اخبار کنکور و دانشگاه

مجوز وزارت علوم به ۲۵۰۱ رشته دانشگاه آزاد/ ظرفیت ۳۹۹ رشته‌ صفر شد

سرپرست دانشگاه آزاد از تایید و بازگرداندن ۲۵۰۱ کد رشته محل‌ دوره کارشناسی‌ ارشد این دانشگاه به دفترچه انتخاب رشته داوطلبان خبر داد و گفت: ظرفیت ۳۹۹ رشته‌محل نیز از سوی خود دانشگاه به صفر رسیده است که اگر واحدها بتوانند به استانداردهای لازم برسند، امکان اضافه شدن مجدد آنها نیز وجود دارد.

سرانجام ماجرای چند روز اخیر رشته های بدون مجوز دانشگاه آزاد با حضور علی محمد نوریان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ساعت ٢١ به پایان رسید و وی از بازگرداندن ۲۵۰۱ خبر داد.

سرپرست دانشگاه آزاد با حضور در این برنامه گفت: «۲۹۰۰ کدرشته‌محل دوره کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی از دفترچه انتخاب رشته داوطلبان حذف شده بود که به دنبال مذاکرات مثبت و سازنده‌ای که با وزارت علوم داشتیم و با توجه به عنایت مثبت وزیر علم و همکاران ایشان، در راستای رفع دغدغه و نگرانی خانواده‌ها، جوانان و داوطلبان، در روزهای گذشته جلسات متعددی برگزار شد، اما در جلسه‌ای که امروز بین مسئولان دانشگاه با دکتر ابراهیم خدایی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش برگزار شد، همه زوایای کار بررسی و قرار شد بر اساس مصوبات (ما دو مصوبه از مجلس در ارتباط با دانشگاه آزاد داریم) تمام کدرشته محل‌هایی که قبل از اسفند ۹۴ تصویب شده‌اند، یعنی قبل از اینکه قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی تصویب شود، همه این رشته‌ها مجددا مورد تایید باشند و در سایت برای انتخاب رشته داوطلبان بارگذاری شود.»

 

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «البته ما ماده واحده‌ای را در ۱۴ اردیبهشت ۶۷ از مجلس داشته‌ایم که کدرشته‌محل‌های دانشگاه آزاد را به نظر هیات سه نفره شامل نماینده دانشگاه، نماینده وزارت علوم و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی موکول کرده است. یک آیین‌نامه‌ اجرایی را هم دولت محترم در ۱۲ آبان ۶۸ تصویب کرده است که ما براساس همین قوانین که الان هم پایدار است، با همکاری مثبتی که وزارت علوم داشته، پیش رفته است.»

وی افزود: «دانشگاه آزاد خود نیز کمیته ویژه‌ای را برای ارزیابی مجدد رشته‌ها تعیین کرده است که از زمان دکتر میرزاده، ریاست قبلی دانشگاه این کار شروع شده است. آن جاهایی که نتوانستند خود را به ظرفیت‌های لازم برسانند که حدود ۳۹۹ رشته است، ما ظرفیت این رشته‌ها را به صفر رسانده‌ایم و دو هزار و ۵۰۱ کدرشته محل‌ دیگر اکنون در سایت بارگذاری شده است و داوطلبان می‌توانند آنها را انتخاب کنند.»

نوریان در ادامه با بیان اینکه این ۲۹۰۰ رشته یک‌سوم همه کدرشته‌های دانشگاه آزاد را تشکیل می‌دادند، تصریح کرد: دانشگاه آزاد بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی است، یعنی یک نهاد علمی انقلابی است. بنابراین طبیعی است اگر یک‌سوم رشته‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد، اهمیت بسیار زیادی دارد. ما به مردم عزیز و جوانانی که این دانشگاه را انتخاب می‌کنند، این اطمینان را می‌دهیم که این‌چنین مشکلاتی در آینده نباشد، چون ما خود را نماینده یک میلیون و بیش از ۶۰۰ هزار دانشجو و خانواده‌های آنها می‌دانیم که برای تحصیلات فرزندانشان دغدغه داریم. ما امیدواریم جوانان این سرزمین در یک فضای توأم با آرامش و بدون دغدغه بتوانند انتخاب رشته کنند. همه خدمت‌گزارانی که در دانشگاه هستند، تمام تلاش خود را می‌کنند که هم خدماتمان مورد قبول درگاه حق تعالی قرار بگیرد و هم مردم و جوانان راضی باشند و هم بتوانیم مطالباتی که مقام معظم رهبری از ما به عنوان یک نهاد علمی انقلاب دارند، برآورده شود.

وی درباره کیفی‌سازی و کاربردی‌ کردن رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: «زنده بودن و خلاقیت جزو خاصیت دانشگاه است. دانشگاه آزاد الان هم باید جلوتر از جامعه حرکت کند و بتواند همیشه خود را به‌روز کند. ما در کارگروه‌هایی که داریم این موضوع را مدام رصد می‌کنیم و تلاشمان این است در رشته‌هایی که مورد نیاز کشور است تمرکز و توجه بیشتری داشته باشیم. بالطبع باید رشته‌های قدیمی که محتوای قدیمی هم دارند را به‌روز کنیم. بنابراین کیفی‌کردن، برنامه دائمی دانشگاه است. در این راستا از سال گذشته تاکنون ۱۳۲۳ استخدام جدید عضو هیات علمی داشتیم و قرار است تا ۵ هزار نفر ادامه پیدا کند. از طرفی هزار مربی داشتیم که به استادیاری ارتقاء پیدا کرده‌اند؛ همچنین نزدیک به ۵۰۰ نفر استادیار، تبدیل به دانشیار یا دانشیار، تبدیل به استاد شده‌اند. معنی این کار این است که خود دانشگاه بر روی این مساله حساس است که اولا به‌روز باشد و ثانیا تمامی مسایلش کیفی باشد.»

به گفته سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی از ۲۹۰۰ کدرشته‌ای که حذف شده اعلام شده بودند، بعد از رایزنی‌ها ۲۵۰۱ کدرشته به دفترچه انتخاب رشته داوطلبان بازگردانده شده و در سایت نیز بارگذاری شده است و داوطلبان متقاضی این رشته‌ها می‌توانند از هم‌اکنون تا ۱۷ تیر انتخاب رشته کنند، اما در ۳۹۹ کدرشته، خود دانشگاه ظرفیت آنها را به صفر رسانده است، اما در صورتی که هر واحد دانشگاهی بتواند خود را به سطح استانداردهای لازم برای این رشته‌ها برساند، امکان اصلاح و اضافه کردن این رشته‌ها نیز وجود دارد.»

نوریان ادامه داد: «سعی ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان ثمره انقلاب که در ۴۰۰ نقطه کشور فعال است، پایدار بماند و در وضعیت بسیار مناسب قرار بگیرد.»

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا