سخن مشاور

پایان بد ، شروع خوب

این روزها، داوطلبانی که کنکور ارشد داده‌اند منتظر اعلام نتیجه نهایی این آزمون هستند و بیشتر آنان برای دیدن محل قبولی و نتیجه تلاش خود لحظه شماری می‌کنند و منتظرند تا ببینند که چقدر حدس آنها در مورد انتخابی که انجام داده‌اند و نتیجه‌ای که خواهند گرفت با واقعیت مطابقت می‌کند. در این میان، داوطلبانی نیز هستند که آزمون ارشد را بخوبی نگذرانده و رغبت چندانی برای اعلام نتایج و دیدن آن ندارند. ممکن است این تصور رتبه بد آنها در این آزمون اجازه نخواهد داد تا در گرایش و دانشگاه خوبی قبول شوند، باعث دلسردی و حتی ناامیدی این دسته از داوطلبان عزیز شده باشد. در بین این داوطلبان، کسانی نیز هستند که مجبورند در صورت قبول نشدن در دانشگاه، به خدمت مقدس سربازی بروند و می‌ترسند که بعد از اتمام دوران خدمت وظیفه عمومی، دیگر حوصله درس خواندن و شرکت در آزمون ارشد و ادامه تحصیل را نداشته باشند؛ پس قبولی در دانشگاه، برایشان واجب است. گروهی که از کنکور خود راضی نبودند و فکر می‌کنند نتیجه خوبی از آزمون سال 1394 کسب نخواهند کرد، معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند:
افرادی که داوطلبان زرنگ یا متوسط به بالا بوده و از ابتدای مطالعه برای قبولی کنکور، رشته و دانشگاه یا شهرهای خاصی را مد‌نظر داشته‌اند. این گروه از داوطلبان عزیز، با وجود تلاش و کوششی که کرده‌اند، به دلایل متفاوتی، آزمون ارشد را بخوبی سپری نکرده و در حال حاضر تصمیم دارند تا بار دیگر در کنکور شرکت کنند.
به دلیل اینکه این عزیزان در شرایط تحصیلی خوبی به سر می‌برند و هدف خاصی از شرکت در آزمون ارشد دارند، در صورت وجود وقت و شرایط دیگر می‌توانند یک بار دیگر در این آزمون شرکت کنند. طبیعی است که تجربه‌های گرانبها و آمادگی که از قبل دارند، می‌تواند به طور مؤثری بر کنکور آینده آنها تاثیر مثبت بگذارد؛ به علاوه اینکه یک سال پشت کنکور ماندن برای یک هدف عالی و مورد دلخواه هم چندان همراه با زحمت و سختی نیست. با این همه، باز هم از نتیجه کنکور ناامید نشوید و منتظر اعلام نتایج نهایی بمانید. همان گونه که بارها اشاره کرده‌ایم، گرایش و محل قبولی هر داوطلب با توجه به انتخاب رشته همه داوطلبان سنجیده می‌شود و ممکن است که بیشتر داوطلبان نیز گرایش یا دانشگاه هایی را که شما انتخاب کرده اید ، را انتخاب نکرده باشند یا در انتخاب های قبلی خود قبول شوند.
یکی از کارهایی که شما عزیزان تا اعلام نتایج نهایی آزمون ارشد می‌توانید انجام دهید این است که در کنار استراحت و برنامه‌ریزی برای کنکور سال آینده، درباره گرایش ها و دروس آنها هم تحقیق کنید؛ بازار کار و آینده آنها چگونه است؟ سطح زبان ، برنامه نویسی یا نرم افزاری خود را افزایش دهید.
سوال مهمی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا می‌توانید گرایش های نزدیک به گرایش دلخواه خود و دانشگاهی که با رتبه شما مطابقت دارد، انتخاب نمایید یا اینکه فقط به ادامه تحصیل در گرایش مورد علاقه و همچنین دانشگاه مورد نظر خود مایل بوده و حاضر هستید تا یک سال دیگر صبر کرده و مجدد کنکور دهید؟ پاسخ به این سؤال‌ می‌تواند موضع روشنی را پیشِ روی شما قرار دهد و شرایط شما را بهتر نمایان کرده و شما را بهتر در راه رسیدن به هدف، پشت کنکور ماندن یا ادامه تحصیل راهنمایی کند؛ پس درنگ نکنید و به جای ناراحتی، نیم نگاهی هم مسایلی که ما به شما پیشنهاد داده‌ایم، داشته باشید. با چند نفر، مانند اعضای خانواده یا اساتید یا مشاور مجرب مشورت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید. یادتان باشد هر تصمیمی که گرفتید، در راستای موفقیت و کامیابی شماست؛ پس شک نکنید و امیدوارانه قدم در راه بگذارید.
ممکن است که یک کنکور و نتیجه بد آن، باعث شود تا داوطلب عزیزی که چنین شرایطی دارد کار را تمام شده بداند یا به طور کلی از ادامه تحصیل در دانشگاه قطع امید کرده یا اینکه خود را برای درس خواندن و مطالعه تا آزمون ارشد سال آینده آماده نماید. این نگرانی برای بیشتر این دسته از داوطلبان وجود دارد و آن این است که با توجه به رتبه بدی که آورده‌اند، امکان انتخاب رشته دلخواه خود را نداشته و در یک رشته دانشگاهی بدون آنکه داوطلب به آن گرایش علاقه‌مند باشد قبول شوند یا فارغ التحصیل در یک گرایش بدون آینده کاری و نیاز جامعه باشند.
همین مسایل باعث می‌شود تا عده‌ای از این داوطلبان، چنان ناامید و سرخورده شوند که پس از اعلام نتایج نهایی، حتی به سراغ مشاهده نتایج خود نرفته یا به کلی از انتخاب رشته صرف نظر کرده باشند. شما داوطلب عزیزی که در این شرایط بوده اید باید بدانید که می‌توانید با آنکه رتبه بدی آورده‌ اید در سال بعد نتیجه خوبی کسب کنید و قبولی شما در سال بعد با رتبه خوب موجب تعجب دیگران شود. یا حتی با وارد شدن به کسب و کار ایده آل ، گذشته خود را جبران کرده و به آینده خود امیدوار باشید. بله، تعجب نکنید؛ راهکارهایی وجود دارد که یک پایان بد کنکوری شما به یک شروع خوب ختم شود؛ پس برای اینکه شما هم جزو آن دسته از داوطلبانی باشید که در سال بعد وارد یک دانشگاه سطح بالا شده یا فصل جدیدی از زندگی خود را آغاز کنید به نکات زیر توجه کنید:
الف- با خودتان کنار بیایید
یکی از مهم‌ترین مسایلی که برای این گروه از داوطلبان پیش می‌آید، این است که تا اعلام نتایج نهایی و حتی پس از آن سردرگم هستند. این بلاتکلیفی باعث می‌شود تا آنها انرژی و توان کافی برای تصمیم گیری درست نداشته باشند. قبل از هر چیز با موضوع نتیجه نه چندان مطلوب خود کنار بیایید و به این موضوع توجه داشته باشید که نمی‌توان زمان را به عقب برد، اما می‌توان در لحظه، تصمیم‌هایی گرفت که بهترین‌ها را رقم بزنند؛ پس خودتان را ببخشید و گام بعدی را محکم‌تر بردارید.
ب- وقت بگذارید و تحقیق کنید
برای اینکه از اینجای کار به بعد بهتر عمل کنید، لازم است که بارها و بارها و ساعت‌های متمادی فکر کنید و تا جایی که می‌توانید تحقیق کنید. این بخش، مهم‌ترین قسمت تصمیم‌گیری شماست. آن قدر فکر کنید تا در آینده هر اتفاقی که بیفتد به خودتان بدهکار نباشید. از خود بپرسید: از آینده چه می خواهید و چگونه و از چه راه‌هایی می‌توانید به اهداف خود برسید؟ آیا اهداف شما حتماً با ادامه تحصیل دانشگاهی محقق می‌شود؟ بله به این نکته توجه داشته باشید که همه راه‌ها نباید به دانشگاه ختم شود و شما می‌توانید حتی از رفتن به دانشگاه صرف نظر کنید؛ به شرطی که در این زمینه خیلی فکر کرده و تحقیق کرده باشید. برای تحقیق و تصمیم گیری هم به سراغ افراد مختلف موفق و با تجربه بروید و از تجربیات گرانبهای آنها استفاده کنید. یادتان باشد که بحث بر سر آینده شما است؛ پس تا می‌توانید، تحقیق کنید تا به یک نتیجه خوب و مطلوب برسید.
پ- به مسایل مربوط به آینده شغلی رشته خود دقت کنید
بعد از اینکه به این نتیجه رسیدید که حتماً می‌خواهید وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل دهید، به مسایل مربوط به گرایش های گروه امتحانی خود و دانشگاه‌هایی که این گرایش ها را دارند، توجه کنید. باید بدانید که در هر گروه از رشته ها، بعضی از گرایش ها، مطلوب و مورد انتخاب بسیاری از رتبه‌های خوب هستند و برخی از دانشگاه‌ها نیز به دلیل رتبه علمی و امکاناتی که دارند، مورد انتخاب بسیاری از داوطلبان قرار می‌گیرند؛ پس با وجود تمایل و علاقه‌مندی به این گرایش ها و دانشگاه‌ها باید از آنها صرف نظر کرده باشید. البته می‌توانید با توجه به رتبه تون به نتیجه خود خوش بین باشید.ولی باید واقعیت را قبول داشته باشید و برای گرایش و دانشگاهی که قبول می شوید برنامه ریزی کنید. نکته مهم این است که از شرایط نامطلوب خود، یک وضعیت مطلوب و خوب بسازید.
ت- دانشگاه محورها توجه کنند
برخی از داوطلبان دوست دارند که در هر شرایطی در دانشگاهی خاص ادامه تحصیل دهند. گرچه داوطلبانی که رتبه‌های خوبی کسب نکرده‌اند، نباید به موضوع دانشگاه محوری در انتخاب رشته توجه کنند، اما با این همه، اگر بنا به دلایل خاصی مانند تحصیل در دانشگاه محل سکونت خود یا … به دنبال قبولی در دانشگاهی خاص هستید باید به مسایلی نیز توجه کنید. هم اکنون با توجه به شرایط و محدودیت‌های خوابگاهی بسیاری از دانشگاه‌ها، داوطلبان در انتخاب رشته ترجیح می‌دهند که در دانشگاه‌های معتبر در شهر محل سکونتشان ادامه تحصیل دهند. از طرفی، پراکندگی واحد های دانشگاهی نسبت به جمعیت شهرها و استان‌ها یکسان نیست؛ به طوری­که تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در بعضی از استان ها با توجه به جمعیت سکنه و تقاضای داوطلبان، بالاتر است، و بر عکس در بعضی از استان‌ها، تقاضا بیشتر از تعداد دانشگاه‌هاست؛ پس در مورد این موضوعات دقت کنید.
ث- تحصیل در گرایش مورد نظر با کمی تغییر
اگر به گرایشی خاص علاقه دارید و فکر می‌کنید که نمی‌توانید با توجه به رتبه‌ای که به دست آورده‌اید، در آن گرایش قبول شوید ، بدانید که اگر کمی خوش شانس باشید و قدری هم درست و سنجیده انتخاب رشته کرده باشید حتماً می‌توانید به هدف خود نایل شوید.
پیشنهاد ما برای داوطلبانی که رتبه دلخواه خود را ندارند و به گرایش های خاصی علاقه‌مندند این است که در رشته‌هایی که دارای گرایش‌های متعددی هستند بعضی از گرایش‌ها کمتر طرفدار دارند، اما برای ادامه تحصیل در دکتری ، به دلیل اینکه مواد و ضرایب امتحانی بسیاری از گرایش‌های این رشته‌ها با هم برابر است، شما نیز براحتی می‌توانید در یک گرایش خوب از این رشته‌ها ادامه تحصیل دهید؛ پس برای رسیدن به این هدف و قبولی در کنکور در یک رشته خوب، در گام اول شما می‌توانید گرایش قبولی را انتخاب کرده و ادامه تحصیل دهید و سپس در مقطع دکتری در گرایش‌های پر طرفدار ادامه تحصیل دهید.

موفق باشید

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا