتر رضائی : دانشگاه بریستول انگلستان .
        دکتر طاهری : ۱ مقطع امیر کبیر ۲ مقطع منچستر انگلستان .
        دکتر غفوری : دانشگاه کانزاس .

        هر کس اینا رو مقایسه کنه میفهمه امیرکبیر و علم و صنعت از تربیت مدرس بالاتره رنکینگش چه به لحاظ هیئت علمی چه به لحاظ رتبه بندی !!! پس از این توهم بیاید بیرون که تربیت مدرس بالاتر از علم و صنعت و امیر کبیره !!!!

        تازه اینا برای الکترونیک بود توی مخابرات و کنترل و قدرت هم امیر کبیر و علم و صنعت بالاتر از تربیت مدرس هستند .

        و من الله توفیق 😉

        1. سلام.مطلبتون خیلی زیاد هست،همش رو خوندم ولی وقت پاسخگویی به همش رو ندارم.چیزی که واضح هست اینه که شما نمیتونید حس آدمی رو که با هزار آرزو وارد آنالوگ علم و صنعت میشه و بدلیل نبود استاد در اون شاخه انصراف میده و وارد دانشگاه دیگه ای میشه رو درک نمیکنید،من نمیدونم شما کجا درس خوندید ولی نسبت به این قضایا مشخصه که هیچ دیدی ندارید.در مورد استادها هم بحث بسیار مفصل تر از این حرفا هست و باید از نزدیک قضاوت کرد نه از روی اسم دانشگاه.به صرف اینکه طرف خارج درس خونده دلیل بر سواد اون شخص نیست.
          موفق و موید

        2. اون بخشی از نوشته‌تون که به اساتید الکترونیک امیرکبیر اشاره کردید برای من که دانشجوی الکترونیک همین دانشگاه هستم، واقعا خنده‌دار بود. توضیحی درباره وضعیت کنونی اساتیدی که به آن‌ها اشاره کردید ارائه می‌دهم.

          فائز: از دانش روز فقط تعدادی کلمه بلد است و مدام آن‌ها را تکرار می‌کند. دانشجویان ارشد سعی می‌کنند بعد از درس سمینار، تا جایی که امکان دارد درسی با او نگیرند تا وقتشان تلف نشود. بازنشستگی ایشان می‌تواند فضا را برای جهت جذب یک هیئت علمی جوان با باانگیزه فراهم کند.
          معتمدی: پس از یک دوره ریاست دانشکده برق به ریاست دانشگاه امیرکبیر منصوب شد. بیش از ۵ سال است که فعالیت آموزشی و پژوهشی‌اش به دلیل اشتغال به مدیریت دانشکده و دانشگاه به شدت کاهش یافته است. یک درس ارشد ارائه می‌دهد که بسیاری از دانشجویان معتقدند بخاطر قدیمی بودن محتوا باید مورد بازبینی کامل قرار بگیرد.
          راعی: حداقل در ۵ سال گذشته درسی به جز مدارمنطقی و معماری کارشناسی ارائه نداده است. فعالیت پژوهشی او در چند سال گذشته معمولی بوده است. البته دروس مدارمنطقی و معماری را واقعا خارق‌العاده ارائه می‌دهد.
          رضائی: سال گذشته بازنشسته شد.
          طاهری: به شدت با دانش روز فاصله دارد. به دلیل کهولت سن توانایی ارائه مناسب دروس را ندارد. به جز گرفتن ایرادات نگارشی از پایان‌نامه‌ها دقیقا هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهد. بازنشستگی ایشان می‌تواند فضا را برای جذب یک نیروی جوان و با انگیزه فراهم کند.
          غفوری: به دلیل کهولت سن توانایی ذهنی و جسمی ارائه دروس را از دست داده است. بازنشستگی ایشان می‌تواند فضا را برای جذب یک هیئت علمی جوان و با انگیزه فراهم کند.
          احدی: نام خانوادگی ایشان احدی است که متاسفانه شما احمدی ذکر کرده‌اید. مسلط به حوزه پردازش و بازشناسی گفتار است. واقعا استاد خوبی هستند.

          به نظر می‌رسد که شما اسامی این اساتید را جهت مقایسه آنالوگ امیرکبیر و دو دانشگاه دیگر آورده‌اید. از بین اساتید نامبرده، همه به جز غفوری عضو گروه دیجیتال هستند.

          با توجه به تجربه شخصی، اساتید جوان‌تر گروه الکترونیک به دلیل داشتن انگیزه و آشنایی بیشتر با مباحث روز، در میان دانشجویان محبوبیت بیشتری دارند.

          1. سلام، آنالوگ امیرکبیر خوب هست؟؟ نسبت به مدرس و علم وصنعت؟؟ از نظر اساتید و جو دانشگاهی

          2. سلام.بله خوب هستش.امیرکبیر و مدرس آنالوگشون خوب هست و علم و صنعت زیاد جالب نیست.

    2. سلام
      تیترو بخونید گفتم مقایسه دانشگاه های تهران نه رتبه بندی دانشگاههای ایران!
      مدرک خارج از کشور داشتن ی استاد دلیل برتر بودن نسبت به بقیه اساتید نیست.یکی از اساتید خودم دکتراشو از آمریکا گرفته بود ولی دریغ از یک جلسه تدریس خوب.
      این رتبه من دراوردی هم کسایی که داخل گود هستن میدونن چی میگم نه کسی که از بیرون داره به قضیه نگاه میکنه و دانشگاههارو بر اساس قشنگ بودن اسمشون میچینه!
      کاش بلد باشیم چطور نقد کنیم!!!

    1. سلام. مخابرات سیستم:
      شریف،تهران،امیرکبیر،تربیت مدرس،علم و صنعت،خواجه،بهشتی ( فقط دانشگاه های تهرانی)
      اگه بخواید دانشگاه های شهرستانی رو هم لحاظ کنید بعد از شریف میشه دانشگاه صنعتی اصفهان.

      1. خیلی ممنونم بابت پاسخگوییتون.برای گرایش هایی مثل امن ورمز وشبکه هامخابراتی هم همین ترتیب میشه؟واینکه بعضی از دوستان میگن شهیدبهشتی تو برق قوی نیست بنظرتون ارزش داره من که شهرستانیم تو انتخاب رشته م مخابرات سیستم شهید بهشتی رو هم بزنم؟یا گرایش های پایین تر دانشگاه بالاتری رو بزنم؟برای اپلای کردن از شهید بهشتی شانسی وجود داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا