اخبار کنکور و دانشگاه

همه آنچه داوطلبان مجاز کارشناسی ارشد باید بدانند/ از نحوه انتخاب رشته تا اصلاحات دفترچه راهنما

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، آزمون کارشناسی ارشد سال 94 در بهمن‌ماه سال 93 برگزار شد که در این آزمون 813 هزار و 13 داوطلب ثبت‌نام کرده بودند که این تعداد نسبت به سال گذشته حدود 140 هزار نفر کاهش داشته است.

از تعداد 655 هزار و 679 داوطلب حاضر در آزمون تعداد 429 هزار و 688 داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند به عبارت دیگر 65.53 درصد حاضرین مجاز شدند. از تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته تعداد 213 هزار و 982 نفر زن و 215 هزار و 706 نفر مرد هستند که 49.80 درصد مجازین زن و 50.20 درصد مجازین مرد هستند.

از تعداد 429 هزار و 688 داوطلب مجاز به انتخاب رشته 142 هزار و 676 داوطلب برای دوره‌های روزانه و سایر دوره‌ها تعداد 287 هزار و 12 داوطلب منحصرا به انتخاب رشته‌های تحصیلی سایر دوره‌ها (به جز دوره روزانه) مجاز هستند.

البته تعداد 30 هزار و 846 داوطلب نیز در دو کد رشته مجاز به انتخاب رشته شدند. از این تعداد 14 هزار و 161 داوطلب زن و 16 هزار و 685 داوطلب مرد هستند.

با توجه به آمار سازمان سنجش مهلت انتخاب رشته برای مجازین نیز از روز گذشته آغاز شده و تا پنج‌شنبه 31 اردیبهشت نیز ادامه دارد و تا 9 صبح امروز هم 30 هزار نفر برای انتخاب رشته اقدام کردند.

با توجه به اینکه بر اساس برنامه زمانی اعلام شده مهلت انتخاب رشته تا پایان روز 5 شنبه 31 اردیبهشت‌ماه است، تمام داوطلبان مجاز به انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد باید در این مهلت مقرر شده با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org و دریافت دفترچه راهنما ضمن مطالعه دقیق آن و اطلاعیه‌های منتشره سازمان نسبت به انتخاب حداکثر 100 کدرشته محل از میان کدرشته محل‌های تحصیلی مورد علاقه از کدرشته امتحانی یا کدرشته‌های امتحانی مجاز اقدام و کدرشته محل‌های انتخابی را به‌ترتیب اولویت علاقه در فرم انتخاب رشته تقاضانامه اینترنتی که از روز دوشنبه 28 اردیبهشت‌ماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است، درج کنند.

البته با توجه به اصلاحاتی که در دفترچه راهنما ایجاد شده است داوطلبان باید در انتخاب رشته دقت بسیاری داشته باشند.

* اصلاحات دفترچه راهنما

با توجه به اینکه در برخی از کد رشته محل‌های تحصیل مندرج در دفترچه راهنما، تغییراتی شامل تغییرات گرایش‌ها و افزایش و کاهش ظرفیت‌ها بوجود آمده است، داوطلبان باید ضمن اطلاع دقیق از مفاد این تغییرات و در صورت تمایل نسبت به انتخاب این کدرشته ها اقدام کنند.

بر این اساس، کدرشته محل‌های مجموعه علوم جغرافیایی ژئومورفولوژی گرایش برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان، مجموعه الهیات و معارف اسلامی علوم قرآنی دانشگاه شهید بهشتی، مجموعه مهندسی برق و ماشین‌های الکتریکی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از دفترچه راهنما حذف شده است و 18 کدرشته در گروه علوم انسانی، 4 کد رشته در گروه علوم پایه، 10 کد رشته در گروه فنی و مهندسی به مجموع رشته‌ها اضافه شد.

همچنین در دفترچه انتخاب رشته علاوه بر کلیات و شرایط و ضوابط، روش گزینش، بورسیه و رشته‌های دارای شرایط خاص، شیوه‌های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد، سهمیه رزمندگان و ایثارگران، پذیرش اتباع خارجی و رتبه اول دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیز اعلام شده است.

* وضعیت شهریه پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌های مختلف

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش، داوطلبانی که در دوره‌های غیرروزانه شامل نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، پردیس خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی دولتی، مجازی پیام نور و مجازی غیرانتفاعی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرفته شوند، مطابق مصوبات هیات امنای دانشگاه‌های مربوط، ملزم به پرداخت شهریه هستند و تنها پذیرفته شدگان دوره روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نیازی به پرداخت شهریه ندارند و تحصیل آنها رایگان است.

نتایج نهایی آزمون کارشناسی ناپیوسته سال 94 در دهه اول شهریورماه اعلام می‌شود.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۳۳ دیدگاه ها

  1. سلام
    یه سوال داشتم
    اگه دانشگاهی اولین بار ب برداره و احتمالش خیلی کم باشه که بیشتر ادما اونجا رو بزنن اونوقت اون دانشگاه ظرفیت هاش خالی می مونه یا رتبه های بالاتر و احتمال داره جذب کنه؟

  2. سلام
    1.شبانه تهران و شریف و امیرکبیر بهتر از روزانه دانشگاه های دیگه تهرانه؟علم وصنعت بهتره یا تربیت مدرس؟
    2.گرایش میدان سخته بزارم بعد از شبانه بزنم یا با روزانه ها بزنمش؟

      1. شرمنده انقدر سوال میپرسم!
        جواب دو سوال دیگه من رو هم میدید
        واقعا خیییلییی ممنووونم؛ خدا خیرتون بده

  3. سلام
    من با رتبه الک338 مخابرات332 کنترل402البته باسهمیه بخوام فقط مخابرات و الکترونیک تهران رو بزنم میشه90تا انتخابو ده تا انتخاب واسه شهرهای دیگم میمونه و نگران اینم که تهران قبول نشم و شهرهای دیگه هم کم زدم؛ بنظرتون از چندتا از کد رشته های تهران بگذرم؟!و شهرستان بزنم؟با این رتب چه شهرهایی میتونم بزنم و احتمال قبولی دارم؟

    1. اشتباه کردید خیلی رویایی زدید عیب نداره از شریف و تهران و دانشگاههای تاپ که معلومه تابلوئه قبول نمیشید کم کنید و شهرستانا رو بزنید همه 100 تا بزنید ضرر نداره

      1. 62 تا تهران روزانه شبانه زدم؛ یعنی شبانه شریف و…. نمیارم؟
        شهرستان هم فقط اصفهان و کاشان و بابل و گیلان وقم و همدان وقزوین و سمنان و زنجان و تفرشو ملایر و یکی شاهرود و فردوسی و اردبیل وتبریز یک گرایش زدم؛فقط روزانه زدم
        کافیه؟یا بازم کم کنم از تهران؟
        کنترل هم نشد بزنم!

  4. سلام یه سوال خیلی مهم داشتم. ممنون میشم اگر جواب بدین یه لطف بزرگی در حقم انجام دادین واقعا.

    سوالم این بود که افزاره های میکرو و نانوالکترونیکِ امیرکبیر بهتره یا مدارهای مجتمع علم و صنعت؟ بیشتر از نظر موقعیت شغلی در آینده و ارزش مدرک تحصیلی ( برای آینده، ترجیحم اینه که تا دکترا ادامه بدم و عضو هیئت علمی دانشگاه باشم ولی خب اگر موقعیت ورود به صنایع کاربردی هم داشته باشم استقبال میکنم)
    خلاصه که میخوام بدونم با درنظر گرفتن پارامترهای مختلف، ترجیح شما کدوم یک از این دوتا هست.

    1. هیئت علمی پره مگه واسه آزاد اینا اقدام کنید یا خیلی خیلی تاپ باشید یا بند پ داشته باشید
      ترجیح من اینه که واسه علاقتون فعلا درس بخونید نه کار…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا