سخن مشاورمشاوره های خودمانی

چگونه و ازچه جایی شروع کنیم به تست زدن؟

نوبتی هم باشد الان نوبت رسیده به تست زدن

در این  مرحله که همه ی ما هدف خود را از کنکور ارشد مشخص کردیم و تمامی منابع و کتابها را بررسی کردیم باید با یک برنامه ریزی درست و معقول شروع کنیم به خواندن !

اما یک نکته ای که خیلی در برنامه ریزی مهم است این است که ما چقدر زمان برای تست زنی بگذاریم که در این مقاله  قصد  دارم در این موردبا شما صحبت کنم
در مقاله های قبل تاکید زیادی بر روی اینکه هنگام درس خواندن با دقت و تمرکز رو مفاهیم شروع به خواندن کنید صحبت کردیم اما به یاد داشته باشید صرف یادگیری مفاهیم نمی تواند باعث شود شما کنکور خوبی دهید بلکه این یادگیری دقیق مفاهیم باید همرا با تست زدن باشد تا بتواند شما را برای جلسه کنکور آماده کند .

مرحله تست زنی را به دو مرحله تقسیم می کنیم:
مرحله اول )تست زنی پس از یادگیری دقیق و کامل مفاهیم :  چیزهایی که یاد گرفته ایم را در این مرحله بکار گرفته و روند حل تست و مواجه با تستها رو یاد بگیریم میزان رضایت حقیقی از مطالعه در این مرحله نمود پیدا خواهد کرد.

سعی کنید پس از اینکه درسنامه را خواندید شروع کنید مثالهای درون درسنامه را با دقت و همرا با روش حل مولف کتاب حل کنید در این مرحله هیچ اشکالی ندارد که پاسخ های مثالها را نگاه کنید چون پاسخ های بعضی مثالها خودشان جزو درس هستند و باید نکته ها را از درون آنها بیرون بکشید و در خلاصه نویسی هایتان وارد کنید.
پس نتیجه می گیریم مثالهای درون درسنامه نیز جزو درس هستند و نیاز هست نکات مهم که از این مثالها برداشت کردید را وراد خلاصه نویسی هایتان کنید.
پس از اینکه کاملا درسنامه و مثالها را کاملا مسلط شدید و مرور کردید شروع می کنید به تست زنی .
الویت در این بخش تست های سراسری پس از آن تست های تالیفی.

در این بخش سعی کنید تست ها را به حداقل۲ قسمت و حداقل ۴ قسمت تبدیل کرده
و در هر بار مرور درسنامه (در بازه های زمانی بین حداقل ۳ روز و حداکثر یک هفته) تست های مربوط به هر قسمت را بزنید .
اگر تست ها را به ۴ قسمت تقسیم کنید باعث می شود ۴ بار مرور کنید و این تضمینی برای فراموش نکردن آن مبحث است.

در این مرحله دقت کنید که تست های سخت و متوسط را علامت بزنید تا دور بعدی مرور ابتدا آنهایی که دفعه قبل نتوانستید حل کنید را بزنید (البته سعی کنید سراغ پاسخنامه نروید ) بعد از زدن تست های سخت دور قبل تست های دور جدید را شروع کنید و همین کار را تکرار کنید

مرحله دوم ) تست زنی سر جلسه کنکور آزمایشی (و یا هنگامی که خودمان آزمون می گیریم ):
به یاد داشته باشید مهمترین عاملی که شما آزمون آزمایشی میدهید اینست که مدیریت زمان سر جلسه کنکور را یاد بگیرید و با فضای کنکور آشنا شوید
بطور مثال ببینید با کدام درس راحتتر می توانید شروع کنید برای هر درس و هر تست چقدر زمان لازم است و ..
در مرحله اول زمان حل تست ها اهمیتی نداشت اما در این مرحله باید زمان را در نظر بگیرید و بتوانید آن را مدیریت کنید.
در واقع این دو مرحله مکمل هم هستند.
در این مرحله اگر خودتان در خانه  آزمون می گیرید توجه داشته باشید که تمامی شرایط و فضا را مانند کنکور شبیه سازی کنید مثلا لباس بیرون رفتن و شرایط نشستن و میز و …

اولین کاری که در جلسه آزمون انجام می دهید اینست که برای پاسخگویی به هر درس زمان مناسبی را انتخاب می کنید , قبل شروع آن درس زمان شروع بالای هر درس می نویسید و زمان تمام شدن پاسخگویی را نیز یادداشت می کنید با این روش بعد از چند آزمون آزمایشی می توانید زمان لازم را برای هر درس پیدا کنید.

برای پاسخگویی به سوالات یادتان باشید همه ی سوالات را یک دور بخوانید و سوالی را نخوانده نگذارید . سرجلسه کنکور سوالات به چهار بخش تقسیم می شوند:

۱.سوالاتی که مربوط به مباحثی است که آنها را نخواندیم و حذف کردیم که این نوع سوالات کلا حذف کرده و زمانی برای آنها نمی گذاریم.

۲.سوالاتی که حس می کنیم جواب طولانی دارند :کنار این سوالات یک ضربدر می زنیم که در صورتی که در آخر زمان اضافه آمد به پاسخگویی انها بپردازیم.

۳.سوالاتی که هیچ ایده ای برای حل آنها نداریم و سخت هستند برای این سوالات هم زمانی نمی گذاریم.

۴.سوالاتی که برایمان آشنا هستند وراه حل آنها را می دانیم . این نوع سوالات را بدون فوت وقت حل می کنیم ولی زیاد عجله نکنید چون ممکن است دچار اشتباه محاسباتی شوید و افسوس بخورید.
اگر شما درسی را با دقت خوانده باشیدو به اندرازه کافی مرور کرده باشید و تمامی تست های سراسری مربوط به ان درس را  قبلا حل کرده باشید مسلما در یک آزمون حداقل ۷۰% سوالات برای شما از نوع ۴ هستند و حداکثر ۳۰% از نوع اول تا سوم هستند.پس نگران سوالات سخت سر جلسه آزمون نباشید چون درصد خیلی کمی از سوالات سخت و جدید هستند.

با تشکر محیسنی

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا