مدیریت زمان؛ مهم و سرنوشتساز
حدود یک ماه از سال تحصیلی گذشته است و هم اکنون وقت آن است که همه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال آینده به یک جمعبندی نهایی از چگونگی مرور دروس رسیده باشند و در این ایام باقی مانده تا پایان سال با مطالعه دقیق و عمیق تمام دروس خود به طور کامل، بر منابع سؤالات آزمون سراسری در رشته یا گرایش هایی که داوطلب شرکت در آن هستند تسلط نسبی بیابند و در ایام عید نوروز و پس از آن به بازتکرار و بازخوانی دروس و رفع اشکالات درسی و همینطور تستزنی در شرایط استاندارد و همسان با آزمون اصلی که همان جلسه آزمون سراسری است بپردازند.
با گذشت چهار هفته از سال تحصیلی، مناسب دیدیم که در این مجال، نکاتی را که داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد باید در این ایام در نظر داشته باشید و بدانها عمل کنند یادآوری کنیم:
1- زمان بسرعت میگذرد و لازم است که داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، نخستین و مهمترین اصل در آمادگی درسی برای یک حضور موفق در این آزمون را بر «مدیریت زمان» و استفاده حداکثری از اوقات خود در هر شبانهروز بگذارند. در موسم آمادگی درسی برای کنکور، هیچ اصلی مهمتر، سرنوشتسازتر و بنیادیتر از «مدیریت زمان» نیست، و البته منظور ما از مدیریت زمان، صرفاً تاکید داوطلبان بر کمیّت ساعات و اوقاتی که آن را به مطالعه یا تستزنی اختصاص میدهند نیست؛ بلکه در این موقعیت، همراهی کیفیت با کمیت مطالعه و یادگیری، موردنظر ماست.
2- تنوع چینش دروس در برنامه درسی روزانه برای مطالعه، نباید آن قدر کم و یکنواخت باشد که حوصله داوطلب از این یکنواختی سر برود، و نباید آن قدر متنوع و زیاد باشد که عملاً تمرکز ذهنی داوطلب را روی دروس مطالعه شده مخدوش و کم اثر یا بیاثر نماید. توصیه میشود که داوطلبان، دروس محدودی را در برنامه درسی خود بگنجانند و برای انجام این کار، یعنی چینش صحیح دروس در این برنامه، ضمن مشورت با مشاوران آموزشی خود، از دیگر افراد موفق در این زمینه مانند پذیرفتهشدگان آزمون سراسری سالهای گذشته و … نیز کمک بخواهند و از تجربیات آنها در این مورد و موارد مشابه دیگر بهره ببرند.
3- بهتر است که مطالعه دروس، به صورت مفهوم محور و محتوا محور باشد. در توضیح این نکته فعلاً وارد جزییات نمیشویم و تنها میافزاییم چندان مهم نیست که داوطلب چه شیوهای را برای مطالعه دروس به منظور حضور موفقیتآمیز خود در آزمون سراسری در پیش گرفته است؛ زیرا نحوه مطالعه افراد با یکدیگر بنا به توان، روحیه و سلیقه هر فرد میتواند کاملاً متفاوت باشد؛ اما مهم این است که داوطلب بتواند پس از یک یا دو یا چند دوره مطالعه کامل دروس و آشنایی با تستهای مربوط به هر درس و کار با آن تستها، مطمئن باشد که در مواجه شدن با سؤالات آزمون اصلی (سراسری) میتواند از پس پاسخگویی به سؤالات هر درس که در این آزمون از آنها طرح پرسش شده است برآید؛ به بیان دیگر، داوطلب موفق کسی است که بتواند پس از پشتسر گذاشتن یک دوره حداقل هفت – هشت ماهه (از آغاز سال تحصیلی تا زمان برگزاری آزمون سراسری) که به منظور آمادگی در کنکور طی کرده است، به سؤالاتی که در این آزمون مطرح میشود، در حد قابل قبولی پاسخ صحیح دهد، و در مسیر این پاسخگویی در جلسه آزمون سراسری، نحوه طرح سؤال از مفاهیم دروس و محتوای آن به هر ترتیبی که هست برایش مهم نباشد.
4- از دیگر نکات قابل توجه که باید داوطلبان کنکور آن را مدنظر داشته باشند، طبقهبندی دروس از لحاظ مطالعه آنهاست. در توضیح این نکته میافزاییم که باید به دروسی که در هر گروه آزمایشی دارای ضرایب بیشتر و تاثیر سرنوشتسازتری هستند توجه ویژه کرده و نسبت به مطالعه آنها و رفع اشکالات مربوط به آن دروس اهتمام کافی ورزید؛ به عنوان مثال، در رشته برق، درسهایی مثل ریاضیات و مدار، حرف اول تاثیرگذاری در قبولی را در اکثر گرایشهای متعلق به این رشته میزنند، پس لازم است که در ساعات اختصاص داده شده به هر درس و رفع اشکال دروس، به این مورد ویژه نیز توجه خاصی را مبذول کرد.
5- نکته مهم دیگری که با آوردن آن، این «یادداشت» را به پایان میرسانیم، تقویت و استمرار تمرکز حواس کامل روی مطالعه و فراگیری دروس آزمونی و دوری از اندیشیدن درباره گرایش و دانشگاه محل قبولی در این ایام است؛ به عبارت دیگر، «تنها» کار مفید برای هر داوطلب در این روزها، پرداختن صرف به دروس و «آمادگی کامل و همه جانبه برای کنکور» است؛ به دیگر سخن، باید در این ایام این نکته را باور داشت و به آن توجه کرد که: آزمون سراسری؛ خیلی دور، خیلی نزدیک فرا میرسد!
موفق باشید