خدمات ویژه سایتمشاوره های خودمانی

تعیین هدف مهمترین مرحله در دستیابی به موفقیت

خواندن این متن برای کسانی که می خواهند شروع طوفانی داشته باشند ضرورری است

موفقیت، همان تعیین هدف است و مابقی تفسیر آن.

این یکی از کشفیات بزرگ انسان در طول تاریخ است.
زندگی شما فقط زمانی بهتر می‌شود که خواستۀ خودتان از زندگی را مشخص کنید و برای دستیابی به این خواسته برنامه‌ریزی کنید و سپس تک تک روزها را روی این برنامه کار کنید
ناپلئون هیل
دلیل اصلی شکست این است که مردم برنامه ناکارآمد را رها نمی‌کنند تا با برنامه جدید جایگزین شود.
مطمئنا پیدا کردن هدف زندگی چیزی است که می توانید به عنوان هدف غایی و نهایی تان روی آن کار کنید و به موفقیت های زیادی دست یابید.
اگر شما هم در زندگیتان به دنبال این هستید که هر روز موفق تر و ی هدفمند باشید. حتما پیشنهاد می کنم ای مقاله را بخوانید.

مراحل تعیین هدف

۱. دقیقاً تصمیم بگیرید که از زندگی‌تان چه می‌خواهید.
با آرمان‌گرایی شروع کنید. فرض کنید هیچ محدودیتی در بودن، داشتن و یا انجام دادن ندارید. فرض کنید همۀ وقت و پول، دوستان و روابط، تحصیلات و تجربه، که لازم است را برای تعیین هدف در اختیار دارید.
روشِ سه هدف – در کمتر از ۳۰ ثانیه سه تا از مهمترین هدفهای خود را بنویسید. همین الان سریع بنویسید
پاسخ شما در این روش هر چه که باشد تصویر دقیقی از خواسته‌های واقعی شما از زندگی می‌دهد.

۲.مهلت تعیین کنید
ضمیر ناخود‌آگاه شما، خواسته یا ناخواسته از این مهلت تعیین شده بعنوان اهرم فشاری به شما برای رسیدن به هدفتان طبق جدول زمان‌بندی استفاده می‌کند. اگر هدف شما به اندازه کافی بزرگ است، زمان‌بندی کنید.
یا هدف بزرگ خود را به هدف های کوچک تبدیل کرده و برای هررسیدن به هر کدام برنامه ریزی کنید
اگر بنا به هر دلیلی در مهلت تعیین شده به هدفتان نرسیدید، براحتی این مهلت را تمدید کنید. اهداف غیر منطقی نیستند، شاید مهلت تعیین شده غیر منطقی بوده باشد.
به هیچ عنوان هیچ بهانه ای برای کنار گذاشتن هدفتان وجود ندارد .
مثلا اگر مقرر کردید که تا آخر آذر درس مدار ۱ را تمام کنید .ولی به این هدف خود نرسید ممکن است به چندین دلیل این اتفاق افتاده باشد که مهمترین دلیل برنامه ریزی نادرست خیلی از داوطلبان است در این مرحله به هیچ عنوان سرخورده نشوید و سعی کنید از کسانی که این راه را با موفقیت پیمودند کمک بگیرید تا در برنامه ریزی درست به شما کمک بکنند.
سعی کنید همیشه برای شروع رسیدن به هدفتون از کسانی که این راه را با موفقیت پیمودند کمک بگیرید و از تجربه های آنها در راه رسیدن به خواسته اتون کمک بگیرید .چون ممکن است به خودتان بیاید و ببینید دیگر خیلی دیر شده تا بتوانید اشتباهتان را جبران کنید .

۳.موانع را شناسایی کنید
چرا تا کنون به هدفتان نرسیده‌اید؟

نظریه محدودیت – همیشه یک عامل محدودکننده که سرعت دستیابی به هدفتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد وجود دارد. عامل محدودکننده شما چیست؟

قانون ۸۰/۲۰ عامل این محدودیتها را مشخص می‌کند. ۸۰٪ از عواملی که جلوی دستیابی شما به هدفتان را می‌گیرد در درون خودتان است. و این عوامل فقدان مهارت، کیفیت یا کمیت دانش و اطلاعات است. فقط ۲۰٪ از عوامل عدم دستیابی به هدف از بیرون نشأت می‌گیرد. همیشه از خودتان شروع کنید.

شما برای رسیدن به هدفتون فقط کافیه که اون ۸۰ درصدی که از درون شما نشأت می گیرد را حداقل کنید .
بطور مثال برای افزایش آگاهی خود از دانشجویان رتبه های برتر کمک بگیرید و ببینید آنها برای رسیدن به آن دانشگاه خاص و آن رشته خاص چه کارهایی را کرده اند چه منابعی را خواندن چه درصد هایی را زدند چگونه برنامه ریزی کردند و…

۴.کسانی که کمک و همکاری‌شان برای دستیابی به هدفتان لازم است را شناسایی کنید.
فهرستی از کسانی که باید با آنها یا در کنار آنها کار کنید تا به هدفتان برسید تهیه کنید. ابتدا از اعضای خانواده که همکاری و پشتیبانی آنها را لازم دارید شروع کنید..
به محض آنکه افراد اصلی که کمکشان را لازم دارید شناسایی کردید، این سوال را از خودتان بپرسید، “من برای آنها چه چیزی دارم؟” باید چیزی بدهید تا چیزی بدست بیاورید.
برای دستیابی به اهداف بزرگ الزاماً به کمک و حمایت اشخاص زیادی نیازمندید. یک شخص درست در یک زمان درست و مکان درست می‌تواند زندگی شما را از این رو به آن رو کند. مردان موفق شبکه گسترده‌ای از مردان دیگر را ایجاد کردند که از آنها کمک می‌گیرند و بالعکس.

۵.برنامه ریزی کنید.
این کار را با تعیین گامهای لازم به ترتیب و با اولویت انجام دهید

ترتیب –برای رسیدن به آن رتبه خاص چه کاری را باید بکنید؟
اولویت – چه درسی بیشتر و چه درسی کمتر اهمیت دارد؟

قانون ۸۰/۲۰ می‌گوید که ۸۰٪ نتایج از ۲۰٪ فعالیتها بدست می‌آید. این قانون می‌گوید ۲۰٪ از زمانی که در ابتدای کار برای برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی اهدافتان صرف می‌کنید با ارزش‌تر از ۸۰٪ از وقت و تلاشی‌ست که لازمۀ دستیابی به موفقیت است. برنامه‌ریزی خیلی خیلی مهم است به هیچ عنوان آن را دست کم نگیرید و اگر
در برنامه ریختن مشکل دارید
به برنامه یخود عمل نمی کنید
واز ماهیت درس ها خبر ندارید (مثلا کدام درس را در چه زمانی بخوانید که گیرایتان بالاتر باشد )
بهتر است از کسی کمک بگیرید تا به شما کمک کند
همیشه یادتان باشد در انتخاب مشاور و یا رتبه های برتر دقت کنید چون همانقدر که ممکن است برای شما مفید باشند همانقدر هم می توانند مضر عمل کنند .

۶.طرح داشته باشید.

طرحتان را به تعداد گامهای مشخصی از نقطه شروع تا دستیابی کامل به هدف، مرحله‌بندی کنید.
وقتی که از قبل هدف و برنامه داشته باشید، احتمال دستیابی به اهدافتان را ۱۰ برابر می‌کنید یعنی ۱۰۰۰٪ !
• برای هر روز، هفته و ماه از پیش برنامه داشته باشید.
• برنامه هر ماه را در ابتدای ماه مشخص کنید.
• برنامه هر هفته را در آخر هفته قبل مشخص کنید.
• برنامه هر روز را در شب قبل مشخص کنید.
هر چقدر بادقت‌تر و با جزئیات بیشتری فعالیتهای‌تان را برنامه‌ریزی کنید، در زمان کمتری به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنید. قانونی هست که می‌گوید هر دقیقه‌ای که برای برنامه‌ریزی صرف می‌کنید، ۱۰ دقیقه در اجرای برنامه صرفه‌جویی می‌شود. یعنی شما از قبل ۱۰۰۰٪ سودِ زمانی در سرمایه‌گذاری وقت‌تان برای برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه دارید.
۷.منظم باشید.
به محض اینکه مهمترین کارتان را مشخص کردید، تمرکزتان را فقط روی آن کار بگذارید تا ۱۰۰٪ به انجام برسد. توانایی شما در مشخص کردن مهمترین کار و سپس تمرکز روی آن بدون انحراف فکری و حواس‌پرتی، باعث دو یا سه برابر شدن کیفیت و کمیت نتایج و بهره‌وری می‌شود.

تمرکز روی یک کار، یکی از قویترین تکنیکهای مدیریت شناخته شده است. یعنی وقتی کاری را شروع کردید، از همه عوامل انحرافی اجتناب کنید تا آن کار را به پایان برسانید. وقتی که این عادت را در خود پرورش دهید، مثل دیگران به دفعات می‌توانید این کار را بکنید.
از ابتدا تصمیم بگیرید که هر اتفاقی بیفتد مهم نیست و شما تسلیم نمی‌شوید. سماجت و ایستادگی در عمل ثابت می‌شود. هر بار که با سماجت بر شکستهای اجتناب‌ناپذیر که برای شما رخ می‌دهد، غلبه می‌کنید، قویتر و بهتر می‌شوید.
شخصیت شما به مرور قویتر و تواناتر شده و عزت نفس و اعتماد بنفس شما افزوده می‌شود.
هدف شما این است که سرانجام “غیر قابل توقف” بشوید.
دقیقاً تصمیم بگیرید چه می‌خواهید، آنرا بنویسید، برنامه‌ریزی کنید، و تک تک روزها را روی آن کار کنید.اگر این مراحل را برای همه کارهایتان تکرار کنید بصورت عادت درمی‌آید، و کارهای بیشتری در هفته‌ها و ماههای آینده به انجام می‌رسانید کارهایی که چندین سال برای دیگران طول می‌کشد تا انجام دهند. همین امروز شروع کنید

منبع

برایان تریسی در کتاب صوتی جادوی جهت دار کردن زندگی

 

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا