اخبار کنکور و دانشگاه

مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها مانع رسیدن به اهداف آموزشی شده است!

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها موجب شده دانشجویان نتوانند به اهداف آموزشی دست یابند، اما آموزش‌های فنی و مهارتی فرصت اشتغال را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها فراهم می‌آورد.

 عبدالرضا مصری اظهار داشت: تقویت آموزش‌های فنی و مهارتی از مهم‌ترین نیازهای امروز جامعه است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با توانمند ساختن جوانان و کاهش آسیب‌های اجتماعی نه تنها هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

مصری گفت: متاسفانه مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها موجب شده دانشجویان نتوانند به اهداف آموزشی دست یابند و این در حالی است که آموزش‌های فنی و مهارتی فرصت اشتغال را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها فراهم می‌آورد.

وی تاکید کرد: باید با تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مسیر پرورش نیروی کار ماهر (سرمایه انسانی) و تربیت نیروی انسانی خود اشتغال (کارآفرین) حرکت کنیم.

به گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، آموزش‌های فنی و مهارتی به‌عنوان یک راه میان‌بر در راستای توسعه سرمایه انسانی موثرند که توفیقات بیشتر آن، نیازمند توجه جدی‌تری به ابعاد انگیزشی، تجهیزاتی، آموزشی و ساختاری است.

این مسئول با تاکید بر اشاعه فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه، گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کار در کشورهای مختلف جهان ایفا می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشورهای در حال توسعه نه تنها موجب تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصاد این کشورها می‌شوند، بلکه از طریق بسترسازی خوداشتغالی، به حل مشکل بیکاری نیز کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌های فنی و مهارتی راه میان‌بری در مسیر تربیت نیروی انسانی به‌شمار می‌روند و از مزیت بازدهی در کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت برخوردار هستند.

مصری عنوان کرد: آموزش‌های کلاسیک به‌دلیل هزینه بالا، طولانی بودن دوره آموزش، سهم زیاد آموزش‌های نظری در آن‌ها و در نتیجه بهره‌مندی اندک از عملیات کارگاهی، از منظر هماهنگی با نیازهای بازار کار و جذب در آن دچار مشکل هستند.

این مسئول یادآور شد: امروز کشورهای جهان توجه روزافزونی را به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای  مبذول داشته‌اند، به‌طوری‌که این آموزش‌ها حتی به درون سیستم آموزش‌های آکادمیک این کشورها نیز نفوذ کرده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه نیز در این دیدار به تشریح فعالیت‌ها، عملکرد و برنامه‌های مدون این اداره‌کل در مسیر پیشبرد اهداف سازمان پرداخت.

داوود ناصری‌امید متذکر شد: با توجه به اهمیت آموزش‌های فنی و مهارتی در ایجاد بستر اشتغال پایدار و مولد، امروز توسعه و تقویت این آموزش‌ها باید از توجه ویژه‌ای برخوردار شود.

وی اذعان داشت: این اداره‌کل تمام همت و توان خود را در راستای ارتقا کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی به جوانان و نوجوانان در مسیر تحقق هدف هر کرمانشاهی حداقل یک مهارت به‌کار می‌گیرد.

 

Examiner

Winning is a Science, educate yourself to Win

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا