سخن مشاور

شیوه های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد

شیوه های آموزشی در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد):

شیوه آموزشی و پژوهشی: شیوه آموزشی و پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و پایان نامه می باشد. این شیوه تا سال 1389 ، تنها شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در ایران بوده و پذیرش دانشجو در کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می گرفت.

شیوه آموزش محور: تحصیل در این شیوه با محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی و بدون پایان نامه بوده که گذراندن حداقل 2 و حداکثر 4 واحد سمینار (تحقیق و تتبع نظری) الزامی است و در سایر موارد عینا مطابق آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته می باشد. لازم است علاقمندان به تحصیل در رشته محل های شیوه آموزش محور نسبت به درج کد رشته محل های مربوط ، در فرم انتخاب رشته اینترنتی به ترتیب علاقه به همراه سایر کد محل های انتخابی مبادرت نمایند. در جداول رشته های تحصیلی، کد محل های مذکور با عبارت «شیوه آموزش محور» در قسمت ملاحظات مشخص شده اند.

شیوه پژوهش محور: شیوه پژوهش محور، دوره ای با محوریت پژوهش است که دستاورد آن ارائه فناوری جدید، ارائه نظریه یا ایده جدید، تولید دانش فنی، ثبت اختراع و غیره بوده و مشتمل بر اخذ واحدهای درسی محدود و الزام به ارایه پایان نامه می باشد. تعداد واحدهای درسی در این شیوه 6 تا 10 واحد است و دانشجو می تواند همزمان با واحدهای آموزشی، واحدهای پژوهشی خود را انتخاب کند.

تذکر: طول مدت دوره در هر سه شیوه، حداکثر 2 سال مشتمل بر 4 نیمسال تحصیلی است. در موارد استثنایی افزایش طول مدت دوره با تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه مجاز است و در هر صورت مدت دوره در هر سه شیوه نباید از دو و نیم سال تجاوز کند. همچنین انتقال، تغییر رشته مهمان در هر سه شیوه ممنوع است!

این سوالی است که ممکن است برای خیلی ها به وجود بیاید. این که هنگام انتخاب رشته این گزینه را انتخاب کنند یا نه!
دوره آموزش محور به عبارت ساده یعنی این که شما در آن پایان نامه کارشناسی ارشد ندارید. این موضوع هم می‌تواند نقطه قوت باشد و هم نقطه ضعف. نقطه قوت آن این است که استرس های پایان نامه را ندارید، احتمالا یک ترم زودتر فارغ التحصیل و سریع تر هم جذب بازار کار می شوید.
از جمله نکات منفی آن این است که اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا، چه در ایران و چه در خارج داشته باشد باشید، پایان نامه خیلی می تواند به شما کمک کند. چون معمولا دانشجوها می توانند از پایان نامه‌هایشان مقاله در بیاورند و این می تواند به پذیرش در مقطع دکترا کمک کند.

 

به طور خلاصه آموزش محور یعنی بدون پایان نامه که در ادامه تحصیل و استخدامی تاثیر منفی دارد.تو مدرک هم ذکر می شود.همان روزانه و شبانه می باشد و فقط مدرک آن بدون پایان نامه می باشد.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۴۴ دیدگاه ها

  1. با عرض سلام. لطفا بفرمایید مخابرات پردیس تربیت مدرس از نظر سطح علمی بالاتر است یا مخابرات علوم تحقیقات؟ با سپاس

    1. اگر از نظر مالی مشکلی نداشته باشید خوب تربیت مدرس بهتره چون به هر حال شما با اساتید اونجا کار میکنید و پروژه برمیداری……….

  2. سلام. من ارشد برق مخابرات گرایش میدان و موج دانشگاه تربیت مدرس مجازی قبول شدم . با توجه به آموزش محور بودنش اولا ارزش هزینه کردن رو داره؟ اعتبار مدرک چقدر هست؟
    و اینکه به صورت مجازی با اساتید در ارتباط هستیم از لحاظ پاس کردن دروس با نمره عالی وجود داره؟
    برای ادامه دادن در مقطع دکتری با توجه به اینکه پایان نامه ارائه داده نمیشود در داخل و خارج به چه صورت هست؟
    تشکر از پاسخ گویی شما

    1. سلام، آموزش محور واقعا برای ادامه تحصیل دچار مشکل خواهی شد مگر اینکه در کنار ارشدتون خودتون کار پژوهشی و مقاله انجام بدید و بعد از دوره ارشد چندتا مقاله خوب بدید که واقعا کارتون سخت میشه چون باید کاری اضافه انجام بدید، چون کلاسهای از طریق اینترنت خواهد بود با اساتید در ارتباط نیستید مگر اینکه اتاق یا ازمایشگاهشون برید، برای خارج که فقط مقاله مهمه و نوع ارشدتون خیلی مهم نیست اما برای داخل مهمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا