مطالب ویژه سایت

وقت خود را مدیریت کنید

چند روزی است که از ترم بهمن دانشجویان می‌گذرد؛ ترمی که امیدواریم برای حضور خوب در آن، درس‌های ترم قبل را به صورت کامل و جامع مطالعه کرده و با آمادگی کامل سر جلسات کلاس ها رفته باشند و داوطلبان کنکوری هم برای پی بردن به ظرافت‌ها و نکات کنکوری از مباحث مطالعه شده به اندازه کافی سؤال تستی نیز حل کرده باشند.

اگر تاکنون به بررسی وضعیت خود در آزمون ها نپرداخته‌اید، لازم است که این کار را انجام دهید. آزمون های آزمایشی می‌تواند نقاط قوت و ضعف شما را تا حدودی تعیین کند. ببینید که در چه مواردی ضعف دارید و چقدر زمان برای رفع این نقاط ضعف نیاز دارید. این اطلاعات، برنامه بعدی شما را تعیین می‌کند. در واقع برای ماه های پایانی باید بسیار جدی‌تر و دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنید؛ زیرا پس از عید ، تنها یک ماه تا آزمون سراسری فاصله است؛ پس نمی‌توانید رفع ضعف‌های خود را در هفته های پایانی به به کنکور موکول کنید.
این روزها باید، علاوه بر مطالعه مطالب مانده از دروس ، حتماً برنامه دقیقی همراه با ذکر جزییات برای مرور و تست زنی تمامی دروس تنظیم کنید. عده‌ای از داوطلبان، همه چیز را به تعطیلات نوروز و سال جدید موکول می‌کنند و تصور می‌کنند که در سال آینده ناگهان انقلابی در دانش، توان و زمان آنها ایجاد خواهد شد!
مطمئن باشید که چنین چیزی واقعیت ندارد و در ماه­های بهار هم، هر شبانه روز 24 ساعت است! و از سوی دیگر همان طور که بارها گفته‌ایم، کنکور یک مسابقه است، و اگر در بهار،  وقت شما آزادتر است و زمان بیشتری برای مرور و تست درس­ها دارید، سایر داوطلبان هم شرایطی مشابه شما دارند و می‌توانند زمان بیشتری را به مطالعه دروس اختصاص دهند.
می‌دانم که آن دسته از دانشجویان می‌گویند که الان وقت ندارید و زمانی که خسته از دانشگاه می‌آیید، فقط توان مطالعه درس‌ها یا پرداخت به پروژه و پایان نامه تون را دارید و  نمی‌توانید زیاد به درس‌های کنکوری بپردازید، اما کافی است که یک هفته برنامه خود را به دقت بنویسید؛ یعنی از وقتی که دانشگاه میایید تا زمانی که برای خواب شب به رختخواب می‌روید، با ذکر جزییات، برنامه خود را یادداشت کنید. بعد از یک هفته متوجه خواهید شد که هر روز چقدر از وقتتان را صرف انجام کارهایی می‌کنید که براحتی می‌توانید از آنها صرف نظر نمایید یا زمانش را کاهش دهید و به جای آن به مطالعه درس‌های کنکوری بپردازید.
برای مثال، بعد از یادداشت کردن برنامه یک هفته خود، متوجه می‌شوید که در طی هفته حداقل سه یا چهار  ساعت را صرف مراجعه به نت، گفت و گوی تلفنی با دوستان، بازی‌های کامپیوتری، تماشای برنامه‌های تلویزیون یا خواب بی‌حساب و کتاب بعد از ظهر می‌کنید؛ کارهایی که می‌شود با برنامه انجام داد و در عوض به عنوان یک کنکوری، وقت بیشتری را صرف درس خواندن و تست زدن کرد. نگویید که به این تفریح‌ها احتیاج دارید. ما هم این را می‌دانیم و انتظار نداریم که به طور کامل از آنها صرف نظر کنید، اما شما 2 ماه تا کنکور فرصت دارید، و می‌توانید در این مدت، کمی نسبت به خود سخت‌گیرتر باشید تا بعد از آزمون سراسری، طعم شیرین موفقیت را بچشید و به خاطر کم کاری یا تنبلی کردن، احساس عذاب وجدان نداشته باشید. «موفقیت در کنکور ارزش این را دارد که یک سال برایش وقت بگذارید؛ چون بخشی از آینده‌تان را تضمین می‌کند، و اگر در آزمون‌ها درصدی را که می‌خواهید، کسب نمی‌کنید، نا امید نشوید و به راهتان ادامه دهید؛ چون در کنکور، حتی صدم درصدها هم می‌تواند در نتیجه تاثیرگذار باشد.»
در این میان، داوطلبانی که فکر می‌کنند زمان لازم را برای آماده شدن در کنکور ندارند و حجم بالایی از دروس را نخوانده‌اند، می‌توانند مطالب و دروس را به صورت گزینشی مطالعه کنند. البته لازم است که برای گزینشی خواندن موارد زیر را در نظر داشته باشند:
*  هیچ درسی، از جمله دروسی را که فکر می‌کنید در آنها ضعیف هستید، حذف نکنید و به ضعف و قوت خود در مباحث درسی توجه کنید و مباحثی را که ساده‌تر هستند، بخوانید و مباحث وقت‌گیر و دشوار را حذف کنید‌.
*   روی درس‌هایی که در کنکور اهمیت بیشتری و ضرایب بالاتری دارند بیشتر تمرکز کنید.
*   به مباحثی که در بودجه بندی سؤالات کنکور ارزش سؤالی بالایی دارند، بیشتر توجه کنید.
* ساعات مطالعه خود را بتدریج بالا برده و درس­ها و مطالبی راکه کامل نخوانده‌ و در آزمون‌ها نمرات متوسطی از آنها به دست آورده‌اید، تا حد مسلّط شدن مطالعه کنید.

*   وقت خود را صرف مطالعه مطالبی کنید که در این فاصلۀ زمانی بتوانید با مطالعه آنها نتیجه بگیرید. مباحث دشوار و وقت گیر را فعلاً کنار بگذارید.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام آقای بهرام آرا
    ی سوالی داشتم ازتون برای دوره مرور و جمع بندی آیا نیاز هست ک از منبعی برای سوالات چند سال اخیر استفاده کنیم یا همون کتاب تستها ک سولات کنکور به صورت درس به درس اورده شده کافیه اگه نیازه لطف میکنید منبعی معرفی کنید برای ارشد برق قدرت فبلا هم گفته بودم چون دری شروع کردم و درس ریاضی و مدار زیاد نمیتونم وقت بذارم میخام برای ماشین و بررسی درصد های خوبی داشته باشم تا جبران بشه و تونم دانشگاه خوبی انتخاب کنم
    ممنونم از کمکهای شما

    1. سلام، میتونید سوالات کنکور رو دانلود کنید و بعد سوالات 10 سال اخیر رو که تو اکثر کتابهای تست هم هستند رو چندین بار حل کنید. کتابهای جمع بندی شده هم همون تستهای کنکور رو حل کردند و فرقی نمیکنه، به نظرم از رو همون کتابهای خودتون مرور کنید بهتره، ایشالله که درصد خوبی میزنید

  2. سلام.
    روزتون بخیر خیلی ممنون از پاسخگویی تون. یه سوالی داشتم. آیا درس زبان برای رشته برق جزو دروس خاص هس؟ ینی اگر سفید بذاریم با اینکه مثلا 10 20 درصد بزنیم فرقی نداره؟ اکثر داوطلبا این درس رو حذف میکنن. من تا الان زبان نخوندم. ولی اگر مطمئن بشم که حتی یه درصدش هم تو رتبه و ترازم ممکنه تاثیر بذاره میخوام قسمت متن تخصصی کنکور سالهای گذشته رو بخونم.

    1. سلام.بله البته که تاثیر داره منتها افراد زیادی در رقابت کنکور وجود داشته اند که با سفید گذاشتن درس زبان حتی به رتبه های 1 رقمی و 2 رقمی هم رسیده اند.دلیل این امر آن است که چون این درس در دفترچه دروس عمومی قرار دارد و دروس مدار و ریاضیات هم در این دفترچه وجود دارد ترجیح میدهند که درصد مدار و ریاضی خود را ارتقا بخشند تا این که چند درصد زبان بزنند.

  3. با سلام و خسته نباشید.
    برای تست های تجمیعی برق، (قدرت)کدوم کتاب رو پیشنهاد میکنید؟ مدرسان یا انتشارات دانشگاه تهران؟
    و اینکه روی سوالای چندسال تمرکز کنیم؟ 10 سال یا بیشتر؟

    1. سلام، ممنون، در کل برای دوره تستهای کنکورهای سالهای قبل بهترین منبع است. به نظرم انتشارات دانشگاه تهران خوبه، 10 سال رو بتونید کامل مسلط بشید که خیلی عالیه

  4. سلام خدمت تمام مشاورین گرامی……اقای مهندس پور کاظم…میخواستم ببینم که سطح سوالات کتاب سنجش طلایی چطور است؟!؟من تازه ازمون های مرحله ای این کتاب رو تموم کردم..میخواستم ببینم باتوجه به سطح سوالات و درصدایی که تو ازمون هایی که از خودم گرفتم وضعیتم چطوره…مرسی 🙂

    1. سلام.هدف از تالیف این کتاب ارائه مجموعه سئوالات تالیفی شبیه سازی شده با کنکور اصلی می باشد ، همانطور که عنوان شده سعی شده است این تست ها بسیار شبیه سئوالات کنکور اصلی باشد ، از آنجایی که احتمالا سوالات چند سال اخیر کنکور ارشد را هم کار کرده اید ، خیلی راحت سطح سوالات تالیفی در مقایسه با سوالات کنکور سال های اخیر مشخص خواهد شد.البته سطح بندی کلی این کتاب معقول نمی باشد چون ممکن است برای فصلی سطح سوال آسان یا متوسط باشد و برای بعضی فصول متوسط و سخت و این مورد برای همه دروس صدق میکند.انشاا…در مورد نتیجه ارزیابی از درصدهای کسب شده در جلسه بعدی مشاوره صحبت خواهیم کرد.فعلا به این اکتفا کنید که هر سوالی که نکته ی قابل توجه ای دارد ممکن است سوال کنکوری باشد و حل ، بررسی و تحلیل آن خیلی کمک تان می کند و زیاد به نتیجه و درصد کسب شده در این مورد توجه نکنید چون هدف چیز دیگریست و شما باید وضعیت سنجش خود را در آزمون های جامع بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا