خدمات ویژه سایتسخن مشاور

روشهای شگفت انگیز برای افزایش قدرت یادگیری

با سلام خدمت داوطلبان کنکوربرق ۹۹

در این مقاله قصد دارم نکاتی را مطرح کنم که با استفاده از انها می توانید قدرت یادگیریتان را افزایش داده و از حداکثر زمان خود استفاده کنید

این یکی از آن مقالات ۲۰۰ صفحه‌ای نیست که دنبال کردن آن خسته‌تان کند.

در این مقاله یک سری تکنیک به شما آموزش داده می‌شود که با کمک آن‌ها می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید.

نکته ۱: آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چه زمان از روز بهترین زمان برای یادگیری و درس خواندن است؟ خیلی‌ها می‌گویند اول صبح بهترین وقت است و بعضی دیگر عقیده دارند شب‌ها قبل از خواب بهترین ساعت است.

از تجربه خودم می‌توانم بگویم که اگر لازم است چیزی را حفظ کنید باید شب قبل از خواب این کار را بکنید. چون در آن حالت مغزتان بعد از یاد گرفتن یک چیز جدید استراحت می‌کند و به خاطر آوردن آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

اما اگر می‌خواهید مسائل ریاضی حل کنید یا یاد بگیرید بهتر است این کار را اول صبح بکنید چون در آن ساعت مغزتان به خاطر خواب شب قبل کاملاً سرزنده است و ایده‌هایی نو پیش رویتان قرار می‌دهد. اما دقت کنید که حتماً باید خواب خوبی داشته باشید تا صبح سرزنده بیدار شوید.

در نتیجه داوطلبان رشته برق که اکثرا با درس های با پایه ریاضی و حل کردنی سر و کار دارند بهتر است اول صبح شروع به مطالعه این دروس بکنند چون قدرت یادگیری دروس مدار و ماشین و … اگر در ساعت های اول صبح مطالعه شوند بسیار بالاست.

نکته ۲: قبل از درس خواندن به هیچ وجه غذای سنگین نخورید. این کار باعث می‌شود احساس خواب آلودگی به شما دست دهد چون بعد از غذا خوردن خون بیشتر در نواحی شکم گردش پیدا می‌کند تا مغزتان.

نکته ۳: در صورت امکان سعی کنید مطالب را بلند بلند بخوانید. بلند خواندن مطالب سرعت شما را پایین می‌آورد و این مسئله باعث می‌شود که بخش‌های بیشتری از مغزتان درگیر شود. با بلند خواندن شما صدای خودتان را می‌شنوید و بخشی از مغزتان که کار شنیدن را بر عهده دارد نیز فعال می‌شود و آنچه می‌خوانید را ضبط می‌کنید.

نکته ۴: استفاده از رسانه‌ها هم باعث می‌شود استفاده بیشتری از مغزتان بکشید. می‌توانید از ضبط صوت استفاده کنید یا از ویدئوهایی در مورد موضوع مورد نظرتان استفاده کنید. 

همیشه به داوطلبانی که با بنده مشاوره داشته اند گفته ام که مالتی مدیا درس ها مانند  عملکرد یک کاتالیز  در یک فرآیند شیمیایی عمل کرده و سرعت یادگیری شما را بالا می برد و باعث می شود از حداکثر زمان خود استفاده کتید و مطالعه ی مفیدتری را نسبت به وقتی که بدون فیلم آموزشی (مالتی مدیا) مطالعه می کنید خواهید داشت .

نکته ۵:برای استراحت هم وقت بگذارید. هیچ‌وقت ساعت‌های طولانی پشت سر هم درس نخوانید. حداقل هر یک ساعت یک‌بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به خودتان استراحت بدهید. وقتی موضوع خسته‌تان کرد کمی استراحت کنید و دوباره از نو شروع کنید. وقتی بعد از استراحت دوباره به سراغ آن موضوع می‌روید بینش جدیدی برای یاد گرفتن آن پیدا خواهید کرد.

نکته ۶: به طور منظم یک ورزش خاص را انجام دهید. اگر وقت ندارید حتی ۲۰ دقیقه ورزش سبک هم کافی است. به این دلیل به آن نیاز دارید که همان‌طور که می‌دانید از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است.

خودتان را آن طور که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید. اگر خودتان را قبول نداشته باشید نخواهید توانست کار خوبی انجام دهید. البته منظورم این نیست که در مقابل خصوصیات و ویژگی‌های منفی خودتان کور باشید. باید از نقاط منفی خود آگاه شوی و برای از بین بردن آن‌ها تلاش کنید. همه ما انسان هستیم و خصوصیات مثبت و منفی در همه ما در کنار هم وجود دارد.

نکته ۷: اگر قرار است گروهی درسی را بخوانید اول مطمئن شوید که گروهتان بیشتر از ۳ نفر نباشد. البته بهتر است که درس خواندنتان به تنهایی و در اتاقی با تهویه و نور مناسب انجام شود.

 نکته ۸: وقتی خسته‌اید درس نخوانید. وقتی خسته‌اید مغزتان خوب کار نمی‌کند و در فهم مطالب به مشکل خواهید خورد و باعث می‌شود فکر کنید درس مورد نظر دشوار است. زمانتان را برنامه ریزی کنید.

نکته ۹: وقتی می‌خوانید یا می‌نویسید، نور را طوری تنظیم کنید که به شانه چپ شما بتابد. این کار باعث می‌شود موقع نوشتن سایه دستتان اذیتتان نکند. (البته اگر راست دست هستید برای چپ دست‌ها دقیقاً متضاد این صحیح است).

  نکته ۱۰: از خواندن در ماشین یا وسیله در حال حرکت خودداری کنید. در این حالت تمرکز برای چشم‌های شما دشوار خواهد شد و خیلی زود خسته می‌شوند. اگر واقعاً می‌خواهید از زمانتان استفاده کنید می‌توانید از قبل درستان را ضبط کرده و در ماشین گوش دهید.

بهترین درسی که می توانید در ماشین اتوبوس و .. بخوانید درس زبان است و می توانید ویس های زبان را گوش دهید.

نکته ۱۱: به طور مداوم دوره کنید. وقتی چیزی می‌خواهید یاد بگیرید، ارتباطات عصبی جدید ایجاد می‌شود. اما این ارتباطات یا راه‌ها دائمی نیستند. دوره کردن باعث می‌شود این راه‌های ارتباطی قوی بماند و مطلب سال‌ها در ذهنتان ماندگار شود.

همیشه گفته ام برای دروس سیگنال , مدار ,زبان و بررسی که اصولا برای اکثر داوطلبان درس های فرراری هستند و احتمال فراموشی در آنها بالاست باید تعداد مرور هایتان را بالا ببرید که نکته ۱۱ همین موضوع را بیان می کند.

نکته ۱۲: یک دفترچه داشته باشید و نکات مهم را در آن یادداشت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که این کار باعث می‌شود مطلب بیشتری یاد بگیرید حتی اگر دیگر آن دفترچه را مرور نکنید.

نکته بالا اهمیت خلاصه نویسی را بیان می کند که چندین بار اهمیت خلاصه نویسی مطالب را ذکر کرده ام.

نکته ۱۶: حافظه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. حافظه کوتاه مدت و بلند مدت. اینجا برایتان توضیح می‌دهم که این چطور بر یادگیری شما تأثیر می‌گذارد.

وقتی اول چیزی یاد می‌گیرید در حافظه کوتاه مدت شما ذخیره می‌شود و اگر در مدت کوتاهی (۱۵ تا ۲۰ روز) دوباره آن‌را مرور نکنید از حافظه‌تان خارج می‌شود. اگر سعی کنید بعد از آن مدت آن‌را مرور کنید همه چیز برایتان دوباره جدید خواهد شد اما اگر بین ۱۵ تا ۲۰ روز آن‌را دوره کنید به حافظه بلند مدت شما سپرده خواهد شد و وقتی وارد آنجا شد دیگر هیچ‌وقت بیرون نمی‌رود.

نکته ۱۷: اگر موادی را می‌خوانید که لازم است به مدت طولانی به خاطر بسپارید، بعد از خواندن همه آنچه که خوانده‌اید را بنویسید. نوشتن باعث می‌شود دوباره به موضوع فکر کنید. اگر نمی‌توانید با کتاب بسته بنویسید اشکالی ندارد کتاب را روبه رویتان گذاشته و رونویسی کنید.

نکته بالا اهمیت فعال بودن هنام مطالعه را بیان می کند . سعی کنید هنگام مطالعه قلم به دست باشید و تمام نکاتی که متوجه می شوید راب رای خودتان بنویسید تا دستتان در نوشتن و حل کردن قوی شود.

نکته ۱۸: در به خاطر آوردن چیزی مشکل دارید؟ تنفس عمیق خیلی کمکتان می‌کند. اینجا توضیح می‌دهیم که چرا و چگونه میسر است.

تنفس عمیق به شما کمک می‌کند اکسیژن بیشتری برای مغز و بافت‌های بدنتان فراهم کنید. تنفس عمیق کل بدنتان را آرام و ریلکس می‌کند.

این کار خیلی ساده است و نتایج خیلی خوبی برایتان در بر دارد. تمام کاری که باید بکنید این است که ۲۰ نفس عمیق و آرام بکشید تا جادوی آن‌را حس کنید. هر موقع احساس خستگی کردید می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید. هر موقع دیدید نمی‌توانید چیزی را به خاطر بیاورید هم از این تکنیک استفاده کنید.

به عنوان مثال، وقتی برای جمعی حرف می‌زنید ممکن است بعضی از حرف‌هایتان را فراموش کنید. استفاده از این تکنیک در چنین موقعیتی به کمکتان می‌آید.

خیلی افراد از این تکنیک قبل از امتحانات سخت استفاده می‌کنند. بد نیست شما هم امتحانش کنید.

نکته ۱۹: در این نکته استراتژی فوق‌العاده ای را به شما آموزش می‌دهیم که از آن می‌توانید زمان‌هایی که درک و فهمیدن مطلبی برایتان دشوار است استفاده کنید.

اول مطلب را باز کرده و بخوانید. سعی نکنید چیزی را بفهمید. بعد از یک‌بار خواندن دوباره آن‌را بخوانید.

من وقتی این تکنیک کوچک را از یکی از استادانم یاد گرفتم همان روز آن‌را امتحان کردم و دیدم که واقعاً موثر است. اگر ۲ تا ۳ پاراگراف را با هم بخوانید بهتر نتیجه می‌دهد. اول بدون اینکه روی جزئیات مطلب متمرکز شوید دو یا سه پاراگراف را بخوانید. هرچه کمتر تمرکز کنید بهتر است. سپس دوباره پاراگراف‌ها را بخوانید و این بار با تمرکز و دقت زیاد. با این روش دیگر فهمیدن مطلب برایتان دشوار نخواهد بود.

برای آزمایش کردن این تکنیک چرا همین حالا امتحانش نمی‌کنید؟

نکات بالا را حتما بکار ببرید تا بتوانید بهترین نتیجه را از مطالعه اتان ببرید .

با تشکر از سایتhttp://movafaghiiat.mihanblog.com

تصحیح و تکمیل مقاله توسط مهندس محیسنی

به امید موفقیت همه ی شما

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون
    من از امروز با توکل بخدا شروع کردم تا دیروز منابع را تهیه کردم
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا