مطالب ویژه سایت

از هر فصلی چند سوال مطرح می شود؟؟؟ (قسمت پنجم: ماشین های الکتریکی 1 و 2)

یکی از سوالات همیشگی داوطلبان کنکور این است که از فصلهای مختلف هر درس چند سوال در کنکور میاد و در واقع کدام فصلها دارای سوالات بیشتری هستند و از کدام فصلها کمتر سوال مطرح می­شود. برای جواب دادن با این نیاز داوطلبان قصد داریم در چندین قسمت درسهای مختلف کنکور ارشد برق را مورد ارزیابی قرار دهیم. در قسمت پنجم درس ماشین‌های الکتریکی 1 و 2 را ارزیابی می­کنیم. این درس برای داوطلبان گرایشهای قدرت و کنترل بسیار مهم است. در جدول زیر می­توانید فصلهای مختلف و تعداد سوالات مطرح شده در کنکورهای مختلف را مشاهده کنید.

فصل/سال

94

93

92

91

90

89

مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی

2

2

2

2

3

3

ماشین DC

4

3

4

4

4

4

ترانس

3

4

3

3

4

4

ماشین القایی

3

3

3

3

4

4

مجموع

12

12

12

12

15

15

تعداد کل سوالات در 5 سال گذشته 78 سوال بوده که اگر بر حسب درصد حساب کنیم هر فصل بصورت زیر خواهد بود:

فصل

سوالات مطرح شده (درصد)

مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی

18

ماشین DC

30

ترانس

27

ماشین القایی

25

نتیجه ­گیری ­ها: از سال 1391 که تعداد سوالات 12 تا شده تقریباً تعداد سوالات مشخصه و از ترانس و ماشین القایی 3 تا از ماشین DC 4 تا و از فصل اول هم 2 تا سوال میاد. اگر کسی وقت کمتری برای مطالعه ماشین دارد پیشنهاد می­شود که فصلهای ترانس و ماشین القایی را که نصف سوالات را به خود اختصاص می­دهند را فقط مطالعه کند چون سوالاتشم به نسبت راحتر است. سوالات ماشین DC به نسبت بقیه سختر است و چون مطالب این فصل بیشتر است زودتر هم فراموش می­شوند بنابرایت داوطلبانی که میخواهند درصد بالا بزنند حتما باید این فصل را مسلط تر باشند.

دکتر بهرام آرا

صلاح بهرام آرا دکتری رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه تربیت مدرس ، دوره ی لیسانس را در دانشگاه کردستان سپری کردم و در سال 1389 موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.همچنین در همان سال و در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق موفق به کسب رتبه ی 17 در آزمون شدم و سپس در مهندسی قدرت-سیستم دانشگاه تهران مورد پذیرش قرار گرفتم. در سال 1391 موفق شدم با کسب درجه عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کنم و در همان سال پس از گذراندن آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در دانشگاه تربیت مدرس موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکتری شوم. با توجه به علاقه ی زیاد به درس مدار و پس از دو سال تلاش بی وقفه در این زمینه در دی ماه 1392 با همکاری انتشارات تبلور دانش موفق به چاپ کتاب مدار های الکتریکی 1و 2 شدم.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید.اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید من همه درسهارو خوندم و مشغول کار کردن روی تست های 83 تا 94 هستم . اما از اول مطالعاتم نتونستم مدار و مغناطیسو بخونم.باید در زمان باقیمانده چیکار کنم تا به بهترین نتیجه تو این دو درس برسم؟ بسیار سپاسگذارم

    1. سلام.خیلی اوضاع خوبی دارید.مغناطیس رو رها کنید ولی چون فرصت ممطالعه مدار رو دارید،همزمان با مطالعه تستها سعی کنید مدار رو شروع کنید و قدم به قدم مطالعه کنید.کتاب دکتر زرگر رو مطالعه کنید

  2. سلام..چرا این روند را برای کنترل و مغناطیس ادامه ندادین؟؟؟ ما این درس ها رو هم می خواهیم بزنیم ها :)))))

  3. با سلام ممنون از زحماتتون،خواستم بپرسم ازتون برای بقیه دروس مثل الکترونیک و سیگنال و کنترل بخش از هر فصلی چند سوال مطرح می شود؟؟؟ رو قرار می دین رو سایت ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا