سوالات پرتکرار سالهای اخیر (ماشینهای الکتریکی 1 و 2: قسمت دوم)
همانطور که داوطلبان عزیز میدانند بسیاری از سوالات کنکور از بانک سوالاتی طرح میشود که توسط اساتید برتر در ایران جمع آوری شده است. با نگاهی به سوالات کنکور متوجه خواهید شد که بیشتر سوالات کنکور تکراری هستند و بعد از گذشت چندین سال دوباره و با تغییراتی کمی مطرح میشوند. در این مطلب قصد داریم با نگاهی به سوالات کنکور سالهای اخیر سوالات پرتکرار را بررسی کنیم و شما را آماده کنید که شاید بتوانید با کار کردن بیشتر بر روی این سوالات براحتی در کنکور آنها را پاسخ دهید. در این مطلب درس ماشینهای الکتریکی مورد بررسی قرار میگیرد.
فصل سوم: ترانسفورماتورها
بازده ترانس و تنظیم ولتاژ: بحث بازده و تنظیم ولتاژ جزوه مباحث مهم و پرسوال قسمت ترانس است. در کنکورهای 90 الی 92 هر سال 2 سوال، در کنکور 93 یک سوال از این بحث مطرح شده است. این قسمت دارای نکات ریز مهمی است که معمولاً بصورت ترکیبی مطرح میشود. به طور مثال بازده ماکزیمم و تنظیم ولتاژ صفر و ماکزیمم در بسیاری از سوالات مطرح میشود. نکته جالب در این سوالات این است که بسیاری از سوالات در حالت پریونیت مطرح میشوند و داوطلبان باید بخوبی نکات پریونیت را بلد باشند به طور مثال در حالت پریونیت تلفات مسی برابر مقاومت معادل است، تنظیم ولتاژ ماکزیمم برابر امپدانس معادل و برابر ولتاژ اعمالی در آزمایش اتصال کوتاه است. دوستان عزیز باید توجه داشته باشند که تلفات مسی با توان دوم جریان (بار مصرفی) تغییر میکند که برای حل سوالات خیلی از این نکته استفاده میشود. به هرحال این قسمت میتواند بسیار پرسوال باشد و باید به دقت سوالات و نکات آن مرور شود.
اتوترانس: اتوترانس جزوه مباحثی است که در کنکور بسیار مطرح میشود. ساختن اتوترانس از روی یک ترانس میتواند به دو صورت کاهنده و افزاینده صورت گیرد که هر کدام از آنها نیز خود میتوانند به دو صورت باشند. بنابراین میتوان یک ترانس را به 4 صورت تبدیل به اتوترانس کرد و 4 توان مختلف را از آن به دست آورد. این نکته بسیار مهم است چون هر سوالی که مطرح شود در واقع یکی از حالتهای ممکن خواهد بود. همچنین در یک بار مشخص مجموع تلفات مسی و آهنی ترانس و اتوترانس یکسان است. در کنکورهای 93 و 94 هر سال یک سوال از اتوترانس مطرح شده که اتفاقاً جزوه سوالات راحت ماشین نیز هستند. داوطلبان عزیز حتما سوالات این بخش را برای تمامی حالتها حل کنید تا بر روی آن مسلط شوید.
مدار معادل ترانس و تلفات آن: از بحث مدار معادل ترانس و حل مداری آن و همچنین بحث تلفات آهنی (تلفات هسته) که شامل تلفات فوکو و هیسترزیس هستند سوالات زیادی در کنکور مطرح میشود که دارای روابط بسیار ساده هستند. در کنکورهای 91 الی 94 هر سال 2 سوال از این بخش مطرح شده است هرچند که بعضی از سوالات با قسمت بازده و تنظیم ولتاژ هم پوشانی دارند اما بسیاری از سوالات مختص این قسمت و مخصوصاً بحث تلفات هیسترزس و فوکو هستند.
ترانسهای سه فاز: ترانسهای 3 فاز از جمله بخشهای است که در درس ماشین 2 به آن کم لطفی میشود و معمولاً خیلی کم به آن توجه میشود. شاید به همین دلیل است که از سال 88 تابحال هیچ سوالی از آن در کنکور مطرح نشده است.
موازی کردن ترانسها: موازی کردن دو یا چند ترانس با همدیگر به منظور تأمین یک بار مصرفی مشخص از جمله مباحث مهم در فصل ترانس است. از این قسمت سوالات متنوعی در کنکور مطرح شده به طوری که در کنکور 89، 2 سوال از این بحث مطرح شده بود. اما با توجه به تغییر سیاستها در درس ماشین از سال 90 تا 94 هیچ سوالی از این بخش مطرح نشده است. برای حل کردن سوالات این فصل یک رابطه مهم وجود دارد که با آن میشود تمامی سوالات را حل کرد.
جمع بندی: از این فصل در کنکور تقریباً هر سال 3 سوال مطرح میشود. با توجه به مطالب گفته شده ملاحظه میشود که مباحث ترانس بسیار زیاد است هرچند که حل سوالات آن تقریباً روتین و یکنواخت است و با تسلط بر روی یک سری روابط میتوان براحتی سوالات این بخش را جواب داد. میتوان به جرأت قسمت ترانس را سادهترین فصل درس ماشین نامید.
پیش بینی برای کنکور 95:
با توجه به سوالات مطرح شده در سالهای اخیر پیش بینی برای فصل ترانس بسیار مشکل است. از بحث موازی کردن ترانسها و ترانسهای 3 فاز خیلی سال است که دیگر سوالی مطرح نشده است و بیشتر سوالات به سمت قسمتهای ابتدایی گرایش پیدا کرده است. بنابراین میتوان پیش بینی کرد که از 3 سوال سال 95 یک سوال از فصل تلفات و مدار معادل ترانس، 1 سوال از بازده و تنظیم ولتاژ و یک سوال هم از اتوترانس مطرح خواهد شد. هرچند که من به شخصه اگر جای طراح سوالات بودم از موازی کردن ترانسها نیز سوال مطرح میکردم چون مطمئناً بسیاری از داوطلبان این قسمت را نمیخوانند چون سالهای است سوال مطرح نشده است.
فصل چهارم: ماشین القایی
نمودار گذر توان: در این قسمت نموداری وجود دارد که گذر توان را از توان ورودی به موتور تا توان عبوری از فاصله هوایی و در نهایت توان خروجی موتور را نشان میدهد. روابطی که بین پارامترهای ماشین وجود دارد مانند تلفات روتور، توان خروجی، توان مکانیکی، بازده و لغزش بسیار مهم است و جزوه مباحثی است که هر سال از آن در کنکور سوال مطرح میشود. از این بخش هر سال یک سوال مطرح شده است حتی در کنکور 93 نیز 2 سوال از آن طرح شده بود. اگر بر روی نمودار گذر توان و روابط آن تسلط داشته باشید براحتی سوال یا سوالات! این بخش را میتوانید جواب دهید.
گشتاورهای ماشین: یکی از نکات مهم در بحث ماشینهای القایی نمودار گشتاور – سرعت یا گشتاور لغزش است. با توجه به این نمودار سه گشتاور مهم شامل گشتار ماکزیمم، گشتاور راهاندازی و گشتاور عادی وجود دارد که روابط بین این گشتاورها با لغزش و لغزش ماکزیمم بسیار مهم است و هر سال از آن یک سوال مطرح میشود. معمولاً در سوالات رابطه بین دو گشتاور را میدهد و هدف سوال به دست آوردن لغزش یا سرعت است. بیشتر سوالات این بخش منجر به معادلات درجه دو میشود که باید ریشههای معادله را به دست آورید و با توجه به نوع لغزش که لغزش عادی و یا ماکزیمم است، ریشه ی مناسب را انتخاب کنید. دوستان عزیز توجه کنید که لغزش عادی بسیار کوچک و درحد 2 الی 5 درصد است و لغزش ماکزیمم عددی بزرگتر در حد 20 درصد است.
انواع روشهای راه اندازی: برای راه اندازی موتورهای القایی 3 روش راه اندازی مستقیم، ستاره – مثلث و اتوترانس وجود دارد. روابط بین گشتاورها و جریانهای راه اندازی در این 3 حالت بسیار مهم اند و در برخی از سالهای در کنکور از آنها سوال مطرح شده است. از این بخش در سالهای 90 و 93 سوال مطرح شده است.
مدار معادل: روابط بین پارامترهای مدار معادل ماشین بسیار مهم است و در برخی سالها از آن سوال مطرح شده است. این بخش را معمولاً داوطلبان جدی نمیگیرند و به همین خاطر جواب دادن سوالات آن برای داوطلبان سخت میشود. در کنکورهای 92 و 94 از این بحث در کنکور سوال مطرح شده است.
هارمونیکهای زمانی و مکانی: معمولاً در دانشگاهها این مبحث تدریس نمیشود اما در بسیاری از کتابهای کنکوری مطالب آن به چشم میخورد و در بعضی از سالها نیز از آن در کنکور سوال مطرح میشود. مثلاً در چند سال اخیر فقط در سالهای 88 و 91 از آن سوال مطرح شده است.
جمع بندی: از این فصل در کنکور تقریباً هر سال 3 سوال مطرح میشود. با توجه به مطالب گفته شده ملاحظه میشود که مباحث ماشین القایی زیاد است هرچند که قسمتهای مربوط به نمودار گذر توان و گشتاورها تقربیاً هر سال تکرار میشوند و حل آن نیز یکنواخت شده است. از فصل ماشین القایی معمولاً هر سال 2 سوال متوسط و یک سوال سخت مطرح میشود.
پیش بینی برای کنکور 95:
با توجه به سوالات مطرح شده در سالهای اخیر میتوان پیش بینی کرد که از قسمت نمودار گذر توان و گشتاورها از هر کدام یک سوال مطرح شود. سوال مبهم از این فصل، سوال سوم است که از سه قسمت راه اندازی، مدار معادل و هارمونیکها میتواند انتخاب شود. تجربه نشان میدهد که احتمال طرح سوال از قسمت راه اندازی موتور بسیار بیشتر است. اگر طراح بخواهد داوطلبان را غافلگیر کند مطمئناً از قسمت هارمونیکها سوال طرح خواهد کرد.
داوطلبان عزیز اگر سوالی دارند میتوانند روی همین مطلب بپرسند و یا در طرح مشاور ثبت نام کرده و تلفنی مشکلات خود در این درس را مطرح کنند.
سلام من دانشجوی کارشناسی برق هستم الان برای اولین بار میخام کنکوری کارشناسی ارشد بدم ماشین رو تموم کردم اگه فقط ماشین رو پاسخ بدم دانشگاه خوبی میتونم قبول بشم یا باید تا سال بعد بخونم
با سلام و خسته نباشید خدمت شما
من دوتا سوال داشتم از خدمتتون، من دانشجوی ارشد برق قدرت ورودی 94 روزانه هستم سوال اولم اینه که اگه کسی دوترم مشروط بشه به طور قطع حتما اخراج میشه از دانشگاه یا اینکه میشه کاری کرد که باز بشه ادامه تحصیل داد؟ و سوال دومم اینه که اگه موافقت نکنن و اخراج کنن با توجه به اینکه کسی سربازی هم داشته باشه آیا میشه سربازی نرفت و دوباره برای کنکور 96 خوند و روزانه قبول شد یا اینکه اول باید رفت سربازی و بعد از اون میشه کنکور داد؟؟؟ اگه راهنمایی کنین ممنون میشم…
سلام.اگر اخراج بشوید حتما باید بروید سربازی و بعد دوباره ادامه تحصیل دهید.
سلام. وقتتون بخیر. ممنون از اینکه تو این مدت همیشه همراه مون بوده و هستید.
یه سوالی داشتم در مورد ماشین. سوالات دکترا قدرت قسمت ماشینش چقد مهمه برا ارشد تو این مدت اونا رو هم مطالعه کنیم یا لازم نیست؟ و اینکه هیچ و کتاب و جزوه ای برا حل تشریحی این سوالا وجود نداره؟ من کتابای کنکورم تا سوالای سال 92 رو دارن فقط. بقیه سوالای ارشد رو حتی، از نت گرفتم و پرینت کردم. ولی حل تشریحی سوالای دکترای کنترل و قدرت هیچ جا پیدا نکردم. میشه لطفا راهنمایی بفرمایید از کجا میتونم تهیه کنم؟ و تو این سوالا چجوری رفع اشکال کنم؟
سلام، سوالات دکترای درس ماشین خیلی مهم نیست چون بسیاری از آنها سوالات تکراری خود کنکور کارشناسی ارشد برق بودند. در واقع بعضی از سوالات عینا تکرار شده بود و حتی در برخی موارد سطح سوالات از سطح سوالات ارشد پایین تر بود بنابراین به نظر نمیاد این سوالات دارای بانک سوالات باشند و اغلب از بانک سوالات ارشد طرح شده اند. بنابراین همون سوالات ارشد برق چندسال اخیر را حل کنید خیلی بهتره و نیازی به حل سوالات دکترا نیست.
موفق باشید
سلام اقای دکتر خسته نباشد
من درس ماشینو کامل خوندم و قوی هستم ولی نمیدونم چرا تست نمیتونم بزنم مثلا از هر 12تا 3یا 4تاشو میتونم جواب بدم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
سلام، خوب ماشین درس سختیه و نکته مهمش اینه که کلی فرمول و رابطه داره و باید بدونید که از روابط کجا و چه جوری باید استفاده کرد. به نظرم وقتی سوالات رو حل میکنید همه فرمولها رو جلوی خودتون بزارید و بهشون نگاه کنید و سعی کنید سوال رو حل کنید. بعد از یه مدت که تمرین کنید ذهن تان فعال میشود و میتونید تشخیص بدید که فرمولهای مختلف را چه موقع باید استفاده کنید. بازهم سوال حل کنید ماشین درس بسیار فراری است و باید خیلی تمرین کنید