مطالب ویژه سایت

نکات مهم در دوران جمع بندی

در این دوران که داوطلبان یا شروع کرده اند به زدن آزمون های جامع کنکور های اخیر یا کم کم شروع می کنند و موسسات نیز آزمون های جامع خود را شروع کرده اند توجه به نکات زیر بسیار مهم است.

1- در این دوران فقط باید به مرور و جمع بندی به وسیله ی تست زدن بپردازید. این به این معنا است که باید وابستگی خود به نکات و خلاصه هایتان را کم کنید و با زدن تست درس ها را مرور کنید. مهمترین مزیت این کار این است که نکاتی که واقعا در کنکور های اخیر مهم بوده اند بیشتر مرور می شوند نه نکاتی که از نظر شما مهم هستند. و این باعث می شود تسلط شما  بر مباحث مهم تر و پرتکرار تر در کنکور افزایش یابد.

2-باید به این نکته توجه داشته باشید که همیشه کنکور های سال های اخیر بیشترین شباهت را به یکدیگر دارند. پس در روز هایی که تصمیم می گیرید کنکور های اخیر(بسته به وقتی که دارید تعدادی از کنکورها را انتخاب می کنید.) را به صورت آزمون جامع از خودتان امتحان بگیرید، زدن کنکور های 3 سال اخیر را به آخرین روزها واگذار نکنید و حداقل تا 10 روز قبل از کنکور امسال ، کنکور های سه سال اخیر را زده باشید و تحلیل کرده باشید. این باعث جلوگیری از برخی اتفاقات بد می شود. مثلا ممکن است اگر شما 6 روز به کنکور ، کنکور 94 را بزنید ، متوجه شوید که یک نوع تیپ سوالی در این کنکور آمده که در کتکور های قبلی نبوده و حالا شما به اندازه ی کافی وقت ندارید که با دقت آن نوع سوال را یادبگیرید.پس ترتیب زدن کنکور های اخیر به صورت جامع مهم نیست.

3- در روز هایی که بین آزمون های جامعتان هست(چه آزمون های آزمایشی، چه کنکور های اخیر که از خودتان امتحان می گیرید) باید به تحلیل سوالات آزمونی که زده اید بپردازید و در تحلیل خود موارد زیر را در نظر بگیرید.

1-3 سوالاتی که اشتباه جواب داده اید را بررسی کنید. آیا می توانستید با وقت بیشتر آن سوال را حل کنید، علت اینکه سوال را اشتباه حل کرده اید چه بوده؟پس از زدن چند آزمون جامع باید به وضعیتی برسید که بدانید انتظارتان از هر درس چند درصد است و از هر درس چند سوال را نیاز دارید درست جواب دهید و با توجه به بازخوردی  که از نتیجه ی آزمون هایتان می گیرید بدانید که باید از هر درس سوالات کدام بخش را راحت می توانید جواب دهید و سوالات کدام بخش را باید رها کنید. نباید سر جلسه ی آزمون وقت خود را صرف سوالاتی کنید که پس از چند دقیقه متوجه می شوید این سوال را نمی توانید حل کنید. این مساله را باید قبل از آزمون پیش بینی کنید و تمرین کنید.

2-3 سوالاتی که جواب نداده اید را نیز باید بررسی کنید که آیا اگر وقت کافی داشتید می توانستید جواب دهید یا خیر. پیشنهاد می کنم برای خودتان علامت هایی داشته باشید که وقتی سر جلسه ی کنکور از روی یک سوال رد می شوید، با علامتی کنار شماره ی سوال ، مشخص کنید که این سوال وقت گیر است یا کلا سخت است و نمی توانید حل کنید. این کار به شما کمک می کند در وقت اضافه ی احتمالی که در آخر کنکور آوردید بتوانید سوالاتی که می توانید پاسخ دهید را سریع تشخیص دهید و تعدادی از آنها را حل کنید.

3-3 در کنکور های اخیر مواردی بوده که طراح سوال یک درس ،یک تیپ سوال از درسی را چند سال پیاپی تکرار کرده. پس سعی کنید پس از تحلیل سوالات کنکوری که زده اید به این نوع رابطه ها توجه کنید و سعی کنید سوالاتی که نتوانسته اید پاسخ دهید، را در نهایت از روی حل سوال بتوانید یاد بگیرید. البته برخی سوالات کنکور هستند(تعدادشان کم است و در هر درس یک یا دوتا هستند) که وقت گیر هستند و طراح سوال با توجه به وقت کنکور این نوع سوالات را برای نزدن گذاشته است!به این معنی که می خواهد توانایی رد شدن از سوال و تشخیص این که سوال وقت گیر است را بسنجد. پس اگر وقت کم دارید نیاز نیست این نوع سوالات را از کنکور های گذشته یاد بگیرید.

مهندس رنجبر

محمد رضا رنجبر / دیپلم از استعداد های درخشان(شهید اژه ای) / کارشناسی از دانشگاه صنعتی اصفهان / رتبه ی 78 مخابرات کنکور ارشد سال 93 / در حال حاضر دانشجوی سال دوم کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف رشته ی مخابرات میدان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا