سخن مشاور

20 کليد براي موفقيت در کنکور

1- قبل از شروع حرکت، هدف خود را انتخاب کنيد و آن را هميشه جلوي چشمتان نگه داريد. اين کار انرژي بسيار بسيار زيادي در شما ايجاد مي‌کند. علت اين‌که رتبه‌هاي برتر مي‌توانند ساعت‌ها مطالعه کنند بدون اين‌که احساس خستگي در ‌آن‌ها ايجاد شود، اين است که هدف خود را پيدا کرده‌اند و از آن انرژي مي‌گيرند.

2- مطالعه‌ي مستمر، اولين شرط موفقيت در کنکور است. در طول سال هيچ‌گاه مطالعه را قطع نکنيد و با حداکثر انرژي درس بخوانيد. اگر آب يک استخر را يک‌جا روي يک سنگ بريزيم، هيچ اتفاقي نمي‌افتد اما اگر اين کار را قطره‌ قطره انجام دهيم، سنگ سوراخ مي‌شود؛ پس استمرار را فراموش نکنيد. معجزه در استمرار است.

3- حرکت بر اساس چند برنامه، ايجاد بي‌نظمي مطالعاتي خواهد کرد. يک سيستم را انتخاب کنيد. در صورتي برنامه‌ريزي دانشگاه (استادان)، برنامه‌اي آزمايشي يا برنامه‌هاي مشاور مي‌توانند سبب موفقيت شوند که برنامه‌ي خود را با يکي از آن‌ها تنظيم کنيد.

4- هر هفته بر اساس برنامه‌ي کلي خود يک برنامه‌ي درسي تهيه کنيد و ابتداي هر روز پيش‌بيني کنيد که مي‌خواهيد چه مباحثي را مطالعه کنيد.

5- ‌در تمامي درس‌ها، بعد از مطالعه‌ به روش آموزشي، تست بزنيد. هدف از اين کار، افزايش ميزان تسلط شماست. انتظار نداشته باشيد که در مرحله‌ي يادگيري بتوانيد به همه‌ي تست‌ها پاسخ دهيد. شما بايد پاسخ سؤالاتي را که نمي‌دانيد، ياد بگيريد و آن‌ها را يادداشت کنيد.

6- در طول شبانه‌روز، حداقل 7 ساعت بخوابيد. يادآوري و تمرکز، ارتباط مستقيمي با ميزان استراحت و خواب دارد. بهتر است زمان خواب و بيداري شما منظم باشد. کم‌خوابي کوتاه‌مدت تأثيري بر روند مطالعاتي شما ندارد اما در بلند‌مدت، اثرات بسيار نامطلوبي بر روحيه و تمرکز و دقت شما خواهد داشت.

7- حتماً در آزمون‌هاي برنامه‌اي شرکت کنيد. بهتر است سر‌فصل‌هاي اين آزمون‌ با مباحث تدريس‌شده يا همان برنامه‌ي کلي هماهنگ باشد. تکرار شرايط آزمون، نقش بسيار مؤثري در افزايش تسلط و کاهش نگراني شما خواهد داشت. البته اگر سر‌فصل مباحث با مباحث تدريس‌شده هماهنگ نباشد، باز هم بهتر است در آزمون شرکت کنيد و ارزيابي خود را از قسمت‌هايي انجام دهيد که آن‌ها را خوانده‌ايد. مهم‌ترين ويژگي آزموني که انتخاب مي‌کنيد، استاندارد بودن آن است. با دقت آزموني را انتخاب کنيد که در سال‌هاي گذشته بيش‌ترين شباهت را با کنکور سراسري داشته است.

8- حداقل در روزهاي تعطيل، 12-10 ساعت و در روزهايي که به دانشگاه مي‌رويد، 6-4 ساعت مطالعه کنيد. يادتان باشد کنکور يک آزمون رقابتي است و شما بايد حداکثر توان و انرژي خود را به کار ببنديد تا نتيجه‌ي مطلوبي بگيريد.

9- حتماً در طول هفته، 5 ساعت را به خودتان اختصاص دهيد و در اين ساعت‌ها، کاري را که از آن لذت مي‌بريد، انجام دهيد. اين کار انرژي هفته‌ي بعد شما را تأمين مي‌کند. ممکن است فکر کنيد اين کار شما را از ديگران عقب مي‌اندازد اما اشتباه مي‌کنيد. تنها يک روحيه‌ي با‌نشاط و پر‌انگيزه است که مي‌تواند کيفيت مطالعه را تا حد مطلوبي افزايش دهد. ورزش مي‌تواند در اين زمان بسيار مفيد باشد.

10- کتاب رفرنس تنها منبع اصلي و مرجع طراحان کنکور است و بسياري از سؤالات از کتاب رفرنس طراحي مي‌شود. پس در صورت داشتن زمان مناسب حتی در درس‌هاي اختصاصي، يک بار کتاب رفرنس را مطالعه کنيد. البته بهتر است در درس‌هاي اختصاصي اين کار را پس از مطالعه‌ي جزوه و درک مطلب انجام دهيد.

11- بعد از شرکت در هر آزمون برنامه‌اي آن را تحليل کنيد و علت اشتباهات خود را بيابيد و سريعاً نسبت به جبران آن‌ها اقدام کنيد. اگر در هر آزمون چند اشتباه خود را اصلاح کنيد؛ روز کنکور ديگر اشتباهي نخواهيد داشت.

12- ساعت مطالعه‌ي هفتگي و روزانه‌ي خود را ثبت کنيد و سعي کنيد آن را افزايش دهيد. يک دونده‌ بدون ثبت زمان نمي‌تواند در مسابقه نتيجه‌ي خوبي بگيرد. رقابت با خود، بهترين راه براي افزايش ميزان ساعت مطالعه است. اگر هفته‌ي گذشته روز شنبه، 4 ساعت مطالعه کرده‌ايد، اين هفته بايد حداقل 5/4 ساعت در روز شنبه درس بخوانيد. ميزان ساعت مطالعه‌ي خود را تا جايي افزايش دهيد تا به ساعت استاندارد مطالعه‌ي روزانه (مورد 8) برسد.

13- کلاس‌هاي متفرقه و غير‌ درسي خود را به حداقل برسانيد و در صورت امکان آن‌ها را حذف کنيد. مي‌توانيد اين کلاس‌ها را بعد از کنکور هم ادامه دهيد؛ اما اگر رفتن به اين کلاس‌ها سبب کاهش ساعت مطالعه و عدم نتيجه‌گيري در کنکور شود، شما نمي‌توانيد آن را به راحتي جبران کنيد.

14- از ماه تیر به بعد هر روز با حفظ شرايط کنکور، حداقل در 3 درس، تست زمان‌دار بزنيد. اين کار سرعت شما را به طور شگفت‌انگيزي افزايش داده و سبب بالا رفتن قدرت تنظيم وقت در شما خواهد شد.

15- صبور باشيد و انتظار نداشته باشيد نتايج فعاليت‌هاي خود را سريعاً ببينيد. يک دانه براي بيرون آمدن از خاک نياز به زمان دارد و قبل از آن بايد با حوصله‌ آبياري شود. برخي از داوطلبان تصور مي‌کنند با 2 يا 3 هفته مطالعه مي‌توانند نتيجه‌ي خوبي بگيرند، اما اين درست نيست. شما بايد صبور باشيد تا نتيجه‌ي کار خود را ببينيد.

16- مصرف مواد قندي و حاوي پروتئين، کمک بسيار زيادي به آمادگي ذهني و کيفيت مطالعه‌تان مي‌کند. سعي کنيد در وعده‌هاي غذايي- که بهتر است، تعداد آن‌ها افزايش و حجم ‌آن‌ها کاهش يابد- از اين نوع مواد استفاده کنيد.

17- در درس‌هاي اختصاصي حتماً از نکات مهم خلاصه‌برداري کنيد و آن را در طرح‌هاي شبکه‌اي تنظيم کنيد تا در دوران جمع‌بندي با اين ابزار بتوانيد درس‌ها را چندين بار مرور کنيد. يادتان باشد نيازي به ذکر جزئيات نيست، ولي خلاصه‌نويسي الزامي است.

18- کافي است عمل‌کننده باشيد. هيچ چيزي به جز خودتان در سرنوشت شما مؤثر نيست. بايد اين هنر را بياموزيد که فقط روي هدفتان تمرکز کنيد و هيچ موضوعي حواستان را پرت نکند. شما توانايي اين کار را داريد. امتحان کنيد و نتايج فوق‌العاده‌ي آن را ببينيد.

19- خود را باور داشته باشيد. شما شايسته‌ي موفقيت هستيد. بايد با قدرت حرکت کنيد. فقط کافي است حرکت کنيد تا بر اساس توانايي‌هاي‌تان، آن‌چه را مي‌خواهيد به دست آوريد. باور، عظيم‌ترين نيروي دروني شماست، از آن بهره بجوييد.

20- خدا را به ياد داشته باشيد. او آرامش‌دهنده‌ترين است (الا به ذکر الله تطمئن القلوب). بر او توکل کنيد و مطمئن باشيد الخير في ما وقع. بدانيد خداوند مراقب شماست. او را دريابيد تا آرامش عظيمي را احساس کنيد.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا