بررسی سیستم های قدرتسخن مشاور

۰تا۱۰۰ بررسی سیستم های قدرت

با سلام خدمت داوطلبان کنکور ارشد برق ۹۸

در این مقاله قصد داریم در مورد درس بسیار آسون وروان بررسی صحبت کنیم و بطور کامل تمامی منابع و بودجه بندی و سر فصل های این درس را بررسی خواهیم کرد.
درس بررسی سیستم های قدرت در دفترچه کنکور پس از سوالات درس ماشین خواهد آمد و ۵ سوال از این درس مطرح می شود که این ۵ سوال تقریبا سوالات ساده ای هستند و با خواندن تقریبا ۵ فصل اول این درس به راحتی می توانید به این ۵ سوال جواب دهید .

درس بررسی سیستم های قدرت درس بسیار روانی است ولی شاید بعضی از داوطلبان بخاطر سوالات کمی که از آن مطرح می شود به فکر حذف این درس بیافتند اما همیشه به یاد داشته باشید این درس به همراه درس ماشین برای داوطلبان قدرتی ضریب ۴ را دارد و تجربه ثابت کرده پاسخ دادن به ۵ سوال از درس بررسی راحتر از پاسخ دادن به ۵ سوال از درس ماشین است و یک نکته دیگر اگر شما داوطلب قدرتی داشته باشید مطالبی که در این درس مطرح می شود بسیار مهم و لازم هستند و یادگیری مطالب برای یک داوطلب قدرتی ضروری است. برای داوطلبان رشته کنترل نیز که درس بررسی و ماشین برای آنها ضریب ۲ رادارد و تصمیم دارند برای ماشین و بررسی زمان کمتری بگذارند می توانند بجای مطالعه درس ماشین که درس زمانبری است درس بررسی سیستم های قدرت را مطالعه کنند و ۵ سوال را از این درس در کنکور پاسخ دهند و با اینکار بتوانند با صرف زمان کمتری از باکس ماشین و بررسی هم درصدی کسب کنند .

توصیه می شود در این درس اگر فرمولی اثبات شده است بطور کامل روش اثبات را فرا گرفته و حتما تمامی فرمولها و نکات مهم را خلاصه نویسی کنید چون ممکن است در این درس با حجم زیادی از فرمولها روبرو شوید که صرفا حفظ کردن آنها باعث سردر گمی شما شود و اگر احیانا فرمولی را فراموش کردید نتوانید خودتان با یک اثبلا به آن فرمول برسید .
پس نکته مهم در این درس اینست که شما به هیچ عنوان هیچ فرمولی را حذف نکنید و تمامی فرمولها را برای خودتان اثبات کنید تا در صورت فراموشی فرمول خودتان با یک اثبات به فرمول برسید.

سرفصلهای بسیار مهم این درس که احتمال سوال طرح شدن از آن در کنکور وجود دارد:

۱.مفاهیم اساسی سیستم های قدرت:تعریف توان(اکتیو و راکتیو)،ضریب قدرت،سیستم سه فاز،نحوه پریونیت کردن سیستم ها و نمودار تک خطی
از این فصل سوال مستقیم مطرح نمی شود (البته درکنکور سال های اخیر) ولی مطالب این فصل بسیار مهم و کاربردی و پایه ای هستند که پیشنهاد بنده اینست برای شروع خواندن درس بررسی از این فصل شروع کنید و این فصل را خوب فرا گرفته و تمامی فرمولها و نکات مهم را خلاصه نوسی کنید .

۲.پارامترهای خطوط انتقال:محاسبه مقاومت، اندوکتانس، کاپاسیتانس خطوط تکفاز و سه فاز، تاثیر باندل کردن بر اندوکتانس و کاپاسیتانس، نحوه محاسبه پارامترهای خطوط دو مداره، تلفات کرونا، اثرات زمین بر پارامترهای خط
از این فصل بطور کلی ۱ تا ۲ سوال مطرح می شود و این نشان دهنده مهم بودن این فصل است و مطالب این فصل برای شروع مطالعه فصل ۳و۴ بسیار مهم هستند پس این فصل را قبل از فصل بعد مطالعه کنید تمامی اثبات ها را خودتان یکبارانجام دهید و نکات و فرمولها را خلاصه نویسی کنید و چندین بار مرور کنید .

۳.مدل و عملکرد خط انتقال:مدل خط کوتاه، متوسط و بلند، بارگذاری امپدانس موجی و مشخصه، جبران سازی، پخش توان مختلط و قابلیت انتقال توان.
از این فصل در کنکور به نسبت فصل های دیگر بررسی سوالات زیادی مطرح می شود. بطوری که تعداد سوالهای مطرح شده در کنکور از این فصل بین ۲ تا ۳ سوال خواهد . سعی کنید تمامی روابط مدل خط کوتاه و متوسط و بلند را خودتان محاسبه کنید و تمامی ماتریس های که از این مدل ها بدست می آید را حتی المکان در حافظه خودتان نگاه دارید (البته طی تست حل کردن بطور خودکار ملکه ذهنتان خواهد شد ).مباحث بارگذاری امپدانس موجی و مشخصه از جمله مباحث مهم و تست خیز این فصل هستند. روابط پخش توان این فصل با روابط پخش توان فصل اول یکسری شباهت ها دارد پس سعی کنید از خلاصه نوسی های درختی و نموداری استفاده کنید چون باعث می شود این شباهت ها و تفاوت ها برای شما آشکار شود.

۴.ماتریس ادمیتانس و امپدانس شبکه: ماتریس ادمتانس و امپدانس شبکه و مدل ترانسفورماتور ایده آال و غیر ایده آل.
از این فصل در دو سال اخیر سوالی مطرح نشده ولی این فصل بسیار مهم و کاربردی است و احتمال میرود که در سوال های آینده از آن سوال مطرح شود .
ممکن است برای محاسبه ماترسی اندوکتانس و کاپاسیتانس از روابط فصل دو هم استفاده شود پس فصل دو تقریبا پیش نیازی برای مطالعه این فصل خواهد بود روابط و ماتریس ترانسفورماتور غیر ایده آل خیلی مهم است سعی کنید روش بدست آوردن روابط ماتریس غیرایده آال را خودتات یکبار بدست آورید.

۵.پخش بار:گوس سایدل،نیوتون رافسون،پخش بارDC، روش مجزای سریع
این فصل یکی از آسونترین فصل های بررسی است که در کنکور ارشد سال های اخیر هر ساله یک سوال از آن مطرح می شود.نکته ای که برای خوانده این فصل مطرح می شود اینست که این فصل را به هیچ عنوان کنکوری نخوانید و تشریحی مطالعه کنید چون روش سوال آوردن از این فصل طوری است که ممکن است از هر بخش از روش پخش بار سوال مطرح شود.

دو فصل ۶ و ۷ (شبکه های توزیع و پخش بار اقتصادی)در کنکور سال های اخیر سوالی مطرح نشده است اما فصل های آسون و کاربردی هستند که در صورت داشتن وقت اضافه به مطالعه آنها بپردازید .

بررسی منابع برای درس بررسی سیتم های قدرت:

۱.بررسی سیستم های قدرت پردازش
مطالعه ­ی این کتاب تا حد بسیار مطلوبی نیازهای داوطلبان گرامی کنکور کارشناسی ارشد را مرتفع می­کند. با این حال از آنجاییکه این کتاب مطالب مورد نیاز در کنکور کارشناسی ارشد را به طور صد در صد پوشش نداده، خواندن این کتاب “به تنهایی” برای پاسخ­گویی به سوالات کنکور کافی بنظر نمیرسد.

۲.بررسی سیستم های قدرت انتشارات پارسه
ان کتاب نیز همانند کتاب بررسی سیستم­های قدرت پردازش، مطالب مورد نیاز برای حل سوالات کنکور کارشناسی ارشد را به صورت جامع در بر نگرفته است و حتی نسبت به کتاب بررسی سیستم­های قدرت انتشارات پردازش “ناقص­تر” می­ باشد.

۳.بررسی سیستمهای انتشارات پوران پژوهش
همانند مرجع شماره دو، درسنامه این کتاب نیز، از لحاظ سرفصلهای مطرح شده در قسمت درسنامه شباهت بسیار زیادی به کتاب بررسی سیستمهای قدرت انتشارات پردازش میباشد

۴.بررسی سیستم ها ی قدرت مدرسان شریف:
این کتاب تمامی مطالب مورد نیاز برای حل سوالات کنکور کارشناسی ارشد را بصورت جامع در بر گرفته است و درون درسنامه سوالات تالیفی متناسب با کنکور وجود دارد که سعی کنید بدلیل کم بودن سوالات سراسری این درس حتما سوالات تالیفی این کتاب را حل کنید.و این کتاب از گفتن مطالب اضافی دوری کرده و در صورت انتخاب این منبع اگر نیاز به یادگیری عمیق تر داشته باشید می توانید به کتاب های مرجع(هادی سعادت و استیونسون )مراجعه کنید.بطور کلی این کتاب برای تمامی سطوح داوطلبان(ضعیف، متوسط، قوی)مناسب می باشد.

۵.بررسی سیستم های قدرت جهش
این کتاب به نسبت کتاب مدرسان توضیحات بیشتری دارد و مطالب دارای طبقه بندی بهتری است. اما به پیشنهاد بنده کتاب مدرسان بدلیل سوالات تالیفی متناسب با کنکور منبع بسیار مناسب تری نسبت به جهش است اما در کل کتاب جهش، کتاب خوبی است و تمامی مطالب مورد نیاز برای کنکور را در بر گرفته است و تنها مشکل آن مناسب و استاندارد نبودن سوالات تالیفیش نسبت به کتاب مدرسان است.

کتاب های مرجع :
هادی سعادت
گلاور
استیونسون
احد کاظمی
در صورتی که نیاز به فهم عمیق تر یک مطلب پیدا کردی بهتر است به کتاب های مرجع مراجعه کنید اما در کل نیازی به مطالعه کتاب های مرجع نیست.
امیدوارم مطالب گفته شده تمامی سوالات شما را در این درس برطرف کرده باشد.

در صورت ارتباط با بنده ودریافت مشاوره می توانید در طرح مشاوره ثبت نام کرده تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود .
به امید موفقیت همه ی شما عزیزان
مهندس محیسنی

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام بنظر شما الان که تقریبا اواخر تابستون هستیم ماشین شروع کنیم اول به خوندن یا بررسی ؟

  2. سلام استاد ممنون از راهنمایی. اگه برا گرایش قدرت از الان بخوام شرو کنم ، کدوم رو انتخاب کنم؟
    لیسانس قدرت دارم ۵ سال پیش ت کردم پایمم ضعیفه
    تشکر

    1. سلام
      گرایش های قدرت هم گرایش سیستم و هم الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی هرکدام در زمینه خودشون گرایش های مورد قبولی هستن شما باید ببینید به چه زمینه ای علاقه دارید
      اگر نیاز به راهنمایی بیشتری برای شروع مطالعه کنکور ارشد دارید میتونید طرح مشاوره رایگان ثبتنام کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود و راهنمایی لازم داده شود.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا