مطالب ویژه سایت

سوالات پرتکرار سالهای اخیر (ماشینهای الکتریکی 1 و 2: قسمت اول)

همان­طور که داوطلبان عزیز می­دانند بسیاری از سوالات کنکور از بانک سوالاتی طرح می­شود که توسط اساتید برتر در ایران جمع آوری شده است. با نگاهی به سوالات کنکور متوجه خواهید شد که بیشتر سوالات کنکور تکراری هستند و بعد از گذشت چندین سال دوباره و با تغییراتی کمی مطرح می­شوند. در این مطلب قصد داریم با نگاهی به سوالات کنکور سالهای اخیر سوالات پرتکرار را بررسی کنیم و شما را آماده کنید که شاید بتوانید با کار کردن بیشتر بر روی این سوالات براحتی در کنکور آنها را پاسخ دهید. در این مطلب درس ماشینهای الکتریکی مورد بررسی قرار می­گیرد.

فصل اول: مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی

محاسبه اندوکتانس خودی یا متقابل: تقریباً به صورت یکسال در میان از این بحث سوال مطرح شده است. اگر سوالات کنکور را نگاه کنید در سالهای 90، 92 و 94 از این بحث سوال مطرح شده است. داوطلبان توجه داشته باشند که محاسبه نیرو در این فصل نیز در بسیاری از مواقع نیازمند محاسبه اندوکتانس است. این نوع سوال بسیار پرتکرار و مورد توجه طراحان سوال است مخصوصاً زمانی که از داوطلبان می­خواهند نسبت دو اندوکتانس را به دست آورید. این سوال یکی از سوالات بسیار ساده­ ی این بخش است که داوطلبان شانس بسیار زیادی برای جواب دادن به آنها خواهند داشت.

محاسبه انرژی یا نیرو بین دو سیم پیچ: از این قسمت نیز در سالهای 91 و 94 سوال اومده که در یکی از سالها هدف به دست آوردن انرژی و در سال دیگر هدف به دست آوردن نیرو بوده است. این قسمت معمولاً قسمتی است که توسط داوطلبان کم لطفی می­شود بطوریکه معمولاً خوانده نمی­ شود و یا در هنگام مرور خیلی جدی گرفته نمی­ شود درحالیکه سوالات آن بسیار ساده است.

محاسبه انرژی و کو انرژی و نیرو: از این قسمت در سال 90، 2 سوال و 92 و 93 یک سوال مطرح شده است. این قسمت بسیار مفهومی است مخصوصاً اگر داوطلبان سوالات سال 92 و 93 رو نگاه کنند متوجه خواهند شد که از این بخش بسیار مفهومی سوال می­آید بطوریکه در عین سادگی مفاهیم مهمی پشت سوالات است که داوطلبان را به اشتباه می­اندازد.

مفاهیم مدار مغناطیسی: این مفاهیم شامل نحوه تغییر جریان و شار مدار مغناطیسی با تغییر فاصله هوایی است که بسته به منبع DC و AC متفاوت است. از این بخش نیز در سالهای 91 و 93 سوال مطرح شده است.

جمع بندی: همان­طور که دوستان عزیز ملاحظه کردند تنوع سوالات این فصل بسیار زیاد است و تقریباً به صورت متناوب از این 4 بخش در کنکورهای مختلف سوال آمده است. سوالات این فصل بسیار مفهومی است و به جرات می­توان گفت که بیشتر سوالات اشتباهی که داوطلبان در کنکور جواب می­دهند مربوط به این فصل است.

پیش­ بینی برای کنکور 95:

با توجه به اینکه از این فصل 2 سوال در کنکور مطرح می­شود پیش­بینی اینکه از این 4 قسمت کدام در کنکور 95 دارای سوال خواهد بود بسیار سخت است. پیش بینی اول با توجه به تکرار سوالات در سالهای مختلف این است که در کنکور 95 از قسمت محاسبه انرژی و کوانرژی و نیرو و همچنین قسمت مفاهیم مدار مغناطیسی سوال مطرح شود. تجربه نشان می­دهد که از قسمت اندوکتانسهای خودی و متقابل هر دوسال یکبار سوال مطرح می­شود و چون سال 94 از این قسمت سوال مطرح شده پس سال 95 نوبت این قسمت نیست. پیش بینی دوم این است که از قسمت محاسبه اندوکتانس و انرژی و نیرو یک سوال ترکیبی و از قسمت مفاهیم نیز یک سوال مطرح شود.

فصل دوم: ماشین­های DC:

ماشین تحریک مستقل: از این قسمت در سالهای 91، 92 و 94 هر کدام یک سوال مطرح می­شود. سوالاتی که از این قسمت مطرح می­شود معمولاً ارتباط بین دو رابطه ولتاژ القا شده و گشتاور با دیگر پارامترها است. ولتاژ القا شده با شار و سرعت موتور رابطه دارد و گشتاور با شار و جریان آرمیچر یا جریان خروجی. سوالاتی که از بخش مطرح می­شود ساده است و براحتی با استفاده از این دو رابطه محاسبه می­شود.

ماشین سری: از این قسمت در سالهای 90، 91 و 92 یک سوال و سال 93 دو سوال مطرح شده است. نکته مهم حل سوالات این قسمت این است که سه جریان خروجی، آرمیچر و تحریک با هم یکسان­اند. در واقع تغییر هر کدام باعث تغییر دیگر پارامترها مدار می­شود. سوال بسیار پرتکرار این بخش تغییر جریان تحریک است که می­تواند با تغییر جریان خروجی، ولتاژ مدار و یا موازی کردن سیم­پیچی با سیم پیچ تحریک اتفاق بیفتد. در سال 90 و 91 از موازی کردن سیم­پیچ استفاده شده است. ­

ماشین موازی (شنت): از این بخش تقریباً هر سال 2 سوال مطرح می­شود و در واقع نصف سوالات ماشین DC از ماشین موازی مطرح می­شود. سوالات این بخش بسیار متنوع است از سوالات مفهومی گرفته تا سوالاتی که باید با استفاده از نمودار جواب­ها را به دست آورد و همچنین به دست آوردن نقطه برگشت منحنی خروجی ژنراتور شنت که باید حداکثر جریان آرمیچر را به دست آورد. در ماشین شنت معمولاً دو حالت مختلف با هم مقایسه می­شوند و بیشتر از رابطه ولتاژ القا شده در این نوع سوالات استفاده می­شود.

ماشین کمپوند: این بخش بسیار مشابه قسمت شنت است و در واقع برای حل سوالات این بخش باید بر روی ماشین شنت نیز مسلط باشید. در این بخش بیشتر هدف به دست آوردن تعداد دور سیم پیچ سری به منظور داشتن ولتاژ مشخصی در خروجی است. در این سالهای از این فصل فقط 2 سوال مطرح شده که یکی در سال 90 و دیگری در سال 94 است.

جمع­ بندی: این فصل در کنکور بسیار مهم و پرسوال است و بسیار از سوالات آن نیز تقریباً یکسان­اند و هر سال تکرار می­شوند. برای جواب دادن به سوالات این بخش باید دو رابطه مهم گشتاور و ولتاژ القا شده همیشه در ذهن­تان باشد و بتوانید مدار معادل 4 ماشین را هم سریع رسم کنید و از روی آن سوالات را جواب دهید.

پیش­ بینی برای کنکور 95:

با توجه به سوالات مطرح شده در سالهای اخیر می­توان پیش بینی کرد که در سال 95 حتماً از ماشین شنت 2 سوال و از ماشین سری نیز یک سوال مطرح خواهد شد. پیش­بینی طرح سوال از ماشین مستقل و کمپوند نیز سخت است چون از هر دو در کنکور 94 سوال مطرح شده بود اما می­توان با درصد زیادی حدس زد که از ماشین تحریک مستقل سوال مطرح خواهد شد. از قسمت ماشین سری نیز شاید سوالات کنکور 90 و 91 که باید سیم­پیچی را با تحریک موازی کرد، در کنکور 95 تکرار شود.

داوطلبان عزیز اگر سوالی دارند می‌توانند روی همین مطلب بپرسند و یا در طرح مشاور ثبت نام کرده و تلفنی مشکلات خود در این درس را مطرح کنند.

دکتر بهرام آرا

صلاح بهرام آرا دکتری رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه تربیت مدرس ، دوره ی لیسانس را در دانشگاه کردستان سپری کردم و در سال 1389 موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.همچنین در همان سال و در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق موفق به کسب رتبه ی 17 در آزمون شدم و سپس در مهندسی قدرت-سیستم دانشگاه تهران مورد پذیرش قرار گرفتم. در سال 1391 موفق شدم با کسب درجه عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کنم و در همان سال پس از گذراندن آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در دانشگاه تربیت مدرس موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکتری شوم. با توجه به علاقه ی زیاد به درس مدار و پس از دو سال تلاش بی وقفه در این زمینه در دی ماه 1392 با همکاری انتشارات تبلور دانش موفق به چاپ کتاب مدار های الکتریکی 1و 2 شدم.

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام جناب دکتر ممنون بابت راهنمایتون فقط اگر امکان داشته باشه از در س مدار هم راهنماییی کنین .ممنون

  2. دکتر ، من ریاضی هیچی نخوندم و الان میخوام شروع کنم و بنظرم 3 تا 4 درست هم بزنم تا قیامتم بسه!

    بنظرتون روی کدوم درس (ریاضی مهندسی، معادلات یا آمار) سرمایه گذاری کنم؟؟ روی کدوم فصل ها تست ها تضمین بیشتری داره؟؟؟

    اصلا با وقت موجود میرسم؟

    1. سلام، از فصل اعداد مختلط معمولا 3 الی 4 سوال و از فصل معادلات گرما و موج 2 الی3 سوال میاد پس اگر این دو فصل رو بخونید میتونید مجموعا به زدن 3 الی4 تست امیدوار باشید. به نظرم میرسید چون این دو فصل خیلی هم پیچیده نیستند

      1. ممنون از راهنمایی تون.
        دکتر کتابی هست که تست های 10 سال اخیر (تمام دروس) رو حل کرده باشه؟ چون کتابهام اکثرا چاپ 88 و 90 هستند.

        1. خواهش میکنم، کتاب مرجع دانشگاه تهران است. اگر هم میخوای تو اینترنت سرچ کن حل سوالات 3 4 سال اخیر رو دانلود کن تو خیلی از سایتها حل سوالات هستش و لازم نیست دیگه کتاب بخرید.

  3. سلام . سوالی داشتم . من تصمیم گرفتم درس مدار و مغناظیس رو رها کنم چون اصلا مطالعه مناسبی روشون نداشتم.و قصد دارم رباضی.کنترل.بررسی.ماشینو ادامه بدم.به نظرتون اگه بتونم از هر درس حدود پنجاه درصد کسب کنم میتونم در یکی از دانشگاه های تهران قبول بشم ؟
    و اینکه برای این ایام با تست یادگیری کنم بهتر نیست ؟ چون مطالب رو مطالعه داشتم . مرسی .

    1. سلام.رها کردن مدار کار بسیار نادرستی است.همچنین با نوع طراحی سوالات کنترل در سالهای اخیر شما از همین الان نمیتوانید برای درصد50 روی آن حساب کنید.اما در صورتی که این اتفاق بیفتد و شما هر 4 درس را 50 بزنید میانگین دروستان میشود 28 و به احتمال زیاد در یکی از دانشگاههای تهران قبول میشوید.

  4. با سلام و خدا قوت خدمت جناب دکتر بهرام آرا ، امسال به دلایلی نتوستم به تسلط کافی برسم هر مطلبی که میخوندم زود فراموش می شد . برای کنکور سال 96 میخوام برخی از منابع رو تغییر بدم کلا منابع زیر رو میخوانم انتخاب کنم و ان شاءاله هدفم رتبه 1 است
    منابع : زبان عمومی : زیره ذره بین مهندس جهانشاهی نگاه دانش یا 504 واژه زبان انگلیسی مهندس حسین نامی – امیر احمدی مدرسان شریف
    زبان تخصصی: امین رضایی انتشارات پوران پژوهش
    ریاضیات مهندسی : مومن زاده راهیان ارشد
    معادلات دیفرانسیل: استاد آقاسی نگاه دانش
    آمار و احتمالات : محسن طورانی پارسه
    مدار الکتریکی : فلش کارت های جنابعالی
    ماشین های الکتریکی حلم زاده و پی سی سن
    کنترل خطی امین رضایی
    بررسی حلم زاده و استیوینسون
    الکترومغناطیس عبدالعالی پارسه و ویلیام هیت ترجمه دکتر دیانی
    نظرتونو میخواستم ضمنا مشاوره سال آینده تون کی شروع میشه ؟ میخوام با توکل بر خدا از 20 برج 2 شروع کنم
    با تشکر

    1. سلام، خیلی خوبه که از الان چنین هدف بلند مدتی دارید اما به نظرم امسال رو هم رها کنید و سعی کنید با تمرکز در کنکور شرکت کنید. میتونید از همون شروع درس خوندنتون در طرح ثبت نام کنید

      1. سلام ممنون جناب دکتر به موقع مطالعه دروس باهاتون مشورت می کنم آیا من که پایه ضعیفی در تمامی دروس دارم و امکان شرکت در کلاس های کنکور رو ندارم میتونم رتبه یک روکسب کنم ؟؟؟ممنون

        1. سلام، فک کنم درصدی از پایه ضعیفتون با درس خوندن امسالتون برطرف شده و شما با توجه به تجربه امسال و تلاش بیشتری حتما میتونید رتبه خوبی بیارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا