سخن مشاور

داشتن تفکری خلّاق و تمرکز بیشتر با یک صبحانه کامل

آیا می‌دانید که برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون، خوردن صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است؟ از مهم‌ترین دلایلی که متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تاکید می‌کنند، مطالعاتی است که نشان می‌دهد صبحانه، موجب افزایش توانایی حل مساله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلّاق در فرد می‌شود.

به گفته متخصصان تغذیه، در مورد صبحانه نخستین نکته خوردن نان است؛ زیرا نان با تامین کربوهیدرات روزانه تا حدودی انرژی مورد نیاز بدن را تامین می­کند؛ البته مصرف نان سبوس دار مانند نان سنگک در میان نان‌های سنتی و نان‌های تیره درمیان نان‌های حجیم امروزی، توصیه می‌شود.همچنین یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های مغذی برای این وعده صبحگاهی، شیر است؛ در ضمن عسل هم بسیار مقوی است. این ماده غذایی در خانواده قندها جای می‌گیرد و بر مصرف مربا ارجحیت دارد. فراموش نکنید که هر یک قاشق مرباخوری به میزان دو حبه قند کالری داشته و نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.
یکی از اجزای چرب صبحانه، گردو است که سرشار از اسیدهای چرب امگا سه بوده و خوردنش، حتی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، نیز نجات بخش است؛ پس حداقل خوردن دو عدد گردو را در این وعده از یاد نبرید. درپنیر ماده‌ای به نام تیرامین وجود دارد که اگر در مغز جمع شود، باعث کندی ذهن می‌شود؛ البته این ماده توسط یک نوع آنزیم موجود در بدن انسان می‌تواند تجزیه شود؛ ولی این آنزیم تا حد مشخصی فعال است. برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس را در بدن زیاد کرد و این کار با خوردن گردو که حاوی مقداری مس است، انجام می‌شود. به همین دلیل خوردن گردو به همراه پنیر توصیه شده است.
یکی دیگر از اجزای پروتیینی صبحانه تخم مرغ است که آن را به صورت آب‌پز، عسلی، نیمرو یا حتی املت میل می‌کنند. لازم است یادآور شویم که نوع آب پز آن، برای افرادی که محدودیت دریافت انرژی دارند، توصیه می‌شود. بهتر است از نوع عسلی آن صرف نظر شود؛ چراکه امکان آلودگی به میکروب سالمونلا درآن بالاست. نوع نیمروی آن به دلیل سرخ شدن در روغن برای افرادی که کمبود وزن دارند، بهتر است و املت نیز به دلیل مخلوط شدن با سبزیجات گزینه دیگری برای کم وزن‌ها محسوب می‌شود.
در انتها به برخی از فواید خوردن صبحانه اشاره می‌شود:
1-تمرکز، هوش و فعالیت ذهنی را تقویت می‌کند
2- از ضعف و خستگی مفرط در طول روز جلوگیری می‌کند.
3- اشتها، گرسنگی و حرص به غذا خوردن را تنظیم می‌کند.
4-فرد را در طول روز شاداب‌تر نگه می‌دارد و اعمال بدن را تنظیم می‌کند.
5- علاقه مفرط به خوردن مواد قندی و نشاسته‌ای را کم می‌کند.
6- گلوکز بدن را متعادل نگه می‌دارد و در نتیجه جریان انرژی را ثابت می‌کند.
7-به دفع مواد زاید از بدن کمک می‌کند.
8- توازن انسولین بدن را حفظ می‌کند.
9-خلق و خو را آرام می کند.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا