مطالب ویژه سایت

آیا درسهایی که خوانده ام را مرور کنم یا درس جدید بخوانم؟ (مخصوص داوطلبان درجه الف)

با نزدیک شدن به ماههای پایانی یکی از مهمترین دغدغه داوطلبان کنکور این است که آیا درس­هایی که خوانده ­اند را مرور کنند و یا درس­هایی که تابحال نخوانده­ اند را شروع کنند. برای جواب دادن به این سوال نکات بسیار زیادی را باید مدنظر قرار داد که آنها را بصورت تک به تک مورد بررسی قرار خواهیم داد. در بخش اول مطالب برای داوطلبان درجه الف ارائه خواهد شد. داوطلبان درجه الف کسانی هستند که مدت­ها است درسها را خوانده­ اند و خود را برای رتبه­ های خوب و زیر 100 آماده می­کنند. این داوطلبان فقط به دنبال قبولی در دانشگاههای خیلی خوب مانند دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر و تربیت مدرس هستند.

1- شما وقت بسیار زیادی را صرف خواندن درسهای گذشته کرده ­اید و کلی هم تست کار کرده ­اید و اگر این دروس را مرور نکنید حتماً ضرر خواهید کرد. بنابراین اولویت اول شما باید مرور درسهای گذشته و مخصوصاً تست زنی باشد. در مرور درسها تا می­توانید سوالات کنکور 15 سال اخیر را حل کنید. حتی اگر هر سوال را بیش از 10 بار حل کنید بازهم کم است. باید بر روی تمامی نکته­ها و سوالات مهم از دروسی که خوانده ­اید مسلط شوید.

2- دسته­ ی بسیار زیادی از بخش­هایی که نخوانده ­اید مربوط می­ شود به قسمت­هایی که معمولاً خیلی کم سوال در کنکور مطرح می­شود. مثلاً در درس مدارهای الکتریکی فصل­های مدارهای LTI و یا بخش قضیه تلگان مدت­هاست که سوالی از آن مطرح نشده است. در درس ماشین­های الکتریکی نیز سالهاست که از قسمت هارمونیک­های زمانی یا مکانی در موتور القایی سوالی مطرح نشده است. به همین خاطر این نوع از بخش­ها که هر چند سال یکبار سوالی از آنها مطرح می­شوند، معمولاً توسط داوطلبان جدی گرفته نمی­شوند. خواندن این بخش به داوطلبان درجه الف توصیه می­شود چون اگر می­خواهند رتبه خیلی خوب بیارند مطمئناً این جور سوالات در شرایط برابر با داوطلبان دیگر همتراز خود بسیار کمکشان خواهد کرد. در رتبه­ های بسیار پایین و زیر 50 واقعاً رقابت در حد تک سوالات خواهد بود.

3- دسته بعدی از درسهایی که خوانده نشده مربوط می­شود به بعضی کتابها مانند آمار و الکترومغناطیس که داوطلبانی که مخصوصاً مغناطیس برایشان ضریب 3 است معمولاً این درس را هنوز نخوانده ­اند. یا برای گرایش کنترل درسی مانند ماشین معمولاً خوب تابحال خوانده نشده است. این جور درسها حتماً به داوطلبان درجه الف توصیه می­شود که خوانده شوند. اگر شما می­­خواهید رتبه زیر 50 بیارید نمی­توانید به سادگی از کنار درسی بگذرید چون ممکن است همان درس در کنکور امسال خیلی ساده طرح شده و ترازها بسیار بالا برود و همین شما را از کورس رقابت عقب خواهد انداخت.

4- نکته مهم بعدی برای این داوطلبان درس زبان است. چون این درس هیچ نوع منبع مشخصی ندارد به داوطلبان درجه الف توصیه می­شود که تمامی سوالات کنکور 15 سال اخیر را بطور کامل حل کنند. این داوطلبان باید تمامی لغت­های مطرح شده در این 15 را مسلط شوند چون احتمال تکرار بسیار بالا است. همچنین با مرور cloze passage های گذشته می­توانید نکات کنکوری مهم را برداشت کنید. خواندن هر شب حداقل یک درک مطلب هم به این داوطلبان توصیه می­شود.

رقابت بین داوطلبان درجه الف بسیار بالا است به نحوی که در درجه اول روی سوالات و مباحث ساده و متوسطی که سوالات همیشگی کنکور هستند باید مسلط باشید و سپس سوالات سخت و سوالات از مباحثی که خیلی کم سوال مطرح شده است را باید بتونید حل کنید.

درجه­ بندی داوطلبان صرفاً براساس سالهای تجربه از کنکور و شناخت داوطلبان مخصوصاً در این مقطع زمانی است و صرفاً براساس مقدار تلاش انجام شده توسط داوطلبان تا به امروز است و اصلاً به استعداد و یا هوش داوطلبان برنمی­گردد. به همین خاطر مطمئناً در این مباحث و درجه­بندی­ها قصد هیچ گونه بی­ احترامی به داوطلبان وجود ندارد.

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلبان عزیز

دکتر بهرام آرا

صلاح بهرام آرا دکتری رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه تربیت مدرس ، دوره ی لیسانس را در دانشگاه کردستان سپری کردم و در سال 1389 موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.همچنین در همان سال و در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق موفق به کسب رتبه ی 17 در آزمون شدم و سپس در مهندسی قدرت-سیستم دانشگاه تهران مورد پذیرش قرار گرفتم. در سال 1391 موفق شدم با کسب درجه عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کنم و در همان سال پس از گذراندن آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در دانشگاه تربیت مدرس موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکتری شوم. با توجه به علاقه ی زیاد به درس مدار و پس از دو سال تلاش بی وقفه در این زمینه در دی ماه 1392 با همکاری انتشارات تبلور دانش موفق به چاپ کتاب مدار های الکتریکی 1و 2 شدم.

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام استاد خسته نباشید استاد من نمیخوام الکترومغناطیس رو حذف کنم اما از ی طرفم هیچی نمیفهمم به نظر شما کدوم مباحثش ساده تره که اونا رو بخونم.

    1. سلام، به نظرم قسمتهای محاسبه نیرو و انرژی، چگالی بار و میدان الکتریکی رو که تقریبا نصف سوالات رو شامل میشه رو بخونید، کنکور 94 از محاسبه اندوکتانس هم 2 سوال مطرح کرده اند که اون هم اگه وقت کنید بخونید خیلی سخت نیست

  2. با سلام
    خسته نباشید
    ببخشید من چند تا سوال در مورد نرم افزار orcad داشتم
    اگه ممکنه ایمیلتونو بدید که بپرسم
    با تشکر

    1. سلام، ممنون، من orcad بلد نیستم اما اگر کسی از همکاران بلد باشند حتما کمکتان خواهند کرد

  3. سلام….من اکانت شارژ کردم اما هنوز نمیتونم مطالب و ببینم….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا