مطالب ویژه سایت

آزمون های آزمایشی: فرصت یا تهدید؟؟؟؟

خیلی­ ها این سوال را دارند که آیا آزمون­های آزمایشی خوب است؟ آیا برای ما فرصت مناسبی است که نواقض خود را برطرف کنیم؟ آیا فرصت خوبی برای تست زنی در شرایط کنکور است؟ و یا بلعکس بعضی اعتقاد دارند که آزمون­های آزمایشی موجب تضعیف روحیه، اتلاف وقت و اتلاف هزینه خواهد شد. برای جواب دادن به این سوالات بهتر است اول فلسفه آزمون­های آزمایشی را بررسی کنیم:

شما اگر یک ورزشکار در نظر بگیرید که برای یک مسابقه جهانی خیلی مهم آماده می­ شود حتما باید در چند مسابقه تدارکاتی شرکت کند اما چرا؟

دلیل اول: ورزشکار می­خواهد در زمان­های مختلف مثلا 6 ماه، 3 ماه و حتی 1 ماه قبل از مسابقات شرایط خود را ارزیابی کند تا بتواند نقاط قوط و ضعف خود را بررسی کند.

دلیل دوم: ورزشکار باید به تدریج و قبل از مسابقه جهانی در شرایط مسابقه و رقابت قرار گیرد.

دلیل سوم: ورزشکار باید بتواند ارزیابی درستی از رقبای خود داشته باشد تا حدودا متوجه جایگاه خود در میان آنها شود.

فکر کنم شما هم موافقید که شرایط یک داوطلب کنکور نیز بسیار شبیه یک ورزشکار است که دقیقا به همان دلایل بالا داوطلب نیز باید در کنکورهای آزمایشی شرکت کنند چون داوطلب باید خود را ارزیابی کند، در شرایط کنکور قرار گیرد و مهمتر از همه از جایگاه خود در بین دیگر داوطلبان نیز آگاهی یابد. بنابراین قطعا باید یک داوطلب کنکور در آزمون­های آزمایشی مناسبی شرکت کند. شما دقت کنید که اگر در هیچ آزمونی شرکت نکنید و ناگهان وارد رقابت کنکور شوید ممکن است اشتباهاتی را انجام دهید که دیگر قابل جبران نباشد درحالیکه این اشتباهات را می­توانستید در آزمونهای آزمایشی تجربه و بعد برطرف کنید.

حال که متوجه شدیم که شرکت در آزمونهای آزمایشی لازم است حالا باید به چند سوال دیگه جواب داد:

1- چه آزمونی شرکت کنیم؟

2- چندتا آزمون شرکت کنیم؟

3- چه موقعی باید آزمون داد؟

4- فقط آزمونهای یک موسسه شرکت کنیم یا چندتا موسسه مختلف؟

نکته اول: داوطلبها به دو دسته تقسیم می­ شوند دسته اول کسانی که نمی­توانند برنامه­ ریزی دقیقی برای درس خواندن داشته باشند و لازم است که در کنکورهای آزمایشی منظمی شرکت کنند تا براساس آنها مطالعه خود را جلو ببرند و دسته دوم کسانی که خودشون می­توانند برنامه ­ریزی کنند و نیازی به برنامه ­ریزی کنکورهای آزمایشی ندارند. به نظر می­ آید که برای دسته اول کنکورهای آزمایشی منظم و چند مرحله­ای مانند 25 درصد و یا 50 درصد و …. لازم است. درحالیکه برای دسته دوم فقط شرکت کردن در آزمون­های جامع نیز کفایت می­ کند.

نکته دوم: داوطلبان حداقل باید 2 یا 3 آزمون جامع را شرکت کنند و به غیر از آن می­ توانند در آزمون­های دیگری نیز ثبت نام کنند اما باید دقت کنید که هر آزمونی حداقل 3 تا 4 روز وقت داوطلب را می­گیرد و تعداد زیاد آزمون نیز اصلا خوب نیست.

نکته سوم: آزمون­های تعاونی سنجش را حتما شرکت کنید چون بسیار استاندارد و شبیه کنکور است.

نکته چهارم: توصیه می­شود که اگر دیگر موسسات را نیز شرکت می­کنید فقط آزمون­های جامع را شرکت کنید.

در نهایت باید گفت که هدف از شرکت در آزمون­های آزمایشی فقط آمادگی برای کنکور است و شما چه رتبه 1 بشید و چه آخر هیچ تاثیری در کنکور ندارد بنابراین فقط شناخت نقاط ضعف و قوت خود در این آزمونها و ارزیابی خود مهمترین خروجی این آزمونها باید باشد.

موفق باشید

 

 

دکتر بهرام آرا

صلاح بهرام آرا دکتری رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه تربیت مدرس ، دوره ی لیسانس را در دانشگاه کردستان سپری کردم و در سال 1389 موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.همچنین در همان سال و در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق موفق به کسب رتبه ی 17 در آزمون شدم و سپس در مهندسی قدرت-سیستم دانشگاه تهران مورد پذیرش قرار گرفتم. در سال 1391 موفق شدم با کسب درجه عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کنم و در همان سال پس از گذراندن آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در دانشگاه تربیت مدرس موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکتری شوم. با توجه به علاقه ی زیاد به درس مدار و پس از دو سال تلاش بی وقفه در این زمینه در دی ماه 1392 با همکاری انتشارات تبلور دانش موفق به چاپ کتاب مدار های الکتریکی 1و 2 شدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا