اختصاصی سایتاستعدادهای درخشان و پذیرش بدون آزمونمطالب ویژه سایت

سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد

شاگرد اول کیست؟سهمیه شاگرد اولی چیست؟

شاگرد اول به کسی گفته می شود که در رشته و گرایش خود پس از اتمام سنوات مجاز تحصیلی مقطع کارشناسی رتبه اول را از لحاظ معدل کسب نماید. هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی ملزم است تا برترین دانشجوی خود را در هر رشته و دوره در زمان مقرر به سازمان سنجش معرفی کند. سازمان سنجش هم حداکثر معادل ۱۰% ظرفیت (با تقریب اضافی) در هر کدرشته‌ محل تحصیل دوره بالاتر را بر اساس اولویت نمره و انتخاب رشته متقاضیان به حائزین شرایط اختصاص خواهد داد.

نحوه اعمال این سهمیه در کنکور کارشناسی ارشد چگونه است؟

زمانی سهمیه شاگرد اولی محاسبه خواهد شد که حداقل داوطلب به ۹۰% حد نصاب آخرین رتبه رسیده باشد. کسانی که مجاز به انتخاب رشته نمی‌شوند، چنین سهمیه‌ای را نخواهند داشت و تنها در دانشگاه لیسانس خود بدون آزمون می‌توانند پذیرفته شوند.

 

ظرفیت جذب شاگرد اول ها در دانشگاه ها به چه صورت است؟

ظرفیت این افراد مازاد بر ظرفیت عادی می باشد. به بیان دیگر شاگرد اول ها سهمیه تخصیصی از طریق کنکور را اشغال نخواهند کرد (مگر اینکه نمره ترازشان در کنکور بدون در نظر گرفتن سهمیه شاگرد اولی نمره قبولی در آن کد رشته محل باشد.) ظرفیت سهمیه مازاد شاگرد اولی به صورت زیر محاسبه می شود:

برای کد رشته محل هایی با ظرفیت ۱ تا ۴ نفر: ۱ ظرفیت

برای کد رشته محل هایی با ظرفیت ۵ تا ۹ نفر: ۲ ظرفیت

برای کد رشته محل هایی با ظرفیت ۹ به بالا: ۳ظرفیت

به عنوان مثال اگر سهمیه جذب داوطلب در رشته برق قدرت گرایش سیستم در دانشگاهی ۱۰ نفر باشد، ۳ نفر نیز به صورت مازاد جذب شاگرد اولی خواهد داشت، البته در صورتی که این داوطلبین متقاضی سهمیه شاگرد اولی بتوانند ۹۰ درصد نمره تراز نفر آخر قبولی از طریق کنکور را کسب نمایند.

نکاتی که لازم است دانشجویان متقاضی استفاده از این سهمیه به آن ها توجه نمایند :

۱- کسب ۹۰ درصد نمره علمی (تراز) آخرین فرد قبولی از طریق کنکور در کد رشته محل مربوطه ضروری است. البته چون در اکثر مواقع درصدها و نمره های داوطلبین تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک بوده این اتفاق می افتد و ظرفیتی خالی نمی ماند.

۲- شاگرد اول ها باید در سنوات مجاز (۸ ترم برای سراسری و غیر انتفاعی و ۱۰ ترم برای پیام نور) دروس خود را بگذرانند.

۳- هر شاگرد اولی فقط یک بار و آن هم با تاریخ انقضای دو ساله (تا دو سال پس از فارغ التحصیلی حداکثر) می تواند از این سهمیه استفاده کند.

۴- مجددا تاکید می کنم متقاضیان این سهمیه اولا باید کنکور کارشناسی ارشد را بدهند و ثانیا باید حتما مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

۵- هرچند دانشگاه مقطع کارشناسی شما خود اسامی شاگرد اول ها را به صورت اینترنتی به سازمان سنجش اعلام می کند اما بهتر است متقاضیان محترم نیز از طریق آموزش دانشگاه پیگیر این مسأله بوده تا مبادا سهل انگاری و غفلتی صورت بگیرد.

۶- داوطلب متقاضی بایستی پیگیر باشد تا تمامی نمره هایش هرچه زودتر از طریق اساتید دروس مربوطه نهایی شود.

۷- اگر کسی با همان رتبه اصلی در آزمون پذیرفته شود، سهمیه شاگرد اولی او محاسبه نخواهد شد و این سهمیه به متقاضیان بعد از او (رتبه های پایین تر از او) اختصاص می یابد.

۸- دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی غیر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی‌توانند از مزایای این سهمیه بهره‌مند شوند.

برای همه شما آرزوی موفقیت و پیروزی در تمامی مراحل زندگیتان را دارم.

مهندس حبیبی فر

رضا حبیبی فر تحصیلات : رتبه ۴۲۳ کنکور سراسری سال ۸۸، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق گرایش قدرت از دانشگاه علم و صنعت ایران رتبه ۱۴ کنکور ارشد برق قدرت سال ۹۴، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق قدرت سیستم از دانشگاه صنعتی شریف سوابق آموزشی و مشاوره‌ای : تدریس یار درس تحلیل سیستم‌های انرژی (بررسی سیستم‌های قدرت ۱) در دانشگاه صنعتی شریف تدریس دروس ماشین‌های الکتریکی و بررسی سیستم‌های قدرت به‌صورت خصوصی و نیمه خصوصی به‌مدت ۲ سال مشاور داوطلبین کنکورهای سراسری و ارشد به‌مدت چند سال همکاری با موسسه کوثر پویای مازندران در امور مشاوره و انتخاب رشته به‌مدت ۵ سال

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. ممنون از توضیحات جامع و کاملتون در این زمینه.
    تو سایت سازمان سنجش و سایتهای دیگه این مورد رو پیگیری کردم،باز هم خیلی برام مبهم بود و زیاد چیزی دستگیرم نشد.اما توضیحات شما تا حدود زیادی روشنم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا