مطالب ویژه سایت

آیا درس هایی که خوانده ام را مرور کنم یا درس جدید بخوانم؟ (مخصوص داوطلبان درجه ب)

با نزدیک شدن به ماههای پایانی یکی از مهمترین دغدغه داوطلبان کنکور این است که آیا درس­هایی که خوانده ­اند را مرور کنند و یا درس­هایی که تابحال نخوانده­ اند را شروع کنند. برای جواب دادن به این سوال نکات بسیار زیادی را باید مدنظر قرار داد که آنها را بصورت تک به تک مورد بررسی قرار خواهیم داد. در بخش دوم مطالب برای داوطلبان درجه ب ارائه خواهد شد. داوطلبان درجه ب کسانی هستند درس­ها را خوب و منظم خوانده­ اند و هدف­شان رتبه­ های مابین 100 تا 500 است. این داوطلبان به دنبال قبولی در دانشگاههای مانند علم و صنعت، خواجه نصیر، شهید بهشتی، اصفهان، مشهد، شیراز و … هستند. بعضی از این داوطلبان با کمی تلاش بیشتر در این 3 ماه باقیمانده و داشتن اعتماد به نفس بیشتر می­توانند خود را به داوطلبان درجه الف برسانند.

1- شما وقت زیادی را صرف خواندن درسهای گذشته کرده ­اید و کلی هم تست کار کرده­ اید و اگر این دروس را مرور نکنید حتماً ضرر خواهید کرد. بنابراین اولویت اول شما باید مرور درسهای گذشته و مخصوصاً تست زنی باشد. در مرور درسها تا می­توانید سوالات کنکور 10 سال اخیر را حل کنید. حتی اگر هر سوال را بیش از 10 بار حل کنید باز هم کم است. باید بر روی تمامی نکته­ ها و سوالات مهم از دروسی که خوانده­ اید مسلط شوید. این نکته تقریباً برای داوطلبان درجه الف و ب یکسان است هرچند که داوطلبان درجه ب ممکن است کمتر بر روی مباحث خوانده شده تسلط داشته باشند به همین خاطر مرور بیشتر باعث پیشرفت این داوطلبان خواهد شد.

2- داوطلبان درجه ب ممکن است هنوز بخش­هایی از درسها را که اتفاقاً سوالات زیادی مطرح می­شود را نخوانده باشند که توصیه می­شود در درجه اول آن مطالب را بخوانند. به هر حال چون رقابت بین داوطلبان این درجه به علت تعداد زیاد داوطلبان بسیار زیاد است بنابراین هرچه قدر مطالب را بیشتر بخوانید و بیشتر تست کار کنید رتبه ­تون بهتر خواهد شد.

3- دسته­ ی بسیار زیادی از بخش­هایی که نخوانده­ اید مربوط می­شود به قسمت­هایی که معمولاً خیلی کم سوال در کنکور مطرح می­ شود. مثلاً در درس مدارهای الکتریکی فصل­های مدارهای LTI و یا بخش قضیه تلگان مدت­هاست که سوالی از آن مطرح نشده است. در درس ماشین­های الکتریکی نیز سالهاست که از قسمت هارمونیک­های زمانی یا مکانی در موتور القایی سوالی مطرح نشده است. به همین خاطر این نوع از بخش­ها که هر چند سال یکبار سوالی از آنها مطرح می­شوند، معمولاً توسط داوطلبان جدی گرفته نمی­شوند. داوطلبان درجه ب باید بخش­هایی از این کتابها را بخوانند که ساده ­تر است مثلاً در درس ماشین فصلهای مربوط به ماشین القایی و یا ترانس که ساده ­تر است را بخوانند.

4- دسته بعدی از درسهایی که خوانده نشده مربوط می­شود به بعضی کتابها مانند آمار و الکترومغناطیس که داوطلبانی که مخصوصاً مغناطیس برایشان ضریب 3 است معمولاً این درس را هنوز نخوانده ­اند. یا برای گرایش کنترل درسی مانند ماشین معمولاً خوب تابحال خوانده نشده است. خواندن تمامی این بخش­ها به داوطلبان با درجه ب توصیه نمی­شود و این داوطلبان بهتر است بر روی بقیه مطالب مسلط شوند و در صورتی که می­خواهند این مباحث را بخوانند فقط درسهایی را بخوانند که ضریب 4 دارد.

5- نکته مهم بعدی برای این داوطلبان درس زبان است. چون این درس هیچ نوع منبع مشخصی ندارد به داوطلبان درجه ب توصیه می­شود که تمامی سوالات کنکور 15 سال اخیر را بطور کامل حل کنند. این داوطلبان باید تمامی لغت­های مطرح شده در این 15 را مسلط شوند چون احتمال تکرار بسیار بالا است. همچنین با مرور cloze passage های گذشته می­توانید نکات کنکوری مهم را برداشت کنید. خواندن هر شب حداقل یک درک مطلب هم به این داوطلبان توصیه می­شود. داوطلبان درجه ب می­توانند در صورت کمبود وقت، فقط درک مطلب­ها را بخوانند و لغات و گرامر را در ادامه و در صورت داشتن وقت مطالعه کنند.

به علت وجود تعداد زیاد داوطلبان در این طیف در صورتی که سوالی را اشتباه و یا درست جواب دهید رتبه داوطلبان بسیار جا به جا خواهد شد. به همین رقابت بسیار زیاد است اما داوطلبان باهوش می­توانند خیلی راحت رتبه­ های خوب را کسب کنند مخصوصاً اگر خوب درسها را دوره کنند.

درجه ­بندی داوطلبان صرفاً براساس سالهای تجربه برگزاری کنکور و شناخت داوطلبان مخصوصاً در این مقطع زمانی است و صرفاً براساس مقدار تلاش انجام شده توسط داوطلبان تا به امروز است و اصلاً به استعداد و یا هوش داوطلبان برنمی­گردد. به همین خاطر مطمئناً در این مباحث و درجه­ بندی ­ها قصد هیچ گونه بی­ احترامی به داوطلبان وجود ندارد.

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلبان عزیز

دکتر بهرام آرا

صلاح بهرام آرا دکتری رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه تربیت مدرس ، دوره ی لیسانس را در دانشگاه کردستان سپری کردم و در سال 1389 موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.همچنین در همان سال و در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق موفق به کسب رتبه ی 17 در آزمون شدم و سپس در مهندسی قدرت-سیستم دانشگاه تهران مورد پذیرش قرار گرفتم. در سال 1391 موفق شدم با کسب درجه عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کنم و در همان سال پس از گذراندن آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در دانشگاه تربیت مدرس موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکتری شوم. با توجه به علاقه ی زیاد به درس مدار و پس از دو سال تلاش بی وقفه در این زمینه در دی ماه 1392 با همکاری انتشارات تبلور دانش موفق به چاپ کتاب مدار های الکتریکی 1و 2 شدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا