سخن مشاورمشاوره حضوری و تلفنیمشاوره رایگانمشاوره های خودمانیمصاحبه با رتبه های برتر ارشد برق

روش صحیح مطالعه برای کنکور ارشد

با سلام خدمت شما داوطلبان گرامی کنکور ۹۹
خیلی وقت ها شده از خودتون بپرسین که این رتبه های برتر کنکور چطوری درس می خونن که این درصد هار و میزنن .یا دیدید که خیلی از بچه ها یک سال کامل برای کنکور ارشد وقت می گذارند و به قول خودشون دارن برای کنکور می خونند و از نظر خودشون برنامه ریزی خیلی توپی ریختن اما در آخر می بینی که درصد هاشون خیلی خودشو بکشه برسه به ۲۰ درصد.
خوب اشکال کار کجاست!
اشکال کار اینه که نمی دونن چجوری باید مطالعه کنند ،چه وقت مرور کنند ، چطورخلاصه نویسی کنند،چجوری درسنامه رو بخونند،چطور جمع بندی کنند و خیلی چطور های دیگه که نمی دونن چطور انجام بدن(چه چطور تو چطوری شد 😀 )
خوب من چند تا توصیه به شما می کنم(بعضی از توصیه ها نیز از زمان کنکور خودم از دکتر تقدسی یادم هست که در کانالشون میگذاشتن) لطفا سعی کنید اینها را بیاد داشته باشید و حتما طی مطالعه رعایتشون بکنید شاید به نظرتون زیاد مهم نباشه اما رعایت کردنشون میتونه باعث بشه که خیلی با دقت تر و با تمرکز تر درس بخونین و در آخر نتیجه خیلی متفاوت تر (درخشان تر)بشه.
۱-برای یادگیری یک درس حداقل باید ۳ مرتبه منبعی رو که در اختیار دارید، تا زمان کنکور مطالعه کنید.البته منظور از سه مرتبه این نیست که یکبار بخونین تموم که شد بار دوم و به همین ترتیب. منظور اینست که این سه مرتبه رو تو جمع بندی ها و مرور هاتون تقسیم کنید. بطور مثال اگر الان که داریدمبحث فرکانس طبیعی مدار رو میخونید و سه روز بعد قرارهه تست فرکانس طبیعی بزنید بهترهه که دوباره درسنامه کتاب رو مرور کنید و بار سوم هم معمولا تو جمع بندی اختصاص داده میشه.البته دقت کنید حداقل سه بار گفته شدهه اگر تعداد مرور ها بیشتر بشه احتمال فراموشی و کاهش تسلط هم کمتر میشود.
۲-نحوه مطالعه در هر مرتبه متفاوته. در دور اول، متن درس به طور کامل خونده میشه و برای صرفه جویی زمانی در دورهای بعد، بهتره که خلاصه نویسی بشه. البته خلاصه نویسی لزوما به این معنی نیست که مطالب درسی در یک برگه جداگانه بازنویسی بشه؛ خیلی از اوقات، کشیدن خط زیر یک مطلب مهم در کتاب هم میتونه به عنوان خلاصه درس برای مطالعه بعدی مورد استفاده قرار بگیره. در بعضی موارد هم علامت زدن کنار یک تست و مرور اون در دورهای بعد، میتونه باعث مرور تعدادی از نکات و مطالب درسی بشه و در واقع مثل این میمونه که اون نکات رو خلاصه کردید و دارید مرور میکنید. پس سعی کنید خیلی روی خلاصه نویسی در یک برگه جداگانه اصرار نداشته باشید.
۳-بعد یا حین مطالعه هر مبحث، باید مثالها و تستهای ارائه شده رو حل کنید. البته در دور اول نیاز نیست که همه تستها رو حل کنید. بلکه تا حدی که احساس کنید تسلط نسبی روی مطلب پیدا کردید، کفایت میکنه. مثلا فقط تستهای شماره فرد آخر هر فصل رو مطالعه کنید. بقیه تستها رو در دورهای بعد (دوم و سوم و …) حل کنید. این کار دو مزیت مهم داره. اولا زمان کمتری برای مطالعه در دور اول صرف خواهید کرد و همین موضوع از فراموشی مباحث اولیه کتاب در هنگام مطالعه مباحث انتهایی، جلوگیری میکنه و همچنین میتونه باعث ایجاد انگیزه بهتر برای ادامه مطالعه بشه. ثانیا با این کار قسمتی از فرایند یادگیری رو در مرور درسها (دورهای دوم و سوم و …) لحاظ می کنید و در واقع مرور درسها صرفا به خاطر جلوگیری از فراموشی نخواهد بود و صرفه جویی قابل توجهی در زمان شما ایجاد خواهد شد. در دورهای بعد میتونید با مرور تستهای قبلی و حل تستهای جدید، تسلطتون رو به تدریج افزایش دهید به طوری که در زمان کنکور، به بالاترین حد تسلط برسید.
۴-در هر مرحله مطالعه (دورهای اول، دوم و …)، با تستهایی (معمولا تستهای متوسط و سخت) مواجه خواهید شد که احساس میکنید باید در دورهای بعد نیز مرور شوند. حتما در کنار این تستها علامت بزنید تا در دورهای بعد، نیاز نباشد که همه تستها را مرور کنید.
۵-حل تستها و مطالعه اونها نیز بخشی از فرایند یادگیری به حساب می آیند و اگر بعد از مطالعه درس، نتوانستید تستهای مبحث مربوطه رو خودتون حل کنید به معنی اشتباه بودن نحوه مطالعه شما نیست.
۶-در حل بسیاری از تستها نیاز نیست که حتما حل اونها رو به طور کامل انجام دهید و به جواب آخر برسید. خیلی از اوقات، مرور ذهنی روش حل یک تست و مطالعه حل اون به صورت روخوانی از روی کتاب،‌ برای یادگیری اون تست کفایت میکنه و لزوما انجام کامل محاسبات و رسیدن به جواب آخر، تاثیری در یادگیری شما نخواهد داشت و فقط وقت شما را هدر می دهد. بسیاری از افراد به خاطر رعایت نکردن این موضوع، بیشتر از زمان معمول برای مطالعه یک درس صرف می کنند و به همین دلیل مطالعه دورهای بعد را از دست می دهند و در واقع نتیجه مثبتی از مطالعه خود نمی گیرند.
۷-سعی کنید زمان مطالعه رو در ساعاتی از شبانه روز قرار دهید که آرامشتون بیشتره. اگر در حین مطالعه احساس خواب آلودگی کردید (معمولا ساعات انتهایی شب)، میتونید این ساعات رو به حل تست اختصاص دهید. حل تست باعث فعالیت و هوشیاری بیشتر مغز شما شده و احتمالا احساس رخوت شما را برطرف خواهد کرد.
۸- برای حفظ کردن فرمولها عجله نکنید. خیلی از فرمولها رو در هنگام مطالعه و استفاده از اونها در حل تستها به تدریج حفظ خواهید شد. اثبات فرمولها نیز به حفظ کردن اونها خیلی کمک میکنه. به هر حال در دو سه هفته آخر حتما زمانی رو برای حفظ کردن دقیق فرمولها اختصاص دهید.(مخصوصا برای درس سیگنال که فرمول زیاد داره)

لطفا اگر نکته خاص و خیلی خوبی به نظرتون میرسه و یا اینکه سوالی دارید که بنده میتونم پاسخ بدهم حتما در بخش نظرات برای ما بنویسید.

به امید موفقیت همه ی شما عزیزان

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام وعرض ارادت
    بنده فارغ التحصیل ۸۴ می باشم با توجه که مدت زیادی از درس و دانشگاه دور بوده ام و بدلیل مشغله و کمبود زمان فراغت لطفا یک برنامه مطالعاتی در خصوص امادگی کنکور امسال یا سال دیگر به بنده پیشنهاد بفرمایید .با سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا