مطالب ویژه سایت

از هر فصلی چند سوال مطرح می شود؟؟؟ (قسمت دوم: مدارهای الکتریکی 1 و 2)

یکی از سوالات همیشگی داوطلبان کنکور این است که از فصلهای مختلف هر درس چند سوال در کنکور میاد و در واقع کدام فصلها دارای سوالات بیشتری هستند و از کدام فصلها کمتر سوال مطرح می­شود. برای جواب دادن با این نیاز داوطلبان قصد داریم در چندین قسمت درسهای مختلف کنکور ارشد برق را مورد ارزیابی قرار دهیم. در قسمت دوم درس مدارهای الکتریکی را ارزیابی می­کنیم. در جدول زیر می­توانید فصلهای مختلف درصد سوالهای مطرح شده در کنکور از این فصلها را مشاهده کنید. این درصد متعلق به 10 سال اخیر است و می­تواند مرجع خوبی برای داوطلبان باشد.

درصد سوالات در کنکور

نام فصل

شماره فصل

2/5 درصد

اجزای مدارهای الکتریکی

1

17/5 درصد

روش­های تحلیل مدارهای مقاومتی

2

12 درصد

مدارهای مرتبه اول

3

8 درصد

مدارهای مرتبه دوم

4

2 درصد

مبانی مدارهای خطی LTI و آپ – امپ

5

12 درصد

مدارهای در حالت دائمی سینوسی

6

6/5 درصد

مدارهای با القای متقابل

7

7/5 درصد

روش­های منظم تجزیه و تحلیل مدار و معادلات حالت

8

20 درصد

فرکانس­های طبیعی و توابع شبکه

9

3 درصد

قضایای شبکه

10

9 درصد

دو قطبی­ ها

11

همان­طور که ملاحظه می­کنید از فصلهای 2، 3، 6 و 9 بیشترین سوال در کنکور آمده است که بیشتر از 60 درصد است. همچنین اگر فصل 1 تا فصل 6 را مدار یک در نظر بگیریم (که در خیلی از دانشگاهها اینطور است) و بقیه فصول را مدار 2 ملاحظه می­کنید که از هر دو تقریباً به یک میزان سوال در کنکور طرح می­شود. نکته بسیار مهم در مورد درس مدارهای الکتریکی این است که شما نمیتوانید خیلی از فصلها را از هم جدا کنید مثلا اگر فصول 1 تا 4 را بلد نباشید خیلی از نکات فصلهای دیگر را یاد نمیگیرید. بنابراین خیلی سخت اسن که داوطلبی بخواهد بعضی از فصلهای اساسی را حذف کند مگر اینکه داوطلبان به خاطر کمبود وقت بخواهند فصولی مانند فصل 5، فصل 8 یا فصل 10 را حذف کنند. همچنین داوطلبان باید وقت بیشتری را بر روی فصلهای 1 تا 4 بزارند چون همه تعداد سوالاتش زیاد است و همه پایه و اساس خیلی از فصلهای دیگر است.

دکتر بهرام آرا

صلاح بهرام آرا دکتری رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه تربیت مدرس ، دوره ی لیسانس را در دانشگاه کردستان سپری کردم و در سال 1389 موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.همچنین در همان سال و در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق موفق به کسب رتبه ی 17 در آزمون شدم و سپس در مهندسی قدرت-سیستم دانشگاه تهران مورد پذیرش قرار گرفتم. در سال 1391 موفق شدم با کسب درجه عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کنم و در همان سال پس از گذراندن آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در دانشگاه تربیت مدرس موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکتری شوم. با توجه به علاقه ی زیاد به درس مدار و پس از دو سال تلاش بی وقفه در این زمینه در دی ماه 1392 با همکاری انتشارات تبلور دانش موفق به چاپ کتاب مدار های الکتریکی 1و 2 شدم.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام استاد، برای پاسخ دادن به 3 یا 4 سوال از مدارهای الکتریکی کنکور ارشد بیشتر روی کدام فصول تمرکز کنم و آیا شیوه خاصی برای پاسخ دادن به 3 یا 4 سوال مد نظرتان هست؟

    1. سلام، با توجه به سختی یا راحتی سوالات بخشهای مختلف در کنکور خیلی سخته که پیش بینی کرد چون ممکنه شما یه فصل رو بخونید اما ازش سوال سخت بیاد یا یه فصل رو نخونید و ازش سوال راحت بیاید، اما شما میتونید فصلهای مدارهای مقاومتی (فصل 2)، دوقطبی ها (فصل 11)، حالت دائمی سینوسی (فصل 6) و فرکانس طبیعی (فصل 9) را بخونید و مطمئن باشید حدود 60 درصد سوالات از این فصل ها که میتونید 3 یا 4 سوال را جواب بدید، در این فصل ها تو پک مدارهای الکتریکی روشهای خوبی ارائه شده که میتونید با این روشها سوالات را بخوبی جواب بدید

  2. سلام خواهشا خواهشا سریع تز برای دروس کنترل و ماشین و معادلات بزارید
    تشکر دوستان خوبم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا