سخن مشاورمشاوره های خودمانی

نحوه برنامه ریزی

شروع برنامه ریزی

با سلام به شما داوطلب گرامی

در مقاله های قبل در مورد چگونگی استارت زدن صحبت کردیم حال می خواهیم به نحوه برنامه ریزی بپردازیم.
بعد از اینکه تصمیم خود را برای مطالعه گرفتید مهمترین مساله ای که با ان روبه رو خواهید شد برنامه ریزی است .بدون یک برنامه منسجم که بتوان به آن عمل کرد شما نمی توانید موفق شوید و فقط وقت خود را تلف می کنید،در این مقاله سعی خواهیم کرد در مورد نحوه برنامه ریزی صحبت کنیم تا کار شما را اسان تر کنیم.

ابتدا انواع روش های مطالعاتی را مورد ارزیابی قرار می دهیم تا ببینیم بهترین روش مطالعه چیست.
۱-مطالعه تک تک دروس پشت سر هم یعنی یکی رو میخونیم وقتی تموم شد دومی رو شروع میکنیم :ایرادات این برنامه اینه که بدلیل جدا بودن دروس ازهم تو جلسه کنکور نمیشه بطور منسجم عمل کرد مدارو میزنی مغناطیس یادت میره و…

۲-مطالعه دروس همه با هم بصورت زوجی مثلا روزای زوج مدار با ریاضی و الکترونیک و روزای فرد سه چهار کتاب دیگه:
ایرادات این برنامه اینه که اگه زوج، فرد بخونی دوباره برخی کتابا هستن که نمیخونی مثلا برای رشته برق قدرت ۱۰ماده درسی داریم زوج و فرد کردن ۶درس رو میشه خوند ولی بقیه دروس باید بعد از اتمام دروس در حال مطالعه به مجموعه اضافه بشن البته میشه با برنامه ریزی دروس دیگر رو هم تو طول دوره مرور کرد ولی در عمل سخته
۳-همون روش زوجی فردی اصلاح شده هست اکثر مشاوران تحصیلات تکمیلی به این باور رسیده اند که دروس رو باید بصورت موازی مطاله کنیم گواه این مطلب آزمونهای آزمایشی تو تمامی موسسات میباشد که همه دوس رو با هم میرن جلو

اکنون به نحوه برنامه ریزی می پردازیم:
ابتدا دروس ا به سه قسمت تقسیم می کنیم:
۱-دروس دارای ضریب ۴(مثلا ماشین برای قدرت)
۲-دروس دارای ضریب ۳ که باید حتما خوانده شوند(مثلا مدار و معادلات)
۳-دروس دارای ضریب۳(مثلا سیگنال برای گرایش الک قدرت )
همانطور که گفته شد برنامه ریزی دروس باید بطور موازی باشد برای برنامه ریزی هفتگی نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

۱-سعی کنید در تمام روزهای هفته به جز پنشنبه و جمعه دروس ضریب ۴ را مطالعه کنید. بهترین زمان هم برای مطالعه این درس همان ابتدای روز است که ذهنتان آمادگی بیشتری دارد و خسته نیستید.

۲-درس مدا از درسهای تمرینی هست که برای تسلط روی آن باید تست های زیادی را حل کنید حتی کسانی که پایه علمی بالای در این درس دارند. پیشنهاد بنده برای این درس اینست که سعی کند هر روز در برنامه شما باشد حتی اگر ساعت مطالعه ای که برای آن اختصاص می دهید کم باشد(حداقل۲ ساعت). این پیوستگی باعث می شود که شما در تمام هفته هر روز تست مدار بزنید و مهارت خودتون در حل سریعتر مدار ها بالا ببرید.

۳-دروس ریاضیات (معادلات دیفرانسیل، ریاضی مهندسی،آمار) را ابتدا با دو درس شروع کنید مثلا معادلات و ریاضی مهندسی. و سعی کنید مطالعه این دو درس را یک روز در میان در برنامه بگذارید.آخر هفته ها را هم می توانید به تست زنی این دروس بپردازید تا یک مرور کلی از مطالبی که در هفته مطالعه کرده اید داشته یاشید(در مقاله ای جداگانه در مورد مرور درس ها صحبت خواهیم کرد).

۴-دروس ضریب۳(مثلا سیگنال برای الک قدرت،کنترل برای سیستم های قدرت،الکترونیک برا مخابرات…): مطالعه این دروس را میتوانید بعد از اینکه درس مدار یا ریاضیات مهندسی و یا هر درس دیگری را تقریبا به انتها رساندید، شروع کنید و این درس را جایگزین آن درس ها کنید.(البته نباید شروع مطالعه آن از دی ماه دیرتر شود).
۵-درس زبان انگلیسی: اگر تصمیم دارید که درکنکور زبان انگلیسی هم بزنید، مطالعه این درس را باید از همین ابتدا در برنامه خود بگنجانید و سعی کنید ابتدا با لغات شروع کنید و هر شبا بعد از مطالعه  بقیه در س ها به مدت یک و نیم تا دو ساعت لغت زبان یاد بگیرید بعد از اینکه دایره لغاتتون بالا رفت سعی کنید متن های زبان تخصصی بخوانید و مهارت های  خودتون در خواندن متن تخصصی زبان را بالا ببرید.
نحوه برنامه ریزی که در بالا گفته شده ، یک برنامه کلی برای  افرادی است که کنکور برق را پیش رو دارند . اما همانطور که می دانید شرایط هر داوطلب با داوطلب دیگر متفاوت است و ممکن بعضی ها در گیر و دار درس های دانشگاه باشندو یا سرکار بروند و یا.. که برای هر کدام از کسانی که شرایط خاص دارند باید یک برنامه خاص بچینیم.
داوطلبان می توانند متناسب با شرایطی که دارند از مشاوران برق ارشد برای طرح یک برنامه ریزی اصولی برای موفقیت در تحصیل کمک بگیرید. و یا اینکه می توانید در طرح مشاوره رایگان ثبت نام کرده تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

به امید موفقیت همه ی شما عزیزان

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید
    ممنون از راهنماییتون
    ببخشید منابعی که من دارم برای سال ۹۰ هست،میتونم ازشون برای کنکور ۱۴۰۱ استفاده کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا