سخن مشاور

نکاتی در برنامه‌ریزی مطالعه

با سلام..امیدوارم ارشدیهای 94 به خوبی مطالعه رو پیش برده باشن مخصوصاً الان که نتایج اولیه 93ای‌ها هم اومده و انگیزشون بیشتر شده..بذارید با چند تا نکته از نحوه مطالعه شروع کنم که اگه رعایت کنید فکر نکنم ضرری داشته باشه:

معمولاً بیشتر افراد موقع خوابیدن به کارهای فرداشون فکر میکنن. شما هم برنامه‌تون رو به شکل فهرست‌وار قبل از خواب تنظیم کنید یعنی وقتی صبح پا میشین بگید خب شماره 1 اینکارو انجام میدم، شماره 2 این و همینطوری. یادتون باشه کاراتون رو در اوایل برنامه ریزی خیلی نذارین چون انجام نمیدین و کلاً برنامه‌ریزی رو کنار میزارین. نکته دیگه اینکه اولویت (درجه اهمیت) بدین به کاراتون (تو روابط ریاضی ما این کار رو با اختصاص ضریب وزنی به رابطه‌هامون انجام میدیم)؛ یعنی اینکه چه حجمی؟چه درسی؟ کی؟ خونده بشه مهمه!
همیشه یادتون باشه مطالعه‌تون رو به ترتیب از ساده به سخت فهرست کنین تا انجام کار ساده انگیزه‌ای برای کارهای سخت بشه. انعطاف در تغییر مطالعه‌تون رو هم فراموش نکنین؛ یعنی فشرده برنامه‌ریزی نکنید که مجبور بشین از زیرش در برین و طوری باشه که اگه به یکی از اونها نرسیدین خیلی سریع اصلاح و آپدیت بشه.
در پایان روز، هفته، درس یا کلاً برنامه‌ریزی که داشتین، نحوه انجام تکلیفتون رو ارزیابی کنید که متوجه بشین در کدوم قسمت‌ها کمتر وقت گذاشتین و چه زمانهایی کارآیی بیشتری داشتین.
یه نکته آخر اینکه همیشه سعی کنین پروژه‌های عظیم رو به چند تکه تقسیم، و سپس سعی کنید تکه‌های ریز رو انجام بدین و در نهایت می‌بینین که کاری که ابتدا نشدنی بود چقدر ساده انجام شده است..میدونم که این نکته رو قبلا هم گفته بودم.

در انتها به ارشدی‌های 93 که رتبه‌های خوبی آوردن نیز تبریک میگم..موفق باشین!

سپاس

محمدرضا زارعی

مهندس محمدرضا زارعی...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا