سخن مشاور

تغییر زمان آزمون کارشناسی ارشد؛ فرصت‌ها و تهدیدها

در خبرها آمد که کنکور کارشناسی ارشد ۹۵ در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. اگر چه ممکن است این تصمیم ناگهانی برای برخی داوطلبان خوشایند نباشد و موجب آشفتگی در برنامه‌ریزی‌های آنها شود، نمی توان منکر پیامدهای مثبت آن  نیز بود. در این متن تلاش خواهیم کرد نکات مثبت و منفی این اتفاق را بررسی کنیم:

با توجه به جمعیت زیادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد که دانشجوی سال آخر هستند، به تأخیر افتادن آزمون کارشناسی ارشد و برگزاری آن در اردیبهشت ماه احتمالاً رضایت بالایی را به دنبال خواهد داشت؛ چرا که هر ساله با توجه به نزدیکی زمان آزمون به امتحانات پایان نیمسال اول،  این گروه از داوطلبان استرس و فشار بیشتری را تحمل می‌کردند و چه بسا موجب تأثیر منفی بر نتیجه کسب شده توسط آنان می‌گردید. اکنون با فاصله زمانی به وجود آمده، فرصتی مناسب به دست آورده اند تا با فراغ بال و با یک برنامه‌ریزی صحیح خود را برای کنکور آماده کنند و به نظر می رسد برعکس سالهای گذشته بیشتر واحدهای پایانی اینگونه داوطلبان در نیمسال اول پاس شود و واحدهای کمتری برای ترم دوم بماند- آن هم واحد های ساده تر که نیاز به تلاش و درگیری زیادی ندارند!

گروه دیگری از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، فارغ‌التحصیلان سال‌های گذشته هستند. برای این دسته از داوطلبان نیز شرایط تغییر چندانی نکرده است و اضافه شدن زمان در دسترس برای مطالعه و تست‌زنی احتمالاً از دید آنها مثبت ارزیابی می‌شود مگر داوطلبانی که فرجه یکساله تا خدمت سربازی را رو به اتمام دارند و طبق برنامه ریزی که کرده بودند معادلات آنها به هم خواهد خورد.

برای داوطلبان شاغل نیز این امر می‌تواند مطلوب باشد. زیرا می‌توانند نهایت استفاده را از تعطیلات آغازین سال، به دور از استرس و فشار محیط کار، داشته و برای ماه آخر کنکور قدمی محکم بردارند.

با این حال گروهی هم هستند که احتمالاً این امر کمی برایشان ناخوشایند است! داوطلبان متاهل که به طور معمول هفته‌های آخر اسفند ماه و نیز روزهای آغازین سال و عید نوروز درگیر خریدهای نوروزی، خانه تکانی های باستانی و مراسم‌ها و میهمانی‌ها و تشریفات خاص آن هستند و این امر وقفه‌ای در درس خواندن و برنامه‌ریزی درسی ایشان ایجاد می‌کند و از سرگیری مطالعه نیز ممکن است باعث اتلاف وقت و انرژی و از دست رفتن روحیه‌شان شود. ضمن این که مطالعه در ماه‌های آخر پیش از آزمون، بسیار تأثیرگذار و سرنوشت‌ساز خواهد بود. شاید بهترین پیشنهاد به اینگونه داوطلبان این است که از همین حالا کمربند خود را محکم ببندند و تلاش کنند در برنامه درسی خود وزن زیادی به مطالعات نوروزی ندهند.

موضوع دیگر این که برای رشته‌هایی که داوطلبان علاوه بر آزمون کتبی، باید از سد آزمون عملی نیز عبور کنند، این تغییر پیامدهای خاص خود را خواهد داشت. هر ساله در فاصله بین اعلام نتایج اولیه در اردیبهشت ماه تا اعلام نتایج نهایی کنکور در شهریور، آزمون عملی این رشته‌ها برگزار گردیده است. حال با کاهش فاصله زمانی بین این دو، مشخص نیست که برگزاری امتحان عملی این رشته‌ها با چه شرایطی روبرو خواهد شد. احتمال دارد این امر شرایط نامطلوبی برای داوطلبانی که پس از اعلام نتایج آزمون کتبی بر کسب آمادگی برای آزمون عملی متمرکز می‌شدند به همراه داشته باشد و فرصت کافی برای آنها جهت کسب آمادگی برای آزمون عملی وجود نداشته باشد.

علاوه بر موارد مطرح شده، نزدیک شدن زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد سراسری به کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد خود نکته مثبتی خواهد بود؛ چرا که باعث می‌شود داوطلبان آزمون دانشگاه آزاد با آمادگی بیشتری در کنکور این دانشگاه شرکت کنند. البته این امر در مورد بیشتر در مورد رشته‌هایی مصداق دارد که منابع کنکور سراسری و آزاد آنها همسانی دارند.

البته قطعا ترجیح برخی از داوطلبان هم برگزاری کنکور در بهمن ماه و استفاده از فرصت تعطیلات نوروز برای استراحت و موارد دیگر است و نمی تواند تنوع سلایق را از نظر دور کرد. ضمن اینکه سالها برگزاری آزمون در بهمن ماه که اعتراض چندانی هم در پی نداشت نشان از زمان مناسب آزمون بود.

امید است شما کاربران عزیز به گونه ای برنامه ریزی کنید که این تغییر برای همه شما مفید و مثبت باشد و در راستای رسیدن به اهداف که موفقیت در آزمون و به‌دست آوردن بهترین نتیجه است، مؤثر واقع شود.

همچون همیشه در کنارتان خواهیم بود. با آرزوی پیروزی های بیشتر برای شما.

—————————————————————————————————————————————–

√ ثبت نام طرح مشاور پشتیبان کنکور تا روز برگزاری آزمون توسط مشاوران سایت (لینک ثبت نام)

—————————————————————————————————————————————–

کانال رسمی برق ارشد در تلگرام راه اندازی شد! مطالب سایت برق ارشد و مشاوره ای را در این کانال دنبال کنید.

https://telegram.me/bargharshad

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. چرا بعیده امسال باشه؟
    و اینکه واقعا اینطوری نامری در حقِ اکنایی هست گه قصد پیشرفت دارم و تازه زندگیشونو دارن سر و سامان میدن از دید درسی و تازه حالا یه کنکورِ خوب دادن و میخوان کلی تغیراتِ خوب رخ بده براشون توی زمینه درسی

  2. سلام .
    این 25% مصاحبه الان برای کنکور ارشد 95 گفتن اجرا میشه ؟ یعنی اگر بخوان اجراییش کنن از قبل اعلام میکنن یا ممکنه بعد از کنکور اعلام کنن؟ و اینکه به فرض اجرا بشه ! مثلا شریف بیاری مصاحبه ردمون کنن . دیگه کلا انگاری که هیچ قبول نشدیم؟ و اینگه توی مصاحبه دوست دارم بدونم معمولا چه مواری هست؟ ینی اینکه مصاحبه محتواش چیه کلا بهمون بگید عالیه . مرسی .

    1. سلام.خیلی بعید است برای امسال اجرایی کنند ، باید قبل از ثبت نام اعلام کنند.خب اگر مصاحبه ای اجرا بشه به این صورت هست که وقتی به مرحله مصاحبه می رسد مثلا شما میتوانید 3 دانشگاه را انتخاب کنید و برای مصاحبه برید و صرفا یک دانشگاه نیست.سوابق آموزشی و پژوهشی مورد بررسی قرار میگیرد،از پروژه تون سوال میپرسند،چند سوال تخصصی از دروس تخصصی گرایش تون و در آخر هم ممکن است متنی جهت ترجمه بهتون بدهند یا با شما مکالمه کنند که سطح زبان شما مشخص شود.مورد آخر کم اتفاق میفتد و بیشتر سوالات تخصصی میپرسند مثلا یکی از سوالات علمی که در گرایش مخابرات پرسیده بودند فرق بین سیگنال صدا و موج صدا بود.

  3. سلام استاد امروز اقای دکتر فیاضی سخنگوی کمسیون اموزش مجلس مصاحبه کردن و گفتن سهم مصاحبه در ازمون ارشد 25% است…میخواستم ببینم ایا برای ازمون سال95 این طرح قابل اجرا است یا 96؟؟

    1. سلام.ما این موضوع را مدت ها بود که پیگیر آن بودیم و اطلاع رسانی هم کردیم ولی در این مصاحبه چیزی در مورد تاریخ اجرای آن برای ارشد گفته نشده است و به احتمال زیاد از سال 96 اجرایی خواهد شد.

      1. باتوجه به منابع موثقتان در سازمان سنجش سال96؟! چون در این مصاحبه اشاره ایی نشده:((

        1. سلام.بله احتمالا از سال 96 به بعد اجرایی می شود چون ثبت نام ارشد 16 تا 94/9/22 می باشد اگر قرار باشد تغییرات عمده صورت بگیرد باید تا قبل از آن مشخص شود.هر چندکه این موضوع دست سنجش هم نیست ، چون کمیسیون مجلس تصمیم میگیرد و به سازمان سنجش ابلاغ میکند برای همین باید برای اطمینان تا یکی دو ماه آینده صبر کنیم.

  4. بهتر بود به بالا رفتن میانگین درصدها در کنکور جاری هم اشاره میفرمودید, البته به شرط تغییر نکردن میزان دشواری سوالات. بخاطر اینکه به هرحال, تعداد دروس حذف شده کاهش پیدا میکنه و دانشجوها کمتر درس حذف میکنن.

    1. سلام.در این بررسی بیشتر به دغدغه داوطلبان پرداخته شده است و در حالات کلی بررسی شده است و به جزئیات اشاره ای نشده است.ضمنا فرمایش شما با توجه به شرط تغییر نکردن سطح سوالات کاملا منطقی و درست می باشد.
      با تشکر از شما
      موفق و موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا