سخن مشاورمشاوره های خودمانیمطالب ویژه سایت

نکاتی در باره مطالعه کردن که باید بدانید

دکتر فیل ریس در کتاب «500 نکته درباره مطالعه» و دکتر عین الله خادمى در کتاب «مطالعه روشمند» آورده ‏اند:

۱.برخى افراد ترجیح مى‏دهند در سکوت مطالعه کنند و برخى در سروصدا. بعضى صندلى راحتى را مى‏پسندند و بعضى دراز کشیدن یا نشستن رسمى را. اصلاً وسواس به خرج ندهید و در هر حالتى که راحت‏تر هستید مطالعه خود را آغاز کنید.

۲.اگر مکان مطالعه شما کمى آشفته و به هم ریخته است مرتب کردن آن را به نیم ساعت پس از مطالعه موکول کنید؛ چرا که در این صورت در حین مرتب کردن اتاق به مطالبى که مطالعه کرده‏اید فکر خواهید کرد و زمان مفیدى را از دست نخواهید داد.

۳.گاهى اوقات از مکان‏هاى استثنایى و هیجان‏انگیز استفاده کنید تا مطلبى که مطالعه مى‏کنید همراه آن خاطره در ذهن شما ماندگار شود؛ مثلاً در یک شب بارانى با یک چتر و یک چراغ قوه زیر باران روید و مطلب را مطالعه کنید و یا در یک مکان تاریخى و قدیمى به تفکر و مطالعه در مورد مطلب مورد علاقه خود بپردازید.و یا اگر برایتان امکان دارد.

۴.اگر امکان داشته باشد موضوع مورد مطالعه شما با مکانى که انتخاب مى‏کنید هماهنگى و سنخیت داشته باشد، به افزایش بهره ورى شما کمک بسیار مى‏کند. این هماهنگى همچنین شامل وجود ابزار و لوازم مورد نیاز نیز مى‏شود.مثلا برای درس مداراز خازن و سیم استفاده کنید برای درس ماشین موتورهای الکتریکی کوچک  استفده کنید.

۵.قبل از انتخاب محل مطالعه خود، چند خصوصیت عمده و ایده ‏آل براى مکان مطالعه در ذهن خود لیست کنید تا راحت‏تر بتوانید آن را بیابید.

۶.در مکان مطالعه شما راهى براى خیره شدن به دور دست وجود داشته باشد؛ چرا که توقف در مطالعه و چشم دوختن به بى‏نهایت در افزایش کارآیى مطالعه بسیار سودمند است. حداقل گاه گاهى به سقف اتاق خیره شوید.البته این کار اگر خیلی زیاد انجام شود ممکن حواس پرتی شود .فقط گاهی مثلا در حین حل یک تست خیلی سخت به یک جا خیره شود و فکر کنید.

۷.هیچ‏گاه مطالعه خود را به حضور در مکان خاصى مشروط نکنید؛ زیرا در این صورت بهانه‏اى مى‏یابید که در سایر مکان‏ها از مطالعه بگریزید. به یاد داشته باشید که در حقیقت مکان مطالعه جایى است که شما هستید.

۸.دقت کنید میزان نور، دماى محیط، فرم صندلى و سایر شرایط در مکان مطالعه شما به گونه‏اى نباشد که شما را خواب آلوده کند.حتی الامکان از مطالعه در اتاق خواب خودداری کنید و یا اینکه وسایلی مانند تخت و دیگر چیزها که شما را به یاد خواب می آورد پرهیز کنید.

۹.تهویه خوب و هواى پراکسیژن در مکان مطالعه شرطى حیاتى است.

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

    1. سلام
      در طرح مشاوره رایگان ثبتنام کنید تا باهاتون تماس گرفته شود.
      با تشکر

      1. ثبت نام کردم قبلا ، تماس گرفتین نتونستم صحبت کنم ، بعد اون شماره تماسم تغییر کرد
        میتونم ایمیلتون رو داشته باشم ؟؟

        1. ایمیل بندهatefe.moheyseni96@gmail.com
          اما اگر میخواهید در اسرع وقت باهاتون تماس گرفته شود طرح مشاوره ۳۰دقیقه ای ثبتنام کنید
          با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا