تست زدنسخن مشاورمشاوره حضوری و تلفنیمشاوره رایگانمطالب ویژه سایت

عوامل بروز بی دقتی و راهکارهای کاهش آن

این متن را حتما در این روز ها بخوانید.


با سلام خدمت شما دانشجوی ارشد سال آینده
این مقاله را قصد داشتم در این ماه اسفند برای شما آماده کنم و در اختیارتون بگذارم به این دلیل که در این ماه اکثر بچه ها درگیرودار تمام کردن درس ها و یا مرور و جمع بندی هستند و ان شالله از اواخر این ماه ویا ماه آینده ; جمع بندی کردن مطالب, تست زدن و آزمون جامع دادن را شروع خواهند کردند. در این ماه و ماه آینده که باید به تثبیت مطالب بپردازید و تثبیت مطالب را هم باید از طریق حل تست و آزمون گرفتن از خودتان انجام دهید .


و همانطور که می دانید در موقع حل تست ها و آزمون دادن با بی دقتی های رو به رو می شویم که ممکن است خیلی به ضررمان تمام شود چون شما سوال را کامللا بلدید اما بی دقتی باعث می شود نتوانید گزینه صحیح را انتخاب کنید و نتیجه ای را که درخور تلاش شماست کسب کنید پس در این مقاله همراه ما باشید تا یاد بگیریم که چگونه این بی دقتی ها را کاهش دهیم .


توجه داشته باشید بی دقتی برای همه وجود دارد اما برای بعضی ها خیلی زیاد و برای بعضی ها خیلی کم وجود دارد .و برای هر انسانی طبیعی است که اشتباه کند اما غیر طبیعی است که اشتباهاتش را تکرار کند و به همین دلیل است که ما از خود آزمون آزمایشی می گیریم تا متوجه شویم اشتباه کارمان کجاست و تمام سعیمان را می کنیم تا برای آزمون اصلی این اشتباهات را تکرار نکنیم.


یادتان باشد که دقت اکتسابی است وذاتی نیست. دست روی دست نگذار که (من بی‌دقتم و دیگر کاری نمی‌شود کرد ). راه‌هایی هست که می‌توان میزان بی‌دقتی را در امتحان کاهش داد.


همیشه همینطور بوده که وقتی قرار است کاری را درمدت زمان خاصی انجام دهیم عجله می کنیم و در نتیجه دقت و تمرکز ما پایین می آید و شروع می کنیم به بی دقتی کردن ,اما برای جلوگیر ی از این عجله کردن ها و بی دقتی ها باید سعی کنیم:


در آزمون های آزمایش که از خودمان می گیریم زمان را در نظر بگیریم و متوجه شویم که هر درس را در چه حداقل زمانی و چه حداکثر زمانی می توانیم پاسخ دهیم( این نکته خیلی خیلی مهم است)
با توجه به بند بالا یه زمان پیشنهادی برای هر درس انتخاب کنیم و از این به بعد هر درس را در زمان پیشنهادی خودش پاسخ دهیم.

روی ‌سؤالات مکث بیش از حد نکنید و ‌سؤالات وقت‌گیر را علامت زده و در انتها پاسخ دهید
حتما به ساعت نگاه کنید و زمان را در نظر داشته باشید.

خط کشیدن زیر سوال ها:

برای اینکه از بی دقتی های در خواندن سوال جلوگیری کنید ( مثلا میلی متر را متر نخوانید و یا نیست را است بخوانید ) حتما هنگام خواندن سوال زیر نکات مهم آن خط بکشید اما اینکار نباید خیلی از وقت شما را بگیرد و سرعت حرکت چشم و خواندن سوال با حرکت دست و خط کشیدن زیر سوال باید تقریبا یکی باشد.
در نتیجه با توجه به بند بالا دیگر مشکل بد خواندن سوال را ندارید و یادتان باشد این بی دقتی برای همه اتفاق می افتد و خود بنده هم در آزمون پارسال یک سوال از مدار که نوشته بود کدام یک غلط است را نخوانده بودم و فکر میکردم باید گزینه صحیح را پیدا کنم در حالی که باید گزینه غلط را پیدا میکردم خوشبختانه این سوال کلا سوال غلطی بود چون دو گزینه غلط وجود داشت.


یک نوع بی دقتی دیگه وجود دارد که موقعی اتفاق می افتد که سوال بسیار ساده است و ما با خوشحالی شروع به حل آن می کنیم در حالی که نمی دانیم طراحا باهوش تر از این حرفاست و مطمعنا یک دامی در خود متن سوال و یا در گزینه ها می گذارد و داغ آن تست را بر دلتان می گذارد.
پس تجربه بنده به شما می گوید که اصلا گول نخورید و اصلا عجله نکنید و تصور کنید همه سوالا سخت هستند و بصورت موشکفانه به حل آنها بپردازید.


یک نکته دیگر هم که باعث بی دقتی می شود اینست که نظم در نوشتن محاسبات نداریم و در جلسه آزمون هم چک نویس وجود ندارد و این باعث سردرگمی ما می شود در نتیجه از الان یاد بگیرید که چک نویس های خود را کوچک کنید و سوالات را در فضای کمتری از کاغذ حل کنید .

حتما تمرینات را زمان دار انجام دهید . وقتی که در س ها را برای دور اول تمام کردید و به تسلط کافی رسیدید سعی کنید برای حل تست ها زمان را در نظر بگیرید اما وسواس به خرج ندهید.
خواب و استراحت کافی از مواردی است که باعث کاهش بی دقتی در جلسه آزمون می شود .
سعی کنید شب قبل از آزمون استراحت کافی را داشته باشید تا صبح هنگام آزمون دادن انرژی و تمرکز کافی برای حل تست ها داشته باشید.


بنده تمام سعیم را کردم تا مواردی که باعث بی دقتی می شود و نحوه برطرف کردن آن را بیان کنم اما اگر موارد دیگری به ذهن شما می رسد و یا اینکه تجربه ای دارید می توانید برای ما کامنت بگذارید.

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا