اختصاصی سایت

چگونه مقاله بنویسیم؟(2)

در ادامه بحث در باره چگونگی نوشتن مقالات در این جلسه درباره منابع مورد نیاز برای خواندن درباره یک موضوع صحبت می کنیم.برای نوشتن یک مقاله خوب لازم است که شما درباره آن موضوع دارای دانش کاملی باشید.برای این کار لازم است به صورت جزئی در مورد موضوع خود ریز شوید!یعنی چه؟ یعنی اینکه از مطالعه درباره یک موضوع کلی جدا بپرهیزید.این کار کمک شایانی در جلو رفتن شما در مسیر نوشتن مقاله خواهد نمود.
مثلا موضوعی که برای خود بنده رخ داد این بود که می خواستم درمورد خودروهای الکتریکی مطالعه کنم اما موضوع بسیار بزرگ و پیچیده ای بود. باز هم ریز تر شدیم و به مبحث باتری خودرو الکتریکی بسنده کردیم. باز هم موضوع بسیار پیچیده بود(باورتان نمی شود دربارهbattery  EV در مجلات سرچ بکنید) بازهم ریزتر شدیم و فقط درباره تخمین حالت شارژ باتری های لیتیوم یون تحقیقات را آغاز نمودیم.
دومین مطلبی که به نظرم می رسد استفاده از منابع معتبر علمی است.
منبع معتبر چیست؟
منبع معتبر را معمولا از روی تعداد ارجاعاتی که به آن مقاله خاص می دهند می شناسند. اما نکته اصلی در این مورد این است که اکثرا مقالات ژورنال از مقالات کنفرانسی بهترند(ژورنال؟)
ژورنال یا مجلات علمی مجموعه ای از مقالات روز را جمع آوری می کنند و مقالات خوب در مجلات معتبر بدون دریافت هزینه ای چاپ می شوند.برخی دیگر از مجلات نیاز به هزینه دادن بابت درج مقاله دارند و معمولا ریت پایین تری دارند.
ژورنالهای معتبر در برق مجموعه ژورنالهای IEEE و IET که به ترتیب متعلق به ایالات متحده و بریتانیا می باشد بعد از آنها Elsevier  می باشد و در نهایت Springer  می باشد(فکر کنم ترتیبشون رو درست گفته باشم.) ژورنالهای داخلی زیادی هم دارای اعتبار می باشند که در جلسات بعدی شاید درباره آنها صحبت کنم.
مقالات کنفرانسی:
هر سال تعدادی کنفرانس بین المللی و ملی در ایران وسایر نقاط جهان برگزار می شود برای این کنفرانسها در رشته های مختلف مقاله فرستاده می شود و پس از داوری به یکی از روشهای زیر چاپ می شود:
-چاپ در مجموعه مقالات
-چاپ پوستری: برای این روش بایستی علاوه بر ارسال خود مقاله پوستر مقاله را نیز ارسال نمایید و یا به هزینه خود چاپ کنید.
-ارائه شفاهی:در این دسته شما بایستی در مقابل داوران همانند تزهای ارشد از مقاله خود دفاع نمایید.
اما خود کنفرانسها هم مرتبه بندی دارند
معمولا کنفرانسهای بین المللی که نمایه IEEE می شنود یعنی بعد از اتمام همایش قابل دسترسی بر روی پایگاه IEEE می باشند بالاترین ارزش را دارند.
بعد از آنها کنفرانسهای انگلیسی زبان اند و در نهایت فارسی زبانها(البته باز فارسی زبانهایی که در سیویلیکا و مرکز اسناد نمایه می شوند ارزش بالاتری دارند.)
امیدوارم خسته نشده باشید.
جلسات قبلی را نیز می توانید از لینکهای زیر مطالعه نمایید:
چرا باید مقاله نویسی بیاموزیم؟
دسترسی رایگان و قانونی به مقالات معتبر

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا