سخن مشاور

کدام گرایش کارشناسی ارشد برق را انتخاب کنیم؟

علاوه بر علاقه که عامل مهمی در موفقیت به حساب می آید ، با توجه به تنوع دروس مجموعه مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجو در هر گرایش احتیاج به توانایی های خاصی دارد. در زیر شاخه ماشین گرایش قدرت با وجود این که ریاضیات قوی مورد نیاز نیست، شخص علاوه بر فهم مفاهیم پایه الکترومغناطیس احتیاج به قدرت تجسم ذهنی بالا برای درک اصول کار ماشین‌های دوار و شار پیوندی دارد. در زیر شاخه سیستم نیز نیاز به درک مسایل اقتصادی وجود دارد. زیرشاخه مخابرات سیستم احتیاج به فهم ریاضیات قوی دارد که بیشتر در ارتباط با آمار واحتمال و تجزیه و تحلیل سیستم (درس سیگنال‌ها و سیستم‌ها) است. در بعضی از مباحث لایه فیزیکی مربوط به شبکه­ ها، تسلط بر فیزیک الکتریسیته برای دانشجو اهمیت دارد. زیر شاخه مدار(circuit) گرایش الکترونیک دید مداری قوی می طلبد. در زیرشاخه ابزار (device) تسلط بر مفاهیم فیزیک کوانتوم اهمیت دارد و در دیجیتال برنامه نویسی قوی مورد نیاز است. گرایش کنترل با توجه به کاربرد زیاد ریاضیات،تسلط بر ریاضیات و آمادگی ذهنی دانشجو را برای درگیر شدن با مباحث محض ریاضی می طلبد. گرایش مهندسی پزشکی که بین رشته ­ای محسوب می شود علاوه بر دید مداری قوی احتیاج به آشنایی با علم مواد و حرکت اجسام دارد. با توجه به آن‌چه تا کنون گفته شد، کمبود توانایی‌های مذکور می تواند عاملی بازدارنده در ادامه تحصیل در هر گرایش شود. برای این منظور می توان میزان تسلط شخص روی دروس پایه هر گرایش که در دوره کارشناسی گذرانده می شود را مورد ارزیابی قرار داد. عدم فهم کامل دروس ماشین‌های الکتریکی۳ و بررسی سیستم‌های قدرت ۱و۲ در مورد گرایش قدرت سیستم و عدم تسلط بر دروس الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی ۱و۲ در مورد زیر گرایش های الکترونیک قدرت و ماشین مشکل ساز خواهد شد. دانشجویانی که از ریاضی قوی برخوردار نبوده و در دروس سیگنال سیستم ، آمار و احتمال مشکل دارند بهتر است وارد گرایش مخابرات نشوند.در مورد گرایش های الکترونیک و مهندسی پزشکی عدم تسلط بر مطالب دروس الکترونیک ۱و۲و۳ مانع موفقیت دانشجو خواهد شد. ضعف در دروس سیستم‌های کنترل خطی ، آمار و احتمال و معادلات دیفرانسیل نیز مانع پیشرفت دانشجو در گرایش کنترل است.

 

[poll id=”4″]

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۵۶۲ دیدگاه ها

  1. سلام من با رتبه ی ۴۰۰ الکترونیک، دیجیتال کدوم دانشگاه های شهر تهران رو میارم (روزانه)؟

  2. با سلام رتبه بنده در کنکور امسال ۱۰۵۰ شده ؟ ایا امیدی هست در دوره های روزانه دانشگاه های تهران قبول بشم با توجه به اینکه ساکن تهران هستم ….؟ دوره های شبانه دانشگاه تهران چطور؟ در صورت احتمال قبول در دوره های روزانه دیگر شهرها در مقایسه با دوره های شبانه دانشگاه تهران انتخاب کدام مورد مناسب تر است ؟
    با توجه به اولویت بار کار در گرایش برق قدرت این مورد برای خانم ها نیز صدق می کند ؟
    سپاس

  3. سلام
    ببخشید مزاحم شدم
    میخواستم ببینم با رتبه ۵۲۰ الکترونیک احمالش هست روزانه علم و صنعت یا خواجه نصیر رو بیارم؟
    کدوم دانشگاه های تهران روزانه میارم؟

    1. درود
      دانشگاه های خواجه نصیر و بهشتی احتمالش بیشتره. یه خورده ظرفیت ها تغییر کرده نمیشه واقعا با قاطعیت حرف زد.
      بستگی به گرایش داره.مثلا احتمال قبولیتون در گرایش دیوایس تو دانشگاه علم و صنعت بیشتر از گرایش های دیجیتال و آنالوگ هست

  4. سلام وقت به خیر.
    من قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد را دارم.
    اما بین دو گرایش کنترل و مخابرات-سیستم تردید دارم.
    گرایش خودم در دوره ی کارشناسی مخابرات بوده اما درک خوبی از مباحث احتمال و فرآیند و … ندارم و از طرفی در درس کنترل خطی تسلط بیشتری دارم اما از بازار کار گرایش کنترل و صنعتی و کارخانه ای بودن آن و مناسب نبودن برای خانم ها می ترسم و از طرفی هم که گرایش مخابرات بودم فقط یک دید کلی نسبت به این گرایش دارم.
    لطفا مرا درانتخاب گرایش راهنمایی کنید.
    ممنون

    1. سلام.اگر نسبت به مخابرات دید خوبی ندارید پیشنهاد میکنم که اصلا سراغ این گرایش نرید.بهتره در این مورد صحبت کنیم

  5. سلام خسته نباشید ببخشید بنده دانشجوی مهندسی برق هستم و تو انتخاب گرایش دچار تردید شدم میخواستم ببینم بازار کار کدوم گرایش نسبت به بقیه بهتره با توجه به اینکه نه انچنان پولی دارم و ن هیچ گونه پارتی برا استخدام
    واقعا ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

    1. سلام. هر گرایشی بازار کار خودش را دارد ولی بسته به گرایش انتخابی وضعیت شغلی متفاوت است، از طرفی موفقیت در بازار کار به خیلی از پارامترها بستگی دارد که صرفا انتخاب گرایش نمیتواند تضمین کننده آن باشد ولی بیشترین عامل جهت موفقیت در آینده شغلی توانایی و استعدادهای شما می باشد.
      کلا گرایش های برق به ترتیب اولویت بازار کار به صورت زیر میباشد که باز در مقطع ارشد از نظر زیرگرایش ها ترتیب متفاوت هست:
      گرایش قدرت
      گرایش الکترونیک
      گرایش کنترل و ابزار دقیق
      گرایش مخابرات
      گرایش مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

  6. با سلام و خسته نباشید
    من لیسانس کنترل از دانشگاه منتظری مشهد گرفتم.
    میخوام ارشد بخونم.به نظرتون کدوم رشته برای شرکت برق و در کل بازار کار بهتری داره؟
    ممنون از راهنماییتون

    1. سلام
      وقتتون بخیر. کنترل هم گرایش خوبیه و بازار کارش بد نیست، اما شرکت ها و اداره جات برقی بیشتر مهندس برق قدرت نیاز دارند تا کنترل. بنظرک اگر قصد ادامه تحصیل در رشته دیگری رو دارید در مقطع ارشد، برق قدرت گرایش پاورالکترونیک رو به شما توصیه می کنم با توجه به پایه ای که از علم مهندسی کنترل دارید.
      موفق باشید.

  7. سلام
    من گرایش کنترل خوندم الان تو شرکتی مشغولم که تولید کننده یو پی اس هست.علاقه مندم به اینکه در این زمینه تحصیلات تکمیلی و فعالیت داشته باشم.راهنمایی میفرمایید باید در کدام گرایش ادامه تحصیل بدهم؟

    1. با سلام
      شما می توانید در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش قدرت سیستم ادامه تحصیل دهید.
      موفق باشید.

  8. با سلام من کارشناسی مکانیک ماشینهای کشاورزی بودم برای ارشد میخوام کنکور برق بدم البته میدونم سخت و پایش رو ندارم
    میخوام بدونم برای ارشد چه جوری بخونم

    1. ازطرح مشاوره ای که در روزهای آینده در سایت گذاشته خواهد شد میتوانید استفاده کنید
      تقریبا بعد از اتمام انتخاب رشته امسال

  9. سلام…مرسی از اینکه وقت میزارین…میشه بگین با ۱۵۰۰ قدرت شانس روزانه رازی رو دارم؟؟

  10. سلام من لیسانس الکترونیکم ، برای ارشد میخوام تغییر گرایش بدم به قدرت . اگر ممکنه راهنماییم کنید تا قبل از انتخاب رشته که کدوم گرایش قدرت مربوط به ساختمانه و نظام مهندسی میشه گرفت؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا