سخن مشاور

شروع کنکوری ها در تابستان

سلام! یک سلام به گرمی روزهای داغ تابستان به همه شما داوطلبان عزیز کنکوری که چند وقت پیش انتخاب رشته کرده اید و به شما عزیزانی که قصد دارید در کنکور سال 1395 شرکت کنید. حتماً شما عزیزانی که تازه انتخاب رشته کرده اید ، الان با شنیدن نام کنکور، عکس‌العمل‌های متفاوتی نشان می‌دهید: بعضی از شما غرق رؤیاهای زیبا شده و خود را در رشته و دانشگاه مورد نظرتان تصور می‌کنید و بی‌صبرانه تا اعلام نتایج نهایی لحظه شماری می‌کنید. برخی از شما هم احساس خستگی کرده و حتی دوست ندارید تا مدت‌ها نام کنکور را هم به زبان آورده و بشنوید. گروهی هم با خود می‌گویند: «ای بابا! هنوز کنکور تموم نشده دوباره حرف کنکور شد؛ بذارین یکم راحت باشیم». البته در این میان، عده‌ای هم هستند که می‌خواهند کنکور 95 را تجربه کنند و معمولاً تصور خاصی نسبت به کنکور ارشد ندارند یا نگاهشان به کنکور ارشد، آمیخته با ابهام و پر از اما و اگرهاست.
جزو هر دسته‌ای که هستید، ما برنامه‌ای خاص برای تابستان شما پیشنهاد می‌کنیم. شما با بهره گیری از این برنامه تا حدود بسیار زیادی می‌توانید از تابستان خود بهتر استفاده کنید. قبل از هر چیز روی سخنم با شما عزیزانی است که تازه انتخاب رشته را پشت سر گذاشته‌اید. به آن دسته عزیزانی که کنکور سال پیش را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند تبریک می‌گوییم. می‌توانید از همین الان برای برنامه هایی که در نظر داشتید بعد از انتخاب رشته انجام دهید، وقت گذاشته و از آنها لذت ببرید. منتظر چه هستید، فقط همین ایام تابستان را وقت دارید و بعد از آن دوباره می‌بایست به مطالعه درس‌های جدید در دانشگاه مشغول شوید. البته در کنار تفریح و خوشگذرانی به بالا بردن سطح علمی و آموزشی خود هم فکر کنید تا بتوانید با یک برنامه ریزی دقیق و اصولی، مزد زحمت خود را به طور کامل دریافت کنید.
شما داوطلبان عزیزی که نمی‌دانید در اعلام نتایج نهایی چه نتیجه ای حاصل خواهد شد هم با امید به آینده و لحظه های خوبی که تکرار نمی‌شود، خودتان را مهمان یک استراحت درست و حسابی در روزهای داغ تابستان نمایید. بدون دغدغه و نگرانی از اعلام نتایج و «چه خواهد شد»هایی که انرژی و توان شما را به تحلیل می‌برد، فقط استراحت کرده و از زندگی لذت ببرید. هر وقت، نگرانی نتیجه کنکور به سراغتان آمد با خود بگویید که «هر چه پیش آید در مسیر خوشبختی و سعادت من خواهد بود و نه چیز دیگری؛ پس با توکل به خدای مهربان، تا اعلام نتایج از همه لحظه های زندگی که تکرار نخواهد شد، لذت خواهم برد».
شما عزیزان پس از اعلام نتایج نهایی می‌توانید، بسته به گرایش و دانشگاهی که قبول می شوید در مهرماه سال جاری مجدد دانشجو شوید، و یا اینکه خود را برای یک کنکور بهتر و موفقیت بیشتر در آینده آماده کنید. برای گذراندن روزهای تابستان پس از اعلام نتایج اولیه هم می‌توانید برنامه های مختلفی را در نظر بگیرید. اگر جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که اطمینان دارید قبول می‌شوید، تابستان را با انجام برنامه‌های دلخواه خود بگذرانید، اما اگر تصمیم گرفته‌اید که دوباره کنکور دهید، دو راهکار، پیشِ روی شما عزیزان وجود دارد: اینکه کل تابستان یا بخش زیادی از آن را استراحت کرده و سپس مطالعه را شروع کنید، یا اینکه بلافاصله پس از اعلام نتایج اولیه، دوباره شروع به مطالعه کنید. زمان شروع مطالعه مجدد به میزان توانایی و اطلاعات شما بستگی دارد و اینکه تصمیم دارید در چه رشته‌ای قبول شوید؛ اما در مجموع، پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه شما چند ماه را به طور مستمر در حال مطالعه بوده‌اید؛ شروع مطالعه بلافاصله بعد از اعلام نتایج اولیه، باعث خستگی‌تان خواهد شد و به این ترتیب در ماه‌های بعد و زمانی که شما می بایست به طور مستمر و در ساعات طولانی‌تری مطالعه کنید دچار خستگی و فشار روحی خواهید شد؛ پس یک استراحت اصولی برای آمادگی بهتر و توان بیشتر شما لازم است. حتماً دقت داشته باشید که زمان مناسبی را برای استراحت خود، فارغ از درس و کنکور اختصاص دهید، و حتی اگر اصرار به مطالعه دارید، از ساعات بسیار کم شروع کرده و رفته رفته و به آرامی، ساعات مطالعه خود را بیشتر کنید.
حالا روی صحبتمان با شما عزیزان است که اصلاً از نتیجه کنکور خود راضی نبوده و به اصطلاح خودمان «خراب کرده‌اید». ممکن است که عکس‌العمل شما داوطلبان عزیز به این کنکور بد، متفاوت باشد. برخی عصبانی، گروهی غمگین، عده‌ای ناامید، دسته‌ای بی‌تفاوت و … هستند، اما حتماً همه شما عزیزان می‌دانید که گذشته‌ها، گذشته است و دیگر، کاری نمی‌شود برای جبران آن انجام داد. حتماً به این نکته توجه کنید که کنکور تمام شد، اما زندگی ادامه دارد؛ بله زندگی ادامه دارد و منتظر کسی نمی‌ماند؛ پس برای آینده تحصیلی و شغلی خود، یک تصمیم درست بگیرید؛ تصمیمی که حتماً به دانشگاه ختم نمی‌شود و می‌تواند راه دیگری باشد که حتی در آن موفق‌تر و بهتر باشید. این تصمیم نیاز به مشورت و تفکر طولانی دارد؛ اما اگر تصمیم گرفتید که دوباره در کنکور شرکت کنید، حتماً زمانی را هم برای استراحت و رفع خستگی فکری و جسمی خود کنار بگذارید. ممکن است که برخی از شما عزیزان به خاطر عذاب وجدان کم کاری در سال قبل و … تصمیم بگیرید تا بلافاصله مطالعه را شروع کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که یک شروع توام با خستگی نمی‌تواند ثمره خوبی داشته باشد؛ زیرا در ادامه راه طولانی که تا کنکور در پیش دارید و زمانی که لازم است بیشتر درس بخوانید و در شرایطی که دیگر داوطلبان، مشغول مطالعه هستند و رقابت بالا گرفته است، ممکن است به دلیل خستگی یا دلزدگی از ادامه راه باز بمانید. نگران نباشید، می‌توانید با جدیت و پشتکار عالی در کنکور آینده به آنچه می‌خواهید برسید؛ به شرطی که یک برنامه ریزی خوب و یک همت مثال زدنی داشته باشید.
نوبتی هم که باشد، نوبت شما داوطلبان عزیزی است که امسال می‌خواهید برای اولین بار در کنکور ارشد شرکت کنید. ضمن عرض «خسته نباشید» به شما عزیزان به خاطر اینکه فصل امتحانات دانشگاه را پشت سرگذاشته‌اید، باید اشاره کنیم که وضعیت شما با داوطلبانی که یک یا چند بار تا الان کنکور را گذرانده‌اند، فرق می‌کند. اول اینکه داوطلبان پشت کنکوری، درباره نوع سؤالات، میزان سختی و آسانی آنان، چگونه برای کنکور درس خواندن، نحوه تست زنی و … تجربه هایی دارند که ممکن است بیشتر شما عزیزان این تجربیات را نداشته باشید. دوم آنکه این گروه، در مقایسه با شما، بعضی از درس ها را به میزان بیشتری برای کنکور مطالعه کرده‌اند و می‌توانند دروس را در مدت زمان کمتری نسبت به شما مطالعه کرده و موفق شوند؛ پس لازم است که شما داوطلبان عزیز در مقایسه با بیشتر داوطلبان پشت کنکوری، مطالعه بیشتر و بهتری داشته باشید.
برای انجام این کار لازم است که مدتی را استراحت کنید. روزهای این استراحت بستگی به میزان خستگی شما و نیازتان به تمدید نیرو دارد. ممکن است که داوطلبی به مدت بیشتر و داوطلب دیگری به مدت کمتری برای انجام این کار نیاز داشته باشد؛ پس این شما هستید که بهتر از هر کسی و با شناخت روحیه خودتان باید برای شروع مطالعه در تابستان تصمیم بگیرید. اگر نیاز به استراحت بیشتری دارید، به دلیل استرس یا … زودتر شروع نکنید؛ زیرا در ادامه راه آمادگی برای کنکور و زمانی که نیاز است بیشتر درس بخوانید حتماً خسته خواهید شد و این خستگی نابهنگام بیشتر به ضرر شماست. به همین خاطر، لازم است که کارهای چندی انجام دهید که ما در اینجا آنها را به شما توضیح خواهیم داد:
1- هدف گذاری کنید
یکی از کارهای مهمی که شما عزیزان باید در تابستان انجام دهید این است که هدف خود از کنکور را به روشنی مشخص کنید. اینکه فقط بگویید: «می‌خواهم کنکور بدهم» درست نیست. باید بدانید که: به چه گرایش یا گرایش هایی علاقه‌مندید؟ چه دانشگاه‌هایی را دوست دارید و برای رسیدن به این گرایشها و دانشگاه‌ها چه کارهایی باید انجام دهید، و برای پذیرفته شدن در گرایش مورد نظر شما، چه درس‌هایی مهم تر است؟
2- برنامه ریزی کنید
برای هر کاری، حتی یک خرید ساده هم داشتن برنامه‌ریزی، بسیار مهم و راهگشاست. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا مطالعه شما نظم پیدا کرده و در وقت کمتری به مطالعه درس هایتان بپردازید. گرچه در مقالات بعدی درباره اصول برنامه‌ریزی صحبت خواهیم کرد، اما شما برای یک برنامه‌ریزی خوب و اصولی باید ببینید که در شبانه روز چند ساعت می‌توانید مطالعه کنید. آیا عادت به مطالعه صبح دارید یا شب؟ چه درس‌هایی را می‌بایست بیشتر و چه درس‌هایی را کمتر باید مطالعه کنید؟ چه کارهای دیگری در کنار مطالعه می‌خواهید انجام دهید؟ مثلاً زمان ورزش و … را مشخص کنید.
3- مقدمات را آماده کنید
برای مطالعه کنکور لازم است که شما جزوه‌ها و کتاب‌هایی داشته باشید و بر اساس آنها جلو بروید. تابستان، بهترین فرصت برای این منظور است که شما جزوه‌ها یا کتاب هایی را که ندارید یا به صورت ناقص است، آماده و کامل کنید. در این زمینه به نکات دیگری هم دقت کنید؛ مثلاً در کدام مکان می‌توانید مطالعه بهتری داشته باشید؟
4- به جبران ضعف های درسی بپردازید
تقویت و جبران نقاط ضعف درسی، یکی از کارهایی است که شما می‌توانید در روزهای تابستان انجام دهید. وقتی مجبور می‌شویم که برای آزمونی مانند کنکور به طور پیوسته مطالعه کنیم، ممکن است که برخی از عوامل، روند مطالعه ما را کند ساخته یا متوقف کند. برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشوید حتماً سعی کنید که قبل از شروع به مطالعه اصلی، وقتی را در تابستان، برای رفع اشکال در دروس مختلف اختصاص دهید. جبران نقاط ضعف و یادگیری چنین درس‌هایی در فضای تابستان، به خاطر داشتن فرصت یادگیری بیشتر و عمیق‌تر در کنار استرس کمتر، بسیار مفید‌تر خواهد بود.
5- توجه به عادات مطالعاتی
تابستان فصل مناسبی است تا در قالب یک برنامه زمانی افزایشی مناسب، عادات مطالعاتی خوب خود را بتدریج افزایش و عادات نادرست مطالعاتی خود را بتدریج کاهش دهید. داشتن عادات مطالعاتی خوب برای آمادگی در کنکور، یک نقطه قوت محسوب می‌شود؛ پس سعی کنید که از همین تابستان برای این مهم اقدام کنید تا از پاییز به بعد با بهترین شیوه، مطالعه را ادامه دهید. در کنار این موضوع به مسایل دیگری، مانند نحوه مرور درست، خلاصه نویسی خوب و اصولی و … نیز توجه کرده و برای تقویت آنها هم تمرین کنید.
6- تابستان، فصل انتخاب ها
تابستان برای داوطلبان کنکوری، فصل مهمی است. می‌توان گفت که تابستان، فصل انتخاب‌های مهم و سرنوشت ساز است: فصل انتخاب برنامه یکساله، انتخاب منابع مطالعاتی، انتخاب یک مشاور و همراه در زمینه کنکور و … ؛ پس لازم است که در این زمینه، بسیار هوشمندانه عمل کنید. کاری که همگان انجام می‌دهند الزاماً کار درستی نیست؛ پس منحصر به فرد باشید.
7- تنظیم ساعات خواب و بیداری
بعد از امتحانات دانشگاه، بیشتر داوطلبان تمایل دارند که بیشتر بخوابند و استراحت کنند. به این نکته توجه داشته باشید که شما می بایست از شهریور یا مهر ماه به طور پیوسته و مرتب درس بخوانید؛ پس از همین الان باید به آرامی، ساعات خواب و بیداری خود را با توجه به عادات مطالعه تان مرتب کرده و تنظیم نمایید. بعضی از داوطلبان عقیده دارند که تنظیم ساعات خواب و بیداری، خیلی سخت و مشکل است و همیشه، یکی از دغدغه های مربوط به مطالعه، همین است. باید اشاره کنیم که این کار، یعنی تنظیم عادات مطالعه، اصلاً کار دشواری نیست. از نظر بیولوژیکی، بدن تقریباً پس از مدتی می تواند به ساعات جدید خواب و بیداری عادت کند؛ پس برای اینکه به ساعات مورد نظر خود برای خواب و بیداری در دوره آمادگی برای کنکور برسید، حتماً به آرامی و کم کم اقدام کنید؛ مثلاً سعی کنید که روز اول، نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید یا نیم ساعت زودتر بخوابید، و این کار را در دو تا سه روز بعدی تکرار کنید و سپس طول این ساعات را افزایش دهید.
———————————————————————————-
———————————————————————————-
اما سایت برق ارشد چه برنامه ای برای شما داوطلبان دارد:

1- ثبت نام در طرح پشتیبان کنکور و مشاوره تا روز برگزاری آزمون

2- معرفی منابع و برنامه مطالعاتی کنکور ارشد برق 95

3- برگزاری کوئیز هفتگی همراه با کارنامه آنلاین و ارائه نمودار پیشرفت

4-ثبت نام با تخفیف ویژه در تمام خدمات موسسات کنکور طرف قرارداد

و…

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام مهندس..خسته نباشید..
    امیدوارم تو این روزای گرم تابستون سرحال و خنک باشین!
    من سال قبل فارغ التحصیل شدم و ارشد شرکت کردم و قبول شدم..همون ترم 7 ام.
    ولی به دلایلی نتونستم برم دانشگاه و رفتم سربازی
    الان میخوام توی اوقات آخر هفته که میام خونه درس بخونم
    ولی واقعا با اوضاعی که توی سربازی برام ایجاد شده روحیه شو ندارم..
    از روحیه گذشته برنامه ریزی درستی ام نمیتونم بکنم
    من 4 شنبه ها ظهر میتونم بیام خونه و بقیه روزای هفته رو توی پادگان ام..
    میخواستم نظرتونو بدونم که چه برنامه ای بریزم..و با وجود انتخابات کنکور با توجه به شرایط موحود ممکنه توی چهماهی برگزار بشه..
    ممنون میشم از پاسختون..اگر حرف خصوصی ای هم داشتین رو میل ام بدین!
    مرسی.

    1. سلام.ممنون.با توجه به اینکه یکبار ارشد قبول شده اید کار زیاد سختی ندارید و میتوانید موفق شوید اما برای آنکه موفقیت شما تضمین شده باشد باید از وقت کمی که در اختیار دارید نهایت استفاده را ببرید و این مستلزم آن است که برنامه دقیق و منظمی را داشته باشید.برای اینکه کاملا شرایط شما بررسی شود و با توجه به شرایط تان برنامه ریزی شود منتظر باشید بزودی مشاوره تلفنی رایگان خواهیم داشت و خیلی میتواند به شما کمک کند و قطعا مفید خواهد بود.

  2. salam.mishe tartibe daneshgahaye tehran ro dar gerayeshe mokhaberat-meidan begid?va inke daneshgah Tehran va Elm o Sanat va Amirkabir ta che hodudi ruzane in gerayesho migiran?mamnun

    1. سلام.خب قطعا اعلام رتبه بندی دانشگاه بر اساس گرایش ها کار راحتی نیست چون باید معیار رتبه بندی مشخص شود اگر بر اساس رتبه قبولی ترتیب شود خب مشخصا معیار علاقه مندی داوطلبان خواهد بود و کاملا مشخص است.پس باید معیار منطقی تری در این مورد داشت که باید هیئت علمی و اساتید و مقالات ارائه شده و… آنها در گرایش مورد نظر بررسی شود که کار بسیار سخت و وقت گیری خواهد بود و شاید در آینده انجام دادیم ولی در حال حاضر به رتبه بندی های ارائه شده سایت در مهندسی برق و همچنین قطب های علمی دانشگاه های کشور استناد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا