اختصاصی سایتسخن مشاورمشاوره حضوری و تلفنیمشاوره های خودمانیمطالب ویژه سایت

چرا و چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

در این پست با نحوه خلاصه نویسی آشنا میشویم

🔴نحوه خلاصه نویسی

🔶️با سلام خدمت همه ی داوطلبان کنکور ۹۸

✔ در این مقاله قصد دارم به مهمترین کاری که بعد از مطالعه باید انجام بدید یعنی خلاصه نویسی بپردازم .

❓خلاصه نویسی رو تقریبا هر فردی که در حال مطالعه است انجام میده❗ از نظر بنده همون برگه چک نویس حین مطالعه اتون هم جزو خلاصه هاتون حساب میشه❗

✔اما شما فکر کنید قرار هست ۸یا ۹ماه بطور مداوم درس بخونید به این فکر کردید بعد از هر مطالعه ،چند ساعت آموخته های خود را به یاد دارید⁉️

🔺️پس از هر مطالعه حافظه کوتاه مدت به مدت حداکثر ۷ساعت آموخته های شما را با همان کیفیت که خواندید نگه می دارد و پس از آن شما باید آموخته های خود را وارد حافظه بلند مدت کنید که این کار را باید از طریق مرور مطالب از روی خلاصه نویسی انجام دهید.

📝خلاصه نویسی چند مرحله دارد که مرحله اول ممکنه حجم خلاصه هاتون خیلی بالا بره و برای هر مبحث همه چیز رو وارد خلاصه هاتون کنید اما در مرحله دوم یعنی هنگام آخرین مرور باید خلاصه هاتون در حد یک برگه a4📃 برای هر فصل باشد .
✔پس در مرحله اول بعد از خواندن هر مبحث ،آن چیزی را که از آن مبحث یاد گرفتید وارد خلاصه تون کنید (بهتره برای اینکار از یک دفتر استفاده کنید با عنوان دفتر خلاصه نویسی) و یادتون باشه خلاصه هاتون فقط برای خودتون است نه کسی دیگر، پس به زبان خودتون خلاصه تون رو از اون مبحث وارد کنید .
🖍🖊بهتره از خودکار رنگی استفاده کنید (حداقل قرمز🖍 و آبی😊)و برای نوشتن تیتر ها و فرمولها از رنگ دیگر استفاده کنید .
📖در مرور اول مبحث بعد از خوندن خلاصه هاتون از دفتر خلاصه نویسی 📒 باید حجم خلاصه اتون کم کنید و از یک برگه a4(برگه خلاصه نویسی📃) برای هر فصل استفاده کنید و تنها نکات و فرمولها و سرفصلهاو رو وارد برگه خلاصه نویسی📄 کنید.
طوری که در مرور دوم بعد از خواندن اون یک برگه📄 همه ی مطالبی که در دفتر خلاصه نویسی📒 وارد کردید به یادتون بیاد و اگر چیزی فراموش کردید سراغ دفتر خلاصه نویسی بروید و دوباره خلاصه مبحثی فراموش کردید رو بخوانید .

✔خوبی این روش اینست که شما نویسنده دفتر خلاصه اتون هستید و مطمعنا اگر مطلبی را به زبانی که خودتون یاد گرفتید در دفتر بنویسید، نشاندهنده یادگیری شما از اون مبحث است.
همیشه به یاد داشته باشید اگر مبحثی را خوب فرا گرفته باشید باید بتوانید آن را برای کسی دیگر توضیح دهید و یا آن را روی کاغذ بنویسید در غیر اینصورت باید به یادگیری خود شک کنید .
🔺️پس از حل تست ها نکات مهم تست ها را نیز در انتهای خلاصه نویسی وارد کنید .
❌به هیچ عنوان کنار تست ها نکات را ننویسد.
➕بعضی از داوطلبان نکات تستهارو در پاسخنامه وارد میکنند که روش خوبی است البته اگر تست هایی را که کامل پاسخ دادید باز هم سراغ پاسخنامه بروید و نکات را دوباره مرور کنید .
📝حاشیه نویسی را به هیچ عنوان فراموش نکنید و بقول خودمانی کتاب را سیاه کنید 😊‌.
✏حاشیه نویسی و خط کشیدن زیر مباحث مهم باعث میشود که اولا در هنگام مطالعه فعال باشید و ثانیا در مرور دوم کتاب به سرعت متوجه نکات مهم شوید.
در مقاله بعد به نحوه مرور میپردازیم
با تشکر مهندس محیسنی

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا