مطالب ویژه سایت

همه چیز در مورد خلاصه نویسی، زمان شروع و کیفیت

خلاصه نویسی یکی از عوامل مهم در بحث کنکور است.به ویژه در کنکور کارشناسی ارشد و رشته ای مثل برق که تعداد دروس محدود تر از سایر رشته ها است،این مهم بیشتر به چشم می آید.در بحث خلاصه نویسی نکات بسیار مهمی وجود دارد.اینکه چه زمانی شروع به این کار بکنیم،به چه شکل خلاصه نویسی کنیم و این خلاصه ها اصلا قرار است کی و به چه کار داوطلبان بیایند.

بسیاری را دیده ام که از همان شروع مطالعات دور اول خود به خلاصه نویسی مبادرت میورزند.اگر نگوییم که این کار اشتباه است، به جرئت میتوان گفت که کار بیهوده ای است.به این دلیل که در شروع مطالعات و آن هم در دور اول و زمانی که تازه مشغول یادگیری هستید، امکان دارد همه چیز برای شما جدید و مهم به نظر آیند.سپس آنها را در دفتر خلاصه نویسی خود وارد میکنید و وقتی چند ماه بعد میخواهید خلاصه هایتان را مرور کنید میبینید که کل متن درس را به نوعی در دفتر آورده اید! بنابراین خلاصه نویسی در شروع مطالعات هر درس کار بسیار بیهوده و اضافه ای محسوب میشود.پس چه زمانی شروع به خلاصه نویسی کنیم؟

معمولا داوطلبانی که از امر خلاصه نویسی آگاهی دارند،میدانند که خلاصه نویسی پس از مطالعه دور اول و زدن یکباره ی تمامی تستهای کنکور برق باید انجام شود.داوطلب درس را به طور کامل میخواند، می فهمد، تستهای کنکور را یک بار کامل میزند و به نکات آن تستها نیز اشراف پیدا میکند، سپس میداند و میفهمد که چه نکاتی برایش مهم تر و حساس تر و چموش تر هستند که همیشه از یادش میروند.پس از این پروسه داوطلب آماده خلاصه نویسی است.یادتان بماند که امکان دارد این خلاصه ها پس از مطالعه دور دوم نیز دستخوش تغییرات شوند.زیرا ذهن داوطلب مدام در حال یادگیری است و امکان دارد پس از مطالعه دور دوم خیلی از نکات ملکه ذهنش شوند و نیازی به مرور آنها نداشته باشند.

در کل باید موارد زیر را جزو خلاصه های خود داشته باشید:

1.فرمولهایی که همیشه از یادتان میروند

2.نکاتی که آنها را با موارد دیگر اشتباه میگیرید

3.یک سری از بدیهیات مثل سری فوریه تابع x که بهتر است سر جلسه آنها را حفظ باشید

4.روابط شبیه هم،مثلا در درس سیگنال روابط میان تبدیل های پیوسته و گسسته

الان دیگر کم کم باید به فکر خلاصه های خود باشید و آنها را مرتب کرده و شروع به نوشتنشان بکنید زیرا ارزش آنها را در ایام عید به خوبی خواهید فهمید.خلاصه نویسی یک امر ارزشمند محسوب میشود.بسیاری از داوطلبان قبل از کنکور حس اشتباهی را تجربه میکنند.حس ندانستن و فراموش کردن.خلاصه هایتان میتواند شما را از این احساسات مخرب نجات دهد.پس:

خلاصه نویسی را دست کم نگیرید

مهندس روشان شمال

رتبه ۱۹۴ کنکور کارشناسی ارشد و ورودی سال ۹۲ رشته مخابرات سیستم دانشگاه تربیت مدرس رتبه 253 کنکور کارشناسی ارشد و ورودی سال 96 رشته مدارهای مجتمع الکترونیک دانشگاه تربیت مدرس ایشان دارای رزومه ی آموزشی زیر می باشند: ۱تدریس یار درس مدارهای الکتریکی به مدت ۶ ترم ۲تدریس یار درس الکترونیک ۲ و ۳ به مدت ۴ ترم ۳سابقه همکاری در طراحی تست برای آزمونهای آزمایشی در موسسه نصیر ۴طراحی بیش از ۳۰۰ تست تالیفی جدید برای کتاب ” بانک تست تجزیه و تحلیل سیستمها ” انتشارات پوران پژوهش در چاپ ۵ که مولف اصلی آن مهندس امیرعلی مومن زاده می باشد ۵مشاوره در جهت برنامه ریزی کنکور برای دانشجویان از سال ۹۲ ۶تدریس خصوصی دروس مهم مهندسی برق از جمله مدارهای الکتریکی از سال ۹۰ ۷مشاوره تخصصی حول گرایش های مهندسی برق از سال ۹۲

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام.
    خلاصه نویسی از روی کتاب های منبع اصلی نوشته شود بهتر است یا از روی کتابهای کمک آموزشی موسسات؟؟

    1. سلام، معمولا منظور از خلاصه نویسی اینه که شما در روزهای پایانی به جای منابعتون این خلاصه ها رو فقط بخونید بنابراین فرقی نداره از چه منبعی باشه فقط شما باید نکاتی رو یادداشت کنید که وقتی مرور میکنید بتونید تستهای اون قسمت رو با اون نکات حل کنید. به همین خاطر شاید کتابهای کمک آموزشی بهتر باشند چون معمولا خودشون نکات رو خلاصه میگن

  2. سلام مجدد چرا هر جی میخونم فراموش می کنم جگونه مطالب رو به حافظه بلند مدت ببرم ممنون

  3. با سلام و خدا قوت واسه مرور دروس ماشین های الکتریکی و بررسی سیستم های قدرت چیکار کنم ؟ برنامه ام اینجوریه : شنبه: 10-8 صبح مدار بعد از ظهر 20-16 مرور فلش کارت های مطالعه شده در روزهای قبل و ساعت نه و نیم شب به مدت 20 تا 30 دقیقه زبان هر روز یکشنبه : 10-8 صبح ماشین های الکتریکی بعد از ظهر 20- 16 بررسی سیستم های قدرت و به همین ترتیب واسه روزهای بعد —مرور دروس ماشین و بررسی رو چچجوری و چند دقیقه و چه زمانی؟ممنون

    1. سلام.ساعت بندی رو من اصلا نمیپسندم چون معمولا آدم نمیتونه بهش پای بند بشه و یه گپ کوچیک میتونه برنامه آدم رو به هم بریزه.بهتره برای مرور یا حتی مطالعه به صورت صبح و بعد از ظهر عمل کنید.مثلا صبح فلان روز فلان درس رو مطالعه کنید و بعد از ظهرش یک درس دیگه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا