اختصاصی سایتسخن مشاور

ارکان ده گانه موفقیت در کنکور

سلام خدمت همه شما دانشجویان و داوطلبین عزیز، علی الخصوص آن دسته از دوستانی که کنکور ارشد برق را در پیش دارند.
در این پست قصد داریم تمامی موارد لازم برای کسب بهترین نتیجه ممکن را ذکر کنیم. پس با ما همراه باشید :

الف) تصمیم گیری جدی

اولین قدم در هرکاری گرفتن تصمیم جدی در انجام آن کار می باشد. شما تا مصمم نباشید و تا تصمیمتان جدی و استوار نباشد و صرفا بر اساس جو پیرامون و هیجان باشد راهی از پیش نخواهید برد. پس تصمیمی که میگیرید درست،منطقی و جدی باشد و تا انتها بر انجام آن مصمم باشید.

ب) هدف گذاری درست

دومین قدم هدف گذاری درست می باشد. یعنی شما باید براساس واقعیات موجودتان، تلاشی که در ادامه خواهید داشت و نیز انگیزه شخصیتان درست هدف گذاری نمائید. پس از اینکه هدف کلی خود را مشخص کردید، لازم است برنامه مدون و مشخصی را برای اجرایی کردن اهداف جزئی ای که در راستای این هدف دارند تدوین نمائید. پس نه خودتان را دست کم بگیرید و نه سنگ بزرگی بر دارید.

ج) رفع موانع و حذف بهانه ها

سومین قدم که بنظرم مهمترین قدم در شروع کار محسوب می شود حذف بهانه و رفع موانع است. بهانه هایی چون نداشتن کتاب و منابع خوب، اتاق مناسب و محیط آرام و همچنین داشتن موبایل،دوستان، کارهای فوق برنامه و فضای مجازی رو بطور کلی حذف کنید، چرا که یکی از اصلی ترین دلایل شکست دلخوش کردن خود به همین بهانه تراشی های الکی می باشد و بنظرم این فقط مختص انسان های ضعیف و کم اراده می باشد. لذا خطر حواس پرتی و بهانه تراشی را خیلی جدی بگیرید و از همون ابتدا موانعی که حس می کنید سر راه موفقیتتان قرار دارد را از پیش رو بردارید و بهانه نیاورید.

د) برنامه ریزی درست و منطقی

قدم بعدی طرح ریزی یک برنامه مدون،جامع و منطقی می باشد. شما برای تک تک کارهایتان باید برنامه داشته باشید. همچنین بر اساس توانمندیتان در مطالعه باید برنامه ریزی کنید. برنامه علاوه بر اینکه باید منظم و مدون باشد، انعطاف لازم را هم بایستی داشته باشد. مواردی چون ورزش (ترجیحا دویدن روزانه یا هر یک روز در میان)، استراحت (خواب، موسیقی ملایم) حتما بایستی لحظ شوند. در واقع برنامه ریزی درست یک هنر بزرگ است که موفقیت شما رو می تواند تضمین نماید.

ه) مدیریت زمان

این مورد وجه تمایز اصلی انسان های موفق با سایرین می باشد. هرکسی بتواند زمان را در کنترل خویش بگیرید، از بقیه جلوتر خواهد بود. لذا سعی کنید قدم قبلی که همان برنامه ریزی می باشد را طوری بردارید که زمان در اختیار شما باشد. یادتان باشد “ آنکه امروز را از دست می دهد فردا را نخواهد یافت. خوشبختی آینده در استفاده کردن از زمان حال است. “

و) کنترل استرس و هیجان

همیشه سعی کنید هیجان و استرس خود را کنترل نمائید. پس از کسب پیروزی ای کوچک در طی مسیر مغرور نشوید و به خود نبالید. مثلا پس از کسب یک رتبه تک رقمی در آزمون آزمایشی و یا حل چندین تست درست و پشت سر هم و مواردی ازین دست حتی ذره ای مغرور و یا ذوق نشوید. برای رسیدن به موفقیت های بزرگ تر، باید شخصیتتان هر روز از دیرزوتان بزرگ تر باشد. موفقیت های بزرگ و ماندنی نصیب انسان هایی با روح و شخصیت بزرگ می شود. هرگز از عظمت و بزرگی خدا غافل نشوید و همه چیز خود را مدیون او بدانید. همچنین استرس خود را هم تعدیل نمایید. یادتان نرود، اندکی استرس و دلواپسی برای محرک نگه داشتن شما لازم است. خودرویی را درنظر بگیرید، استرس اندک و ضروری نقش گاز و استرس بیش از حد نیز نقش ترمز را در موفقیت شما ایفا می کند. پس علاوه بر هیجان، بایستی استرس خود را نیز کنترل کنید. مهمترین عاملی که می تواند از استرس شما بکاهد ورزش است. بنده خود به شخصه معجزه دویدن روزانه به میزان نیم ساعت را کاهش استرس خود مشاهده کرده ام.

ز) کسب اعتماد بنفس و انگیزه

یکی دیگر از ارکان لازم در موفقیت کسب اعتماد بنفس لازم  در انجام کار به تناسب بزرگی هدف و نیز حفظ انگیزه تا رسیدن به آن می باشد. یادتان باشد که بیش از تلاشتان اعتماد بنفس کسب نکنید، که این آفت است و منجر به شکست شما خواهد شد. تلاش و اعتماد بنفس شما باید متناسب باشند، یعنی اعتماد بنفس شما باید معقول و منطقی باشد. درست است که آدمی به هرچه که بخواهد می رسد و هیچ چیز غیرممکنی وجود ندارد، اما این رسیدن به هرچیزی و یا شدنی بودن انجام هر کاری بستگی به عوامل مختلفی دارد که مهمترین این عوامل تلاش است. از اهمیت انگیزه نیز غافل نشوید، این انگیزه بایستی از جانب خودتان یا اطرافیان خیرخواهتان نظیر خانواده بایستی به شما تزریق شود. انگیزه حکم بنزین را در تداوم روشن بودن خودروی موفقیت شما ایفا می کند. پس هرگز انگیزه تان تمام نشود، چرا که در این صورت از حرکت باز خواهید ایستاد.

ح) تلاش پیوسته و ادامه دار

قطعا شما نیز این جمله را شنیده اید که ” رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود .” شاید برایتان این جمله کلیشه ای باشد، اما مهم این است که این جمله عین واقعیت است و باید آن را با طلا نوشت همه جا. تلاشی که داشته اید را باید حفظ نمائید تا انتهای مسیر. یادتان باشد، تا انتهای مسیر بایستی نفس و انرژی داشته باشید. هنر دیگر انسان های موفق تقسیم کل انرژی در طول مسیر به طور بهینه و مناسب می باشد. واقعیت این است بین داوطلبی که تا یک ماه قبل کنکور روزی ۱۲ ساعت میخوانده و ماه آخر برید و چیزی نتونست بخونه با داوطلبی که برا کنکور روزی دو ساعت میخواند، در کسب نتیجه تفاوتی نیست، چه بسا داوطلب مورد دوم ممکن است نتیجه بهتری هم بگیرد، چرا که تا انتها توانست این پیوستگی را حفظ نماید.

ط) کسب مهارت های لازم در طول مسیر

یکی دیگر ار موارد مهم برای رسیدن به موفقیت کسب مهارت های لازم است. وقتی داوطلبی در مسیر کنکور قرار می گیرد باید مهارت های طی این مسیر را داشته باشد و یا کسب نماید. مهارت هایی چون نحوه صحیح مطالعه و تست زنی، کسب دقت و سرعت لازم چه در مطالعه و چه در فرآیند آزمون و تست زنی، بهینه خواندن و … همه این ها مواردی هستند که داوطلبین موفق آن ها را داشته  و یا با استفاده از تجربیات افراد موفقی که قبلا این مسیر را طی کرده اند بدست آورده اند.

ی) درست برداشتن گام آخر (کنکور)

مهمترین قدم، قدم آخر بوده که همان روز کنکور و سر جلسه امتحان است. اگر تمامی موارد قبلی را رعایت کنید اما نتوانید هنر کنکور دادن را داشته باشید و به بیان دیگر نتوانید از مهارت ها و داشته های خود سر جلسه امتحان استفاده کنید تمام زحماتتان به هدر خواهد رفت. این مهارت به کمک آزمون های آزمایشی تا حد زیادی قابل دستیابی می باشد. برای اینکه کنکور موفقی داشته باشید هر چیزی می تواند تاثیرگذار باشد، مواردی چون غذای شب قبل و روز کنکور، خواب شب قبل کنکور، ساعت برای کنترل زمان سرجلسه، مداد و پاک کن، مایعات و…شاید در نگاه اول بنظر پیش پا افتاده بنظر برسند، اما بسیار مهم می باشند.

 

در پایان برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت می کنم. برای رسیدن به موفقیت، دپارتمان تخصصی برق ارشد تا انتهای مسیر در کنار شما خواهد بود. موفق و سربلند باشید در تمامی مراحل زندگیتان.

مهندس حبیبی فر

رضا حبیبی فر تحصیلات : رتبه ۴۲۳ کنکور سراسری سال ۸۸، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق گرایش قدرت از دانشگاه علم و صنعت ایران رتبه ۱۴ کنکور ارشد برق قدرت سال ۹۴، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق قدرت سیستم از دانشگاه صنعتی شریف سوابق آموزشی و مشاوره‌ای : تدریس یار درس تحلیل سیستم‌های انرژی (بررسی سیستم‌های قدرت ۱) در دانشگاه صنعتی شریف تدریس دروس ماشین‌های الکتریکی و بررسی سیستم‌های قدرت به‌صورت خصوصی و نیمه خصوصی به‌مدت ۲ سال مشاور داوطلبین کنکورهای سراسری و ارشد به‌مدت چند سال همکاری با موسسه کوثر پویای مازندران در امور مشاوره و انتخاب رشته به‌مدت ۵ سال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا