آزمون های آزمایشیسخن مشاورمشاوره های خودمانی

مدیریت زمان سر جلسه آزمون

با سلام خدمت داوطلبان کنکور ارشد برق ۹۸

با توجه به شروع ازمون های آزمایشی(البته بعضی ها خیلی قبل تر شروع شده اند) قصد دارم در این مقاله در مورد مدیریت آزمون صحبت کنم.

بیشترین فایده ای که آزمون های آزمایشی موسسات مختلف دارند اینست که شما مدیریت زمان را سر جلسه کنکور یاد بگیرید

اما توقع نداشته باشید که یک آزمون آزمایشی بتواند سطح علمی شما را بالا ببرد و یا اینکه سطح علمی شما را بسنجد چون هر چقدر هم که ازمون های آزمایشی استاندارد باشد باز هم از نظر سطح سوالات نمی تواند کاملا شبیه کنکور ارشد باشد .

پس با این طرز فکر به سر جلسه آزمون بروید که قرار است مدیریت زمان سر جلسه کنکور را یاد بگیرید.

چون اگر غیر از این فکر کنید مطمعننا اگر نتجه آزمون را خراب کنید خیلی به روحیه شما صدمه میزند و ممکن است باعث شود از درس خواندن دلسرد شوید

البته یک حسن خوب دیگری که ازمون های آزمایشی دارند اینست که شما می دانید هر دو هفته قرار است از شما آزمون گرفته شود و شما باید خود را برای آن آزمون آماده کنید در نتیجه سرعت در س خواندنتان بالا می رود تا بتوانید خود را به برنامه آزمون برسانید و از نظر بنده همین که شما ترغیب می شود سرعت درس خواندنتان را بالا ببرید  و مطالب را سر موقع به اتمام برسانید بیشترین حسن آزمون های آزمایشی است.

حال میخواهیم در مورد مدیریت زمان سر جلسه صحبت کنیم

مدیریت زمان اصلا به چه معنی است؟

«مدیریت زمان» یعنی توانایی این که چگونه از زمان، صحیح و به درستی استفاده کنیم تا بهتر، سریع تر و مطمئن تر به مقصود و هدف های از پیش تعیین شده خود برسیم. به تعبیر دیگر، «مدیریت زمان» یعنی رعایت انضباط شخصی. در این شیوه مدیریت، پدیده نظم سرلوحه همه امور قرار می گیرد.

مدیریت زمان در یک تعبیر ساده یعنی توانایی اداره ی زمان، که فقط به کنترل زمان و افزایش ساعات مطالعه اختصاص ندارد، بلکه به هر چیزی که منجر به افزایش بهره وری مطالعه شود ارتباط دارد، از جمله: اصول و راهبردهای مطالعه، روش های برنامه ریزی و حتی آمادگی های روانی.

یکی از اصول مهم مدیریت زمان اصل ۲۰-۸۰ است، یعنی از ۲۰% زمان برای انجام ۸۰% کارهایت استفاده کن. موفقیت در مدیریت زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است.

فقط تعداد ساعات مشخصی در یک روز، در یک هفته و یک ترم تحصیلی (نیمسال تحصیلی) وجود دارد. شما نمی توانید تعداد ساعات را تغییر دهید، اما می توانید تصمص بگیرید که چگونه حداکثر استفاده را از آن ها بکنید. برای موفق بودن در تحصیل، حتماً باید زمان مطالعه ی خود را با دقت تمام، مدیریت کنید.

بنجامین فرانکلین می گوید: «وقت را تلف نکنید. زیرا زندگی همان وقت است».

استفاده صحیح از وقت و هدر ندادن آن بسیار مهم است، چرا که زمان از دست رفته را نمی توان مجدداً باز یافت. زمان را نمی توان ذخیره کرد، نمی توان خرید یا فروخت و نمی توان از ۲۴ ساعت دیگران قرض گرفت. زمان سرمایه ای است که اگر مورد استفاده قرار نگیرد، از دست می رود، که یک سرمایه مالی این چنین نیست. اگر منصف باشیم با کمی دقت و تأمل درمی یابیم که مشکل اصلی کمبود وقت نیست، بلکه در نحوه استفاده از آن است.

برای رسیدن به یک مطالعه مفید باید ابتدا مواردی که باعث حواس پرتی و عدم تمرکز و یا کمبود وقت شما می شود را بشناسید که این موارد شامل صحبت های کم اهمیت , استفاده بی رویه از تلفن همراه,روش های نادرست مطالعه(مثلا خوابیده مطالعه کردن که باعث خواب آلودگی می شود و خیلی از موارد دیگر),سستی و بی ارادگی در تصمیم گیری(این ناشی از بی انگیزگی و بی هدف بودن شما برای مطالعه کنکور بر میگردد),نداشتن تمرکز و حواس پرت بودن, نیمه تمام گذاشتن کارها و دوباره کاری و خیلی از موارد دیگر که باعث می شود شما مطالعه مفید نداشته باشید.

برای موفقیت در مدیریت زمان باید  از کارهای غیر مهم دوری کنید و مواردی را که باعث عدم ترکز و حواس پرتی شما در مطالعه می شوند را دقیق بشناسید و در صدد از بین بردن عامل عدم تمرکز خود شوید در غیر اینصورت با توجه به اینکه برای مطالعه زمان صرف مینید اما نتیجه ای نخواهید گرفت و این بدترین شکل ممکن است.
مهارت های مدیریت زمان

هدف‌گذاری در کنکور ارشد به شما یک دید کلی از مسیرتان برای رسیدن به اهداف می‌دهد. با هدف‌گذاری می‌توانید منابع و داشته‌های خود را شناسایی کنید و با ذهنیت روشن برنامه‌ریزی کرده و به طرف هدف گام بردارید . وقتی دارای هدف باشید و اراده کافی برای رسیدن به اهداف داشته باشید، هیچ چیز مانع پیشرفت شما نخواهد شد. اهدافتان را روشن و واضح یادداشت کنید.

الویت بندی:

شما باید توانایی شناسایی کارهای مهم و غیرمهم و فوری و غیرفوری را در خود ایجاد کنید.

برای شناسایی درجه اهمیت فعالیت سه پرسش زیر را از خودتان داشته باشید:

-چرا این کار یا فعالیت را باید انجام دهم؟

-چگونه انجام این کار من را در رسیدن به اهدافم کمک می‌کند؟

-به چه میزان این کار را انجام دهم تا به اهدافم برسم؟

مجموع سه پرسش فوق شما را در شناسایی درجه اهمیت فعالیت‌ها و اولویت‌بندی آنها کمک می‌کند. برای رسیدن به موفقیت باید کارهای مهم و غیرفوری را برنامه‌ریزی کنید و تمرکز بر انجام آنها داشته باشید.

  • تهیه لیست فعالیت‌ها:

تهیه لیست فعالیت‌‌ها یک سیستم یادآوری است برای جلوگیری از فراموش کردن فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده.

سعی کنید لیست فعالیت‌های روزانه ، هفتگی و ماهیانه داشته باشید.

در لیست فعالیت‌های خود از نوشتن فعالیت‌های کم ارزش خودداری کنید زیرا انجام کارهای بی‌ارزش شما را فریب می‌دهد که به عمده کارهای خود رسیده‌اید و از انجام کارهای مهم باز خواهید ماند.در ضمن نوشتن لیست‌های بلندبالا کم‌کم شما را از مدیریت زمان بیزار می‌کند و از نوشتن لیست کارها دست کشیده و به روال گذشته برمی‌گردید.

  • برنامه‌ریزی :

بعد از تهیه لیست فعالیت‌ها باید برای تک‌تک آنها برنامه‌ریزی کنیم تا مطابق برنامه نسبت به انجام و اتمام کارها اقدام کنیم. برای این کار لازم است بدانیم چه زمانهایی سرحال‌تر و خلاق‌تر هستیم .برخی صبح‌ها و برخی عصرها و شاید شب‌ها از لحاظ ذهنی و روحی آماده‌تر هستند.

این زمان‌های برجسته خود را بشناسید و  در سهای مهم و (در س مهم منظور درسی که ضریب ۴ را دراد) اختصاص دهید  زمانهایی که بازدهی کمتری دارید را به  در سهای ساده تر اختصاص دهید تا نتایج بهتری کسب کنید.

  • ممانعت از حواس پرتی:

در دنیای شلوغ امروزی با وجود انواع حواس‌پرت‌کن‌ها از جمله تلویزیون ، موبایل ، اینترنت و……مواجه هستیم. این قبیل حواس‌پرت‌کن‌ها مانع تمرکز بر مطالعه شده و در عمل زمان ما را از بین می‌برند و امکان انجام مطالعه بر اساس برنامه‌ریزی را از ما می‌گیرند. در حین انجام مطالعه ا این گونه موارد حواس‌پرتی را از خود دور کنید تا در مدیریت زمان خود موفق باشید.

شرایط بهینه مطالعه و بهره وری بیشینه

شرایط بهینه مطالعه، مواردی هستند که با دانستن، به کارگیری و یا فراهم نمودن آن ها، می توان مطالعه ای مفیدتر و با بازدهی بالاتر داشت. درواقع این شرایط به شما می آموزند که چگونه از زمان های مطالعه، بهره وری بالاتری داشته باشید و قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید. برای موفقیت در مطالعه، باید درست شروع کنید؛ یعنی برنامه درسی خود را طوری تنظیم کنید که از خواندن کتاب ها، هرفی واضح و روشن را دنبال کنید.

– در هنگام مطالعه یک کتاب، ابتدا از قسمت های آسان و جذاب شروع کنید و بعد به سراغ بخش های مشکل تر آن بروید. این کار را می توانید با مرور قسمت های خوانده شده قبلی آغاز کنید. قسمت های آسان و جذاب علاقه شما را به خواندن افزایش می دهند.

– در برنامه ریزی درسی خود، موضوع های مشابه را پشت سر هم قرار ندهید و ان ها را یکی پس از دیگری مطالعه نکنید.

– اگر می خواهید چند کتاب را در یک روز مطالعه کنید، ابتدا زمان های خواندن و ترتیب قرار گرفتن ان ها را مشخص کنید و بعد به مطالعه بپردازید.

– اگر می خواهید در شش روز هفته، شش درس بخوانید، هرگز هر درس را تنها در یک روز نخوانید. بهتر است هر روز را به شش قسمت تقسیم کنید و در هر قسمت، یک درس را بخوانید و این روند را در شش روز هفته ادامه دهید.

– به روش تدریجی درس بخوانید، یعنی در طول دوره درس بخوانید و خواندن دروس را به نزدیکی آزمون موکول نکنید. مطالعه تدریجی و باتداوم در طول دوره بسیار بهتر از مطالعه فشرده و باتراکم در چند روز قبل از آزمون است.

تکنیک های مدیریت زمان در جلسه آزمون

۱٫ تکنیک (× و – ):

گاهی برای به خاطر آوردن نام شخصی یا موضوعی هر قدر به ذهن خود فشار آورده ایم موفق نشده ایم اما وقتی پس از نومیدی به کار دیگری مشغول شده ایم بلافاصله آن نام یا موضوع به ذهن ما خطور کرده است که این خاصیت ذهنی را «رهایش» می نامند. در مورد آزمون باید گفت:

– اگر به سؤال و پاسخ کاملاً مسلط هستید که بلافاصله پاسخ خواهید داد.

– گاهی با اندکی فکر کردن متوجه می شوید پاسخ سؤال را نمی دانید، در این صورت بلافاصله کنار ان سؤال علامت (-) گذاشته و از آن عبور کنید. به هیچ وجه روی آن متوقف نشوید و به ذهن خود فشار نیاورید (رها شوید).

– گاهی به سؤالی برمی خورید که با اندکی فکر کردن درمی یابید که پاسخ دادن به آن زمان گیر است و یا بین دو گزینه شک می کنید، کنار ان سؤال علامت () گذاشته و عبور کنید.

بعد از اتمام سؤالات هر مبحث، ابتدا به سؤالات با علامت () و در صورت داشتن زمان کافی به سؤالات با علامت (-) مراجعه کنید. مطمئن باشید که به درصد قابل توجهی از آن ها پس از رهایش ذهنی پاسخ خواهید داد.

۲٫ تکنیک زمان پاسخگویی به هر درس:

برای حفظ تعادل درصد نمرات و بهبود رتبه های آزمون، زمان پاسخگویی به هر درس را به همان درس اختصاص دهید. توصیه می شود در ابتدای آزمون، ساعت شروع به پاسخگویی هر درس را کنار نام درس یادداشت کنید، مثلاً اگر آزمون ساعت ۳۰/۸ آغاز می شود و زبان، ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد، کنار درس بعدی (مثلاً ریاضی) بنویسید ۵۰/۸ و … .

۳٫ تکنیک زمان مرور:

برای این که زمانی برای مرور سؤالات دروس سخت تر داشته باشید، بهتر است زمان پاسخگویی به هر درس را چند دقیقه کمتر از زمان استاندارد برای خود تعریف کنید تا در پایان چند دقیقه ای را فرصت مرور داشته باشید.

۴٫ تکنیک اولویت زمان های مرور:

در زمان مرور، ابتدا درس هایی را مرور کنید که فرصت نکرده اید در زمان تعیین شده تمام سؤالات آن درس را بخوانید. بعد به مرور سؤالاتی بپردازید که با علامت () مشخص کرده اید. در انتها به مرور سؤالاتی بپردازید که با علامت (-) مشخص کرده اید.

۵٫ تکنیک حداقل سؤالات:

به منظور جلوگیری از آرمان گرایی افراطی قبل از آزمون، در هر درسی حداقل توانایی خود را در نظر بگیرید و حداقل درصد را برای خود پیش بینی کنید یادتان باشد اگر شما نتوانستید ۱۰۰% سؤالات را پاسخ دهید قطعاً دیگران هم نمی توانند، تا با آرامش و تسلط بیشتری بتوانید به پاسخگویی سؤالات بپردازید.

۶٫ تکنیک وقفه در آزمون:

خستگی در جلسه آزمون امری طبیعی است که البته زمان بروز خستگی در افراد مختلف، متفاوت است. بهتر است با اجرای مراحل زیر رفع خستگی نموده و پس از دقیقه ای دوباره توان ذهنی خود را کسب نمایید. از جمله:

– تحرک جسمانی و یا کشش عضلانی برای افزایش سرعت جریان خون و رسیدن خون بیشتر به مغز.

– رعایت صحیح وضعیت نشستن؛ عمودی نشستن موجب روان شدن حرکت مایع نخاعی و برطرف شدن خستگی می شود.

– مصرف مواد قندی طبیعی مثل خرما و یا شکلات به منظور افزایش میزان گلوکز در مغز به همراه یک لیوان آب.

– تنفس عمیق و تلقین مثبت، تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد.

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا