ریاضیاتسخن مشاور

شروع مطالعه ریاضی مهندسی


با سلام خدمت داوطلبان کنکور۹۹

امروز قصد داریم درس ریاضی مهندسی که یکی از دروس مجموعه ریاضی هست رو مورد بررسی قرار دهیم با توجه به این که طبق روال جدید کنکور هر کدام از دروس ریاضی مهندسی ،معادلات ، احتمال ۵ سوال در کنکور ارشد دارند و با توجه به حجم بسیار زیاد این درس نسبت به ٢ درس ریاضی دیگر این درس کمی از اهمیتش نسبت به سالهای گذشته کمتر شده است .
در سال های گذشته معمولا بچه ها وقت خیلی زیادی روی ریاضی مهندسی نسبت به معادلات و احتمال میگذاشتن اما با توجه به این که دو سالی است که تعداد سوال های ریاضی مهندسی و دو درس دیگر برابر شده دیگر بیش از اندازه وقت گذاشتن روی این درس مثل سالهای گذشته منطقی نیست و بهتر است داوطلبان وقت یکسانی برای ریاضی مهندسی،احتمال و معادلات بگذارند.
اکنون قصد داریم کمی ریز تر شیم روی انالیز این درس :

بررسی موضوعات مهم در هر فصل:

این درس شامل ٣ فصل انالیز فوریه ، توابع و انتگرال مختلط ، معادلات با مشتقات جزئی.

آنالیز فوریه:

بررسی سولات سالهای گذشته نشان میدهد که اکثر سوالات سال های گذشته از فصل اول از قسمت سری فوریه مطرح میشود
و مباحث دیگر از جمله انتگرال فوریه و تبدیل فوریه زیاد مورد توجه طراحان نیست.البته این فصل در فصل مشتقات جزئی نیز کاربرد دارد و جز پیش نیاز های این فصل است.

فصل مشتقات جزیی:

این فصل از چند بخش تشکیل شده بخش اول معرفی و حل معادله های مهم (موج و حرارت و ..)است.اکثر سوالات کنکور از این بخش مطرح میشوند و بخش های دیگر دارای اهمیت کمتری در کنکور هستند،ممکن است در ابتدای مطالعه این بخش برایتان نامفهوم باشد پیشنهاد بنده اینست شما ابتدا حل ۰تا ۱۰۰یک معادله را یاد بگیرید در سوالات کنکور معمولا یک بخش از حل معادله را از شما میخواهند از نظر بنده این فصل از ساده ترین فصلهای ریاضی مهندسی است که با کمی حوصله و تمرین میتوانید براحتی با تیپ سوالات کنکوری این فصل آشنا شوید.

فصل مختلط:

بهتر است اگرآشنایی اولیه با اعداد مختلط در درس ریاضی ١ رو یادتون رفته حتما این قسمت رو دوره کنید تا در ادامه دچار مشکل نشید البته نیازی نیست به کتاب های ریاضی ١ مراجعه کنید و اکثر کتاب های کنکور در ابتدای فصل مختلط این قسمت رو یاد اوری کردند . لازم به ذکر است که این قسمت سوال مستقیم ندارد
مبحث نگاشت جز مباحثی است که همیشه سوال ازش میاد و خیلی از این تست ها با روش های جای گذاری قابل حل هستند.(اما یادتان باشد برای کسب درصد بالا از این درس بهتره راه حل ها را بطور کامل یاد گرفته)
خوندن قسمت نگاشت از نون شب هم واجت تره
این فصل دارای دو قسمت دیگر هم تحت عنوان توابع تحلیلی و محاسبه مانده و انتگرال مختلط است .
که قسمت محا سبه مانده و انتگرال مختلط کاملا به هم ارتباط دارد و دارای اهمیت بیشتر نسبت به توابع تحلیلی است. پیشنهاد من برای این بخش این است که اگر نمیخواهید برای ریاضی مهندسی وقت زیادی بگذارید بهتره بخش نگاشت و بخش مانده ها و انتگرالهای مختلط را حتما بخوانید چون هر ساله از این مباحث تست های در کنکور مطرح میشود.

پیشنهاد نهایی :

کتاب های کنکوری معمولا دارای فرمول های زیادی در این درس هستند که بسیاری از این فرمول ها کاملا بیخود هستند و نکته جالت تر اینکه بعضی از انها اصلا نیازی به حفظ کردن انها برای حل سولات کنکور نیست و با روش های اصلی و فرمول های اصلی به راحتی حل میشوند . پیشنهاد من این است که کاملا از این فرمول های اضافه و بیخود دوری کنید و بیشتر از مفهوم و روابط اصلی برای حل سوالات استفاده کنید چون واقعا سوالات کنکور نیازی به به این روابط حجیم ندارند و با فرمول های اصلی و روش های تستی ساده قابل حل هستند.

با تشکر مهندس عاطفه محیسنی

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا