سخن مشاورمشاوره حضوری و تلفنیمشاوره رایگانمشاوره های خودمانیمصاحبه با رتبه های برتر ارشد برق

مهر ماه و تصمیم جدی برای شروع مطالعه

با سلام خدمت شما داوطلبان گرامی کنکور ۹۹

با یک غیبت کوتاه دوباره با انگیزه ای بالا برای راهنمایی و کمک به شما برگشتیم.

خوب! الان دیگه تابستون هم تموم شده و ماه مهر شروع شده و دیگه فکر نکنم بهانه ای برای شروع نکردن مانده باشد.
لطفا توجه کنید که در این پست بیشتر طرف صحبتم با انهایی است که رتبه خوب و قبولی در یکی از دانشگاههای تهران می خواهند است با بقیه فعلا کاری ندارم. بعدا با آنها هم صحبت می کنم.اگر دقت کرده باشید من همیشه داوطلبان را تقسیم می کنم و برای همه یک نسخه نمی پیچم .
در این پست هم قرار است اول داوطلبا رو با توجه به شرایطشون تقسیم کنیم سپس تعیین کنیم که از حالا به بعدنحوه برنامه ریزی مطالعه اشون چطور باشد.
گروه اول: داوطلبانی که هنوز فارغ التحصیل نشده اند.
گروه دوم:داوطلبانی که فارغ التحصیل شدند ولی وقتشان کاملا آزاد نیست(مشغول به کار هستند و یا…)
گروه سوم: داوطلبانی که فارغ التحصیل هستند و وقت کاملا آزادی دارند.
در ادامه یه روند کلی برای برنامه ریزی هر گروه تعیین می کنیم که شما داوطلب گرامی یک دید کلی از اینکه باید از این به بعد چیکار کنی داشته باشی.
گروه اول و دوم :نحوه برنامه ریزی و ساعات مطالعه این دو گروه کاملا یکسان است که در ادامه بیان می کنیم
کارهایی که در طول روز انجام می دهیم را زمان سنجی می کنیم مثلاً کلاس ، ساعات خواب در طول شبانه روز یا زمان کارهای شخصی مثل: صبحانه خوردن، ناهار، شام، نظافت و حمام یا ساعات تفریح و ورزش و… خلاصه زمان کل کارهایی که یک انسان سالم در طول یک هفته ناگزیر به انجام دادن آنهاست را حساب می کنیم. در اینجا ذکر چند نکته ضروری است:
اول اینکه، جمعه ها (در ابتدای برنامه) تعطیل است. بهتر است برای جمعه ی خود در ابتدای برنامه، زمان مطالعه ی درسی نگذارید و برای این روز، یک برنامه ی تفریحی مناسب در نظر بگیرید. بعد به تدریج با افزایش ساعات مطالعه، قسمتی از برنامه ی جمعه ی شما نیز صرف مطالعه خواهد شد.
دوم اینکه، بعضی از عادت های مضر باعث اسراف ساعت های شما می شوند (مثلاً تلفن! یا تلویزیون! یا یخچال! یا کامپیوتر!) پس این عادت ها را حتماً حتماً حتماً محدود کنید.
جمع ساعات کارهای غیر مطالعاتی و شخصی در طول یک هفته را از ۱۴۴ ساعت (جمع ساعات شش روز هفته) کم می کنیم. ساعات باقیمانده، ساعات خالی محسوب می شود که باید ساعات مطالعه ی مشخص شده را در این ساعات گنجاند.
مثلاً اگر جمع ساعات کارهای غیر درسی در طول هفته برای همان شخصی که در قدم اول مثال زدم ۹۴ ساعت شود، ساعات خالی او برابر ۵۰ ساعت خواهد شد.
برای این منظور، ابتدا بیشینه ی ساعات مطالعه ی خود در روز را بر اساس تجارب قبلی (مثلاً در امتحانات پایان ترم) تخمین می زنیم. برای شروع ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشینه ی ساعات مطالعه را در نظر می گیریم و عدد حاصل را در شش روز ضرب می کنیم آنچه بدست می آید حدود جمع ساعات ممکن برای مطالعه است. مثلاً بیشینه ی ساعات مطالعه ی همان شخص که در حالات قبل بررسی کردیم در روز دوازده ساعت است.
۵۰ درصد این مقدار می شود شش ساعت، حال عدد را در شش روز هفته ضرب می کنی. پس جمع ساعات مطالعه در یک هفته ۳۶ ساعت خواهد بود (که در ۵۰ ساعت برنامه ی خالی هفتگی برنامه ریزی می کنیم) اگر موفق به ارزیابی دقیق برای ساعات مطالعه مان نشدیم، هفته های اول مطالعه به ما نشان می دهد که توان فعلی ما برای مطالعه چند ساعت در هفته است. جمع ساعات مطالعه در هفته را به تدریج (هفته به هفته یا ماه به ماه) و غیر محسوس افزایش می دهیم تا آذرماهه بیشینه ی ساعات مطالعاتی خود برسیم
نکته مهم : گروه اول معمولا در فضای دانشگاه و درس هستند در حالی که گروه دوم ممکن است چندین سال باشد که از درس دور شده باشند پس بهتر است که سعی کنند خیلی سریعتر ساعات مطالعه خود در هفته را به بیشینه ساعات مطالعه در هفته برسانند تا بتوانند سطح درسی خود را به بقیه برسانند. شاید در نگاه اول خیلی برای شما سخت باشد اما یادتان باشد که هر چیز ارزشمندی با سختی و تلاش بدست می اید . پیشنهاد من اینست ابتدا شروع کنید مطمعننا در دوهفته اول و یا یک ماه اول خیلی برای شما سخت باشد چون خیلی وقت است که از درس دور بوده اید اما مطمعن باشید که کم کم به این شرایط عادت می کنید و در جو کنکور قرار می گیرید چه بسا کسانی را دیدم که انقدر جو کنکور گرفته اشون که ساعات مطالعه خود را از بیشینه هم بالاتر بردند و نتایج خیلی درخشانی کسب کردند.
گروه سوم:
شاید به نظر بیاید که شرایط برای گروه سوم خیلی راحت باشد و هر چقدر که بخواهند وقت آزاد دارند اما سخت در اشتباه هستید چون تجربه ثابت کرده این گروه چون فکر می کنند زمان زیاد دارند زیاد به خودشان سخت نمی گیرند و هیچ وقت سعی نمی کنند به طور جدی شروع کنند ، البته تعریف بنده از جدی شروع کردن با تعریف بقیه داوطلبا فرق داره .
جدی شروع کردن یعنی یک برنامه ریزی اصولی برای درس ریختن به طوریکه حداقل ۸۰ درصد از زمان آزاد به درس خواندن طی شود.
داوطلبا این گروه سعی کنند که حتما یک برنامه ریزی اصولی داشته باشند و حتی یک روز را بدون برنامه طی نکنند،گروه برق ارشد سعی دارد که با راهنمایی شما عزیزان راه را برای شما هموارتر کند و تا رسیدن به موفقیت همراه شما باشد پس اگر سوالی در زمینه نحوه برنامه ریزی،چگونگی مطالعه هر درس،بررسی منابع و هر موضوعی که به کنکور بر ق ارشد ربط داشته باشید، در طرح مشاوره ثبتنام کنید تا بتوانیم در حد توان به شما کمک کرده تا هر چه سریعتر بتوانید بات قدرت شروع کنید و به هدف خود برسید.

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا