سخن مشاور

عادات صحیح مطالعه

مطالعه با کیفیت ، یکی از شروط موفقیت

با سلام .در ادامه مقاله قبل (تابستان کنکوری ، پرتاب به سوی رتبه دلخواه) به چند نکته در مورد برنامه ریزی درسی اشاره می کنیم

روند مطالعه در طول روز

ساعات طلائی مطالعه

چند سالی هست که کنکور رشته برق در نوبت صبح برگزار می شود و باید ذهن شما در ساعات ۸ صبح تا ۱ ظهر فعالانه درگیر مباحث درسی باشد .بنابرین بهتره مطالعه صبح رو داشته باشد تا ذهن شما به مطالعه در این ساعات عادت کند .سر جلسه کنکور ذهن شما باید حدود ۵ ساعت بدون هیچ استراحتی فعال باشد بنابراین سعی کنید در این ساعات تایم کمتری به استراحت اختصاص دهید و به صورت مداوم مطالعه داشته باشید.و برای بعد از ظهر استراحت بیشتری در نظر بگیرید.

برای هر درس تایم معینی اختصاص دهید

توجه داشته باشید که برای موفقیت در کنکور باید سعی بر افزایش زمان مطالعه روزانه خود ، همراه با حفظ کیفیت اون داشته باشید پس ذهن خودتون رو با مطالعه یک درس در ساعات طولانی خسته نکنید.

بازه مطالعاتی مفید برای هر درس ۷۵ تا ۹۰ دقیقه (یک جلسه مطالعاتی) می باشد .بنابراین بهتره ساعاتی که برای مطالعه یک درس در برنامه یک روز شما گنجانده شده به بازه های ۷۵ تا ۹۰ دقیقه ای بشکنید و دو جلسه پشت سر هم ، یک درس رو مطالعه نکنید.با خوندن ۵-۴ ساعته ی یک درس ،ذهن شما خسته شده و در ساعات پایانی ،کیفیت مطالعه کاهش می یابد.

دروس سخت تر رو در ساعات اولیه ی روز مطالعه کنید

برای درک مطالب دشوار تر ، ذهن نیاز به آنرژی بیشتری داره بنابراین بهتره دروسی که برای شما کمی مشکل هستن رو در ساعات اولیه ی روز مطالعه کنید وهمچنین دروس سخت وساده تر رو به صورت یک جلسه در میان در برنامه روزانه خود قرار دهید.

به ذهن اجازه ی طبقه بندی اطلاعات دهید

شاید پیش اومده که وقت زیادی برای مطالعه یک درس بگذارید و در پایان مطالعه احساس کنید مطالب اولیه مطالعه شده رو فراموش کردید.

قبل از این که مطالب رو فراموش کنید ، اون ها رو به حافظه ی بلند مدت بسپارید. برای این کار سعی کنید درپایان هر روز و قبل از خواب حتماً یک مرور اجمالی روی مباحث مطالعه شده در آن روز داشته باشید و این مرور اول را به تعویق نیاندازید.

درمرور تست های که قبلا حل کرده اید ،اون ها رو به صورت رندم حل نکنید

اگر تستی رو قبلاً درست پاسخ دادید ،احتمال این که دفعات بعد هم از پس حل اون تست بر بیاید خیلی زیاده بنابراین بهتره با نظم خاصی ، اولویت هاتون رو برای مرور تست ها روی سوالاتی قراردهید که برای حل اون به پاسخنامه مراجعه کردید و یا پاسخ غلط دادید.روش پیشنهادی حل تست ها و مرور،به شکل زیر است:

۱-برای هر درس یک برگه اختصاص دهید و شماره تست های همه ی فصول کتاب رو روی اون به صورت ستونی بنویسید.

۲-بار اولی که تست ها رو حل می کنید ، کنار شماره تست هایی که خودتون از پس حل اون براومدید ، نتونستید حل کنید و به پاسخنامه رجوع کردید    و تست هایی که پاسخ غلط دادید به ترتیب علامت تیک و خط تیره و ضربدر قرار دهید.

۳-بعد از این که همه ی تست ها یک بار حل شدند .برای مرور های بعدی، اولویت حل سوالات روبر مبنای نشانه ی کنار هر تست به صورت زیر قرار دهید:

ابتدا سوالاتی که غلط جواب داده بودید (ضربدر)رو حل کنید.(باید تفکر اشتباهی که منجر به حل غلط تست شده رو ریشه یابی کنیدو اون رو اصلاح کنید)

بعد از اون سراغ تست هایی برید که از پس حل اون ها برنیومده بودید (خط تیره) .( معمولاً تست هایی هستند که درآن ها با سبک سوال جدیدی مواجه شده بودید و یا از مبحثی بوده که تسلط کافی نداشتید و نیاز بیشتری به مرور داره)

در مرور هاتون این روند رو ادامه دهید تاجایی که نشانه آخر کنار هر تست تیک باشد( خودتون تونستید حلش کنید).با این روند علاوه بر این که مرور هیچ تستی از قلم نمی افتد ، مطمئن خواهید بود که دیگر برای حل هیچ تستی مشکل ندارید.حال میتوانید برای مرور، تست ها رو به صورت رندم انتخاب کنید.

برنامه ریزی هفتگی

در برنامه هفتگی حتماً چند ساعت برای مطالعه دروس و مطالب جا مانده در نظر بگیرید ومطالعه اون روبه بازه ی زمانی برنامه بعد مؤکول نکنید.

بعد از مرور روزانه به عنوان مرور اول ، در پایان برنامه هفتگی یا ۱۰ روزه خود، مرور دوم رو انجام بدید تا بتونید مطالب رو در ذهن خود تثبیت کنید.

در برنامه هفتگی حداقل سه درس رو مطالعه کنید.

برنامه ریزی بلند مدت

اگر در آزمون های آزمایشی شرکت نمی کنید ،هر سه هفته از خودتون آزمون بگیرید و برنامه تون رو طبق آزمون تنظیم کنید ،طوری که در روز آزمون به تمام سرفصل ها رسیده باشید.

سعی کنید ۸ صبح شروع به دادن آزمون کنید ودقیقاً طبق زمان بندی پیش برید.

در آزمون های مختلف ، انواع ترتیب جواب دادن به سوالات دروس مختلف رو امتحان کنید تا متوجه بشید با کدوم اولویت نتیجه بهتری می تونید بگیرید و همون روند رو برای روز کنکور اجرا کنید.نظر شخصی بنده اینه ، با درسی که تسلط بیشتری دارید شروع کنید . با این کار استرس شما کم میشه و با آرامش بیشتری می تونید به حل سوالات دروس دیگر بپردازید.

با دادن آزمون ، نقاط ضعف و قوت شما مشخص می شود.توصیه میشود تحلیل آزمون و مطالعه مجدد مباحثی که نیاز به مرور و تست دارد رو بلافاصله بعد از آزمون انجام دهید.به تعویق انداختن اون ، باعث میشه سرعت عمل شما در تحلیل کاهش پیدا کنه و روش حل خودتون و اشکالی که داشتید رو فراموش کنید.

برنامه خودتون رو جوری تنظیم کنید که حداقل یک ماه آخر روفقط به مرور و دادن آزمون بپردازید.

موفق باشید

جمالوئی

مهندس جمالوئی

کارشناسی الکترونیک دانشگاه شهید چمران اهواز - رتبه ۳۹ مخابرات و رتبه ۵۱ الکترونیک کنکور ارشد ۹۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا